Web Analytics Made Easy - Statcounter

دفتر رئیس جمهور ازبکستان با تاکید به ادامه یافتن مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان اعلام کرد که تامین صلح در این کشور زمینه اتصال آسیای مرکزی و جنوب آسیا را فراهم می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ایلدر اریپوف» مدیر انستیتو مطالعات استراتژیک و منطقه‌ای دفتر رئیس جمهور ازبکستان اظهارداشت که باید از فرصت بوجود آمده در مذاکرات صلح افغانستان استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اعلام حمایت ازبکستان از میزبانی روند صلح افغانستان خاطرنشان کرد که تأمین صلح در این کشور زمینه اتصال آسیای مرکزی با جنوب آسیا را فراهم می‌کند؛ افغانستان مستقیم و کوتاه‌ترین مسیر دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به بندرهای اقیانوس هند و خلیج فارس، هند و پاکستان است.

همچنین از مسیر افغانستان، کشورهای جنوب آسیا به بازارهای کشورهای مستقل مشترک المنافع ، اروپا و چین دسترسی پیدا می‌کنند.

اریپوف به «افغانستان رو» گفت که نگاه کنونی تاشکند به کابل تغییر کرده است و ازبکستان، افغانستان را بخش جدایی ناپذیر آسیای مرکزی می‌داند.

مدیر انستیتو مطالعات استراتژیک و منطقه‌ای ازبکستان درباره نگاه مسکو و تاشکند درباره افغانستان نیز گفت که منافع ما در افغانستان یکی است و از قالب روند صلح مسکو برای افغانستان پشتیبانی می‌کنیم.

وی همچنین درباره علاقه ازبکستان برای میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانی گفت که همه طرف‌ها به تاشکند اعتماد دارند زیرا هدف اصلی ما امنیت و ثبات منطقه است.

گفته می‌شود که ازبکستان پیش از این بارها از آمادگی برای میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانی گفته و براساس برخی گزارش‌ها شهر سمرقند احتمالاً محل دور بعدی مذاکرات بین‌الافغانی خواهد بود.

خرداد ماه سال 1398 نیز «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی رهبر طالبان در رأس هیئتی 12 نفره به ازبکستان رفت و با شماری از مقامات این کشور از جمله وزیر خارجه ازبکستان دیدار می‌کند.

تاکید ازبکستان برای آمادگی میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانیتاشکند میزبان طالبان؛ «ملابرادر» با وزیرخارجه ازبکستان دیدار کردازبکستان: طالبان در تعیین آینده افغانستان سهیم شود

مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه راه‌اندازی شده و اگرچه گروههای تماس دولت افغانستان و طالبان به نتیجه نرسیده‌اند اما در صورت ادامه این گفت‌وگوها ازبکستان، آلمان و نروژ نامزد احتمالی میزبانی از این مذاکرات هستند.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طالبان ازبکستان اخبار افغانستان طالبان ازبکستان اخبار افغانستان مذاکرات بین الافغانی آسیای مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۷۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷

جسوربیک چوریف، معاون وزارت حمل‌ونقل ازبکستان اظهارداشت انتظار می‌رود پروژه راه‌آهن «افغان ترانس» تا پایان سال ۲۰۲۷ تکمیل شود.

چوریف در جریان سومین نشست سرمایه گذاری بین المللی تاشکند، گفت: «این پروژه به اتصال سه کشور ازبکستان، افغانستان و پاکستان کمک خواهد کرد. راه‌آهن نقش مهمی در ایجاد دهلیز ترانسپورتی اوراسیا ایفا خواهد کرد. در نتیجه کشورهای آسیای مرکزی به یک بندر اقیانوس هند دسترسی خواهند داشت.»

وی تصریح کرد: این راه‌آهن زمان انتقال کالا را از ۳۵ روز به ۵ روز و هزینه انتقال کالاها را حداقل ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

این درحالیست که امروز هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان با هدف بررسی شرایط افزایش تجارت میان ترکمنستان و افغانستان وارد هرات شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نوجوان خوشابی در مسابقات آسیای ازبکستان تاریخ ساز شد
  • درخشش بانوی خراسانی در مسابقات قهرمانی کاراته آسیای مرکزی _ ازبکستان۲۰۲۴
  • درخشش بانوی کاراته کای خوشابی در مسابقات قهرمانی کاراته آسیای مرکزی
  • بلاروس: آماده میزبانی مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه هستیم
  • درخشش کاراته کای خوشابی در مسابقات قهرمانی کاراته آسیای مرکزی
  • بلاروس آماده میزبانی مذاکرات صلح اوکراین است
  • واردات میوه های گرمسیری زمینه رشد تجارت خارجی را فراهم می کند
  • رقابت تجاری روسیه با چین در آسیای مرکزی داغ شد
  • بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند