Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری،مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای تعیین چهارچوب‌ها در هر رشته، از خبرگان و اساتید برجسته صنعتی و دانشگاهی آن رشته کمک می‌گیرد.

بر این اساس، این مرکز اقدام به تبیین شیوه‌نامه تفصیلی محصولات حوزه زیست فناوری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این معیارهای تفصیلی، شرکت‌های دانش‌بنیانی که یک محصول فناورانه در حوزه زیست فناوری تولید کرده‌اند، و خواستار شناسایی آن به عنوان یک محصول دانش‌بنیان هستند، باید به این معیارها توجه کنند.

البته در همه رشته‌ها، دو شرط مهم سطح فناوری محصول و طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه، از جمله معیارهای تعیین کننده برای تعیین دانش‌بنیان بودن یک محصول هستند. 

این شیوه‌نامه به صورت جزئی‌تر و تفصیلی تر، شرایط دانش‌بنیان بودن محصولات در حوزه زیست‌فناوری را مشخص کرده است.

اگرچه وجود تمامی این معیارها برای تایید محصولات ضروری نیست، ولی محصولاتی که واجد تعداد بیشتری از این معیارها باشند، به احتمال بیشتری به عنوان محصول دانش‌بنیان مورد تایید قرار می‌گیرد.

برخی معیارها در ارزیابی شرکتهای دانش بنیان حوز زیست فناوری

سطح بالا و قابل قبول فناوری در محصول، یکی از معیارهای اصلی برای تایید یک محصول به عنوان کالای دانش‌بنیان است. در زیست فناوری، معیارهای مختلفی برای تعیین سطح فناوری وجود دارد.  یکی از این معیارها، بررسی مواد اولیه و خریداری شده برای تولید محصول است. این موضوع که این مواد شناسنامه‌دار باشند، دارای اهمیت است.

زنده و فعال بودن میکروارگانیسم‌ها، ماندگاری محصول، عدم ترشح سم، غیربیماری‌زا بودن، پیچیدگی و تحقیق و توسعه در روند استخراج و تخمیر، نسبت حلالیت و تولید وکتور و نحوه انتقال ژن از دهنده به گیرنده، از جمله معیارهای مهم دیگر برای تعیین سطح فناوری در یک محصول دانش‌بنیان حوزه زیست فناوری است.

همچنین محصولات فناورانه تولید شده در حوزه زیست فناوری برای تایید شدن به عنوان محصولات دانش‌بنیان، از نظر بومی بودن مواد اولیه به کار رفته در آن و توان طراحی خود شرکت، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

تعداد میکروارگانیسم‌ها، داشتن تاییدیه از مراجع ذیصلاح، تسلط شرکت بر فرایندهای بهینه تولید از طریق ترکیب، محلول سازی، استریل کردن و انجام فرایند فرمولاسیون توسط خود شرکت، داشتن توان بهسازی‌سویه (طراحی محصول) شامل مواردی مانند: قابلیت نگهداری، نوترکیبی ژنی و نوترکیبی زیست سامانه ای و بررسی مراحل Down Stream فرایند، از جمله دیگر معیارهای تایید محصول در این حوزه است.

همچنین توانمندی متخصصین شرکت در استفاده از این تجهیزات خاص جهت ساخت و تولید محصول نیز حائز اهمیت است.

البته برای تایید یک محصول در حوزه زیست فناوری لازم نیست که  محصول مورد نظر همه این شرایط را داشته باشد، بلکه حسب مورد، چند مورد از این شرایط مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه زیست فناوری باید با مطالعه این موارد، قبل از ارائه محصولات فناورانه خود به مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، باید در شرکت، محصول خود را مورد ارزیابی قرار دهند و در صورت لزوم آن را از نظرفناوری ارتقاء دهند.

کد خبر 5060696 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان ویروس کرونا تحقیقات علمی نوآوری واکسن کرونا حاکمیت سایبری فناوری فضایی اینترنت شرکت اسپیس ایکس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایرانسل فیس بوک هوش مصنوعی ایالات متحده امریکا گوگل حوزه زیست فناوری برای تعیین دانش بنیان برای تایید یک محصول شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۱۷۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، این نشست در راستای اجرای توافق‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری یزد با حضور محمدجواد صدری مهر دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.

در این نشست، گزارشی از امضا و اجرای توافق نامه در طول هفت ماه گذشته ارائه شد و به انتظارات ملی و استانی از دستاورد‌ها و نتایج اجرای برنامه‌های مورد توافق پرداخته شد.

شایان به ذکر است، اجرای طرح برش استانی اقتصاد دانش بنیان در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان استان یزد در چارچوب ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان و به منظور تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان، توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویت‌دار استان و ...، با امضای توافق‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با استانداری یزد به صورت رسمی در ۳۰ مردادماه امسال کلید خورد.

همچنین حاضران نکات و پیشنهاد‌های خود پیرامون مسائل و چالش‌های اجرایی از جمله در تامین و اختصاص منابع مالی و راهکار‌های شتابدهی به اجرای مفاد توافق نامه را بیان کردند.

دیگر خبرها

  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان
  • پرداخت ۱۸ میلیارد به شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان
  • ۱۶ شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است
  • اتصال زیست‌بوم فناوری به عرصه آبادانی با «آبادیران»
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان بوشهر برای حل مسائل زیست محیطی پای کار هستند