Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهضت استادی بسیج اساتید استان اصفهان از آغاز شیوع کرونا در کشور فعالیت‌های زیادی در کمک به قطع زنجیره این بیماری و کمک به مردم در کاهش اثرات این بیماری انجام داد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * از شیوع کرونا در دنیا یک سال می‌گذرد و این ویروس منحوس همچنان انسان‌ها را درگیر خود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
سیاست‌ها و تدابیر دولت‌های مختلف هم نتوانسته از شیوع بیشتر آن جلوگیری کند و اکنون آمار مرگ و میر روزانه از این بیماری در جهان به بیش از ۹ هزار نفر رسیده است. تاکنون بیشتر از ۵۲ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده اند و بیشترین آمار ابتلای روزانه اکنون به حدود بیش از ۶۱۳ هزار نفر رسیده است. این رکوردشکنی نشان از آن دارد که این ویروس باهوش و مخرب قصد ندارد به این سادگی‌ها مهار شود.

از زمان شیوع این بیماری، بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهی مسیر جدیدی را انتخاب کرده اند. پژوهشگران بسیاری به دنبال کشف راه‌هایی برای مهار این بیماری بوده اند و برخی محققان هم همت خود را گذاشتند تا ابزار‌هایی برای ضدعفونی کردن دست ها، سطوح و وسایل بسازند تا راه مردم را برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، ساده‌تر کنند. در این میان اساتید بسیجی در استان اصفهان، چند کارگروه برای رسیدگی به وضعیت این بیماری و کمک به مردم تشکیل داده اند. این کارگروه‌ها به نام کمیته‌های بهداشت، بیوتروریسم، معنوی و اجتماعی تشکیل شده و هر یک از جنبه ای، مقابله با کووید ۱۹ را سرلوحه خود قرار داد.   استفاده از ظرفیت نخبگان برای مهار کرونا حمیدرضا خدایی، رئیس دانشگاه آزاد گلپایگان است و مسئولیت کمیته بهداشت بسیج اساتید استان اصفهان را در مقابله با کرونا به عهده دارد. خدایی به تشریح فعالیت‌های این کمیته می‌پردازد و می‌گوید: بسیج اساتید استان اصفهان در تمامی مسائل مهم کشوری دیدگاه حل المسائلی داشته و با سرلوحه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری؛ با بهره گیری از نخبگان متعهد علمی، ضمن بررسی همه جانبه‌ مسائل، نسبت به بیان دیدگاه، بصیرت افزایی، مطالبه گری و ارائه راهکار اقدام می‌کند.
او ادامه می‌دهد: براین اساس، همزمان با همه گیری کرونا، نهضت استادی بسیج اساتید در استان اصفهان، بنابر فلسفه ذاتی خود، نسبت به تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای مبارزه با این ویروس در اسفند ۹۸ اقدام کرد.

خدایی به تشریح فعالیت‌های کمیته بهداشتی می‌پردازد و می‌گوید: اعضای این کمیته در سه زمینه مهم آموزش بهداشت، مطالبه گری‌های دوران کرونا از مسئولان و همه گیری شناسی و درمان این بیماری فعالیت خود را ادامه دادند و جلسات متعددی را برگزار کردند.   فرهنگ سازی برای قطع زنجیره کرونا رئیس دانشگاه آزاد گلپایگان به نتیجه عملیاتی این جلسات اشاره می‌کند و می‌گوید: از همان ابتدا سعی کردیم جلساتمان را به صورت مجازی برگزار کنیم، در آن زمان همین اقدام، نوآوری و فرهنگ سازی بود، برای دیگر استادان و مسئولان برای برگزاری جلسات و حل مشکلات مردم از راه فضای مجازی.
به گفته وی، اعضای کمیته بهداشتی بسیج اساتید اصفهان، نتایج جلسات و گروه‌های تخصصی را در زمینه فرهنگ سازی چگونگی رعایت اصول بهداشتی، آموزش شیوه‌های ضدعفونی جهت جلوگیری از شیوع بیماری در محیط‌های دانشگاهی و تشکیل گروه‌های نظارتی بر اجرای دقیق شیوه ناه‌های بهداشتی منتشر کردند. به این صورت، اولین گام‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا، صورت گرفت.   کمک مومنانه؛ راهی برای در کنار مردم بودن استادان بسیجی دانشگاه‌های اصفهان چندین مرحله در رزمایش‌های کمک مومنانه و توزیع ماسک نیز شرکت کرده و بسته‌های اقلام بهداشتی را میان خانواده‌های کم برخوردار این استان، توزیع کردند.

پس از آن، نوبت به مطالبه گری پیوسته و دنباله دار از وزارتخانه‌های مسئول بود. خدایی می‌گوید: مطالبه گری را در خصوص دارو‌های تولید شده توسط متخصصان ایرانی و بسیجی صورت دادیم. سوال اصلی ما این است که چرا با وجود فوت روزانه نزدیک به ۵۰۰ نفر از هموطنانمان، مسئولان وزارتخانه بهداشت و دیگر مسئولان کشور نسبت به این داروها، بی اعتنایی می‌کنند و حرفی درباره آن نمی‌زنند؟ چرا مسئولان نسبت به اثرات طب سنتی در کاهش اثرات کرونا یا حتی درمان آن، توجهی ندارند؟
وی ادامه می‌دهد: مطالبه دیگر ما از مسئولان در خصوص شیوه صحیح قطع زنجیره کرونا از طریق قطع زنجیره‌ها و تجمعات انسانی و تأکید بر ایجاد آگاهی مردم محور در محلات و شبکه بهداشت محلی بود.   مطالبه گری از عملکرد ضعیف مسئولان رئیس دانشگاه آزاد گلپایگان می‌گوید: همچنین مطالبه گری جدی در خصوص مهار ویروس کرونا در زمان عادی سازی غیرعادی مسئولان در بازگشایی‌های اردیبهشت ۹۹ و در ادامه تعلل در تصمیم گیری‌های کنترل کننده کرونا در مرداد ماه داشتیم.

او توضیح می‌دهد: اصرار مسئولان بر بازگشایی حضوری مدارس در شهریور با توجه به شرایط بیماری در کشور قابل توجیه نبود و این موضوع را به طور جدی از مسئولان پیگیری می‌کردیم.

همچنین استادان دانشگاه‌های استان اصفهان به دنبال تعطیلی شهرستان اصفهان برای شکست زنجیره کرونا در آبان ۹۹ بودند که این مطالبه در خبرگزاری‌های رسمی کشور نیز بازتاب داشت.
او می‌گوید: همچنین نسبت به حضور بدون دلیل پزشکان بدون مرز در روز‌های ابتدایی شیروع کرونا در کشور سوالات و انتقادات جدی به مسئولان داشتیم.   نظارت و فرهنگ‌سازی در مراسم‌های مذهبی  شب‌های قدر، اولین مراسم‌های مهم مذهبی بود که پس از شیوع کرونا، مردم را گردهم جمع می‌کرد. پس از آن هم عزاداری سیدالشهدا (ع) نیز مطرح بود. اما فرهنگ سازی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قطع زنجیره کرونا در مراسم‌های مذهبی، اهمیتی زیادی داشت.

خدایی درباره این موضوع توضیح می‌دهد: مراسم‌های مذهبی شب‌های قدر و محرم و صفر را با تأکید بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت مجازی و حضوری برگزار کردیم و بر رعایت پروتکل ها، نظارت مستقیم داشتیم.

او به تأثیر آموزش‌های محله محور برای مهار کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: توجه جدی به محله‌های شهرستان‌های استان و راه اندازی سیستم‌های آموزشی محله محور با بهره گیری از ظرفیت مساجد با هدف آموزش آحاد جامعه جهت قطع زنجیره کرونا نیز از سوی اعضای کمیته بهداشتی مورد توجه قرار گرفت. این مورد مهمترین سیاست نهضت استادی بسیج اساتید است که در حال پیگیری و اجرا است.

او خاطرنشان می‌کند: ماحصل و برون ده جلسات کمیته‌ی بهداشتی کار گروه تخصصی مبارزه با ویروس کرونا طی ۸ ماه گذشته به صورت مصاحبه‌های منسجم در خبرگزاری‌های رسمی کشور نیز باز نشر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بسیج اساتید بسیج اساتید اصفهان مقابله با کرونا قطع زنجیره شیوع کرونا قطع زنجیره کرونا بسیج اساتید شیوع کرونا کمیته بهداشت استان اصفهان فرهنگ سازی مطالبه گری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۸۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ایمن‌سازی مناطق حادثه‌خیز تهران

سرهنگ احسان مؤمنی با اشاره به مطالبه‌گری پلیس از سازمان‌های مختلف در خصوص ترافیک و حوادث ترافیکی گفت: «پلیس مطالبه‌گر است و ما در تمام زمینه‌های مربوط به حفظ جان و مال مردم، از نهاد‌های مختلف مطالبه‌گری می‌کنیم.»

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به کیفیت خودرو‌ها افزود: مطالبه ما از سازمان استاندارد، وزارت صمت و شرکت‌های خودرو ساز در خصوص ایمنی وسیله نقلیه است. همچنین از وزرات راه و شهرداری در خصوص وضعیت راه‌ها و جاده‌سازی‌ها مطالبه داریم.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با تشریح اقدامات انجام شده ادامه داد: در سال گذشته با پیگیری‌های پلیس راهور، ۲۱۲ نقطه حادثه خیز در تهران رفع خطر شده است که ان‌شاءالله در سال جدید کمتر شاهد تصادفات فوتی خواهیم بود. همچنین ۱۲۵۸ نقطه در شهر تهران با استفاده از نورپردازی، برچسب گذاری و نصب بنر آشکار سازی شده تا از وقوع تصافات جلوگیری شود.

وی افزود: در معابر بزرگراهی، نیازمند نصب بیشتر تابلو برای هدایت بهتر رانندگان بودیم که با پیگیری پلیس، این مسئله نیز انجام شد و ۲۰۰ تابلوی جدید هدایت مسیر به این معابر اضافه شد.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در معابر بزرگراهی، ۱۷ پهلوگاه اضطراری جدید، تعبیه و احداث شد. از این محل‌ها می‌توان هنگام تصادفات و حوادث استفاده کرد تا جای خودرو وسرنشینان آن امن باشد.

مومنی آموزش را بخش مهمی از فرهنگ سازی دانست و گفت: پلیس در زمینه آموزش نیز قدم‌هایی برداشته و امیدوار است با آموزش، تصادفات به حداقل برسند.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • اجرای طرح ایمن‌سازی مناطق حادثه‌خیز تهران
  • دستگیری سارقان سابقه‌دار در طرح «امنیت محله محور» در اسفراین
  • هدف شورای ششم، مطالبه‌گری برای استیفای حقوق شهروندان است
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • مسئولان از فساد دوری کنند تا بتوانند با آن مقابله کنند
  • ساخت پایگاه سلامت در محله تاریخی کهنه‌دژ سمنان آغاز شد