Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با گلایه از اینکه شورای شهر تهران اعتقادی به طی کردن "روند قانونی تبلیغات" ندارد! در مورد اکران بیلبوردهای موهن یک شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده در آستانه ماه محرم توضیح داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مدتی قبل و در اکران تبلیغات یک شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده در سطح شهر و نوع خاص طراحی آن با نمای یک سگ سیاه با بک‌گراند سیاه، حاشیه‌هایی به وجود آمد که موازی شد با انفعال و کم‌کاری شهرداری تهران در سیاه‌پوش کردن شهر به مناسبت ایام ماه محرم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر اعتراض شهروندان تهرانی را هم به همراه داشت؛ به دنبال این حاشیه‌ها مشاور شهردار تهران اعلام کرد که طبق قانون ضوابط تبلیغات شهری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده است و این تابلو با مجوز  ارشاد اکران شده بود و البته دو روز پیش از محرم و با هماهنگی تعویض شد.

ماجرای نصب "بیلبوردهای موهن" در آستانه محرم و لزوم عذرخواهی صریح شهرداری تهران

در همین رابطه با "احد جاودانی" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: با توجه به حواشی ایجاد شده برای اکران یک تبلیغ در آستانه ماه محرم، اعلام شد که مجوز اکران این تبلیغات از اداره ارشاد صادر می‌شود.

بر اساس قانون، تمام محتوای تبلیغاتی غیر از تبلیغات تلویزیونی باید به تأیید وزارت ارشاد اسلامی برسد و تبلیغات شهری هم از این موضوع مستثنی نیست؛ تیزرها، نماهنگها، کلیپها و هر محتوای دیگری که در اماکن عمومی مانند فرودگاه‌ها، مترو یا در سطح شهر منتشر و اکران می‌شود باید توسط کانونهایی که از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند، تأیید شود.

لزوم اجرای تبلیغات شهری از دریچه کانونهای مورد تأیید وزارت ارشاد

تسنیم: درباره این کانونهایی که از شما مجوز تبلیغات گرفته‌اند، بیشتر توضیح دهید.

ببینید این کانونها برای دریافت مجوز باید از طریق وزارت ارشاد اقدام کنند و در واقع مجوز کارشان را از ما میگیرند و ما برای اعطای مجوز به آنها فرآیند مشخصی را پیش‌بینی کرده‌ایم و بر کار آنها نظارت داریم؛ در نهایت بعد از دریافت مجوز این کانونها اقدام به دریافت آگهی کرده و در سطح شهر این آگهی‌ها را اجرا می‌کنند.

منتها مشکلی که وجود دارد این است که اجرای آگهی همیشه توسط این کانونها صورت نگرفته و در برخی موارد از مجاری دیگری فرآیند تبلیغات صورت می‌پذیرد؛ بیشترین آسیب‌پذیری بخش تبلیغات هم در همین جاست که فرآیند اجرا و اکران آگهی از دریچه‌ای غیر از کانونهای مورد تأیید ما صورت پذیرد.

 

مشکلی که وجود دارد این است که اجرای آگهی همیشه توسط این کانونها صورت نگرفته و در برخی موارد از مجاری دیگری فرآیند تبلیغات صورت می پذیرد.

 

 

تسنیم: چه دلایلی باعث می‌شوند که این روند قانونی طی نشود و اکران از طریق کانونهای دارای مجوز صورت نگیرد؟

به عنوان مثال شورای شهر تهران قائل به طی کردن این روند نیست که ما بارها به این موضوع اعتراض کرده‌ایم و حتی در رابطه با این عدم رعایت قانون به فرماندار تهران هم نامه نوشتیم و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم اما با کمال تعجب به ما اعلام شد که برندها می‌توانند به‌صورت مستقیم وارد فرآیند مزایده شده و تبلیغات خود را انجام دهند! نیازی هم نیست به کانونهای مورد تأیید وزارت ارشاد مراجعه کنند!

این موضوع هنوز مورد تأیید وزارت ارشاد نیست و مجوز این کار را صادر نکرده‌ایم و قائلیم که محتوای تبلیغات باید مورد تأیید و نظارت وزارت ارشاد باشد؛ این وظیفه نظارتی وزارت ارشاد هم به استانها تفویض شده است و ادارات ارشاد استانی این وظیفه را بر عهده گرفته‌اند.

متأسفانه برخی تبلیغات شهری از ارشاد مجوز نمی‌گیرند

تسنیم: با این تفاسیر، تمام تبلیغات سطح شهر که دیده می‌شود مورد تأیید شما نیست و ممکن است برخی تبلیغات به‌صورت مستقیم برای اکران فرستاده شده باشند؟!

بله همینطور است! متأسفانه خیلی از مردم و مسئولان وقتی آگهی در سطح شهر یا مترو و فرودگاه می‌بینند فکر می‌کنند مجوز این تبلیغات را ما صادر کرده‌ایم اما متأسفانه خیلی از تبلیغات شهری از ما مجوز نمی‌گیرند به عنوان مثال تبلیغاتی که در جایگاه‌های سوخت انجام می‌شود و بسیار هم مخاطب دارد از وزارت ارشاد و کانونهای مورد تأیید این وزارتخانه مجوز دریافت نمی‌کنند یا در مترو به ندرت پیش می‌آید که از وزارت ارشاد مجوز دریافت کنند و اغلب به صورت مستقیم تبلیغات انجام می‌شود و فرودگاه‌ها هم همینطور!

تلاش ما روی این موضوع است که مراکز مختلف را برای رعایت این قانون مقید کنیم تا فرآیند تبلیغات از مجاری قانونی آن انجام شود یعنی برای تبلیغات به کانونهایی مراجعه کنند که از وزارت ارشاد مجوز لازم را داشته باشند.

تسنیم: فرآیند تبلیغاتی این شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده به چه صورت بوده است؟

در رابطه با تبلیغات این شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده که حاشیه‌ساز شد هم باید بگویم مجوز اکران این تبلیغات متعلق به بازه زمانی پیش از ایام محرم بوده است و باید قبل از این ماه، از اکران برداشته می‌شد و بعد تصویری که اکران شد این تصویری نبود که در طرحها کار کرده بودند! متأسفانه آن کانون تبلیغاتی که مجوز اکران این تبلیغات را گرفته بود روی تصویر به‌گونه‌ای دیگر کار کرده بود که ما به کانون تبلیغاتی مورد‌نظر هم تذکر دادیم و فرآیند تذکر و اعتراض کتبا به آنها ابلاغ شد؛ مسئولان این کانون تبلیغاتی هم به اداره ارشاد احضار شدند.

تسنیم: پس تخلف در دو موضوع صورت گرفته است، یک تغییر تصویر مورد تأیید و دیگری در زمان اکران تبلیغ!

بله؛ تخلف دیگر این بود که در زمان دارای مجوز اکران نشده بود؛ این تبلیغات برای اکران محدودیت زمانی دارند و باید در زمانی که مجوز داده شده است اکران تبلیغات داشته باشند و بعد از این زمان اقدام به جمع‌آوری تبلیغات کنند.

عرف هم بر این بوده که در مناسبتهای خاص مانند محرم هم ما تذکرات لازم را برای رعایت شئون تبلیغات می‌دهیم و هم سازمان زیباسازی شهرداری اما این مورد یک مورد خاص بود و ما با کانون متخلف برخورد لازم را داشتیم.

تبلیغات شهری نیازمند ساماندهی است

ما در کل معتقدیم باید تبلیغات شهری بیش از این ساماندهی شود و ما الان در مسیر ساماندهی این تبلیغات شهری هستیم البته مقداری هم هماهنگی لازم بین دستگاه‌های اجرایی و دولتی نیست مثلا ما برای رعایت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات پیگیر این موضوع هستیم که برخی عناوین خارجی که توسط شرکتها مورد استفاده قرار می‌گیرد، حذف شوند و سعی در کنترل برندها با عناوین خارجی داریم تا به سمت استفاده از عناوین فارسی پیش برویم اما متأسفانه بسیار پیش می‌آید که با مراجعه به وزارتخانه‌های دیگر اقدام به ثبت این عناوین خارجی می‌کنند که این موضوع کار را برای ما بسیار مشکل می‌کند.

حتی در پاره‌ای از موارد به دلیل اینکه ما اصرار به اجرای مُرِ قانون داریم، محکوم و متهم به سختگیری می‌شویم! تلاش داریم این موارد را هم با هماهنگی دستگاه‌های دیگر و در ستاد پاسداشت زبان فارسی حل و فصل کنیم.

تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در شبکه‌های ماهواره‌ای یک دهم شدمقداری فوتبال بین تبلیغات عجیب و داد‌زن‌های اضافی/ از فرصت، تهدید بساز!

انتهای پیام/

R1356/P/S1417,2,25,41/CT2 واژه های کاربردی مرتبط شورای شهر تهران وزارت ارشاد بیشتر بخوانید... ماجرای نصب "بیلبوردهای موهن" در آستانه محرم و لزوم عذرخواهی صریح شهرداری تهران قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... ماجرای نصب "بیلبوردهای موهن" در آستانه محرم و لزوم عذرخواهی صریح شهرداری تهران واژه های کاربردی مرتبط شورای شهر تهران وزارت ارشاد پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی ۱ منشأ و انواع "سردرد" از نگاه طب سنتی ۲ مدرسه در تمام روزهای تحصیل باز است/ تقسیم‌بندی دانش‌آموزان برای کلاس‌های حضوری ۳ تأکید آیت‌الله خامنه‌ای درباره مدارس دولتی/ گزاره‌ای برای آغاز نجات عدالت آموزشی ۴ رهبر انقلاب: خیانت امارات دیری نخواهد پایید/ نباید دانش‌آموز مدرسه دولتی شانس کمتری برای قبولی در کنکور داشته باشد ۵ افزایش فاصله بین بستری و مرگ بیماران کرونایی در کشور/ لزوم استفاده از شیوه آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان و دانشجویان ۶ جزئیات افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد اعلام شد ۷ اجرای همسان‌سازی حقوقها برای ۹۰ درصد بازنشستگان! ۸ آخرین وضعیت "متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان" تشریح شد مهمترین اخبار اجتماعی پشت‌پرده "بیلبورد تبلیغاتی موهن شهری" در ماه محرم/ شورای شهر تهران اعتقادی به طی کردن "روند قانونی تبلیغات" ندارد! رحیمی: "کیوان امام‌وردی" به ارتکاب جرم اعتراف کرد/ او مدعی ابتلا به "سادیسم" است آخرین آمار جهانی کرونا/ ابتلای ۷۸۰۰۰ هندی در ۲۴ ساعت گذشته +جدول تغییرات افتتاح ۱۰۰ مدرسه همزمان با آغاز سال تحصیلی توسط بنیاد برکت/ ایجاد ۱۰۰۰۰ شغل برای کولبران مهمترین اخبار تسنیم روحانی: عزاداری امسال استثنایی و به‌یادماندنی بود/ عزاداری‌ها بهانه‌ای به دشمنان نداد/سامانه شاد باید رایگان باشد امام خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام پورذهبی را به نمایندگی ولی فقیه در کردستان منصوب کردند رئیس مجلس: مردم خوزستان حس محرومیت و تبعیض دارند/ مردم این منطقه با سختی و مشقت زندگی می‌کنند/ این سفرها مچ‌گیری نیست اهانت به پیامبر اسلام(ص) تلاش‌ مذبوحانه غرب برای جلوگیری از نفوذ اسلام است/ واکنش بهنگام ضروری است کویت: هواپیماهای اسرائیلی هرگز از آسمان ما عبور نخواهند کرد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای شهر تهران وزارت ارشاد شورای شهر تهران وزارت ارشاد شرکت تولید کننده محصولات شوینده تأیید وزارت ارشاد شورای شهر تهران تبلیغات شهری فرآیند تبلیغات وزارت ارشاد شهرداری تهران ارشاد اسلامی مورد تأیید روند قانونی مجوز اکران ارشاد مجوز سطح شهر طی کردن ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۶۱۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها

به گزارش «نماینده»، سوده نجفی صبح امروز در نطق پیش از دستور خود که به مناسبت روز شوراها انجام شد، گفت: ۹ اردیبهشت روز شوراهای اسلامی شهر و روستا را خدمت همه اعضای شوراهای اسلامی سراسر کشور به ویژه اعضای شورای اسلامی شهر تهران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و شورای اسلامی شهر و روستا نماد مردم سالاری و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و روستا است که در راستای حاکمیت مردم بر سرنوشت خود به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شد. هرچند سالهای زیادی از زمان صدور فرمان امام خمینی (ره) تا برگزاری اولین انتخابات شوراها طی شد؛ اما تشکیل این پارلمان محلی نشان داد جمهوری اسلامی ایران در اداره شهر و حتی روستا به نظر مردم توجه و با برگزاری انتخابات از آنها برای کمک به توسعه و آبادانی دعوت می‌کند و همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره داشتند انتخابات شوراها گامی بسوی تحقق کامل قانون اساسی و در جهت تحکیم پایه‌های انقلاب و استحکام قدرت انقلاب در کشور است.

وی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در فصل هفتم خود به موضوع شوراهای شهر و روستا اشاره داشته که این امر بیانگر توجه قانون اساسی به مسئله شوراها که پایین ترین سطح مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و روستا است، می‌باشد، اظهارکرد: بسیاری از شهروندان در شهر و روستاهای کشور که دل در گروی توسعه و آبادانی شهر و دیار خود دارند. بر همین اساس در مسیر خدمت قدم برداشته و اعتماد شهروندان را کسب کرده اند. وجود بیش از ۱۲۶ هزار نفر اعضای شورای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور نشان دهنده استقبال شهروندان از شوراها می باشد که این مسئله سرمایه ارزشمند اعتماد عمومی را به ارمغان آورده است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در ادامه نطق خود که متن آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، گفت: سیاستگذاری برای اداره روستا و شهر با توجه به فرصت ها، چالش ها، مطالبات شهروندان و موقعیت های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین نظارت بر عملکرد دهیاری و شهرداری یکی از مهمترین وظایف شورای اسلامی شهر و روستاست و اعضای شورا باید همانگونه که در قانون وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور تاکید شده عمل کنند. متاسفانه در سال های اخیر در برخی شهرها و روستاهای کشور تعدادی از اعضا فراتر از آنچه که قانون به آنها اجازه داده است عمل کردند که این مسئله مسیر توسعه و پیشرفت را با چالش مواجه کرده است.

وی بیان کرد: قدرت شورای اسلامی شهر و روستا در محدوده همان شهر و روستا و بیشتر معطوف به مدیریت شهری می باشد؛ لذا بی توجهی به برخی تصمیمات، نظرات و انتقادات اعضای آن توسط شهرداری ها بیش از آنکه متوجه عضو یا اعضایی از شورا شود، سبب خدشه به جایگاه شورای اسلامی و نظر و رای شهروندان می باشد؛ چرا که شهروندان با رأی خود، اعضای شورای اسلامی شهر و روستا را انتخاب و اعضای شورا نیز دهیار و شهردار را انتخاب می کند؛ دهیاران و شهرداران به امکاناتی که به امانت در اختیار آنها قرار گرفته و قدرت اجرایی که در اداره امور شهر به واسطه رأی اعضای شورا دارند غره نشوند و فراموش نکنند که بر اساس بند یکم ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور با رای آنها که نماینده مردم هستند بر مستند خدمت به مردم قرار گرفته‌اند.

نجفی افزود: از سوی دیگر این امر نه تنها با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف و تفرقه در تضاد است؛ بلکه سایر نهادها و سازمان ها تحت تاثیر این فضا در انجام وظایف خود نسبت به شهر و شهروندان بی توجه شده و جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا تضعیف و در نهایت خدمت به شهروندان که نیت قلبی همه اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور می باشد با مشکل رو به رو می شود. امروز بسیاری از مشکلات و معضلات شهر روستا خارج از وظایف و اختیارات مدیریت شهری بوده و سایر نهادها و سازمان‌ها با بی توجهی خود به آن، سبب ظهور و بروز مشکلات شده‌اند و با عدم تبیین درست وظایف مدیریت شهری اولین نهادی که با هر پدیده و رخ دادی متوجه شهروندان است مدیریت شهری می باشد. فارغ از اینکه حل برخی از مشکلات و معضلات روستا و شهر وظیفه دهیاری و شهرداری نبوده و یا برای حل آن سایر سازمانها و نهادها نیز باید ورود جدی داشته باشند که در این راستا شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌توانند با ابزار نظارتی و قانونی خود همچون اصل یکصدو سوم قانون اساسی ورود نمایند.

به گفته نجفی، شهر تهران به دلیل آنکه پایتخت جمهوری اسلامی ایران است و همچنین جمعیت آن دارای مشکلات و معضلات متفاوت‌تری نسبت به سایر کلانشهرهای کشور می باشد و یکی از بارزترین مشکل تهران آلودگی هوا و ترافیک است که در این زمینه‌ تنها مدیریت شهری وظیفه ندارد؛ بلکه سایر نهادها و سازمان‌ها نیز دارای وظایفی هستند و باید نسبت به وظایف خود عمل کنند. از سوی دیگر برخی از مشکلات آن نیازمند همکاری و تعامل همه نهادها می‌باشد. همانگونه که شهر تهران را یک شهر ملی می‌دانیم باید یک عزم ملی نیز برای حل مشکلات آن شکل بگیرد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران افزود: طرح جامع مدیریت شهری و روستایی یکی از راه های برون رفت شهرها شهر تهران، کلانشهر ها و شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت می باشد که این طرح با وجود تصویب در کمیسیون تخصصی هنوز در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده که مطالبه جدی شوراهای اسلامی شهر و روستا از مجلس دوازدهم تصویب و ابلاغ هرچه سریع‌تر آن است.

نجفی گفت: یکی از بهترین راه‌های اداره شهر و روستا مشارکت مردم در اداره امور است و مدیریت شهری باید با دعوت از صاحب نظران، متخصصان، معتمدین تلاش کند آنها را در آبادانی محله، منطقه و شهر به صورت مستقیم مرتبط کند. تا با مشارکت جدی و فعال مواردی که خواسته و مطالبه شهروندان و مطابق با فضای فرهنگی و اجتماعی آن محله و منطقه می باشد شکل بگیرد. اینکار قطعا سبب می‌شود تا از انجام پروژه‌ها و اقداماتی که هزینه‌ها زیادی برای اجرای آن صورت می‌گیرد و خواست و رضایت شهروندان را به همراه ندارد، جلوگیری شود و اقدامات مدیریت شهری به سمت مشکلات و معضلات ملموس‌تری حرکت کند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: مشارکت مردم که به درستی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان کلیدواژه و بخش مهم شعار سال ۱۴۰۳ انتخاب شده است از شوراهای اسلامی شهر و روستا که خود برآمده از رأی مردم بوده باید بیشتر و بهتر از سایر نهادها مورد توجه قرار گیرد. توسعه همه جانبه و عدالت محور شهر و روستا بدون در نظر گرفتن خواست شهروندان و مشارکت دادن آنها در امور شهر سخت و دشوار است. شورای اسلامی شهر تهران بر همین اساس تشکیل ستاد راهبری محلات را در دستور کار خود داشته که امروز همزمان با روز شوراها ارکان اجرایی محلات و معتمدین شورا در ترکیب هیئت امنای ۳۵۲ محله شهر تهران به صورت رسمی آغاز به کار می کند. امید است این موارد و استفاده از ظرفیت و معتمدین محلات در سایر کلانشهرها نیز مورد توجه قرار گیرد و از تجربیات آنها برای اداره بهتر شهر استفاده شود.

دیگر خبرها

  • بررسی مشکل مجوز‌های مالکان زمین «تپه سیف جاجرود» در کمیسیون اصل نود
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد ریال کالای قاچاق در ایلام
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان
  • شهر را تقدیم تاس‌اندازها نکنیم
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس در صدا و سیمای مرکز آبادان
  • «پای تختی هستیم»
  • آغاز ضبط مناظره‌های تبلیغاتی ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • اجرای پویش «پای تختی هستیم» در پایتخت
  • لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)