Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از پایین بودن حجم آلایندگی ازن در شهر مشهد نسبت به استانداردهای جهانی خبر داد.

 به گزارش قدس آنلاین ، مهدی یعقوبی با اعلام این خبر اظهار کرد: گاز ازن که از ترکیب سه اتم اکسیژن تشکیل شده است، در لایه های بالایی جو مانع ورود اشعه ماورای بنفش به زمین می شود و از این رو حضور آن در جو بسیار ضروری است و به حفظ سلامتی و حیات بشر کمک می‌کند اما همین گاز زمانی که در سطح زمین حضور داشته باشد به عنوان یک آلاینده سمی خطرات گسترده‌ای را برای سلامت مردم ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که این آلاینده به طور مستقیم در هوا منتشر نمی شود بلکه توسط واکنش های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود و همین موضوع سبب شده تا میزان آن در تابستان و طی ساعت‌های میانی روز بیشتر از سایر مواقع باشد.

 یعقوبی ادامه داد: خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش سازهای ازن هستند و تمامی این منابع در حضور گرما و نور خورشید باعث تولید ازن در سطح زمین می شوند و از سوی دیگر استفاده از سوخت گازوئیل در نیروگاه‌ها و پالایشگاه ها می تواند در افزایش غلظت ازن نقش موثری داشته باشد.

 معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: اندازه گیری ها و بررسی‌های صورت گرفته بر روی این آلاینده در شهر مشهد نشان می‌دهد، مقادیر این آلاینده در تابستان در ساعت ۱۸ به اوج خود می رسد.

 وی ادامه داد: در حال حاضر در شهر مشهد ۴ ایستگاه سنجنده ازن جانمایی و باعث شده است تا مشهد یکی از پیشروترین کلانشهرهای ایران در زمینه سنجش این آلاینده خطرناک باشد.

 یعقوبی بیان کرد: آمارها حاکی از آن است که میانگین سالانه تولید آلاینده ازن در شهر مشهد ۲۵ قسمت در میلیارد(ppb) است و در سال جاری بالاترین عدد شاخص ثبت شده در روز ۱۵ تیر ماه با عدد ۳۴ قسمت در میلیارد(ppb) به ثبت رسیده است و این درحالی است که استاندارد جهانی این آلاینده در این بازه زمانی ۸ ساعته، ۷۵ قسمت در میلیارد(ppb) و در بازه زمانی یک ساعته ۱۲۵ قسمت در میلیارد(ppb) در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل پایین تر بودن  میزان آلاینده ازن در شهر مشهد نسبت به استانداردهای جهانی، نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی در شهر مشهد طی سال های اخیر، توسعه قابل توجه فضای سبز شهری و راه اندازی اکیپ های گشت مقابله با آلاینده های زیست محیطی در مجموعه شهرداری مشهد است و در حال حاضر ۷ اکیپ مشترک شهرداری مشهد و پلیس راهور  در قالب خودروهای "سمام" نسبت به برخورد با خودروهای آلاینده اقدام می کنند.
 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: میزان آلاینده ازن مشهد قسمت در میلیارد ppb شهرداری مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۹۴۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند ،۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق ۵ کشور مذکور انجام گرفته است. در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

همچنین، تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند. در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است. تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

لازم به ذکر است؛ سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

کد خبر 6088475 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • «پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • پراید در صدر جدول خودروهای آلاینده مشهد قرار دارد
  • آخرین وضعیت خرید شمش در حراج مرکز مبادله | خرید شمش افزایش یافت
  • نمونه برداری از طلافروشی‌های استان تهران برای شناسایی مصنوعات با عیار پایین
  • ادامه برخوردهای قانونی با فروشندگان مصنوعات طلا با عیار پایین
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید
  • سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم
  • سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم