Web Analytics Made Easy - Statcounter

 سیده صفورا بزرگواری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: طرح مراقبت بیماری‌های ویروسی «وی.‌اچ.‌اس، آی.‌پی.‌ان و آی.‌اچ.‌ان» در ماهیان قزل آلای رنگین کمان در سطح  تمامی مراکز پرورش، تکثیر و پرورش و تکثیر استان انجام می گیرد.

وی گفت: در این طرح ملی، کارشناسان ادارات دامپزشکی با مراجعه به مزارع فعال سردآبی شهرستان ها، ضمن نمونه گیری از استخرها و تکمیل پرسشنامه های مربوطه، جزئیات عملیات پایش را در سامانه اطلاعات جغرافیایی سازمان دامپزشکی کشور ثبت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگواری تصریح کرد: این بیماری های ویروسی آبزیان  عمدتا در فصول سرد سال و در ماهیان قزل آلا بروز می کند و اگر چه قابل انتقال به انسان نیست، اما باعث بروز تلفات سنگین و خسارات اقتصادی جبران ناپذیر در استخرهای پرورش آبزیان می گردد.

وی راه انتقال این بیماری به استخرهای آبزی پروری را هم از طریق ابزار و وسایل آلوده، آب و غذا و جابه جایی بین مزارع عنوان و به آبزی پروران توصیه کرد: ضمن رعایت اصول و شرایط امنیت زیستی و توجه به دستورالعمل های سازمان دامپزشکی، از جابجایی ماهیان بدون اخذ مجوز حمل و گواهی بهداشتی قرنطینه ای ادارات دامپزشکی خودداری کنند و بچه ماهی، تخم چشم زده و غذای ماهیان پرورشی خود را نیز فقط از مراکز مجاز تحت نظر سازمان های دامپزشکی و شیلات تهیه کنند.

این مقام مسئول افزود: آبزی پروران باید در اصلاح ساختار بهداشتی مزارع خود اهتمام جدی داشته باشند و هرگونه تلفات و موارد مشکوک در استخرهای خود را سریعا به دامپزشکی اطلاع بدهند تا اقدام های بهداشتی و قرنطینه ای لازم انجام گیرد.

 بزرگواری از جمله اهداف این طرح شناسایی سریع مزارع آلوده و حاملین بدون علامت و حذف آنها از چرخه تکثیر و تولید، تعیین میزان شیوع بیماری در مزارع، دستیابی به اطلاعات لازم برای اجرای برنامه های پیشگیری از بروز بیماری، پیشگیری از گسترش بیماری و ارتقاء وضعیت بهداشتی و شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی می باشد.

 وی گفت: از تعداد 260 مزرعه فعال در کهگیلویه و بویراحمد تعداد 119 مزرعه تکثیر، پرورش و مزارع تفریخ  به مدت یک ماه از ابتدای آبان ماه سالجاری و همزمان با سراسر کشور مورد پایش و نمونه برداری کارشناسان دامپزشکی استان قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/82009

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماری کهگیلویه و بویراحمد پایش ماهیان سردآبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۷۸۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه

وحید طهماسبی گفت: در بازدید‌های صورت گرفته آفت ملخ‌ها به مزارع کشاورزی روستای لندی حمله کرده و در حال گسترش است.

مدیر جهاد کشاورزی اردل افزود: پایش مزارع گندم و جو برای مقابله با افت ملخ‌ها انجام شد.

بیشتر بخوانید

مبارزه با آفت ملخ در هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری

وی اظهار کرد: کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مرکز جهاد کشاورزی میانکوه در حال رصد و پایش این مناطق هستند و هر جایی که جمعیت به حدی برسد در همان محل کانون کوبی می‌شوند یعنی در همان نقطه سم پاشی صورت می‌گیرد.

طهماسبی ادامه داد: این آفت ابتدا از منابع طبیعی شروع به خسارت می‌کند و بعد وارد مزارع می‌شود و مدام میزبان عوض می‌کند و به همین دلیل میزان خسارت دقیق آن مشکل است و مناطق بعدی نقاطی است که در مجاورت کانون‌ها قرار دارد و بسته به میزان خوش خوراکی میزبان متغیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • ۱۳ هزار سگ صاحب‌دار در کهگیلویه و بویر احمد واکسینه شدند
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد