Web Analytics Made Easy - Statcounter

حدود ۲۰سال است فاضلاب شهرک صنعتی توس جهت تصفیه به شرق مشهد منتقل می‌شود و به دلیل کوتاهی شرکت شهرک‌های صنعتی در احداث تصفیه‌خانه مستقل برای این شهرک، آبفای مشهد مجبور به صرف هزینه تصفیه پساب صنعتی از بیت‌المال است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، شهرک صنعتی توس در محور غرب مشهد قرارگرفته است و نزدیک به 900  واحد صنعتی در این شهرک مشغول به فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شایان‌ذکر است که از این تعداد حدود 40 درصد از واحد‌های تولیدی دارای پساب‌های فاضلابی با درصد بالای آلایندگی و آلودگی هستند که نزدیک به 20 سال است فاضلاب صنعتی این شهرک جهت تصفیه به شرق مشهد منتقل می‌شود.

محمد عرفانی، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به مخاطرات محیط زیستی انتقال فاضلاب از غرب به شرق مشهد طی چند سال گذشته خاطر نشان کرد: در مقطعی قراردادی فی‌مابین شرکت شهرک‌های صنعتی  و شرکت آبفای مشهد منعقد شد که بر اساس آن بایستی فاضلاب صنعتی وارد تصفیه‌خانه پرکندآباد  شده و فرآیند تصفیه آن به‌طور کامل انجام شود.

وی افزود: شهرک صنعتی توس در آن زمان به دلیل عدم برخورداری از تصفیه‌خانه با چالش‌های جدی مواجه بوده است که جهت رفع مقطعی مشکلات نسبت به عقد این قرارداد اقدام کردند که نزدیک به دو دهه از انعقاد آن می‌گذرد و همچنان این قرارداد بر زمین مانده است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تشریح کرد: بیش از ۱۵ سال است که شرکت شهرک‌های صنعتی موظف به تجهیز شهرک صنعتی توس به تصفیه‌خانه مستقل و متناسب با حجم تولیدی فاضلاب صنعتی است، ولی نه‌تنها هیچ‌گونه اقدامی در این باره انجام نگرفته است بلکه از پاسخ‌دهی به پیگیری‌های سازمان‌های مربوطه سرباز می‌زنند.

عرفانی بابیان این‌که بحث احداث تصفیه‌خانه توس از دو منظر بسیار حائز اهمیت است گفت: ما در محور غرب مشهد با بحران آب و نشست زمین مواجه هستیم و این بدین معنی است که آب را از شهرک صنعتی استحصال کرده و به شرق مشهد منتقل می‌شود.

وی افزود: در صورتی که همین پساب را می‌توان در همان منطقه کنترل کرده و عملیات تصفیه را انجام بدهند و جهت آبیاری فضای سبز خود شهرک  و دیگر امور از آن استفاده کنند.

عرفانی ورود فاضلاب صنعتی به تصفیه‌خانه‌های بیولوژیکی را اقدامی بیهوده خواند و گفت: فاضلاب شهرک صنعتی توس وارد تصفیه‌خانه‌های بیولوژیکی می‌شود که توانایی تصفیه آلایندگی‌های فاضلاب صنعتی را ندارند و چندین سال است که این عمل بیهوده به طور مداوم در حال اجرا است.

وی افزود: مدت‌ها است که اداره محیط زیست پیگیر وضعیت قرارداد احداث تصفیه‌خانه توس است که از سال 93 این موضوعات شکلی جدی به خود گرفته است ولی متأسفانه تا زمانی که فاضلاب شهرک صنعتی توس به محیط زیست نشت نکند، هیچ‌گونه اقدام جدی با شرکت شهرک‌های صنعتی صورت نمی‌پذیرد.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: در حال حاضر فاضلاب شهرک صنعتی به طرح اگو متصل است و این در صورتی است که هزینه حق استفاده از طرح اگو در بلند مدت، خیلی بیشتر از احداث تصفیه‌خانه مستقل شهرک صنعتی توس است.

همچنان فاضلاب شهرک صنعتی توس به غرب مشهد منتقل می‌شود و به دلیل کوتاهی شرکت شهرک‌های صنعتی در احداث تصفیه خانه مستقل برای این شهرک، و این شرکت آبفای مشهد مجبور به صرف هزینه تصفیه پساب صنعتی از بیت‌المال است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شرکت شهرک های صنعتی مشهد منتقل می شود احداث تصفیه خانه فاضلاب صنعتی شرق مشهد محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۰۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا پوریا فر افزود: با توجه به وضعیت کم آبی موجود و همچنین کاهش برداشت آب خام از منابع زیرزمینی و لزوم تأمین آب جهت آبیاری فضای سبز و نظر شهردار منطقه مبنی بر استفاده از روان آب‌ها و پساب صنعت، احداث و راه اندازی تصفیه خانه شهرک آسمان و جنگل دستواره در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در خصوص کمبود آب و فرسودگی شبکه‌های آبرسانی گفت: به دلیل کمبود آب و بعضاً تخریب مسیرهای آبیاری، لوله‌ها، شبکه‌های آبرسانی و مخازن با مشکلاتی روبرو هستیم و وظیفه شهرداری بهبود وضع خدمات رسانی روزانه در منطقه است.

پوریافر با توجه به اهمیت شبکه آبرسانی و احداث مخازن گفت: با توجه به خشکسالی و مشکلات موجود در منطقه و پایین رفتن سطح آب چاه‌ها، طبق طرح جامع علاوه بر اصلاح شبکه‌های آبرسانی و برنامه‌ریزی و احداث مخازن در طی چند سال، دو تصفیه خانه هم برنامه‌ریزی شده تا نیاز آبی رفع شود.

پوریا فر در ادامه اظهار داشت: انتقال آب از دو تصفیه خانه موجود شهر تهران که تصفیه خانه فیروز بهرام به طول ۷ هزار متر طول و تصفیه خانه شهرک اکباتان به طول ۵ هزار متر طول از ظرفیت‌های موجود برای تأمین کمبود آب و نیاز آبی منطقه در سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای استفاده از پساب‌های صنعتی در منطقه برای تأمین آب موردنیاز در فضاهای سبز گفت: با توسعه استفاده از تصفیه خانه در صنایع منطقه بخشی از کمبود آب فضای سبز منطقه برطرف خواهد شد.

شهردار منطقه ۲۱ تهران یادآور شد: اجرای خط انتقال آب خام به طول ۱۶ هزار متر طول شامل: احداث فاز دوم انتقال خط شبکه آب خام بزرگراه فتح، تکمیل خط انتقال لوله ۳۱۵ میلی متر به طول ۱۰ کیلومتر حاشیه اتوبان شهید فهمیده، احیای شبکه انتقال و توزیع بدنه غربی آزادگان، تکمیل و جداسازی شبکه توزیع آب خام پارسل های شهرک دانشگاه از جمله اقدامات سال ۱۴۰۳ اداره فضای سبز معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲۱ است.

کد خبر 6088925

دیگر خبرها

  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران