Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات و جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در صحن علنی مجلس موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹ با کلیات و جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در صحن علنی مجلس موافقت کردند.
در ادامه بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس موافقان و مخالفان طرح نظرات خود را بازگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در راستای مخالفت با طرح مذکور، گفت:: ماده ۶ نیازمند نگاه واقع بینانه و مبتنی بر رویکرد انقلابی مجلس است و اگر تصویب شود دشمنی که به هیچ وجه حتی نباید یک روز به آن مهلت دهیم از مدت پیش بینی شده ۲ ماهه حداکثر سوءاستفاده را خواهد برد.  
وی تصریح کرد: ۷ سال به دشمن فرصت دادیم چه دستاورد‌هایی در این زمینه برای ما به همراه داشته، متاسفانه تشدید تحریم‌های فلج کننده و بیشترین فشار‌های اقتصادی در همین ایام به مردم وارد شد و همچنین شاهد عدم صداقت آژانس در گزارش‌ها و نظارت‌ها هستیم و تخلیه سرویس‌های جاسوسی یکی از اهداف دشمن است و باید راه نفوذ را بست و نباید حتی یک روز به دشمن فرصت داد.
عزیزی ادامه داد: نیاز است ماده ۶ طرح اصلاح شود و بر مبنای رویکرد واقع بینانه حرکت کند.
در ادامه کیوان مرادیان کوچکسرایی نماینده مردم قائم شهر در مجلس در موافقت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، اظهار کرد: کشور حدود ۸ سال متوقف به برجام و پروتکل الحاقی بوده است. همه شاهد بودیم که قرار بود با برجام، مشکل اقتصادی و اشتغال حل شود و همزمان با سانتریفیوژها، چرخ کارخانه‌ها نیز بچرخد، اما سانتریفیوژ‌ها نابود شدند.  
مرادیان با بیان اینکه اگر برجام نبود، دشمن خواب ترور شهید فخری زاده را نمی‌دید، تصریح کرد: کشوری مثل پاکستان با داشتن انرژی هسته‌ای در مقابل دشمنان ایستاده اند، اما مسئولان کشور ما با داشتن اندیشمندان و بزرگان فراوان، متاسفانه دچار وادادگی و غربزدگی شده است.
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه کشور فرانسه بهترین استفاده را از انرژی هسته‌ای می‌کند، ادامه داد: طرح امروز ساده‌ترین گام است، ظرفیت‌های کشور باید توسط دولت ظرف ۲ ماه فراهم شود.
محمدرضا صباغیان بافقی در ادامه در مخالفت با کلیات طرح مذکور، گفت: ما در برجام به همه تعهدات عمل کردیم، اما طرف موافق به هیچ تعهدی عمل نکرد، کشور‌های اروپایی و آمریکا با سیاست هویج و چماق ما را مدیریت می‌کنند، از یک طرف آمریکا تحریم‌ها را تشدید و از سویی اروپایی‌ها دلمان را به وعده‌ها خوش می‌کنند و ما هم در این مسیر حرکت می‌کنیم. باید استراتژی داشته باشیم.  
همچنین رجب رحمانی دیگر موافق طرح مذکور گفت: ایران حُسن نیت خود را نشان داده، اما آمریکا و ۱+۵ به تعهدات خود عمل نکرده و با خروج آمریکا اقدام مناسبی از سوی سایر طرفین اعمال نشده است.  
وی با اشاره به اینکه نظر نمایندگان در جریان بررسی جزئیات طرح مذکور تامین می‌شود، افزود: تحریم‌ها در حال حاضر علیه کشورمان شدیدتر شده، برای فعالیت‌های هسته ای، صنعتی و کشاورزی به انرژی هسته‌ای به عنوان انرژی پاک نیازمندیم، باید در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای اقدامات لازم را انجام دهیم، اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرد، به میزان اقدام آن‌ها ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم.
در ادامه وکلای ملت پس از شنیدن نظرات موافقان و مخالفان طرح، کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران با ۲۵۱ رای به تصویب رساندند.
بعد از به تصویب رسیدن کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، نمایندگان شعار‌های "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر اسرائیل" و "خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست" سر دادند؛ و مدتی فضای مجلس دچار التهاب شد.  
در ادامه صحن علنی مجلس شاهد رسیدگی به جزئیات طرح بود که جزئیات آن بند به بند به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
متن کامل طرح به شرح زیر است:
ماده ۱- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تولید و در داخل کشور ذخیره کند و نیازمندی‌های صلح آمیز صنایع کشور به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تاخیر تامین کند.
ماده ۲- در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح عنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور و مصرف معین حجم مذکور اورانیوم غنی سازی شده، اقدام کند.
ماده ۳- برای تحقق هدف مندرج در ماده ۲، سازمان انرژی اتمی مکلف است ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را با درجه غنای موردنیاز، با حداقل ۱۰۰۰ دستگاه ماشین IR-۲ m آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های ۶-IR را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز کرده و آن را ظرف مدت یکسال به ۱۰۰۰ دستگاه ماشین توسعه بدهد.
تبصره - سازمان انرژی اتمی مکلف است برای انتخاب و تعیین مکان نصب و استقرار ماشین‌های ذکر شده، استاندارد‌های سازمان پدافند غیرعامل را اخذ و اجراء نماید.
ماده ۴- سازمان انرژی اتمی مکلف است نسبت به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان طی ۵ ماه از تصویب این قانون اقدام کند.
ماده ۵- سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است، همزمان با عملیات بهینه سازی و راه اندازی راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی و ساخت یک راکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید رادیو ایزوتوپ‌های بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند. جدول زمان بندی این موضوع باید ظرف یک ماه به اطلاع مجلس برسد.
ماده ۶- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۱ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند. بر اساس این مصوبه دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی شدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع کامل صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه سند (پروتکل الحاقی) را متوقف کند.
ماده ۷- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجام شده از جانب طرف‌های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان وفق برجام و رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آن‌ها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.
ماده ۸- چنانچه اعضای ۱+۴ نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع تحریم‌های هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و... علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده و نیز پیشنهاد اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در جهت بازگشت به تعهدات را به مجلس ارائه دهد. این پیشنهاد ظرف مدت یک ماه به همراه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، جهت تصمیم گیری در صحن مجلس بررسی می‌شود.
ماده ۹- مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجراء به طبقات ۴ تا ۷ طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجلس مجلس شورای اسلامی تحریم آمریکا دولت اروپا برجام انرژی هسته ای طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها دولت جمهوری اسلامی ایران موظف تصویب این قانون سازمان انرژی اتمی پروتکل الحاقی تحریم ها جزئیات طرح تعهدات خود طرح مذکور غنی سازی ظرف مدت هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۱۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا «کنستانتینو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمبابوه با رئیس جمهور دیدار کرد.

آیت‌الله رئیسی سید ابراهیم رئیسی نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمبابوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه و دوستانه روابط دو کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی شد.

کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین‌اللملی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای آفریقایی را اصولی و اطمینان‌بخش عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه با اشاره به عزم مسؤلان این کشور برای اجرای توافقات صورت گرفته با ایران در سفر سال گذشته دکتر رئیسی به این کشور، از اجرایی شدن بخشی از این توافقات خبر داد.

کد خبر 748120

دیگر خبرها

  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • پیام تبریک رئیس مجلس در پی قهرمانی تیم ملی فوتسال
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • تمدید مجدد مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری نیمه‌ متمرکز ۱۴۰۳
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است