Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جامعه امروز، آموزش و پرورش ابزار مهم تحقق اهداف و مقاصد اجتماعی به شمار می رود و انتظار است که موجبات رشد و توسعه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه را فراهم سازد؛ این در حالی است که مدارس همچنان با مشکلات عدیده رو به رو هستند.

خبرگزاری شبستان - جهرم:

شاید به جرئت بتوان گفت تنها نهادی که در کشور با طیف گسترده ای از مردم سر و کار دارد، آموزش و پرورش است؛ این نهاد از یک سو با دانش آموزان و خانواده های آنان و از سوی دیگر با معلمان و آموزگاران ارتباط تنگاتنگ دارد و این امر سبب شده تا نقش کلیدی و سرنوشت ساز آموزش و پرورش بر هیچ کس پوشیده نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به نحوی می توان گفت هر خانواده ای با این نهاد مهم و تاثیرگذار کشور در ارتباط است و هر شهر نیز بیشترین اداره ای که جمعیت وسیعی را تحت پوشش خود دارد آموزش و پرورش است.

 

این نقش کلیدی و اثرگذار سبب می شود که بعضاً توقعات خانواده ها، عوامل زیرمجموعه، دانش آموزان و حتی مسئولان سیاسی از این نهاد بیشتر شود چرا که علاوه بر نقش آموزشی و پرورشی که از وظایف ذاتی این نهاد است، تامین زیرساخت های لازم برای تحصیل دانش آموزان، تامین امکانات رفاهی برای پرسنل و عوامل تحت پوشش، توجه به وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان در سنین مختلف، تعامل با خانواده ها و انجمن اولیا و مربیان و... از دیگر وظایف این نهاد در کشور است که به واسطه گسترده بودن طیف تحت پوشش آن، سلیقه ها و توقعات نیز بیشتر بوده و رضایت مندی دانش آموزان، خانواده ها، آموزگاران و مسئولان را به آسانی نمی توان محقق کرد.

 

از سوی دیگر در جامعه امروز، آموزش و پرورش ابزار مهم تحقق اهداف و مقاصد اجتماعی به شمار می رود و انتظار است که موجبات رشد و توسعه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه را فراهم سازد. اکنون در کشور بیش از 14 میلیون دانش آموز مشغول تحصیل بوده که بیشترین آنها در مقطع ابتدایی هستند.

 

مدیریت این تعداد دانش آموز در کنار رسیدگی به سایر امور مربوط به آنها از جمله امورات عمرانی و زیرساخت ها، امورات مالی و رفاهی معلمان، امورات آموزشی و تربیتی، تعامل با خانواده ها و... در هر شرایطی دشوار است و البته امسال به سبب وضعیت کشور و بروز بیماری «کرونا» کار را دشوارتر از قبل کرده است.

 

آموزش و پرورش در هر شهر به فراخور جمعیت، بخش عظیم فعال هر منطقه را در بر می گیرد که نیازهای متفاوت مناطق سبب شده تا شرایط تحصیل در هر بخش از کشور نیز متفاوت باشد.

 

شهرستان جهرم با برخورداری از جمعیت 230 هزار نفری، دارای 33 هزار دانش آموز و پنج هزار و 400 معلم است. این طیف گسترده از دانش آموزان در سطح شهرستان جهرم سبب شده تا علاوه بر رسیدگی به وضعیت تحصیلی آنها، آموزش و پرورش با مشکلاتی نیز رو به رو شود که البته با تلاش مسئولان و متولیان امر تا حدودی برخی از این مسائل و مشکلات بر طرف شده است.

 

یک سوم مدارس جهرم نیاز به بازسازی دارد

مدیر آموزش و پرورش جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به اینکه این شهرستان دارای سه شهر و سه بخش با پراکندگی 380‪ مدرسه، 33 هزار دانش آموز، پنج هزار و 400 آموزگار و 2 هزار و 400  نیروی بازنشسته است، گفت: بزرگترین مشکل آموزش و پرورش جهرم در سنوات گذشته، نداشتن چشم‌انداز و شفافیت بود که درباره چشم‌انداز و برنامه جامع اقداماتی انجام شده است.

 

«مهدی نیک فر» با اشاره به اینکه با تلاش، همکاری و همدلی مجموعه مدیریت آموزش و پرورش شهرستان جهرم توانستیم گامی های بلندی برداریم، افزود: یک سوم مدارس شهرستان جهرم نیازمند بازسازی بوده و در این راستا از کمک های خيران و نهادهای مدرسه ساز استفاده می‌کنیم.

 

وی با اشاره به جذب چهار خیر جدید مدرسه ساز در راستای پویش «آجر به اجر» برای احداث مدرسه در مناطق محروم جهرم، بیان کرد: همچنین سه پروژه بالای 80 درصد پیشرفت در دستور کار داریم و تعداد پنج مدرسه در سال گذشته نیز به همت بنیاد «برکت» در جهرم ساخته شده است.

 

مدیر آموزش و پرورش جهرم با اشاره به اینکه برای سال جاری نیز تعداد چهار مدرسه به همت بنیاد «برکت» در این شهرستان احداث می شود، خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات عدیده در بحث اعتبارات، سه مدرسه توسط خیران و 9 مدرسه توسط بنیاد «برکت» و سازمان نوسازی مدارس به مجموعه آموزش و پرورش جهرم اضافه شده است.

 

وی با اشاره به کلنگ زنی هشت پروژه نیز گفت: در این زمینه مراحل اداری سختی سپری شده و جهرم جزو معدود شهرستان های استان است که پرونده احداث مدارس آن آماده بوده و منتظر تخصیص اعتبارات هستیم.

 

این مسئول با اشاره به اینکه در مجموعه مدارس دولتی در شهرستان ۳۸ مورد نیاز به بازسازی دارد و ۷۰ درصد مدارس غیردولتی مشکلی در این خصوص ندارند، اذعان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا چشم انداز ۱۴۰۴ دیگر در جهرم مدارسی که نیاز به بازسازی دارند وجود نخواهد داشت.

 

مشکل نیروی انسانی در آموزش و پرورش جهرم

نیک فر از مشکلات آموزش و پرورش جهرم را تامین نیروی انسانی دانست و اظهار کرد: این مهم از دغدغه های آموزش و پرورش بوده و تامین نیروها نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می شود.

 

وی با اشاره به اینکه تنها در مقطع ابتدایی 16 مدرسه جهرم با کمبود نیروی انسانی مواجه است، عنوان کرد: به دلیل کمبود نیروی انسانی از تعداد 120‪ نیرویی که درخواست بازنشستگی داده بودند تعداد 96 نفر درخواست استمرار فعالیت دادند.

 

مدیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت 14 درصد نیروهای آموزش و پرورش در مناطق محروم شهرستان جهرم، تصریح کرد: این افراد برای استقرار در مناطق روستایی با مشکلات عدیده ای روبه رو بوده اما با عشق و علاقه وافر مشغول به فعالیت هستند.

 

لزوم توسعه هنرستان ها در جهرم

نیک فر با تاکید بر اینکه چنانچه هنرستان ها توسعه پیدا کنند مشکلات بیکاری در شهرستان کمتر می شود، تصریح کرد: دانش آموزان هنرستان ها در جهرم نخبه علمی هستند و بعضاً از سال دوم مشغول به کار می شوند؛ این دانش آموزان در حوزه فعالیت خود از تولیداتی نیز برخوردار هستند.

 

وی با اشاره به اینکه چنانچه در برنامه پنجم توسعه نتوانستنیم 50 درصد دانش آموزان را به سمت هنرستان ها سوق دهیم از نقیصه برخورداریم، عنوان کرد: توسعه هنرستان ها در جهرم ضرورت دارد و این مدارس نیاز به هزینه برای خرید تجهیزات دارند.

 

 مدیر آموزش و پرورش جهرم همچنین با اشاره به طرح «کنترل چاقی» در مدارس این شهرستان، گفت: طبق آمار سال 95 تعداد 60 درصد مردم دچار چاقی بوده و 21 درصد دانش آموزان به این معظل مبتلا هستند که متاسفانه ویروس «کرونا» و به تبع آن نداشتن تحرک، این معظل را میان دانش آموزان تشدید کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه نوع بینش و نگرش مردم در این زمینه را باید تغییر داد، عنوان کرد: لازم است شورای آموزش و پرورش در این راستا و برای حفظ سلامت دانش آموزان پای کار بیاید؛ همچنین در این زمینه نیروهای تربیت بدنی و مراقبان سلامت مدارس را در اختیار داریم.

 

هوشمندسازی ۷۰ کلاس درس در جهرم

نیک فر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم هوشمندسازی مدارس در شهرستان جهرم، اذعان کرد: با تلاش های انجام شده بیش از 70 کلاس درس مدارس شهرستان جهرم هوشمند شده است.

 

مدیر آموزش و پرورش جهرم با اشاره به اینکه با وجود مشکلات اما آینده را مثبت می بینیم، تصریح کرد: بنا بر فلسفه وجودی آموزش و پرورش باید خود را با ساختار جدید منطبق کنیم.

 

امروزه در کنار سایر دستگاه های خدمت رسان، مجموعه های خیریه و نیکوکاری نیز فعالیت های گسترده ای دارند و توانسته اند در حد توان خود مشکلات بسیاری را در زمینه های مختلف برطرف کنند؛ از جمله این مجموعه ها، انجمن خیریه در زمینه مدرسه سازی و کمک به دانش آموزان بی بضاعت است که در سطح شهرستان جهرم نیز چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده و منشأ خدمات متعددی برای دانش آموزان و مدارس شده اند.

 

پویشی برای خرید تبلت

مدیر مجمع خیرین «مدرسه یار» جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به فعالیت این انجمن گفت: یکی از چهار هدف مجمع خیرین «مدرسه یار»، رسیدگی به امور دانش آموزان نیازمند آسیب پذیر است که چنانچه توجهی به آن نشود احتمال ترک تحصیل دانش آموزان زیاد است.

 

«نادر افسر» با اشاره به اینکه در سال های گذشته به دلیل مشکلات ناشی از فقر، برخی از دانش آموزان که بیشتر در روستاها ساکن بوده اند از تحصیل انصراف داده که عمده دلیل آن فشار اقتصادی بر خانواده ها بوده است، افزود: حمایت های خیرین به دانش آموزان در فصل های مختلف از جمله شب عید با تهیه و توزیع لباس و کفش، در ابتدای سال تحصیلی با تأمین کتاب های درسی و تهیه لوازم التحریر انجام می شود.

 

وی با اشاره به شیوع بیماری «کرونا» و لزوم برگزاری کلاس های آنلاین ویژه دانش آموزان مدارس، بیان کرد: تعداد بسیاری از خانواده ها به سبب گرانی تجهیزات ارتباطی امکان استفاده از فضای مجازی ندارند.

 

مدیر مجمع خیرین «مدرسه یار» جهرم با اشاره به اینکه این مشکلات سبب افت تحصیلی دانش آموزان خانواده های کم بضاعت می شود، خاطرنشان کرد: هر مدرسه درگیر این مسائل و مشکلات بوده و مدارس مناطق محروم از این حیث لطمه های بیشتری می خورند.

 

افسر با اشاره به راه اندازی پویش برای تامین تبلت ویژه دانش آموزان بی بضاعت، عنوان کرد: در راستای این پویش قصد داریم دانش آموزانی که خانواده های آنان توان خرید گوشی های هوشمند و یا سیستم های رایانه ای ندارند را یاری رسانیم.

 

مدیر مجمع خیرین «مدرسه یار» جهرم در پایان عنوان کرد: انتظار داریم مسئولان در این راستا ما را حمایت کنند.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

پایان پیام/691

منبع: شبستان

کلیدواژه: مشکلات آموزش و پرورش جهرم ساخت مدرسه مدرسه سازی خیرین مدرسه ساز مدارس فرسوده دانش آموزان شهرستان جهرم نیروی انسانی هنرستان ها مجمع خیرین خانواده ها مدرسه یار دانش آموز نیک فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۵۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

به گزارش پارس نیوز، حمید طریفی حسینی، درباره ثبت نام دانش آموزان ابتدایی اظهار داشت: ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش ۱۹ اردیبهشت را برای ثبت‌نام کلاس اولی‌ها مشخص کرده است که این امر به صورت الکترونیک قابل انجام است.

وی ادامه داد: تاکنون سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی حدود یک میلیون نوآموز بدو ورود به دبستان انجام شده است و برای ثبت نام پایه اول این نوآموزان، والدین آن‌ها می‌توانند از تاریخ اعلام شده به سامانه irhttp://my.medu.ir مراجعه کنند.

سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی؛ پیش شرط ثبت‌نام پایه اول

طریفی حسینی یادآور شد: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان به عنوان پیش شرط مهم ثبت‌نام پایه اول است و از خانواده‌هایی که تاکنون برای سنجش نوآموز بدو ورود به دبستان خود اقدام نکرده اند، درخواست می‌کنم، نسبت به این امر اقدام کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ثبت‌نام اتباع نیز تابع ضوابط و مقررات خاص خود است که پس از ابلاغ شیوه نامه مربوطه ثبت‌نام آن‌ها آغاز خواهد شد.

طریفی حسینی درباره محدوده بندی مدارس با توجه به موقعیت جغرافیایی منازل توضیح داد: نحوه محدوده بندی جغرافیایی مدارس در دستورالعمل ثبت‌نام به استان‌ها اعلام می‌شود.

وی با اشاره به ماده ۴۱ آیین نامه اجرایی مدارس گفت: به منظور توزیع متوازن دانش آموزان، محدوده بندی جغرافیایی با اولویت ثبت‌نام دانش آموزان در نزدیکترین مدرسه به محل سکونت آنان لحاظ می‌شود و ثبت‌نام از دانش‌آموزانی که والدین آنان هر دو شاغل هستند، در مدرسه نزدیک به محل کار پدر یا مادر، منعی ندارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ثبت‌نام موردی دانش آموزان ساکن در محدوده مدارس مرزی مناطق آموزش و پرورش به ویژه در کلانشهر‌ها با هماهنگی و نظارت ستاد‌های ثبت نام مناطق آموزشی همجوار امکان پذیر است.

وی درباره زمان ثبت‌نام و طرح سنجش سلامت دانش آموزان، یادآور شد: آموزش و پرورش تقویم اجرایی مرتبط با فعالیت مدرسه از جمله سنجش، ساماندهی نیروی انسانی، ثبت و سفارش کتاب درسی و ثبت‌نام دانش آموزان را به عقب کشیده و ساماندهی این موارد باید تا مرداد انجام شود تا فرصت برنامه‌ریزی آموزشی به مدارس داده شود.

منبع : دانشجو

دیگر خبرها

  • چالش کمبود معلم و نیرو در مازندران رفع شده است
  • ۱۵۰ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست / حقوق معلمان حق‌التدریس افزایش پیدا می‌کند
  • کمبود زمین برای ساخت مدرسه در البرز/ درخواست کمک از دستگاههای ملی
  • ۱۴۰ نیروی فنی جذب هنرستان‌های زنجان می‌شوند
  • کمبود ۶۰ هزار مربی پرورشی در مدارس کشور/ ۱۱ هزار مربی پرورشی جذب می‌کنیم
  • رشد بیش از ۴ برابری آمار جذب و پذیرش نیروی انسانی در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان
  • تدارک بیش از ۲۰ برنامه مختلف به مناسبت هفت معلم
  • ۱۵۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش استان کرمانشاه شدند
  • پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود