Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون مبارزه با احتکار مسکن گفت: فعال کردن مجدد قانون مالیات بر خانه‌های خالی در کوتاه مدت بر زندگی مردم اثرگذار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاصفهان، از زمستان پارسال نرخ‌های مسکن اوج شدیدی گرفت و تابستان امسال یکی از داغ‌ترین تابستان‌ها برای مستاجران بوده و هست که همین امر سبب شد تا تولید خانه و قانون مالیات بر خانه‌های خالی در اولویت مجلس یازدهم قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حوزه تولید مسکن ایده‌هایی در مجلس مطرح است و کمیسیون عمران آنها را بررسی می‌کند.

حدود 2 سال زمان می‌برد که ما تولید مسکن داشته باشیم وسالی 500 هزار ازدواج در کشور اتفاق می‌افتد که این زوجین به مسکن نیاز دارند. بنابراین اگر هر سال 500 هزار تا خانه تولید کنیم فقط قادر به خانه‌دار کردن زوج‌ها می‌شویم، فارغ از در نظر گرفتن استهلاک مسکن و خانه‌هایی که خراب می شوند.

مهدی طغیانی در گفت‌و‌گویی با خبرنگار تسنیم در این باره اظهار داشت: در حال حاضر در خوشبینانه‌ترین حالت طبق آمار سالی حدود 250 هزار خانه ساخته می‌شود که در این صورت 300 هزار خانه کم داریم. از سویی دیگر هم 2.5 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به قانون مالیات بر خانه‌های خالی به عنوان کاری که در کوتاه مدت می‌تواند برای مردم اثرگذار باشد، افزود: این قانون در سال 94 مصوب و سال 95 اجرایی شده بود که دوباره آن را فعال کردیم البته ایراداتی به آن وارد بود.

رفع ایرادات قانون مالیات بر خانه‌ها

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایرادات قانون قبلی را اینگونه شرح داد: ضرایب آن بازدارنده نبود، به عبارتی 50 درصد اجاره منطقه بندی را به مالک خانه‌های خالی تحمیل می‌کرده است؛ برای نمونه اگر ارزش اجاره هر ملک در تهران را به طور متوسط 45 هزار تومان در نظر بگیریم، خانه 100 متری اجاره آن 4 و نیم میلیون تومان می‌شود. در قانون قبلی ذکر شده است که نهاده‌های خدمات‌رسان اطلاعات خود را به راه و شهرسازی ارائه دهند تا اطلاعات تجمیع و خانه‌های پر و خالی مشخص شود؛ اما وزیر سابق راه و شهرسازی این سامانه را طراحی نمی‌کرد و اعتقادی به این قانون نداشت. با این وجود وزیر فعلی با آغاز کار خود این سامانه را بدون استفاده از آن طراحی کرد و در این مدت تنها .54 میلیون از 30 میلیون خانه در کشور در آن ثبت شده و عملا کفایت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: بعد از شروع مجلس یازدهم و تشکیل کمیسیون‌ها تصمیم برآن شد که ضریب را به 6 برابر سالیانه تغییر دهیم. در واقع خانه‌ای که سه سال خالی نگه داشته شود 150 میلیون، یک سال 50 میلیون و ماهیانه هم 4.5 میلیون مالیات بدهد. از این رو با توجه به استهلاک خانه، دیگر صرف نمی‌کند که خانه خالی نگه داشته شود. البته این قانون منطقه‌بندی شده است یعنی به نسبت متراژ و بالاشهر و پایین شهر بودن مالیات آن کم و زیاد خواهد بود.

الزام خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان

طغیانی طریقه شناسایی را به صورت خوداظهاری عنوان کرد و افزود: افراد باید در سامانه املاک و اسکان ظرف دوماه اعلام کنند که کجا زندگی می‌کنند؛ در واقع تنها آدرسی که برای حاکمیت به رسمیت شناخته می‌شود سامانه املاک و اسکان است و برای خرید ماشین، درخواست گواهی‌نامه، ثبت‌نام مدرسه فرزندان، طرح ترافیک و ... به این سایت مراجعه می‌شود و موظف هستند که از این سامانه استعلام بگیرند. در شهرهای بالای 100 هزار نفر مالیات اخذ می‌شود اما در روستاهای زیر 100 هزار نفر فقط اطلاعات آنها ثبت می‌شود تا تکمیل دیتا بانک کمک کند.

بررسی بحث معیشت و حق مسکن کارگران در جلسه امروز مجلسی‌ها با وزیر کارافزایش 30 درصدی طول آزادراه‌ها تا پایان دولت/ امسال پرونده مسکن مهر بسته می شودرئیس بنیاد مسکن: عملیات اجرایی احداث 3 هزار واحد مسکن محرومین در استان اردبیل تا پایان امسال تکمیل می‌شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: حداقل در فاز نخست 25 درصد خانه‌ها وارد بازار و یک پنجم آن عرضه می‌شود که همین امر نرخ را کاهش خواهد داد. اگر ما بتوانیم سوداگری از بازار مسکن که نیاز ضروری مردم است را خارج کنیم، درواقع کار بزرگی انجام دادیم، زیرا زخم‌های دلالی و سوداگری بسیار است.

وی با اشاره به راه جلوگیری از ضربه به تولید و ساخت مسکن گفت: افرادی که تولید مسکن کرده‌اند یک سال از مالیات معاف هستند و 4 ماه هم می‌توانند تاخیر داشته باشند. البته برای انبوه‌سازها فرجه بیشتری در نظر گرفته شده است و 22 ماه زمان دارند که خانه ساخته شده خود را در بازار عرضه کند. محتکر خانه به دنبال این است که خانه‌ها را نگه دارد و در نقطه اوج بفروشد و اگر اجاره دهد عملا دست خودش را بسته است.

انتهای پیام/169/س

R41346/P/S6,51/CT7 بیشتر بخوانید... توصیه وزیر راه درباره خرید مسکن به مردم عضو کمیسیون عمران مجلس: افزایش قیمت تمام‌شده تولید مسکن؛ ساخت و ساز در کشور دچار رکود شد گزارش|رهاشدگی بازار و عدم‌نظارت دولت بر مصالح ساختمانی/ افزایش قیمت مصالح علت گرانی مسکن قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... توصیه وزیر راه درباره خرید مسکن به مردم عضو کمیسیون عمران مجلس: افزایش قیمت تمام‌شده تولید مسکن؛ ساخت و ساز در کشور دچار رکود شد گزارش|رهاشدگی بازار و عدم‌نظارت دولت بر مصالح ساختمانی/ افزایش قیمت مصالح علت گرانی مسکن پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ تولد ۶قلوها در کرج/ حال مادر ‌و نوزادان مساعد است ۲ دستور نوبخت برای اهالی روستای چنار محمودی; پرداخت مستمری یک میلیون تومانی به صورت مادم‌العمر ۳ سمنان| پشت صحنه سریال فاخر "سلمان فارسی" به روایت تصاویر ۴ جزئیات بازداشت گسترده اعضای شورای‌شهر و مدیران سابق شهرداری ساری/ متهمان "پرونده سلمانشهر" دستگیر شدند ۵ کوهنورد ایرانی پرچم "یا حسین(ع)" را بر فراز بلندترین قله کشور عراق به اهتزاز درآورد ۶ گذری در قدیمی‌ترین مسجد قم از دریچه دوربین ۷ کرونا توریست ناشناخته‌‌ مناطق گردشگری / مردم اردبیل آمار تلخ مبتلایان به کرونا را باور ندارند ۸ تولد ۴قلو در دومین زایمان مادر ۲۷ساله اهوازی+ تصویر مهمترین اخبار استانها گزارش ویدئویی| جزئیات انتقال ۳ صیاد آزاد شده به ایران آیت‌الله علم‌الهدی: عزاداری سنتی میسر نیست "مبتکرانه" عزاداری شود جزئیات بازداشت گسترده اعضای شورای‌شهر و مدیران سابق شهرداری ساری/ متهمان "پرونده سلمانشهر" دستگیر شدند کوهنورد ایرانی پرچم "یا حسین(ع)" را بر فراز بلندترین قله کشور عراق به اهتزاز درآورد مهمترین اخبار تسنیم «اصل ۴۴؛ زشت یا زیبا؟»| میزگرد تسنیم: چرا خصوصی‌سازی در ایران شکست خورد؟ تشکیل پرونده تخلف برای ۲ وزیرِ سابق گزارش تسنیم| «قاسم» برد موشک‌های تاکتیکی ایران را به اسرائیل رساند/ جدیدترین موشک بالستیک ایران چه مختصاتی دارد؟ شکست و انزوای جدید آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل تخت روانچی: اقدامات آتی ایران با آنچه که برای برجام رخ می‌دهد، متناسب خواهد بود کدام اعضای شورای امنیت تاکنون درخواست آمریکا علیه ایران را غیرقانونی دانسته‌اند؟ درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قانون مالیات بر خانه های خالی قانون مالیات بر خانه ها افزایش قیمت تولید مسکن ترین اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۳۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره روند ساخت مسکن در کشور گفت: یک مقداری با آن تعدادی که برای ساخت مسکن در کشور مطرح شده فاصله داریم البته فوت وزیر سابق راه و شهرسازی هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود همچنین یک مقداری هم بر روی شیوه کار مسئله پیش آمد که الان حل شده، اما تنها چیزی که باقی مانده، همکاری بانک‌ها است.

وی اظهار کرد: اگر بانک‌ها بیایند و سهم خود را بدهند جهش خیلی خوبی در ساخت مسکن به‌وجود خواهد آمد.

به گزارش ایران جیب، عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بانک مرکزی و شورای عالی مسکن گام‌هایی را برداشته‌اند و میزان وامشان قبلا صفر بود، اما الان وامشان بین ۱۵، ۱۶ و ۱۷ درصد است البته بانک‌های خصوصی میزان وامشان صفر است و در این زمینه باید کاری انجام شود، چون اگر وامی نباشد اصلا کاری انجام نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس تصریح کرد: می‌توان تا آنجایی که امکان‌پذیر است زمین را به مردم بدهیم و به‌جای آن وام ندهیم البته قبلا هم این کار انجام می‌شده است لذا از این سیاست وزارت راه استقبال می‌کنیم تا در شهر‌هایی که امکانش وجود دارد زمین رایگان بدهند تا مردم خود خانه بسازند و شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را محقق کنیم.

شاکری اظهار کرد: زمین اگر برای فرد باشد مردم شده باشد که ماشین و طلای خود را بفروشند این کار را می‌کنند تا خانه خود را بسازند و در آن زندگی کنند بنابراین باید این امر در اولویت اول باشد، چون در همکاری نکردن بانک‌ها دادن زمین رایگان به مردم برای اینکه خودشان ذیل نظارت شهرداری‌ها و نظام مهندسی اقدام به ساخت‌وساز کنند بهترین کار است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان‌کرد: فاصله آورده مردم و تسهیلات بانکی با قیمت تمام شده معنادار است و اگر فکری برای آن نکنیم مردم باز گرفتار می‌شوند یعنی یک جایی می‌گویند برویم آن را به دلال‌ها بفروشیم یا اینکه نرخ سود را در ۱۸ درصد نگه داریم، چون تعدادی از مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند بنابراین اهدای زمین رایگان به مردم و آمدن بانک‌ها برای انجام کار سرعت ساخت‌وساز را بالا می‌برد.

وی تاکید کرد: به نظرم تصمیمات درستی اتخاذ شده و باید با سرعت کار را جلو ببریم همچنین به ازای تخریب یک واحد فرسوده حداقل می‌توان سه واحد ساخت لذا باید برای بافت‌های فرسوده فکری کرد تا بخشی از مشکلات شهر‌های بزرگ حل شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • شروط مجلس برای معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • مالیات بر سوداگری برای کند کردن تیغ سوداگران است/گام بلند مجلس برای هزینه دار کردن فعالیت های سوداگرانه و دلالی
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری