Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@01:11:01 GMT

تالالو شور و شعور حسینی از خانه‌های مردم شهرری

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۷۵۶۶

تالالو شور و شعور حسینی از خانه‌های مردم شهرری

نصب پرچم‌های سیاه «یا حسین(ع)»، «یا زهرا (س)»، «یا رقیه (س)» و «یا زینب(س)» بر سر در این خانه‌ها و کوچه‌ها در کربلای ایران نشان از عشق و ارادتی دیرینه به سالار شهیدان دارد و ساکنان ری همچون گذشته دل به عشق امام سپرده‌اند.

ویروس کرونا اگر چه باعث شد تا راهپیمایی اربعین و حضور عاشقان حسینی در کربلای ایران و حرکت به سمت عبدالعظیم حسنی ممنوع شود اما عشق به فرزند زهرای مرضیه فراموش شدنی نیست و هرکس در خانه خود به سوگواری می پردازد تا اربعین ضمن توجه به سلامت مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام عباسعلی باباگل‌زاده از کارشناسان مذهبی نیز می‌گوید: با توجه وجود ویروس منحوس کرونا شرکت در عزاداری‌های جمعی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی منطقی و عقلی نیست و اگر کسی ناقل بیماری باشد و در جمع حاضر شود، این بیماری را به دیگران منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: به طور قطع و یقین از نظر شرعی هم درست نیست ولو اینکه هدفش عزاداری و زیارت اهل بیت علهیم السلام باشد زیرا حق‌الناس را رعایت نکرده است و کسی که حق‌الناس به عهده‌اش بیافتد و باعث انتقال بیماری خطرآفرین کرونا به دیگران گردد و بی‌احتیاطی فردی منجر به مرگ مسلمانی شود و خانواده‌ای را داغ‌دار کند، بخشوده نمی‌شود.

این فعال فرهنگی، اجتماعی خاطر نشان کرد: با وجود این ویروس مرگ‌آفرین که منشا انتقال آن رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و شرکت در تجمع‌هاست، عاقلانه این است که از راه دور اهل بیت علیهم السلام را زیارت کنیم و در روز اربعین که توفیق زیارت امام حسین (ع) از شیعیان و عاشقان آن حضرت سلب شده است، با زیارت و توسل  از راه دور دل و قلب‌مان را با امام گره بزنیم و در واقع خانه‌هایمان را به حسینیه تبدیل کنیم و هر خانه را محفل حسینی و کربلایی نمائیم.

وی عنوان کرد: هرچند ثواب زیارت فیزیکی و شرکت در آیین‌های مذهبی بسیار زیاد است اما به دلیل شرایط موجود جامعه، حفظ جان خود و دیگران واجب است و مهمتر از آن این است که دلهایمان را کربلایی کنیم، به قول شاعر : گر در یمنی چو با منی پیش منی / گر پیش منی چو بی منی در یمنی.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: زیارت از راه دور هم در روایات وارد شده و زمانی که انسان نتواند به زیارت حضوری برود می‌تواند بر بالای بلندی برود و روز اربعین زیارت وارده روز اربعین را بخواند که این زیارت یکی از علائم مومنان بوده و مورد تاکید است.  

سیدمحمدحسن شفیعی از دیگر کارشناسان مذهبی نیز می‌گوید: در روایت‌ها و احادیث بر زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین تاکید فراوانی شده و قطعا مردم با انجام کارها و اعمال روز اربعین در منازل خود از ثواب و بهره زیارت و عزادارای برخوردار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه زیارت اربعین از شعائر الهی به شمار می‌رود، تصریح کرد: امام حسین (ع) مظهر ایثار و فداکاری و امر به معروف و نهی از منکر است و عشق به ایشان در تاریخ ریشه دوانده و تا ابد در هر شرایطی باقی خواهد ماند.

رییس تبلیغات اسلامی شهرستان ری نیز تاکید می‌کند که هر ساله عاشقان حسینی با پای پیاده به سوی حرم عبدالعظیم حرکت کرده و مراسم سوگواری را برپا می‌کردند اما امسال شرایط کرونایی سبب شده است تا نحوه برگزاری تغییر کند و به گونه‌ای دیگر باشد.

حجت‌الاسلام علی کنگرلو خاطر نشان کرد: امسال بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا و ضرورت حفظ سلامت عزاداران حسینی، مراسم اربعین در این شهرستان برگزار نمی‌شود و مردم امسال مراسم اربعین سید و سالار شهیدان را در منازل خود با قرائت دعا و انجام اعمال این روز انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: عاشقان حسینی دل‌های خود را با انجام اعمال این روز در منازل خود روانه کربلا می‌کنند تا هم خود و هم تمامی افراد جامعه در سلامت باشند و مشکلی از نظر سلامت جسمی برای کسی ایجاد نشود.

سیدحسین خادمیان نوش‌آبادی، مدرس حوزه و دانشگاه و مولف کتب علمی حوزوی نیز با اشاره به اینکه زیارت اربعین بیانگر الگوی ارزشمند و موثر برای انسان هاست، می‌گوید: زیارت اربعین به عنوان مهمترین زیارت مورد تاکید بوده و آن را نشانه ایمان مومن دانسته‌اند.

وی افزود: زیارت اربعین پیوندی بین اندیشه و محبت ایجاد می‌کند و برای رسیدن به موفقیت باید محبت، تابع اندیشه صحیح باشد تا به قله‌های موفقیت و پیروزی دست یابد.

این مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امام حسین (ع) همواره مراقب سلامت یاران و خانواده‌اش بود و امروز هم همه دوستدارانش موظف هستند تا حافظ جان و سلامت افراد جامعه باشند. 

وی اظهار داشت: شرایط شیوع ویروس کرونا و تغییر نحوه برگزاری مراسم درس بزرگی به همه آموخت تا بدانند در هر شرایطی می‌توانند عظمت و حقیقت عاشورا را بیان کنند.

وی ادامه داد: خودآزمایی در راستای نمایش ظرفیت‌های اربعین در ابعاد گوناگون هم از ویژگی‌های شرایط کرونایی و نحوه برگزاری مراسم اربعین به شمار می‌رود و نشر فواید اربعین و حقایق آن مورد توجه و تاکید است.

به گزارش ایرنا طی سالیان گذشته کاروان عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) استان تهران همزمان با اربعین حسینی با عنوان جاماندگان کربلای حسینی از نقاط مختلف تهران به خصوص میدان امام حسین(ع) با پای پیاده عازم حرم حضرت عبدالعظیم(ع) می‌شد و ارادت خود را نسبت به اهل بیت(ع) نشان می‌داد.

سال گذشته بیش از یک‌ونیم میلیون نفر در راهپیمایی جاماندگان اربعین در پایتخت شرکت کردند ولی امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این مراسم معنوی برگزار نخواهد شد.

برچسب‌ها شهرستان ری پیاده روی اربعین اربعین محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری کرونا و آیین های محرم کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان ری پیاده روی اربعین اربعین محدودیت های کرونا شهرستان ری پیاده روی اربعین اربعین محدودیت های کرونا اخبار کنکور زیارت اربعین روز اربعین امام حسین حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۷۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عباس حسینی در همایش متمرکز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ مشهد اظهار کرد: همه تمهیدات لازم در خصوص اعزام حجاج به سفر معنوی حج انجام گرفته است و حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در کنار هم برای اجرای یک حج آرام و همراه با معنویت نهایت تلاش خود را کرده اند.

وی اضافه کرد: کارکنان حوزه حج و زیارت با بهره گیری از امکانات موجود و برنامه ریزی مناسب برای تسهیل سازی خدمات اقدام کرده اند به عنوان مثال در سال گذشته ایران نخستین کشوری بود که انتقال زائران را بین مکه و مدینه با قطار انجام داد.

حسینی گفت: تمام تلاش برای تهیه اقلام تدارکاتی مطلوب و ارائه غذای با کیفیت و کمیت مطلوب به زائران توسط خادمان در سازمان حج و زیارت در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در حوزه مسکن نیز هر چند محدودیت‌های خاصی وجود دارد اما نهایت تلاش برای اجاره مسکن استاندارد برای زائران شده است و با برنامه ریزی و صرفه جویی در هزینه‌ها ۳۱۹ دلار کاهش قیمت نسبت به سال گذشته در قیمت گذاری ها لحاظ شد که تغییر نرخ ارز مانع کاهش قیمت ها شد.

وی گفت: حساسیت در انتخاب عوامل و آموزش‌های لازم برای ارتقای سطح خدمات از دیگر اقدامات این سازمان بود که قدردان این توفیق خدمت هستیم.

حسینی تاکید کرد: زائران لازم است با رعایت توصیه‌های پزشکی هیأت پزشکی و همکاری با خادمان خود در کاروان‌ها و مجموعه‌های حج برای انجام سفری توأم با سلامتی و معنویت همکاری کنند.

کد خبر 6089099

دیگر خبرها

  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • تمهیدات لازم از هم اکنون برای مواکب اربعین اندیشیده شود
  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است
  • لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی
  • میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع ۵۷ سال است
  • حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند