Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بسیاری از نخبگان و کارشناسان سیاسی الجزایر بر این باورند که احداث کنسولگری امارات در شهر «العیون» در صحرای غربی که منطقه مورد منازعه بین مغرب و جبهه «پولیسارو» است، با تحولات نظامی اخیر در منطقه «الکرکرات» مرتبط است.

روزنامه العربی الجدید به نقل از «عبدالعزیر مجاهد» مشاور امنیتی پیشین رئیس جمهور الجزایر گفت که «اقدام امارات در احداث کنسولگری در منطقه العیون، یک مسئله غیر معقول است؛ زیرا هیچ شهروندی اماراتی در آن زندگی نمی‌کند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجاهد گفت که «بحران اخیر همه چیز را برملا کرد و طرفی را به ما نشان داد که می‌توان به او تکیه کرد و اینکه چه کسی شریک و همپیمان است».

وی درباره این تحولات سیاسی گفت که این مسئله با مواضع الجزایر که علیه «عادی‌سازی» روابط ابوظبی و تل‌آویو است، ارتباط دارد و «الجزایر، فلسطین را وارد سازمان ملل کرد. می‌دانستیم که هزینه برخی از مواضع خود را پرداخت خواهیم کرد، ولی آزادی و استقلال هزینه دارد. یا آزاده و دارای حاکمیت می‌مانیم یا تسلیم می‌شویم و زانو می‌زنیم».

«عبدالرزاق مقری» رئیس حزب اسلامی «مجتمع السلم» (بزرگترین حزب اسلامی الجزائر) هم گفت که امارات هر جا پا بگذارد، باعث ایجاد بحران می‌شود.

به گزارش العربی الجدید، بیشتر تحلیل‌ها این اقدام امارات را با موضع حمایتی مغرب از موضع الجزایر مرتبط می‌دانند؛ موضعی که در محکومیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

«غرایسیة خالد» که یکی از وکلای الجزایری است، گفت که «الجزایر، نتیجه سکوت خود در برابر احداث کنسولگری امارات در العیون را می‌گیرد؛ زیرا کدام تبعه اماراتی در آنجا حضور دارد که برای آنان کنسولگری احداث شود؟ این یک اقدام صرفاً [با اغراض] سیاسی است».

خالد بر این باور است که «پادشاهی مغرب خواستار تسلط [خودش بر منطقه العیون] است و امارات نیز نبرد [أخذ] تأیید بین‌المللی را بر عهده گرفته است، ولی هدف آن (ابوظبی) بزرگ‌تر است: شعله‌ور کردن جنگ بین دو همسایه».

به گزارش این روزنامه، واقعیت سیاسی نشان می‌دهد که هشدارهای نخبگان سیاسی و کارشناسان مسائل راهبردی الجزایر درباره اقدام امارات در صحرای غربی، بسیار پیشتر از تحولات منطقه الکرکرات صورت گرفته است؛ زیرا هشدارهای متوالی درباره طرحهای امارات مطرح شده که هدف آن، ایجاد نگرانی منطقه‌ای، پیچیده کردن بحران لیبی، تلاش برای حمایت از عملیات نظامی فرانسه در مالی است.

بنا بر این گزارش، علی‌رغم ماهیت مواضع دیپلماتیک الجزایر که گفته می‌شود، اهمیتی به واکنش‌ها نمی‌دهد، ولی بسیاری از ناظران بر این باورند که بزودی، روابط امارات-الجزایر رو به سردی خواهد گرایید.

در همین ارتباط، المقری اخیرا درباره مداخلات امارات در صحرای غربی تأکید کرد: «پای امارات در مغرب عربی باز شده است و ما در الجزائر نباید باور داشته باشیم که این کشور یک روزی بتواند مشکلات دو کشور الجزائر و مغرب را حل و فصل کرده و آن‌ها را به سمت توافق پیش ببرد. حاکمان امارات ذلیل‌تر و ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند با الجزائر مقابله کنند. آن‌ها در قالب طرح صهیونیستی با پشتوانه آمریکا و فرانسه به دنبال تحریک الجزائر و به زانو در آوردنش هستند».

این شخصیت الجزائری افزود: «هر کسی که گمان کند حیله و نیرنگ اماراتی و صهیونیست‌ها و کشورهای غربی فروکش می‌کند، در گمراهی بزرگی به سر می‌برد. ذات امارات بلا و مصیبت است. اگر کوتاه بیایی هیچ زمانی دست از تطئه بر نمی‌دارد. تنها راه‌حل در برابر آن‌ها و اربابانشان، وحدت و یکپارچگی اراده مردم است.»

آغاز دور جدید درگیری‌ها در صحرای غربی میان «جمهوری دموکراتیک صحرا» و ارتش مغرب در حالی است که امارات به عنوان نخستین کشور عربی، در تاریخ ۱۴ آبان، رسما کنسولگری خود را در شهر العیون به عنوان بزرگ‌ترین شهر جمهوری صحرا و منطقه مورد مناقشه بین مغرب و جبهه پولیساریو، افتتاح کرد.

نیروهای جبهه پولیساریو، نیروهای حاکم بر «جمهوری عربی صحرا»، روز گذشته (شنبه) از لغو رسمی توافق آتش‌بس با دولت مغرب خبر دادند. تنش در این منطقه از ۲۱ اکتبر گذشته و زمانی که عناصر جبهه پولیساریو مانع عبور کامیون‌های مغرب از گذرگاه «الکرکرات» به سمت موریتانی شدند، افزایش یافته است.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود و نزدیک به ۸۰ درصد از اراضی صحرای غربی را تشکیل می‌دهد، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: امارات الجزایر مغرب جبهه پولیساریو صحرای غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۴۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان برگزاری دومین اجلاس همکاری‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی، کمیته همکاری‌های کشاورزی با حضور نمایندگان معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سالن اجتماعات سازمان مدیریت صنعتی برپا شد.

با توجه به درخواست وزرای تجارت دو کشور نیجر و آفریقای مرکزی از ایران جهت حمایت از بخش کشاورزی، نمایندگان و مدیران بخش‌های مختلف ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور را ارائه کرده و فریبرز عباسی، مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری نیز توضیحاتی در رابطه با تجارب بخش دولتی و شرکت‌های بخش خصوصی مرتبط در حوزه آب و آبیاری ارائه کرد.

همچنین توانایی‌های ایران در زمینه‌های گوناگون مدیریت پایدار خاک و به ویژه مطالعات خاک‌شناسی و تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر و تولید و صادرات کودها و اصلاح کننده‌های زیستی خاک نیز معرفی شد.

در پایان آمادگی ایران برای حضور در کشورهای آفریقایی و همکاری در اجرای پروژه‌های آب و خاک اعلام شد.

کد خبر 6092123

دیگر خبرها

  • هدف قرار گرفتن یک کشتی در سواحل یمن
  • کمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • فرزاد مجیدی: فرهاد جذاب‌ترین گزینه ایران و امارات است
  • یک قاضی در شمال غربی پاکستان ربوده شد
  • (ویدئو) درخشش خیره کننده مهدی قایدی در امارات؛ بی‌توجهی آقای فوتبالیست به مهریه میلیاردی
  • چرا فرهاد مجیدی سرمربی‌گری تراکتورسازی را نپذیرفت؟
  • دلیل رد سرمربی‌گری تراکتور از سوی فرهاد مجیدی
  • اوقات شرعی شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ به افق یاسوج
  • تیم جدید فرهاد مجیدی مشخص شد؟
  • زمان بازگشت به جنوب خط استوا