Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرنگاران جوان ، حریم خصوصی یکی از ابتدایی‌ترین حقوق هرشخص به حساب می‌آید و به زبان ساده به معنای مرز‌های احساسی، ذهنی و فیزیکی است. این مرز‌ها شخصیت و هویت فرد را ساخته و مانع ورود دیگران به آزادی‌های وی می‌شود.

حریم شخصی باعث حفظ هویت، عقاید، احساسات و نگرش شما در مورد موضوعات مختلف شده و ضعف در آن باعث مداخله دیگران در امور شخصی شما می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهرداد ثابت روانشناس ، درباره حریم خصوصی و زمان نقض یا حفظ آن اظهار کرد: حریم شخصی یعنی فرد یا گروهی اطلاعات مربوط به خود را از دیگران مجزا کنند، اما این حریم صرفا شامل اطلاعات نمی‌شود و متحوای حریم خصوصی در میان فرهنگ و جوامع مختلف متفاوت بوده، ولی قاعده مشترکی دارد و لزوما تابع قوانین دولتی یا بین‌المللی نیست و هر فردی حریم شخصی‌اش را خود تعیین می‌کند.

وی با اشاره به مبحثی در روانشناسی مبنی بر اینکه هرچه اضطراب آدم‌ها بیشتر باشد حریم شخصی آن‌ها وسیع‌تر است، افزود: در اتوبوس کنار شما کسی می‌نشیند، احساس خوبی ندارید و حس می‌کنید کسی وارد حریم خصوصی شما شده، میزان این احساس آزاردهنده هرچه بیشتر باشد نشان دهنده وسعت حریم شخصی شما است.

وی ادامه داد: در گذشته حریم شخصی افراد با ورود به حیاط خانه همسایه، بالا رفتن از دیوار مردم، حمله دزدی در نیمه شب و‌... نقض میشد. اما امروزه با هک کردن صفحه اجتماعی افراد و دسترسی به اطلاعات آنان، انتشار عکس/فیلم/شنود تلفن و... از عوامل نقص حریم خصوصی می‌تواند باشد که این موضوع آرامش و اعتماد فرد را از بین برده و آسیب‌های خاص خود را نیز در پی دارد.

ثابت تصریح کرد: عناصر خصوصی بودن حریم شخصی افراد شامل: عمومی نبودن اطلاعات تعریف شده، آزادی از محدودیت‌های حقوقی البته تکالیف فقهی را در بر نمی‌گیرد، استقلال انحصاری در تصمیم‌گیری، عدم جواز دخالت و نظارت دیگران و محرمانه بودن آن است البته تا زمانی که در حریم شخصی خود آسیب به فردی وارد نشود همچنین قوانین مالیاتی نیز شامل این حریم نمی‌شود.

این روانشناس با اشاره به حریم خصوصی فرزند افزود: حریم شخصی فرزند تا زمانی باید رعایت شود که آسیبی به خود و جامعه وارد نکند، چرا که یافته‌های علمی توصیه می‌کند نوجوان شما اگر می‌خواهد دسترسی به شبکه‌های اجتماعی (موبایل یا جامعه) داشته باشد باید حتما با نظارت والدین صورت گیرد و این نقض حریم خصوصی نیست.

ثابت گفت: حریم شخصی در روابط زناشویی محدود بوده و (مرد و زن) با تعیین این مرز یعنی بیان اینکه این حریم شامل چه مسائلی می‌شود، آزادی یک دیگر را نقض نکنند. منتهی این حریم نه باید سبب انحراف به سمت ناهنجاری شود، چون دیگر حریم خصوصی نبوده و نقض آن شاید شخص را ناراحت کند، اما می‌تواند از آسیب‌هایی که به فرد، زندگی مشترک یا گاهی جامعه وارد می‌سازد، جلوگیری کند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خانواده سرا حریم شخصی حریم خصوصی حریم شخصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۷۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر مشهد که در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد؛ ضمن تبیین اهمیت شهر مشهد و وجود بارگاه منور حضرت رضا(ع)، از رویکرد شورای شهر نسبت به هدف گذاری لازم برای توسعه متوازن شهر بامحوریت بارگاه منور رضوی و تلاش های مدیریت شهری مشهد در خدمت رسانی شایسته به زائران و مجاوران تقدیر کرد. 
وی با اشاره به دغدغه و نگاه ویژه رئیس جمهور در خدمت رسانی به زائران و تلاش برای رفع مشکلات آنان، ابراز کرد: رئیس جمهور محترم در جلساتی که تاکنون با محوریت "زیارت" برگزار شده است، توجه ویژه به مشکلات و کمبودهای این حوزه داشتند و دستورات لازم برای رفع مشکلات صادر نموده اند. 
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به میزان گسترده سفرهای زائران با خودرو شخصی به مشهد مقدس، ادامه داد: رئیس جمهور محترم در خصوص رفع مشکل پارکینگ اطراف حرم دستورات لازم را به معاون اول و معاون اجرایی داده اند و بخش های مختلف دولت نیز آمادگی لازم را برای همکاری دارند و این نگاه در دولت، مستلزم پیگیری ویژه شورای شهر مشهد و مدیران شهری برای تحقق دستورات رئیس جمهور در حل مشکل پارکینگ زائران است. 
وی با تأکید بر اینکه نگاه آستان قدس رضوی بر همکاری با مدیریت شهری و گره گشایی از مشکلات مشهد است، اظهار کرد: در آستان قدس رضوی این نگاه که ما تنها مسئول حرم مطهر و صیانت از اموال و موقوفات این دستگاه قدسی هستیم، وجود ندارد؛ رویکرد این دستگاه قدسی خدمت و گره گشایی از مشکلات مردم است و با همین رویکرد، برای بازگشایی معابر پادگان لشکر ۷۷ ارتش و اراضی حاشیه شهر همکاری کرد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: در خصوص مترو و حاشیه شهر نیز آستان قدس اهتمام جدی بر همکاری، کمک و گره گشایی از مشکلات دارد و تاکنون نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است تا بتوانیم به شهر و مسئولان اجرایی شهر کمک خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: آستان قدس رضوی با انجام خدمات اجتماعی، تأسیس اماکن ورزشی، فرهنگی و علمی، مراکز درمانی و ...، خدمات گسترده‌ای را به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) ارائه کرده؛ همچنین با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه جوانی جمعیت، به زودی بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور را در بیمارستان رضوی افتتاح خواهد کرد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بلند مرتبه سازی‎های سال‌های گذشته در اطراف حرم مطهر، ابراز کرد: متاسفانه ساخت و سازها و بلند مرتبه سازي‌هاي ناهمگونی در اطراف حرم مطهر صورت گرفته، بگونه‌اي که بعضا در نامگذاری‌ها و معماری‎ها عدم تطابق با فرهنگ رضوی و هويت اسلامي به وضوح قابل مشاهده است.
وی همچنین با تأکید بر اینکه زمین‌های آستان قدس موقوفه هستند و شرعاً و قانوناً نمی‌توان از حقوق موقوفه چشم پوشی کرد؛ از مسئولان شهری و اعضای شورای شهر در خواست کرد نسبت به صیانت از املاک موقوفه حضرت رضا(ع) حساسیت لازم را داشته باشند.
تولیت آستان قدس رضوی در پایان پیشنهاد داد؛  شورای اسلامی شهر مشهد طراحی مناسبی متناسب با هویت و معنویت مشهد مقدس، برای ورودی های شهر بویژه فرودگاه، راه آهن، ترمینال و ... داشته باشد.
در ابتدای این دیدار حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، گزارشی از اقدامات این شورا ارائه و در ادامه تعدادی از اعضای شورای شهر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • شجاعیان در این فصل رکوردشکنی می‌کند!
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • سیگار چه تاثیری بر چهره و بدن افراد می گذارد؟
  • شهید مطهری  و آسیب شناسی انقلاب
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
  • در انتظار حرف آخر هواداران به ژاوی
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر