Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید صادق طباطبایی نژاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل گرانی اخیر مرغ در بازار اظهار کرد: بخش عمده نهاده‌های دامی از خارج تامین می‌شود چرا که کشاورزان به تولید رغبت کافی ندارند.

تولید نهاده داخل جوابگوی نیاز مرغداران نیست

او با اشاره به اینکه تولید نهاده داخل جوابگوی نیاز مرغداران را نمی‌دهد، افزود: نهاده دامی از جمله کالا‌هایی است که برای تامین نیاز مرغداران ناگریز به واردات هستیم، هرچند روند درست آن است که کشاورزان را به امر تولید ترغیب کنیم چرا که امکان تولید در داخل وجود دارد و هم اکنون هدف گذاری شده که به این سمت و سو حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

آرامش به قیمت کالاهای اساسی باز می گردد؟/بازار مرغ کنترل شد

طباطبایی نژاد ادامه داد: با توجه به واردات نهاده دامی با ارز ترجیحی، مشکلاتی در تخصیص ارز به صورت منظم وجود دارد، در حالی که روند جوجه ریزی منظم است که با این وجود زمانی که نهاده باید به دست مرغدار برسد، نهاده‌ای وجود ندارد که در نهایت این امر در تولید خلل ایجاد می‌کند.

او با تاکید بر حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده‌های دامی بیان کرد: با توجه به کمبود ارز دولتی برای تخصیص به واردات نهاده‌های دامی راهکار اصلی آن است که ارز ترجیحی حذف شود تا با افزایش تولید، قیمت مرغ ارزان شود.

حذف ارز دولتی تغییر چندانی در قیمت مرغ ایجاد نمی‌کند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه حذف ارز دولتی تغییر چندانی در قیمت مرغ ایجاد نمی‌کند، افزود: علی رغم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی، مردم‌ هر کیلو مرغ را با نرخ ۴۰ هزار تومان خریداری می‌کنند، در حالی که با حذف ارز ترجیحی قیمت مرغ فراتر از ۴۰ هزار تومان نمی‌رود چرا که با کمبود نهاده دامی و کاهش تولید، تقاضا افزایش می‌یابد که با این وجود کالا گران‌ می‌شود.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه برخی اشکالات سامانه بازارگاه مربوط به ساختار نیست، افزود: برخی از اشکالات سامانه بازارگاه به تصمیمات نهادهای دولتی برمی‌گردد که گمرک کشور به این سامانه متصل نیست و همین موضوع موجب شده شرکت‌های واردکننده که ارز دریافت و نهاده خود را از گمرک ترخیص کردند، اما در سامانه بازارگاه ثبت نکنند. گرچه برای نظارت دقیق بر روند توزیع، ثبت در سامانه بازارگاه الزامی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی ادامه داد: کارشناسان بر این باورند که ارز ترجیحی باید حذف شود تا با واردات نهاده به میزان کافی، قیمت‌ها کاهش یابد.

او با تاکید بر این‌مسئله که سامانه بازارگاه با حذف ارز دولتی هم باید بر روند توزیع نهاده نظارت داشته باشد، بیان کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، سامانه بازارگاه به دلیل نظارت بر توزیع نهاده و برنامه ریزی تولید مرغ گوشتی باید تقویت شود.

طباطبایی نژاد درباره اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی امکان افزایش قیمت مرغ و کاهش این پروتئین ارزان قیمت از سبدخانوار وجود دارد، اظهار کرد: با وجود آنکه نگاه و سیاست دولت به ارز ۴۲۰۰ تومانی آن است که مرغ با قیمت مناسب در اختیار دهک‌های ضعیف جامعه قرار گیرد، اقدام به حذف آن‌ نکرده است، در حالی که دولت نمی‌تواند ارز مورد نیاز نهاده دامی را تامین کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت مرغ نهاده دامی ویروس کرونا سامانه بازارگاه ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دامی طباطبایی نژاد واردات نهاده نهاده دامی ارز ترجیحی حذف ارز ارز دولتی قیمت مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۴۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت ورود کرده و کالاهای مازاد را از سطح بازار جمع‌آوری می‌کند.

ایران در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به خودکفایی رسیده و در این زمینه می‌تواند درآمدزایی ارزی داشته باشد. ظرفیت کشور در تولید گوشت مرغ سالانه ۳ میلیون تن بوده که این آمار ضمن تأمین داخل می‌تواند بازار صادراتی را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ورود محصولات کشاورزی بر بازارهای جهانی گفته، وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به بازارهای بین‌المللی مرغ مورد تاکید قرار داده است. بازار دائمی صادرات با پویا ساختن تولید داخل، عاملی قطعی در توسعه زنجیره تولید و تأمین مرغ برای کشورهای همسایه خواهد بود.

علی ابراهیمی وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خرید مرغ داخل را مقطعی و برای تکمیل ذخایر راهبردی عنوان کرد و نقش اصلی تنظیم و تثبیت بازار را گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازار بین‌المللی دانست. به گفته وی، تولید محصول با کیفیت، ایفای به موقع تعهدات و پایداری حضور از عوامل حفظ بازار صادراتی است. در دنیا صادرات مورد حمایت دولت‌ها بوده و به شکل‌گیری اولیه آن یارانه تعلق می‌گیرد. این اتحادیه هم در سایه حمایت در یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه می‌تواند حضور خود را در بازار کشورهای همسایه تثبیت کند.

تلاش برای بازار سازی

قیمت هر کیلو گرم مرغ سال گذشته ۷۳ هزار تومان تعیین شد که این عدد بین ۷۸ تا ۹۵ هزار تومان در نوسان بود. در مقطعی با کاهش حجم جوجه‌ریزی قیمت گوشت مرغ به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسید که با ورود وزارت جهاد کشاورزی و رساندن جوجه‌ریزی به بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه آرامش به بازار گوشت مرغ بازگشت.

در حال حاضر هنوز قیمت جدید تعیین نشده و هر کیلو گرم گوشت مرغ به مبلغ ۷۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در ادامه شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال در حال خدمات رسانی به زنجیره مرغداری کشور است.

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، صنعت مرغداری ایران وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفت‌وگوی ملی با مرغداران هستیم. زمان آن رسیده که با بهره‌وری و کارایی بالاتر، تولید انجام شود.

‌حسین شیرزاد نسبت به جمع‌آوری گوشت مرغ مازاد از سطح بازار عنوان کرده، در حال حاضر شرکت‌ها و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و شرکت پشتیبانی امور دام با تمام ظرفیت متعهد به خرید مرغ است؛ به طوری که در یک ماه گذشته رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن رقم خورده است. در ماه مبارک رمضان حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

گفتنی است؛ امسال واردات گوشت مرغ از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف شده و تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

حسین شیرزاد تاکید دارد، صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات دارد. قطعاً باید کریدورهای صادراتی فعال شود و صادرات موفق وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم.

در این زمینه ضروری است تعداد کشتارگاه‌ها متناسب سازی شده و مدیریت صادرات مرغ به لحاظ کیفی تقویت شود. ‌

کد خبر 6089725 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • ۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد