Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمودی با بیان اینکه مروت عمومی ترین معروف قابل مشاهده در کربلا است، گفت: امام حسین (ع) و اصحابش در واقعه عاشورا و در کربلا روح بلند انسانی، مروت و اوج ایستادگی در برابر شقاوت را به زیبایی به تصویر کشیده اند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، واقعه کربلا یادآور حماسه آفرینی امام حسین (ع) و یارانش در برابر شقاوت و ظلم طاغوت زمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدالشهدا (ع) زمانی که به سمت کربلا عزیمت کردند، فرمودند برای احیای دین رسول خدا و امر به معروف و نهی از منکر می روم. دو اصل مهمی که پس از گذشت سال ها از واقعه کربلا در زندگی مسلمانان جریان دارد. احیای امر به معروف و نهی از منکر جایگاه مهم و ارزشمندی در اسلام دارد که همواره مسئولان و مردم باید به اجرای آن در جامعه توجه داشته باشند. 

 

با توجه به اهمیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر، خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با «محمد هادی محمودی» مدیر کل آموزش ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور به گفت و گو پرداخت که در ادامه می خوانیم.

 

امر به معروف و نهی از منکر در نهضت عاشورا چه جایگاهی دارد؟

اتفاق تاریخی قیام عاشورا را اگر بررسی کنیم بر اساس امر به معروف و نهی از منکر رخ داده است. در خطبه منا امام حسین (ع) می فرمایند امر به معروف و نهی از منکر وظیفه شماست و شما این وظیفه را ترک کرده اید و وضعیت جامعه به اینجا رسیده است. امام حسین (ع) زمانی که به سمت کربلا حرکت کرده اند، یادآوری می کردند که می روم امر به معروف و نهی از منکر کنم و جامعه را اصلاح نمایم؛ بنابراین امام حسین (ع) برای اصلاح امور جامعه و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد.

امام خمینی فرموده اند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است و باید بگوییم روح محرم و صفر امر به معروف و نهی از منکر است. اگر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان جوهره محرم و صفر مورد توجه قرار گیرد و شناخته شود، امر به معروف و نهی از منکر است که باعث زنده نگه داشتن محرم و صفر شده است.

 

چگونه می توان امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه امروز اجرایی کرد؟

باید به خاطر داشته باشیم ماجرای قیام امام حسین و اتفاقی که در صحنه کربلا رخ داده، یک ماجرای تمثیلی است به این معنا که از موقعیت مکانی و زمانی عرفی خود فراتر می رود و همان طور که گفته می شود کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، از واقعه کربلا برخواسته است و یادآور وجه تمثیلی واقعه کربلا می باشد؛ بنابراین قابل سرایت به مکان و زمان های دیگری است.

درک عمومی بیانگر آن است که در صحنه کربلا عدل و ظلم، دوستی و دشمنی و مهم تر از هر چیز انسانیت و غیر انسانیت را دیدیم، مروت و بی مروتی را دیده ایم. نقطه ای است که با تفسیر اتفاقاتی که در کربلا رخ داده از جنبه مروت می توانیم آن را سرایت دهیم و هر اتفاقی که در جامعه ما رخ می دهد.

 

مهم ترین معروفی که در صحنه کربلا می توان مشاهده کرد، ‌چیست؟

مروت عمومی ترین معروفی است که در صحنه کربلا قابل مشاهده است و هر چقدر مردم در یادآوری رخداد و قیام امام حسین و صحنه عاشورا حساس تر شوند به مسایل مروت حساس تر خواهند شد. مروت مسئول با مردم، مردم با هم، دوست با دوست، دشمن با دشمن، برادر با برادر از جمله مسایلی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

هر آنچه که در جامعه رخ می دهد و خلاف مروت است به معنای منکر است و آنچه که در راستای مروت و جوانمردی باشد، همان معروف است. یادآوری صحنه عاشورا فی نفسه تقویت و احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است. در جامعه امروز نیز باید با تاسی از مهم ترین پیام عاشورا به ترویج نیکی و کارهای خیر و کمک به همنوع بپردازیم.

 

چرا قیام امام حسین (ع) را حماسه می نامیم؟ 

حماسه نقطه ای است که انسانیت انسان در تنگنا شکوفه می شود. صحنه حماسه تنگنایی است که اوج ایستادگی و بلندی روح انسان در آن به نمایش گذاشته می شود. در صحنه عاشورا در یک طرف اوج شقاوت را داریم و در طرف دیگر اوج ایستادگی، نگه داشت انسانیت را مشاهده می کنیم و حتی انسانیت در برابر شقاوت ایستادگی می کند و این زیبایی و شکوه است که در نبردهای اولیای خدا دیده می شود. امام حسین (ع) و اصحابش در واقعه عاشورا و در کربلا روح بلند انسانی، مروت و اوج ایستادگی در برابر شقاوت را به زیبایی به تصویر کشیده اند.

 

شان و شخصیت والای حضرت سید الشهدا (ع)  موجب شده تا سایر شخصیتهای موثر در قیام عاشورا، تحت الشعاع قرار گیرند یا کمتر به آنها توجه شود، در این زمینه چه باید کرد؟

همه شخصیت های حاضر در کربلا همه مجاور و مقیم کوی امام حسین (ع) هستند و کسی که مقیم کوی امام حسین (ع) است به این جایگاه بسنده می کند؛ بنابراین گذاشتند تا امام حسین به عنوان خورشید تابان دیده شود. افراد حاضر در صحنه کربلا از نظر اهمیت در یک اندازه نیستند. امام زین العابدین می فرماید عموی من عباس در قیامت مقامی دارد که همه شهدا به آن مقام غبطه می خورند. به هر حال اوج اعتلای حضرت ابوالفضل و علی اکبر (ع) دیده شده است. معمولا اتفاقاتی که افتاده و شخصیت هایی که در واقعه کربلا حضور داشته اند، باید بیشتر از طریق منبری ها و دانشمندان معرفی و درباره آنها صحبت شود.

شخصیت حبیب بن مظاهر، زهیر، غلام امام حسین و یا شخصیت هایی که از خانواده امام حسین(ع) بودند، خیلی مورد توجه قرار گرفته اند و جا دارد بیشتر به آنها توجه شود و این کار از طریق مطالعه، تبیین علما و منبری ها می تواند محقق شود.

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر امام حسین ع عاشورا احیای امر به معروف و نهی از منکر صحنه کربلا اوج ایستادگی واقعه کربلا ترین معروف محرم و صفر امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۳۵۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت عمومی حجاب در شهر کرمان نسبتاً مطلوب است

دادستان عمومی و انقلاب کرمان در حاشیه نشست شورای برنامه ریزی دادگستری استان کرمان با بیان این مطلب که وضعیت عمومی حجاب در شهر کرمان نسبتاً مطلوب است، گفت: دستگاه قضایی از آمران به معروف و نیرو‌های فراجا در راستای اجرای طرح عفاف و حجاب حمایت می‌کند.
مهدی بخشی افزود: ۹۹ درصد افراد به توصیه‌های آمران به معروف و نیرو‌های فراجا تمکین می‌کنند و از زمان اجرای طرح نور در استان کرمان یک پرونده هم تشکیل نشده است.
مدعی العموم استان کرمان تصریح کرد: سیستم قضایی استان کرمان شناسایی صفحات اینستاگرامی هنجارشکن را در دستور کار خود قرار داده است و همچنین دادستانی با افرادی که به درقبال دریافت پول اقدام به تبلیغ بی حجابی و هنجارشکنی می‌کنند، برخورد قانونی قاطع خواهد کرد.

بخشی بیان داشت: لازم است آموزش و پرورش و دیگر نهاد‌های متولی به منظور فرهنگ سازی حجاب همت کنند و برنامه‌های فرهنگی و آموزشی بیشتری را برای رفع این معظل درنظر بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تشکیل پرونده قضایی برای ضاربان آمر به معروف در کاشمر
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • دلسوزی شاگرد منتظری برای شهید مطهری/ تشکیل 700 پرونده برای مشاوران املاک یک استان!
  • وضعیت عمومی حجاب در شهر کرمان نسبتاً مطلوب است
  • تربیع آخر ماه را رصد کنید
  • امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باعث پیشرفت و تعالی جامعه می شود
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • پرونده معاون امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان شفاف‌سازی شود
  • تاکید بر برخورد قانونی با سایتهای ضد اخلاقی مازندران در فضای مجازی
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است