با کمترین هزینه بازیگر شوید!/ویژگی های یک آموزشگاه بازیگری استاندارد چیست؟
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۵۰۰۸
حرفه بازیگری جزو رشته های جذاب هنری است که علاقه مندان زیادی در سنین مختلف خواهان این هستند که در این رشته هنری فعالیت داشته باشند نکته جالب اینکه آموزش گاه های مختلف بازیگری در سال های اخیر دکانی برای سو استفاده اقتصادی از این افراد بوده است.اگرچه در کشور ما آموزشگاه های استاندارد و اساتید نامداری در این حوزه فعالیت می کنند اما با این حال آموزشگاه هایی با رعایت آیتم های موثر در رسیدن هنرجویان این حرفه به اندازه انگشتان دو دست نیستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، رضا گمینی کارگردان فیلم کوتاه شیوه متفاوتی را در آموزش بازیگری پیشنهاد داده است که برای استعدادیابی علاقه مندان به بازیگری می تواند گزینه جدید و مناسبی باشد.
به همین بهانه با او گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید:
هدف شما از تاسیس آموزشگاه بازیگری چه بود؟
فرآیند استعدادیابی و یافتن بازیگر و عوامل پروژههای سینمایی و نمایشی پدیدهای زمانبر است که در پروژههای کوچک و کمبودجه ممکن است به تعطیلی کار بیانجامد. پیدا نکردن بازیگر مورد نظر یا همکاری با عوامل کمتجربه از سر ناچاری تبعات دیگری است که در بسیاری از این پروژهها به چشم میخورد. مسئله اصلی اینجاست که همچنان در کشورمان بخش عمده فراخوانها و جستوجو برای یافتن بازیگر و عوامل از مسیر سنتی و حضوری انجام میشود. به این ترتیب که فراخوانی تنظیم میشود تا صدها یا شاید هزاران بازیگر یا و هنرور برای تست بازیگری نقشی خاص به دفتر رجوع کنند. تصور کنید این فرآیند چه پیامدهایی از منظر زمان و بودجه میطلبد و خستگی ناشی از این برنامه بیتردید در نتیجه نهایی نقش خواهد داشت.
بانیکستر بهعنوان نخستین بانک هنرمندان سینما و تئاتر راهحلی برای این معضل ارائه میکند. در سایت ما بازیگران و عوامل مختلف سینمایی از سراسر ایران بهطور رایگان ثبتنام میکنند. سپس اطلاعات مفصلی نظیر مشخصات فردی، ویژگیهای ظاهری، عکس، ویدیو، فایل صوتی و رزومه از خودشان بارگذاری میکنند. بنابراین کارگردانها و عوامل تولید خواهند توانست با مشاهده پروفایل آنها در سایت بانیکستر تمام آنچه لازم است را در مورد آنها دریابند و در صورت تمایل به آنها درخواست همکاری دهند. بدین ترتیب کارگردانها و دستیاران اول و بهطور کلی عوامل تولید پیش از قرار حضوری با بازیگران تا حد زیادی از ویژگیها و تواناییهای آنها آگاهند و از سوی دیگر نفراتی که مناسب با نقش نیستند به جلسه تست بازیگری دعوت نمیشوند.
از سوی دیگر امکان دیگری در سایت بانیکستر موجود است که گروه کارگردانی یا عوامل تولید میتوانند با درج فراخوان در سایت بهطور عمومی از بازیگرانی با ویژگیهای مشخص در استانی بخصوص دعوت به همکاری شود. حالا بازیگرانی که در بانیکستر هستند به فراخوان رجوع کرده و در صورت تمایل روی کلید من هستم کلیک میکنند. سپس گروه کارگردانی مجدد بازیگرانی که روی گزینه من هستم کلیک کردهاند را بررسی و به کسانی که تمایل بیشتری دارند درخواست همکاری یا اطلاعات تماس میدهند. امروز حدود ۸ هزار بازیگر، عوامل فنی و هنرجو از سراسر ایران در سایت بانیکستر عضو هستند.
به نظر شما یک آموزشگاه کیفی بازیگری چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
فراگیری و دقت در ارائه درسها باید در بالاترین درجه اهمیت باشد. در یک آموزشگاه بازیگری باید سرفصلها به شکلی کاربردی و همراه با درس و تمرین صحیح و اصولی ارائه داده شود تا هنرجو نسبت به موضوعات دچار سوءتفاهم نبوده و حین ورود به دنیای حرفهای بازیگری با قواعد کلی آشنا باشد. در یک آموزشگاه کیفی بازیگری تئوری در کنار تمرین و کار عملی باید عنوان شود و هرگز نباید یکی را بیش از دیگری ارج نهاد. آشنایی هنرجو با مباحث تئوریک به همان اندازه مهم است که نحوه استفاده و بهرهگیری از آن در تمرینهای فردی و گروهی و بهطور کلی مراحل رسیدن به نقش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آموزشگاه بازیگری باید صاحب محیطی سالم و شایستهسالار باشد تا روح آن در سینمای حرفهای و صحنههای نمایش جاری شود.
خروجی یک آموزشگاه را براساس چه فاکتورهایی بررسی میکنید؟
آموزشگاه باید پیش از هر چیز بر اساس زیرساختهایش بررسی شود. اینکه در فضای آموزشگاه چه امکاناتی وجود دارد و از چه متد و شیوه آموزش استفاده می شود تا برای آموزش و بروز استعداد هنرجو مناسب باشد. نکته دیگری که باید بهطور دقیق بررسی شود نحوه برخورد و فرهنگسازی در آموزشگاه است. نباید فراموش کنیم که روح جاری در آموزشگاه در اکوسیستم و فضای سینما و هنر کشور جاری خواهد بود و باید در حفظ سلامت آن تلاش کرد.
آیا به نظر شما آموزشگاه وظیفه دارد هنرجویان خود را به پروژه های مختلف معرفی کند؟
مسیر ارتباط هنرجو به فضای کار در تمام دنیا از آموزشگاه میگذرد اما این وظیفه صرفا بر عهده آموزشگاهها یا مراکز آکادمیک نیست. به این ترتیب که گروهها یا افرادی با عنوان نماینده یا مدیر برنامه وارد عمل میشوند و با تعدادی از هنرجوها یا بازیگران قرارداد میبندند. بنابراین این نمایندهها و مدیران برنامه هستند که افراد را به پروژهها معرفی میکنند و انتخاب بازیگر مناسب و توانمند به عهده آنان است. در ایران به دلیل مشکل ناشی از وضعیت نادرست مدیر برنامه یا نماینده، حتی بازیگران مطرح هم با مشکل معرفی به پروژه مواجه هستند و زمان زیادی را صرف مذاکره با عوامل تولید میکنند. در بانیکستر برنامه هایی داریم تا با بررسی و گزینش بازیگران و هنرجویان با استعداد و توانمند در سراسر ایران، بتوانیم برای نخستین بار در کشور موقعیت نمایندگی و مدیریت برنامه بازیگران عضو بانیکستر را مهیا کنیم. به این ترتیب بازیگران در بانیکستر آموزش داده میشوند و سپس به پروژههای متعدد معرفی خواهند شد.
آموزش آنلاین را در شرایط فعلی به نظر شما تا چه راهگشا است؟
محدودیتهایی مانند هزینههای بالای آموزش بازیگری در کشور و مهم تر از آن تمرکز آموزشگاههای مهم بازیگری با یک یا چند شهر بزرگ فرآیند آموزش در کشور را مختل کرده است. یکی از اهداف مهم شکلگیری بانیکستر، آموزش و بالابردن سطح آگاهی در میان تمام هنرجویان و علاقهمندان به این حوزه است. در این راستا نخستین دوره مجازی آموزش مبانی بازیگری با عنوان استعدادیابی و آموزش مبانی بازیگری با امین تارخ در سایت بانیکستر منتشر شده است. در این کلاس بازیگری دانلودی، فضایی برابر برای تمام هنرجویان و علاقهمندان به دنیای بازیگری ایجاد شده است تا از طریق سایت بانیکستر با دانش بازیگری و اصول بنیادینی آن آشنا شوند. در این دوره آموزش مبانی و اصول محوری بازیگری از سوی امین تارخ بهعنوان یکی از مطرحترین اساتید بازیگری ارائه و با تماشای آن بخش مهمی از راههای تمرین و تربیت توان بازیگری آموزش داده میشود. این دوره در ۱۲ جلسه بهصورت هفتگی در سایت بانیکستر منتشر شد.
شما در آموزشگاه خودتان تا چه حد از متدهای روز استفاده میکنید؟
آموزش بازیگری در سایت بانیکستر صرفا یک برنامه اقتصادی نیست. ما قصد داریم بزرگترین خانواده سینما و تئاتر کشور را در فضای مجازی ترتیب دهیم تا معضلات متعدد آموزش، معرفی بازیگر به پروژه، تست بازیگری و... را برطرف کنیم. بنابراین پیش از هرچیز بر روی آموزش متمرکز هستیم. در متدهای جدید آموزش بازیگری صحبتی از تئوریهای جدید نیست و آنچه مدام در حال رشد است، شیوه تمرین و تربیت بازیگری است. اینکه تمرینهای حسی و بدنی چه کمکی به شخصیتسازی میکند و چگونه میتوان به بهترین شکل ممکن شخصیت را به نمایش درآورد. در بانیکستر با ارائه اتودهای اجرایی و تمرینهای گروهی به بازیگران و هنرجویان آموزش میدهیم که بازیگری تا چه اندازه به تمرین و کار اجرایی منوط است. ما در بانیکستر معتقدیم بازیگری یعنی استعداد، تلاش و امید که در جریان آموزش متبلور میشود.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: کارگردانی هنرمند سینما بازیگری آموزشگاه آموزشگاه بازیگری آموزشگاه بازیگری آموزش بازیگری عوامل تولید آموزشگاه ها یک آموزشگاه علاقه مندان پروژه ها ویژگی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۵۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انعکاس چهره معلم در قاب جادو
خاطرهسازی تلویزیون در حوزه معلم و مدرسه با آثار دیگری هم رقم خورده که هرکدامش یک بخش از دوران کودکیمان را یادآوری میکند. در آستانه روز معلم هستیم و متناسب با این فضا، مروری به برخی سریالهای خاطرهانگیز داشتیم که با حال و هوای معلم و مدرسه روی آنتن رفته است.قصه شیطنتهای مجید
برای خیلی از ما، قصههای مجید با حال و هوای شاگرد پر از شیطنتی به نام مجید، ماندگار شده که هر بار با یک چالش روبهرو میشد. مجید مثل بقیه دانشآموزان نبود و هر بار میخواست مشکلاتش را به روش خودش حل کند. تعجب بیبی، مادربزرگ مجید از کارهایی که این پسر نوجوان انجام میداد، تناقض و جذابیتهای این مجموعه را بیشتر میکرد. قصههای مجید، برگرفته از کتابی با همین عنوان بود که به قلم هوشنگ مرادی کرمانی منتشر شده بود. البته در کتاب قصههای مجید، داستان در شهر کرمان روایت شده بود و در این سریال، داستان در شهر اصفهان روایت میشد. مدرسه و معلمها از عناصر اصلی این قصه بودند.
یک مدرسه شبانهروزی
مدرسه همت را هم باید ازجمله مجموعههای با محوریت درس و مدرسه دانست. این مجموعه تلویزیونی درباره دانشآموزانی است که در یک مدرسه راهنمایی با نام همت به صورت شبانهروزی زندگی میکنند. این دانشآموزان هربار با ماجرای تازهای روبهرو میشوند. کارگردانی این کار در دست رضا میرکریمی بود و ازجمله بازیگران اصلی آن میتوان به مهران رجبی اشاره کرد که خودش هم روزگاری در قامت معلم فعالیت میکرده است. از دیگر بازیگران مدرسه همت میتوان به مسعود جدی، یدا... حبیبی، مسعود ریاضی، علی رمضانی و کاظم سفیدی اشاره کرد.
حال و هوای مادرها در یک مدرسه
مدرسه مادربزرگها با آن حال و هوای طنز بازیگران سن و سالدار را یادتان هست؟ سریال مدرسه مادربزرگها به کارگردانی غلامرضا رمضانی و بر اساس طرحی از مرحوم فرشته طائرپور است که روایتگر به مدرسه آمدن تعدادی خانم میانسال را نشان میداد. این خانمها که با معلم جوان روبهرو میشوند، هر بار یک قصه را رقم میزدند. در کنار مادربزرگها و خانم معلم و شاگردان مدرسه، یک زن و مرد سرایدار مدرسه بودند و گوشهای از مدرسه زندگی میکردند که آنها نیز در نوع خود شخصیتهای جالبی را خلق کردند. نکته جالب درباره مدرسه مادربزرگها این بود که شخصیتها و قهرمانهای این سریال همه از میان زنان میانسالی بودند که توانستند با نوع بازی و شخصیتی که داشتند، مخاطبان را با خود همراه کنند. مخصوصا نوع گویش و ادای دیالوگ و لهجهای که هرکدام از این افراد داشتند، آنها را به کاراکترهای محبوب و دوست داشتنی تبدیل کرده بود.
باز دیر رسیدم
چهره اکبر عبدی با آن ترس و استرسی که برای رسیدن به مدرسه داشت برای خیلیها خاطرهساز شد و جمله همیشگی «باز مدرسم دیر شد» را ماندگار کرد. مجموعه باز مدرسم دیر شد به کارگردانی حسین افصحی محصول سال ۱۳۶۲ بود و اکبر عبدی، نقش یک شاگرد تنبل را در آن بازی میکرد که همیشه برای رفتن به مدرسهاش دیر شده بود. عبدی پیش از این درباره بازی در این سریال گفته بود که برای نقشآفرینی در این مجموعه ۱۰۰۰ تومان دستمزد میگرفته است. شخصیت محسن با بازی اکبر عبدی همیشه برای رسیدن به مدرسه تاخیر داشت و بازیگوشی میکرد. نوع بازی و تکهکلام اکبر عبدی باعث شده بود این مجموعه به یک اثر پرطرفدار تبدیل شود.
آقا اجازه هولم نکن
مبصر چهار ساله کلاس را یادتان هست؟ همان پسر قدبلندی که انگار سنش از بقیه بچههای دیگر بیشتر بود و چند سال یک کلاس را گذرانده بود. شعر معروفی که ابتدای هر قسمت با عنوان «آقا اجازه هولم نکن» میخواند، آن را به یک خاطره ماندگار برای مخاطبان تبدیل کرده بود. بازی مرحوم حسین محباهری در این مجموعه نمایشی به جذابیتهای آن افزوده و مخاطبان بسیاری را به سمت آن کشیده بود.
روایتی از ۵ دختر دبیرستانی
آسمان همیشه ابری نیست هم ازدیگر مجموعههای تلویزیونی با حال وهوای مدرسه بود که روایتگر قصه پنج دختر نوجوان از پنج خانواده مختلف را نشان میداد که هر کدام با چالشهایی مواجه میشدند. در قصه سریال فوق،نسرین یکی ازدانشآموزان بود که پدرش با مشکلات مالی مواجه میشد.زندگی همه دختران درسریال آسمان همیشه ابری نیست، با محوریت دبیرستانی بود که در آن درس میخواندند.این مجموعه تلاش میکرد بارویکردی اجتماعی زندگی پنج خانواده راازنظررفتاری واخلاقی روایت کند که درطول داستان،تبعات رفتارهرکدام از آنها در قالب داستانی اجتماعی ودرام به تصویر کشیده میشد.تاثیر مدرسه بررفتاراین پنج دختر دبیرستانی ازجمله مسائلی بود که توانست این مجموعه رابه یک روایت تاثیرگذار ازتاثیرمدرسه و خانه بر یکدیگر تبدیل کند.
معلمی در دل روستا
کوبار و روایت معلمی که به روستا میرود هم قصه به یادماندنی از مدرسه و معلم بود. این مجموعه یک درام تلویزیونی اجتماعی و داستانی به کارگردانی فریدون حسن پور بود که در بهار ۱۳۹۷ از شبکه دوم سیما پخش شد. کوبار در زبان گیلکی به معنای باران کوهی (کوه و تپه باران زده) است. در این مجموعه تلویزیونی بازیگرانی مانند پژمان بازغی، مهران غفوریان، مهران رجبی، پیام دهکردی و سیروس گرجستانی حضور داشتند. داستان کوبار درباره معلمی جوان با بازی ارمیا قاسمی بود که برای آموزش دادن به روستا رفته بود و در این روستا با عشق و علاقه فراوان به کودکان راه و رسم زندگی را آموزش میداد. البته در این مسیر با اختلافات مختلفی روبهرو میشد و همین مسأله، خط کلی قصه را رقم میزد.
مدرسهای با حال و هوای ادبیات
از دیگر آثار نمایشی تلویزیون که با حال و هوای مدرسه و معلم پخش شده بود، سریال مدرسه ما بود. داستان این سریال که در گروه کودک و نوجوان تهیه شده بود، درباره دانشآموزان کلاس سوم مدرسه راهنمایی چمران بود که دردسرها و مشکلاتی را برای مدرسه ایجاد میکردند. کیهان، معلم جدید ادبیات که در میانه سال جایگزین معلم قبلی شده است تغییراتی را در شرایط مدرسه ایجاد میکرد. حال و هوای همراهی معلم ادبیات جدید، بچهها را بیشتر از قبل با فضای مدرسه همراه کرده و ماجراهایی را رقم زده بود. سریال مدرسه ما به کارگردانی داریوش یاری، تولید و روانه آنتن شده بود.
زنگ آخر
از دیگر مجموعههای با محوریت نمایش شخصیت معلمها باید به زنگ آخر اشاره کرد که به کارگردانی نیما فلاح و در سال ۱۳۸۱ تولید شده بود. قصه زنگ آخر مربوط به مدرسهای بود که مدیرش قول داده بود تا پایان سال، آن مرکز آموزشی را به بالاترین سطح علمی و... برساند اما در این مسیر، رویدادها و ماجراهای مختلفی رخ میداد. بازیگرانی همچون سیامک انصاری، ارژنگ امیرفضلی، سیدجواد رضویان، رامین ناصرنصیر، بیژن بنفشهخواه، رضا بنفشهخواه، نادر سلیمانی و امیر نوری در این سریال نقشآفرینی کرده بودند.
معلمی در پایتخت
در کنار برنامه و سریالهایی که با حال و هوای خاص و ویژه مدرسه یا معلمان روی آنتن رفته، برخی از مجموعهها هم در قالب یک یا چند شخصیت، کاراکترهای معلم را در دل قصه خود جای دادهاند؛ بهعنوان مثال در سریال پایتخت، با یک معلم قدکوتاه طرف هستیم که نقی چند بار به کنایه به او میگوید:«دوغت رو بنوش» و او را به سخره میگیرد. کمی بعد متوجه میشود که فقط قامت او کوتاه است و سن و سالی دارد. شخصیتی که معلم روستاست و زن و بچه دارد که همین تناقض در ظاهر و باطن او باعث ایجاد طنز در قصه میشود.
آقا یوسفی در دل کردستان
سریال دیگری که به کاراکتر معلم اشاره کرده، سریال نون خ است که در فصول دوم و سوم خود، کاراکتری به نام آقایوسف را در قامت معلم بچههای روستا نشان میداد. این کاراکتر که با هنرمندی یوسف کرمی اجرا شده بود، با سادگی و صداقتی که از خود نشان میداد، توانست آن را باورپذیر نشان دهد. کرمی پیش از این درباره این نقش گفته بود: نوعی سادگی و صداقت در گفتار و دیالوگهای این سریال وجود دارد؛ به شکلی که انگار شخصیتها از جنس خود مردم هستند که همه این موارد سریال را قابل باور میکند. همچنین شوخیهای خاص و منحصربهفردی که سعید آقاخانی و نویسنده طراحی میکنند و استفاده از بازیگرانی که شاید تا پیش از نونخ جای دیگری دیده نشده بودند از دیگر ویژگیهایی است که به نظرم این مجموعه را متفاوت کرده است. من تئاتر را از مدرسه و دوران راهنمایی شروع کردم و در ادامه هم با تحصیلات دانشگاهی ادامه دادم و به رشته بازیگری در دانشگاه آزاد اراک رفتم. در ادامه هم در کارهای تصویری و دیگر حوزههای هنر فعالیت داشتم.
شما که معلمی
احتمالا شما هم دیالوگ معروف مرحوم آتیلا پسیانی را در سریال چاردیواری به خاطر دارید که به پسر معلمش میگفت:«شما که معلمی...» و ادامه جمله را با سرزنش خطاب میکرد. شخصیت معلم سریال چاردیواری با بازی جواد عزتی توانسته بود در میان کاراکترهای پرمخاطب این مجموعه قرار گیرد و تماشایی شود. قصه اصلی چاردیواری درباره جوانی به نام نادر بود که درگیر ماجراهایی پیرامون خانوادهاش میشد. جواد عزتی در نقش ناصر برادر نادر بازی میکرد که معلم بود و تلاش میکرد رفتارش در چارچوب باشد.
معلم یا بازیگر؟ مسأله این است
در کنار تولیدات مختلف تلویزیون با محوریت حال و هوای مدرسه و کاراکتر معلمها، باید به بسیاری از بازیگرانی اشاره کرد که قبل از مشغول شدن به بازیگری، در قامت معلم فعالیت میکردند.
مهران رجبی از جمله همین بازیگران است که پیش از این درباره خاطره خود از شغل معلمی گفته بود: یکی ازدلایلی که من خودم را از معلمی بازخرید کردم، حقوق این شغل بود. بازیگری برای من درآمد بیشتری داشت. همیشه اوضاع یکسان نیست. من هم دوران بازنشستگی و استراحت دارم و واقعا نمیتوانستم روی پولی که از شغلم بهدست میآوردم حساب چندانی باز کنم. من حدود ۲۰ سال سابقه تدریس دارم، هنرستان، گرافیک درس میدادم و بعد از اینکه وارد دنیای بازیگری شدم که همه هم میدانند چطور این اتفاق افتاد، دیگر فرصت تدریس نداشتم وبعد ازاینکه حضور درعرصه بازیگری جدی شد خود را بازخرید کردم و دیگر درس ندادم. علت این موضوع هم این بود که واقعا فرصت نمیکردم هم در مدرسه و کلاسها حضور داشته باشم هم سر صحنه فیلمها وگرنه معلمی و تدریس را هنوز هم دوست دارم، گرچه فکر میکنم شرایط مالی و حقوقی این شغلها واقعا نابسامان است و معلمها با مشکلات زیادی در کارشان دست و پنجه نرم میکنند.
زهرا سعیدی، بازیگر دیگری است که پیش از مشغولشدن به حرفه بازیگری، معلم زبان انگلیسی بوده است. او از دوران دبستان و با حضور در تئاترهای مدرسه با هنر بازیگری آشنا شد و زمانی که خواست به صورت حرفهای وارد عرصه بازیگری شود با مخالفت مادرش مواجه شد و بهناچار از علاقهاش صرفنظر کرد و ادامه تحصیل داد. او پیش از این در یک مصاحبه گفته بود: من قبل از این که معلم شوم، تئاتر کار میکردم. آن موقع هدفم این نبود که کار بازیگری را ادامه دهم اما علاقه داشتم. حتی مدتی هم با اداره فرهنگ و هنر آن موقع قرارداد بستم اما وقتی خواستم ادامه تحصیل دهم به علت اصرار مادرم که خیلی دوست داشت من معلم شوم، تصمیم گرفتم زبان تدریس کنم. ورود به حرفه معلمی، قرار گرفتن مقابل کلاس و تعامل با بچهها برای بعضی معلمهای تازهکار، یک مقدار استرس به همراه دارد.
زهره حمیدی هم بازیگر دیگری است که تجربه درس دادن در مدرسه را داشته. او پیش از این گفته بود: من در سالهای ۵۲ تا ۵۴ معلم بودم و وقتی فرزندان دوقلویم به دنیا آمدند، مجبور به ترک این شغل شدم و نتوانستم ادامه دهم. آن زمان در روستا بودیم و من هم مربی مهدکودک بودم و هم در یک پروژه با عنوان «پیکار با بیسوادی» به زنان و دختران جوان درس میدادم. آن زمان خودم در رشته اقتصاد تحصیل میکردم و همزمان درس هم میدادم.
مهوش وقاری راهم باید از دیگر بازیگرانی دانست که به همراه همسرش زندهیاد محسن قاضیمرادی،ازکارمندان بازنشسته آموزش و پرورش بودند. ازجمله دیگر بازیگرانی که شغل معلمی را هم تجربه کردهاندمیتوان به سیدجواد هاشمی، قدرتا... ایزدی و سیروس همتی اشاره کرد.