Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به سرانه پایین مطالعه در کشور ما، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به صورت فصلی طرح‌هایی را جهت تخفیف کتاب برای عموم علاقه‌مندان به کتابخوانی در کشور اجرا می‌کند و تمام کتابفروشی‌های دارای پروانه ثبت در این طرح شرکت می کنند.

سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس؛ شیراز| طرح تخفیف تابستانه کتاب از ۱۲ مرداد ماه در تمام کتابفروشی‌های دارای مجوز در سطح کشور برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو با مدیر مجموعه پاتوق کتاب شیراز مصاحبه ای کردیم تا با این طرح و مجموعه پاتوق کتاب شیراز به عنوان دومین کتابفروشی موفق کشور در طرح بهار امسال بیشتر آشنا بشویم.

  مدیر پاتوق کتاب شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز گفت: از زمان دانشجویی در حوزه فرهنگی، فعالیتهایی داشتم و با اینکه تحصیلاتم در رشته مهندسی بود ولی با توجه به علاقه شخصی به عرصه کارهای فرهنگی وارد شدم و ادامه تحصیلاتم را هم در این زمینه پیش بردم.

علیرضا رحمانی ادامه داد: از سال ۹۲ ، پاتوق کتاب شیراز در خیابان شوریده شیرازی راه‌اندازی شد که حسینی زحمت تاسیس آن را به عهده داشت و از سال ۹۴ که به مکان فعلی یعنی خیابان صورتگر نقل مکان کردیم بنده عهده‌دار مسئولیت این مجموعه شد.

وی با بیان اینکه سابقه ریاست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز را در کارنامه دارم، افزود: به مدت ۴ سال، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شیراز بودم و اکنون نیز علاوه بر کتابداری، در پاتوق کتاب شیراز هم  مشغول به کار هستم.

مدیر پاتوق کتاب شیراز با اشاره به اینکه همواره با کتاب مانوس بوده‌ام، بیان کرد: در مجموعه پاتوق کتاب به طور ویژه در زمینه کتاب‌های جبهه فرهنگی انقلاب فعالیت داریم البته کتاب‌هایی که عموم کتاب فروشی‌ها پوشش می‌دهند را نیز کار می کنیم اما همواره سعی کردیم قبل از اینکه کتاب‌ها را تهیه کنیم یک کارشناسی محتوایی نه چندان موشکافانه روی آنها انجام بدهیم که کتاب‌های مسئله دار را وارد کتاب‌فروشی نکنیم.

 رحمانی اضافه کرد: این امر را به عنوان رسالت خودمان در این مجموعه فرض کردیم و همین کار باعث شده که مشتری‌های خاص خودمان را کم کم پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از کتاب‌فروشی‌ها هر کتابی که وارد بازار می‌شود را ممکن است تهیه کنند و اتفاق می افتد که جوی هم پیرامون کتاب ایجاد می‌شود و فروش خوبی در پی دارد اما ما همیشه سعی کردیم روی کتاب‌هایی که عرضه می‌کنیم، کتاب‌شناسی داشته باشیم و خودمان را درگیر جو رایج نکنیم .

مدیر پاتوق کتاب شیراز ضمن تاکید بر اینکه کتابها را با شناخت وارد کتابفروشی می‌کنیم، افزود: این کار باعث شده خودمان هم شناخت بیشتری بر کتاب‌های موجود در کتاب‌فروشی داشته باشیم و بتوانیم همین شناخت را به مخاطبانمان انتقال دهی و مشتری‌های بیشتری را در پاتوق کتاب شیراز جذب کنیم.

رحمانی اظهار داشت: موسسه خانه کتاب طرح‌هایی را اجرا می کند که به صورت کشوری برگزار می شود و تمام کتابفروشی‌های کشور که مجوز فعالیت دارند می‌توانند در طرح‌های تخفیف شرکت کنند.

 وی اضافه کرد: در طرح قبلی توانستیم در سطح کشور با توجه به کتاب‌های فرخته شده رتبه دوم را کسب کنیم البته از نظر میزان ریالی کتاب‌های فروخته شده رتبه اول را کسب کردیم و تعداد مخاطبانی که از مجموعه ما در این طرح خریداری کردند، بالغ بر یک‌هزار ۱۰۰ نفر بودند.

رحمانی بیان کرد: در زمینه کتابهای فروخته شده از نظر تعداد، در سطح استان فارس اول شدیم و در کشور نیز عنوان دوم را کسب کردیم.

این کتابدار شیرازی گفت: در اولین اقدام، سعی شد مخاطبین خاصمان را در سطح شهر شیراز و استان و حتی کشور شناسایی کنیم که اکنون در جای جای کشور پهناورمان مخاطبانی داریم که با ما در ارتباط هستند.

وی افزود: برای مثال از تهران مشتریانی داریم که نمیدانم چرا از کتابفروشی‌های موجود در سطح شهر تهران کتاب‌های مورد نیازشان را تهیه نمی‌کنند، شاید علت این امر ارزان بودن هزینه ارسال پاتوق کتاب شیراز از طریق پست باشد که ما سفارشات را برای مخاطبین با کمترین هزینه ارسال می کنیم.

 رحمانی خاطرنشان کرد : مخاطبان بسیار ما از تهران، رشت، اصفهان و روستاهای استان فارس نشان از اعتمادی است که مشتریان به ما دارند و خدا را شاکریم که پاتوق کتاب شیراز در سطح کشور جا افتاده است و به خوبی مسیرش را پیدا کرده است.

مدیر پاتوق کتاب شیراز گفت: مخاطبان خاص ما به‌ دنبال موضوعاتی هستند و کمتر کتاب‌های مدنظر خود را در سایر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند بیابند.

وی بیان کرد: هنگامی که مجموعه‌هایی مانند ما شروع به فعالیت کرد و این پرچم را به اهتزاز درآورد به تدریج توانستیم این کتاب‌ها را توزیع کنیم و یک شبکه توزیع مناسب را فراهم کردیم.

شناسایی کتاب را به عنوان رسالت خودمان در  مجموعه پاتوق کتاب فرض کردیم و همین کار باعث شد که مشتری‌های خاص خودمان را کم کم پیدا کنیم.

رحمانی ادامه داد: این اتفاق باعث شد ناشر‌ان خوبی در این زمینه شروع به فعالیت نمایند و روز به روز کتاب‌های جدیدی در این حوزه وارد بازار نشر شد، برای مثال کتابهای دفاع مقدس تا قبل از سال 92 آنچنان که باید و شاید شناخته شده نبودند و توزیع خوبی هم نداشتند اما به تدریج از سال‌های 91 و 92 که مجموعه‌های پاتوق کتاب در سطح کشور راه اندازی شدند و  فروشگاه‌های جبهه فرهنگی انقلاب خودشان را پیدا کردند، وضع کمی بهتر شد.

 این کتابدار شیرازی گفت: این روند موجب شد تولید کتابهای خوب هم از نظر کمی و کیفی رشد چشمگیری داشته باشد و در این سال‌ها انتشارات قابل قبولی مانند انتشارات شهید کاظمی، نشر یا زهرا، نشر ملک اعظم به مجموعه تالیف کتاب افزوده شوند.

وی ضمن تاکید بر نحوه توزیع کتاب و تاثیر آن در ارتقا تولیدات فرهنگی، بیان کرد: بهبود وضعیت توزیع، می‌تواند تولیدکننده‌های آثار فرهنگی را به سمت تولیدات باکیفیت بالاتر سوق دهد و در گردش مالی حوزه کتاب تاثیر مثبتی داشته و به این چرخه کمک‌های شایان توجهی را داشته باشد.

رحمانی گفت: خرسندیم که توانستیم قسمت کوچکی از این چرخه باشیم و تا حدودی در این زمینه مثمر ثمر واقع شویم.

مدیر پاتوق کتاب شیراز خاطرنشان کرد: از دیگر کارهایی که انجام دادیم، تمرکز ویژه بر روی کتابهای دفاع مقدس بود همچنین دیگر حوزه مورد اهتمام مجموعه، کتاب‌های تربیت فرزند است که متاسفانه بسیاری از این نوع کتابها در سطح استان فارس یافت نمی‌شود اما ما با توجه به هدفی که برای خودمان مجسم کردیم آنها را شناسایی کرده و تمام آنها را در مجموعه پاتوق کتاب جمع آوری کردیم.

وی اضافه کرد: با توجه به خلاهایی که در زمینه تربیت فرزندی که با مبانی اسلامی و بومی و ایرانی همسو باشد احساس میشد، این کتابها را تهیه کردیم که می‌توان به آثار عباسی ولدی اشاره کرد این کتاب‌ها از زمانی که توزیع بهتری پیدا کرد باعث شد کتابفروشی‌های بیشتری در این حوزه به فعالیت بپردازند و موجب تالیف کتابهای جدیدی از این نویسنده شد.

رحمانی گفت: همچنین سعی کردیم انتشارات خوبی که در زمینه کتب کودک و نوجوان فعال هستند را پوشش بدهیم از این‌رو کتابهای نشر جمکران که در سالهای اخیر، آثار خوبی چاپ کرده اند یا نشر جمال که متاسفانه کمتر کتابفروشی پیدا می‌شود که کتاب‌هایش را داشته باشد را مجدانه پیگیری کردیم تا کتاب های خوبشان را به مخاطبانمان عرضه نماییم.

مدیر پاتوق کتاب شیراز بیان کرد: در زمینه طب سنتی نیز تعداد کمی کتاب وارد شدیم اما بعد از مدت کوتاهی با متخصصین این حوزه ارتباط موثری گرفته و در حال حاضر دو قفسه را به صورت کامل به طب سنتی اختصاص دادیم.

بهبود وضعیت توزیع، می‌تواند تولیدکننده‌های آثار فرهنگی را به سمت تولیدات باکیفیت بالاتر سوق دهد و در گردش مالی حوزه کتاب تاثیر مثبتی داشته باشد

وی ادامه داد: در زمینه داستان و تاریخ هم بعضی کتابهایی هست که کتابفروشی‌های عادی و غالب توزیع کننده‌هایی که در کشور فعالیت می‌کردند تاکنون استقبال خوبی از این کتابها نداشتند برای مثال آثاری که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تالیف می‌کند یا کتابهایی که مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ می‌رساند معمولا در کتاب فروشی‌های امثال ما یافت می‌شود و این هم باعث شده این کتابها مخاطب خاص خودش را پیدا کند.

رحمانی اظهار داشت: نشر جمکران، داستانهای ایرانی بسیار خوبی تولید می‌کند و کتابستان معرفت هم داستانهای ایرانی و تالیفات قابل قبولی را ارائه می‌دهد همچنین نشر سوره مهر هم کیفیت تولیداتش بهتر از قبل شده است.

وی بیان کرد: از دیگر کارهایی که باعث رشد ما بوده، حفظ ارتباط با مخاطبان بوده است و در کنار آن همواره تلاش کردیم از آن‌ها بازخورد بگیریم.

 این کتابدار شیرازی با اشاره به فعالیت در قالب اجتماعات فرهنگی، بیان کرد: تا قبل از شیوع ویروس کرونا ، چندین بار جشن امضای کتاب برگزار کردیم و از نویسنده دعوت کرده و آنها را به کتابفروشی آوردیم که نویسندگان برای مخاطبان صحبت کردند.

 وی با اشاره به حضور نویسندگانی همچون حدادپور و کاظمی در پاتوق کتاب شیراز، خاطرنشان کرد: برنامه‌ای داشتیم با نام شبی با کتاب که هفته‌ای یک بار دور هم جمع می شدیم و هر کس کتابی را که در طول هفته مطالعه کرده بود به دیگران معرفی می‌کرد .

رحمانی اظهار داشت: تفاوت اصلی پاتوق کتاب با بعضی کتابفروشی‌ها در این است که کتابفروشی‌ باید به سراغ محیط ها و روشهای جدید برود.

وی یادآور شد: ابتدای انقلاب کتابفروشی‌ها اگر شبیه انبار کتاب هم بودند، اهمیت چندانی نداشت چون در آن بحبوحه اتفاقات و هیجانات مردم سبب می‌شد تا افراد سراغ آن دسته از کتابهایی که مدنظرشان بود بروند اما امروزه با این شریط روبرو نیستیم و باید کتابها  را به درستی عرضه کنیم و به صورت صحیح دسته‌بندی نماییم چرا که امروز، مخاطبان تخصصی تر شده اند.

کتابفروشی‌ باید به سراغ محیط ها و روشهای جدید برود و تفاوت اصلی پاتوق کتاب با بعضی کتابفروشی‌ها نیز در همین است

مدیر پاتوق کتاب شیراز احترام به مخاطب را رونق‌بخش کار خود برشمرد و افزود: برای طرح جدید نیز قصد داریم آنقدر قوی کار کنیم که بتوانیم برای استان افتخارآفرینی نماییم.

 رحمانی تصریح کرد: مخاطب کودک و نوجوان هیچ تفریحی اعم از استخر و کلاس ورزشی و هنری ندارد و تنها امکان سرگرمی او همین کتاب هست اما کسی آنچنان همراهی نمی‌کند بنابراین ما در طرح جدید بر چند  کتاب به صورت ویژه کار می کنیم.

وی بیان کرد: اکنون روی کتابهای مرحوم آیت‌الله حایری‌شیرازی  به خوبی کار کرده‌ایم و از این به بعد هم نیز این روند را ادامه خواهیم داد که در این راستا قصد داریم با صفحات ایشان در شبکه‌های مجازی ارتباط بگیریم و تخفیف خوبی را  برای کتابهای ایشان داشته باشیم.

رحمانی تمرکز بر کتابهای عباسی ولدی که در مورد ارتباط همسران نوشته شده است را از دیگر برنامه‌های پاتوق کتاب برشمرد و گفت: تهیه و توزیع کتابهایی با محوریت غدیر مانند کتاب علی از زبان علی یا کتاب غدیر از زبان علی و خط روشن که تنها کتابی است که خلاصه الغدیر هست در برنامه ما قرار دارد.

مدیر پاتوق کتاب شیراز اظهار داشت: از روز شنبه 18 مرداد ماه به مدت 12 روز، طرح تخفیف خانه کتاب شروع می‌شود و ما بر روی کتاب‌هایمان 30 درصد تخفیف به مشتریان ارائه می‌دهیم ضمن اینکه هزینه ارسال ما به سراسر کشور با ناچیزترین رقم ممکن لحاظ می‌شود که از این طریق از همه علاقه مندان دعوت می‌کنم تا از این تمهیدات ویژه به نحو احسن استفاده کنند.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: کتاب شیراز ادبیات ایران ایران علیرضا رحمانی فارس جبهه فرهنگی کتاب فروشی ها کتابفروشی ها سطح کشور روی کتاب باعث شد کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۷۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟

بر اساس بیانیه اخیر دولت هند مبنی بر منع مسافرت شهروندان هندی به ایران و اسرائیل شنیده‌ها حاکی از عدم حضور هند به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ کمتر از 11 روز مانده به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران،‌ حضور هندی‌ها به عنوان مهمان ویژه این رویداد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که پس از صدور بیانیه دولت هند در روز 24 فروردین که در آن  به شهروندانش توصیه کرد که با توجه «به شرایط حاکم بر منطقه» تا اطلاع ثانوی از سفر به ایران و اسرائیل خودداری کنند. بعید است که ناشران هندی بتوانند خود را به نمایشگاه کتاب تهران برسانند. پیگیری‌های دوطرف تا این لحظه به نتیجه‌ای ختم نشده است.

نگاهی به سالن رایت نمایشگاه کتاب دهلی/ رایت سنتر دهلی چه قابلیت هایی برای نشر ایران دارد؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مذاکره با وزارت فرهنگ هند پیگیر حضور ناشران این کشور در نمایشگاه کتاب تهران است،‌  یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب تهران و معاون فرهنگی وزرات ارشاد در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تایید این پیگیری‌ها گفت: نتیجه این پیگیری‌ها به زودی اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • ضرورت تثبیت مقاصد صادراتی از سوی بازرگانان
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها