Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان ها- بازار تاریخی اردبیل که قرن‌ها است قطب تپنده تبادلات تجاری این شهر محسوب می‌شود، به تعبیر شاغلان با افت سرمایه اجتماعی و فرهنگی و اعتماد و صداقت در معاملات مواجه است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، بازار اردبیل را می‌توان یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری و توسعه این شهر دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تمامی کتب تاریخی ردپای این بازار در شکل گیری محلات، ساخت و ساز خانه‌ها وحتی در تجارت‌های صورت گرفته در جاده ابریشم قابل لمس است.

بازار اردبیل با طاق‌نمای جانبی، طاق و تویزه و گنبدهای ساده که معرف آثاری از دوره صفویه و قاجاریه است شامل راسته اصلی بازار، راسته پیر عبدالملک، راسته قیصریه، راسته کفاشان، راسته غلامان، بازار زرگران، سراجان، خراطان، قصابان، بقالان، کلاه دوزان، علافان، پارچه‌فروشان، پنبه‌فروشان، مسگران، چاقوسازان، آهنگران، سرای خشکبار (حاجی میرزا)، سرای گلشن، سرای جهودها، سرای وکیل، سرای نو یا زنجیرلو، سرای حاج احمد، سرای حاج شکر، سرای مجیدیه، سرای امام جمعه، سرای دوگوچی و تیمچه زنجیرلی است.

گزارش| نگرانی مردم از افزایش قیمت کالاهای اساسی؛ داستانی تکراری در بازار اردبیل استجایگاه بازار اردبیل برای رونق گردشگری احیا شودبازار اردبیل مملو از تماشای سرد؛ تبادلات مالی در نوسان قیمت‌ها حداقل شدبهار 98|تب و تاب نوروز در بازار اردبیل به روایت تصویر

این به اصطلاح "راسته‌های بازار" که در واقع بر اساس مهمترین نیازمندی شهروندان و تجار شکل گرفته است، موجب شده تا بازار تاریخی اردبیل نه‌تنها قطب مبادلات تجاری بلکه محل تبادل فرهنگ، انتقال میراث معنوی و به نوعی تداعی باورها و هنجارهای اجتماعی باشد.

زمانی در بازار تاریخی حتی گشودن مغازه برای کسب روزی با رسوم خاصی همراه بود و بازاریان در مناسبت‌های مختلف سال حضور پررنگ و موثری داشتند. در واقع بازار ماهیت حقوقی و مدنی داشت و شخصیت اجتماعی بازار موجب می‌شد حتی در اتفاقات و تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نقش ایفا کند.

امروز بازاریان می‌گویند از نقش‌های گذشته و جایگاه اجتماعی بازار کاسته شده و به حدی ضدفرهنگ‌ها رایج شده که بسیاری از آداب پسندیده در تجارت که خود یک الگوی رفتاری محسوب می‌شد، به فراموشی سپرده شده است.

اول نظافت روح و جسم، بعد کسب و کار

غلامرضا اصغری از پیشکسوتان بازار تاریخی با 30 سال سابقه فعالیت است. پدرش 80 سال در بازار اردبیل تاجر فرش و تولید کننده و صادر کننده بوده و در آن روزهایی که فرش اردبیل رونق داشت، 250 نفرکارگر داشته است.

اصغری معتقد است رسم کسب و کار تغییر یافته است. در گذشته مغازه دار در ابتدا دکان خود را نظافت می‌کرد و سپس قرآن می‌خواند. بعد کسب و کارها آغاز می‌شد.

وی تصریح کرد: امروز به این مسائل توجهی نمی‌شود و واقعا فراموش کردن ذکر و بی توجهی به حتی آداب جزئی باعث شده کسب و کارها به شکل نامطلوبی تغییر یابد.

دیگر پیشکسوت بازار در این خصوص تصریح کرد: در گذشته بازار به شکل فعلی نبوه و بازاریان قبل از شروع کسب و کار، صبح اول وقت در ابتدا قرآن تلاوت می‌کردند  و برخی با صدای بلند و صوت قرآن می‌خواندند.

محمد علی ناهیدی معتقد است چنین عاداتی برکت کسب و روزی را افزایش می‌داد و باعث می‌شد حتی با روزی اندک خانواده‌ها با آرامش زندگی کنند.

به گفته ناهیدی بازاریان وقتی هوا تاریک می‌شد می‌بستند و می‌رفتند اما امروز این عادت تغییر کرده و دیرتر می‌بندند. عادتی که البته تا حدودی باقی است و بعد از اذان مغرب بازار سرپوشیده اردبیل حالتی نیمه تعطیل دارد و ساعاتی بعد نیز به صورت کامل تعطیل می‌شود.

امروز نه تنها خبری از قرآن خواندن نیست بلکه روشنایی مغازه‌ها که زمانی با چراغ نفتی تامین می‌شد نیز جای خود را به برق رسانی‌هایی داده که خود امروز یکی از دلایل کاهش ایمنی بازار عنوان می‌شود و به نوعی به ظاهر بازار افزوده شده و برکت آن کاهش یافته است.

مشارکت بازار در رویدادهای مهم

مجموعه بازار تاریخی اردبیل در سال 1364 مرمت شد و با شماره 1690 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در ایام عزاداری ماه محرم بازار به صورت رسمی تعطیل می‌شد و در مراسمات مختلف از جمله وفات‌ها و ولادت‌ها بازار بخش مهمی از رویدادها بود.

اصغری از پیشکسوتان بازار تصریح کرد: امروز تمامی این مراسمات کمرنگ تر شده و خبری از قرآن خواندن و حضور گسترده بازار در مراسمات نیست.

وی افزود: اینکه در عزاداری حرکت دسته‌های عزاداری از داخل بازار تعریف شده به اهمیت بازار برمی گردد و زمانی که عزاداری امام حسین (ع) آغاز می‌شد بسیاری از کسبه کسب و کار خود را تعطیل می‌کردند و برخی نذری و احسان هم داشتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با اشاره به نقش تاریخی بازار در مراسمات کلیدی این شهر تصریح کرد: عزاداری محلات شش گانه اردبیل در بازار تاریخی از قدمت چند صد ساله برخوردار است.

حجت الاسلام مهدی ستوده با تاکید به اینکه شکل برگزاری این مراسمات گواه نظم، احترام و رعایت اخلاق در عزاداری است، افزود: نقش بازار نیز در ترویج چنین آدابی از گذشته برجسته بوده است.

اما این تاکیدات در حالی است که هر چند عزاداری در بازار همچنان برگزار می‌شود اما نقش بازار در رونق بخشی به سرمایه اجتماعی شهر کاهش یافته است.

موضوعی که به نظر می‌رسد لازم است از سوی نهادهای فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و بازار به عنوان قطب اقتصادی- فرهنگی شهر به مانند گذشته وظایف ظریفی را در ترویج سرمایه اجتماعی بر عهده بگیرد.

بازار مروج قناعت و احترام بود

در کتب تاریخی اشاره شده است که بازار تاریخی اردبیل معروف به راسته بازار و یا «قیصریه» مجموعه‌ای است مرکب از تیمچه، سرا، حمام و مسجد که بنای فعلی آن از جمله آثار دوره سلجوقی، زندیه و صفویه و بر بنیان اولیه بازار ساخته شده است.

هر چند در زمان احداث قرار بوده بازار قلب تپنده شهر باشد اما از گذشته بازار مروج آداب اخلاقی پسندیده نیز بود.

به اعتقاد ناهیدی از پیشکسوتان بازار، نوع خرید مردم در بازار در واقع تداعی عادت‌ها و فرهنگ شهر است.

وی افزود: در گذشته امکانات محدود تر بود و مثلا خانواده‌ها سالی یکبار لباس نو در آستانه عید نوروز خریداری می‌کردند اما امروز مصرف گرایی و تجمل گرایی به حدی افزایش یافته که حتی مغازه داران ناگزیرند برای تامین نیاز مشتریان اجناس رنگ و وارنگ را در مغازه‌ها بچینند.

ناهیدی اضافه کرد: هر بخش بازار برای تامین گروهی از نیازمندی خانواده‌ها تعریف شده اما امروز شاهد این هستیم که در برخی راسته‌ها اجناس غیر مرتبط هم به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: حتی در موقع خرید اجناس نیز نظر بزرگترها در اولویت بود و به نوعی احترام به بزرگ‌تر حتی در آداب خرید مشاهده می‌شد.

کم فروشی و گران فروشی به بازار هم دست‌درازی کرد

اما تمامی عادات خوشایندی که روزی تداعی فرهنگ عمومی رایج این دیار بود امروز جای خود را به کم فروشی، گران فروشی، فروش اجناس تقلبی، چانه زدن، دزدی از مغازه‌ها و تبلیغ نادرست تبدیل شده است.

بازار چه در گذشته و چه در حال حاضر الگوی رفتاری و فکری جامعه را تداعی کرده و می‌کند. تغییر رفتارها در معاملات بیانگر تغییر نگرش‌ها و تغییر باورها در اذهان آدم‌ها است که در یک خرید و فروش کوچک نیز مشاهده می‌شود.

یکی از شهروندان در این خصوص گفت: متاسفانه نه می‌توان به صحبت‌های فروشنده‌ها و نه کیفیت جنسی که می‌فروشند اعتماد کرد.

فهیمه محمدی تصریح کرد: فرقی ندارد که از مغازه‌ها یا از بازار تاریخی خرید کنی و متاسفانه دروغ و دغل در خرید و فروش افزایش یافته است.

بازار می‌تواند به روزهای روشن گذشته خود بازگردد. می‌تواند از گنجینه معنوی و تاریخی خود تغذیه کرده و الگوی رفتاری باشد. می‌تواند دوباره تداعی عادات خوب انسانی باشد اما مشروط به اینکه دوباره مقوله سرمایه اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. این توجه دوباره از سوی نهادهای فرهنگی و عزم بسیج همگانی می‌تواند بسیاری از معضلات اجتماعی را تنها از طریق بازار حل و فصل کند.

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/136/س

R41374/P/S6,49/CT6 بیشتر بخوانید... اولین خیابانی که سرنوشت شهر اردبیل را تغییر داد؛ مردم مخالف دو نیم شدن بازار بودند + تصاویر قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... اولین خیابانی که سرنوشت شهر اردبیل را تغییر داد؛ مردم مخالف دو نیم شدن بازار بودند + تصاویر پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ عامل انفجار صوتی زاهدان دستگیر شد ۲ کرونا پر شتاب در استان فارس می‌تازد؛ افتتاح یک فروشگاه خصوصی با ازدحام جمعیت ۳ نایب‌رئیس مجلس دلایل افزایش نرخ فولاد و سیمان را تشریح کرد/ رایزنی برای کاهش قیمت در حال انجام است ۴ ۳ سد بوشهر با هدف تأمین آب شرب افتتاح می‌شود/ خروج استان از وضعیت بحرانی ۵ امام جمعه موقت کیش بر اثر کرونا دار فانی را وداع گفت ۶ پیگیری تسنیم| بازدید اعضای کمیسیون عمران از "سیب و سوران"؛ اجرای پروژه راه و آب تسریع می‌شود ۷ حرم مطهر امام رضا(ع) همزمان با عید غدیر غرق در شادمانی است/ حضور زائران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۸ پیکر نخستین شهید سلامت استان لرستان در بروجرد آرام گرفت+تصاویر مهمترین اخبار استانها حرم مطهر امام رضا(ع) همزمان با عید غدیر غرق در شادمانی است/ حضور زائران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصفهان| به بهانه سالگرد شهادت "محسن حججی"؛ شهید بی‌سری که لرزه بر پیکر دشمن انداخت عامل انفجار صوتی زاهدان دستگیر شد تولیت آستان قدس رضوی: تعظیم واقعه غدیر، بزرگداشت جدی‌ترین سفارش پیامبر اسلام(ص) است مهمترین اخبار تسنیم گمانه زنی‌ها از "گشایش اقتصادی" رئیس جمهور/ پای عرضه اوراق سلف نفتی در میان است؟ انفجار بیروت|وزیر دارایی لبنان: غذا و دارو مهمترین نیازهای لبنان است تولیت آستان قدس رضوی: تعظیم واقعه غدیر، بزرگداشت جدی‌ترین سفارش پیامبر اسلام(ص) است اصفهان| به بهانه سالگرد شهادت "محسن حججی"؛ شهید بی‌سری که لرزه بر پیکر دشمن انداخت یک سیاهپوست دیگر به خاطر رفتار خشونت آمیز پلیس آمریکا کشته شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازار تاریخی اردبیل سرمایه اجتماعی بازار اردبیل ترین اخبار کسب و کار مغازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۸۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوخی روی کین با هالند: حالا به سطح چمپیونشیپ رسید!

به گزارش "ورزش سه"، ستاره نروژی خط حمله منچستر سیتی امروز از مصدومیت بازگشت و موفق شد گل دوم تیمش مقابل ناتینگهام فارست را به ثمر برساند.

چند هفته پیش روی کین، ستاره سابق منچستر یونایتد و کارشناس فعلی شبکه اسکای اسپورت، پس از تساوی سیتی مقابل آرسنال از عملکرد هالند انتقاد کرد و در مورد او گفت: «عملکرد کلی هالند بسیار ضعیف است. نه فقط ‏امروز. در همه بازی‌ها. از ضربه‌های سر تا ضربه‌های پا تا جاگیری و حرکت بدون توپ، او ‏در همه چیز ضعیف است. هالند جلوی دروازه بهترین بازیکن دنیاست ولی فقط همین. ‏وقتی بخواهد عقب‌تر بیاید و در جریان بازی باشد فوق‌العاده ضعیف است. او باید بهتر ‏بشود. نظر من این است ولی معتقدم او در سال‌های آینده از این نظر بهتر خواهد شد. مهاجم فوق‌العاده‌ای است اما از جنبه‌ای که گفتم در سطح باشگاه‌های لیگ دو است.»

کین امشب پس از گل فوق‌العاده‌ای که هالند زد نظرش را درباره او تغییر داد و ابتدا به شوخی گفت: «او پیشرفت زیادی کرده و اکنون در سطح باشگاه‌های چمپیونشیپ است.»

با این حال پس از ثانیه‌هایی صدای خنده در استودیوی اسکای، کین نظر واقعی‌اش درباره هالند را گفت: «از گلی که زد واقعاً لذت بردم. او با چند لمس توپ خود را در موقعیتی عالی قرار داد. وقتی او در زمین بازی قرار می‌گیرد برای تاثیرگذاری بر نتیجه تلاش می‌کند و درنهایت موفق می‌شود. وقتی بازیکنی مانند کوین دی‌بروینه داری، می‌شود بازیکنی مثل هالند را در خط حمله تغذیه کنی و این‌گونه به پیروزی برسی. امروز هم دی‌بروینه خوب بازی کرد و هم هالند. چند بازی به پایان لیگ باقی مانده و قرار گرفتن این دو در فرم خوب به تیم پپ گواردیولا کمک زیادی می‌کند.»

دیگر خبرها

  • شوخی روی کین با هالند: حالا به سطح چمپیونشیپ رسید!
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • هوای ۴ شهر ناسالم و آلوده است / پاک‌ترین هوا سهم اردبیل شد
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • قیمت سکه در سراشیبی سقوط
  • مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای در نمین به بهره برداری رسید
  • لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)