Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ منتشر شد و برترین‌های آموزش در ۴۸ شاخص معرفی شدند.

بیش از یک دهه است که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رتبه بندی آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی (راد) را انجام می‌دهد.

پیش از این در سال‌های ۹۰-۸۹ و ۹۴-۹۳ دو دوره رتبه بندی آموزشی به صورت رسمی انجام شده است و سومین دوره آن برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و توسط مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله رویکردهای جدید این دوره نسبت به دوره‌های قبل را می‌توان به «توجه به اسناد فرادستی و هماهنگی و تطابق با سیاست‌ها و برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی»، «توجه به نظر دانشگاه‌ها، همتایان، مدیران و صاحبنظران آموزش عالی»، «رتبه بندی در حیطه‌های مختلف و توجه به رتبه بندی‌های تخصصی و زیر حیطه ها» اشاره کرد.

همچنین «تاکید بیشتر بر بروندادها و دستاوردهای حوزه آموزش به جای نگاه فرایندی»، «ساده سازی و عدم پیچیدگی، کاهش تکیه بر مستندسازی‌ها و اجتناب از کاغذبازی و تحمیل بار سنگین به دانشگاه‌ها»، «حداکثر استفاده از داده‌ها و اطلاعات موجود در واحدهای ستادی وزارت بهداشت»، «اجتناب از رقابت‌های ناگوار و تشویق فعالیت‌ها و همکاری‌های درون منطقه‌ای» و «توجه به نظام ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی و بهبود زیرساخت‌های آموزشی» از دیگر رویکردهای جدید این رتبه بندی است.

از جمله اهداف رتبه بندی آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۱۳۹۸ می‌توان به ایجاد رقابت سالم و سازنده بین دانشگاه‌ها، نگاه مترقی تر و علمی تر به رتبه بندی با رصد عملکرد دانشگاه‌ها، شناساندن نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها در زمینه آموزش، مقایسه دانشگاه‌ها، ترسیم نقشه راه دانشگاه‌ها، هدایت دانشگاه‌ها به سمت ماموریت‌ها، الگوسازی، به کارگیری شاخص‌های نوآوری‌های ارتباطی اشاره کرد.

همچنین این دوره از رتبه بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی سال ۱۳۹۸ ویژگی‌های متعددی دارد:

۱. توجه به اسناد فرادستی و هماهنگی و تطابق با سیاست‌ها و برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی

۲. توجه به نظر دانشگاه‌ها، همتایان، مدیران و صاحبنظران آموزش عالی

۳. رتبه بندی در حیطه‌های مختلف و توجه به رتبه بندی‌های تخصصی و زیر حیطه‌ها

۴. تاکید بیشتر بر بروندادها و دستاوردهای حوزه آموزش به جای نگاه فرایندی

۵. ساده سازی و عدم پیچیدگی، کاهش تکیه بر مستندسازی‌ها و اجتناب از کاغذبازی و تحمیل بار سنگین به دانشگاه‌ها

۶. حداکثر استفاده از داده‌ها و اطلاعات موجود در واحدهای ستادی وزارت بهداشت

۷. اجتناب از رقابت‌های ناگوار و تشویق فعالیت‌ها و همکاری‌های درون منطقه‌ای

۸. توجه به نظام ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی و بهبود زیرساخت‌های آموزشی

۹. مشارکت گسترده و متعهدانه دانشگاه‌ها، مدیران آموزشی ستاد در تدوین شاخص‌ها و در جمع آوری داده‌ها

۱۰. اجرای رتبه بندی بر بستر وب با طراحی سامانه راد با توجه به شرایط خاص همه‌گیری کووید ۱۹

۱۱. تدوین شاخص‌ها بر مبنای حیطه‌های مختلف، ابعاد برجسته دانشگاهی و بسته‌های تحول آموزش

در این دوره از رتبه بندی مطابق اهداف از پیش تعیین شده و ویژگی‌هایی که تعریف شدند، ابتدا تمامی شاخص‌های ممکن که بتواند نمایانگر عملکرد دانشگاه‌ها در حوزه آموزش باشد فهرست شد. مجموعه شاخص‌های پیشنهادی دانشگاه‌ها با توجه به تجربه انجام دو دوره رتبه بندی دانشگاه‌ها نیز در مجموعه شاخص‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

از مجموع شاخص‌های مورد بررسی، تعداد ۱۸۴ شاخص پیشنهادی احصا شد. با مطالعه مستندات مرتبط با دانشگاه‌های دارای ماموریت مشخص، مرور دانشگاه‌های معتبر دنیا و تدوین شاخص‌های تأثیرگذار، تعداد ۱۰ شاخص در حوزه عملکردی، تعداد ۶۴ شاخص در حیطه اهداف بسته‌های تحول و تعداد ۴۹ شاخص در خروجی‌های تاثیرگذار توسط تیم راد نهایی شد.

نتایج نهایی رتبه بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سه حوزه متفاوت الف) نتایج رتبه بندی آموزشی دانشگاه‌ها / دانشکده‌های علوم پزشکی در ارتباط با خروجی‌های تاثیرگذار، ب) نتایج رتبه بندی دانشگاه‌ها / دانشکده‌های علوم پزشکی در حوزه عملکردی و ج) نتایج رتبه بندی دانشگاه‌ها / دانشکده‌های علوم پزشکی در پیاده سازی بسته‌های تحول و نوآوری آموزش ارائه شده است.

الف) نتایج رتبه بندی آموزشی دانشگاه‌ها / دانشکده‌های علوم پزشکی در ارتباط با خروجی‌های تاثیرگذار

این خروجی‌ها شامل دانشگاه اخلاق مدار، دانشگاه در تراز بین‌الملل، دانشگاه پاسخگو به جامعه، دانشگاه رسالت مدار و ماموریت گرا، دانشگاه مرجع، دانشگاه پیشتاز با رهیافت همگرایی علوم است.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: رتبه بندی آموزشی دانشگاه ها دانشکده های علوم پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی رتبه بندی دانشگاه ها نتایج رتبه بندی رتبه بندی آموزش وزارت بهداشت آموزش پزشکی خروجی ها شاخص ها حیطه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۶۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه ویژه به ارتقای شاخص‌های آموزشی در سفر رئیس‌جمهور به سمنان

استاندار سمنان گفت: به منظور ارتقای بیش از پیش شاخص‌های آموزشی در سطح استان در بحث تخصیص اعتبارات دور دوم سفر رئیس ‌جمهور به استان، نگاه و رویکرد ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، سیدمحمدرضا هاشمی امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشست شورای آموزش و پرورش استان اظهار کرد: به منظور ارتقای بیش از پیش شاخص‌های آموزشی در سطح استان در بحث تخصیص اعتبارات دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان، نگاه و رویکرد ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: سطح کیفی استان سمنان در حوزه آموزش و پرورش و موارد و مسائل مرتبط با این حوزه همواره باید سرآمد کشور باشد.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش از طریق برگزاری اردوهای راهیان نور و برنامه‌های ورزشی و با نشاط از دیگر مسائلی است که ضرورت دارد به صورت ویژه مدنظر باشد.

هاشمی تصریح کرد: توجه به مباحث و مسائل فرهنگی و دینی در سطح مدارس با استفاده از ظرفیت مشاوران فرهنگی و دینی به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: بحث آزمون امتحانات نهایی یکی از موارد اولویت‌دار فعلی آموزش و پرورش استان است که باید تمام امکانات لازم با تشکیل ستاد پیشتیبانی از آزمون برای این مهم فراهم شود.

استاندار سمنان گفت: در راستای ارتقای مسئولیت‌پذیری و تقویت احساس تکریم از مقام معلم، ضرورت دارد تا اجرای برنامه‌های هفته گرامیداشت مقام معلم در سطح استان با نقش‌آفرینی و محوریت دانش‌آموزان برگزار شود.

کد خبر 747556

دیگر خبرها

  • واکنش صحرایی به گزارش مهر/ ۱۰ امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان
  • ۱۰ امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی
  • اختصاص ۱۰ امتیاز رتبه‌بندی به ۵۷۰۹ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس ۲۰۲۴
  • نگاه ویژه به ارتقای شاخص‌های آموزشی در سفر رئیس‌جمهور به سمنان
  • معرفی ۴۸ واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی
  • احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد/ در شاخص‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کردیم
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین