Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:19:19 GMT

کرونا زنگ خطر چاقی را به صدا درآورد

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۴۴۷۹

کرونا زنگ خطر چاقی را به صدا درآورد

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، گزارش‌های موجود وزارت بهداشت نشان می‌دهد شیوع چاقی به گونه‌ای است که بیش از یک چهارم افراد در کشور چاق هستند و زنان دو برابر مردان به این عارضه مبتلا بوده و تفاوت زیادی هم از منظر چاقی بین روستاها و شهرها وجود ندارد؛ به طوری که ۲۰ درصد افراد در سطح روستاها و ۲۴ درصد افراد در سطح شهرهای کشور چاق هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم بودن فعالیت بدنی از مهمترین عوامل چاقی است و اکنون ۴۷ درصد مردان و ۶۴ درصد زنان ایرانی فعالیت فیزیکی کمی دارند و به عبارتی دیگر از هر ۱۰ نفر، ۶ نفر دچار کم تحرکی هستند، بنابراین نیاز است که به سمت اصلاح سبک زندگی، تحرک بیشتر و اصلاح الگوی تغذیه رفت.

به گفته محققان، چاقی یک وضعیت پزشکی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد. انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی، از جمله کاهش میانگین طول عمر ویا کاهش کیفیت زندگی شود.

شایع‌ترین روش برای تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن (BMI) است. شاخصی که با تقسیم کردن وزن شخص بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد وی بر حسب متر به دست می‌آید. طبق تعریف هنگامی که شاخص توده بدن از ۳۰ (kg/m^۲) بیشتر شود، ۳۰ kg/m۲، آن فرد چاق محسوب می‌شود.

مهم‌ترین علت مؤثر در چاقی و اضافه وزن، عبارت است از تمایل بدن برای ذخیره انرژی به شکل چربی و این تمایل به صورت تکاملی به انسان امروزی به ارث رسیده و مردان و زنانی که شاخص توده بدن (یا BMI) آنها بالاتر از ۴۰ باشد بیشتر در معرض خطر ابتلای به بیماری‌های بدخیم در نواحی روده بزرگ، مقعد، مری، کبد، کیسه صفرا، پانکراس، بافت‌های لنفاوی، کلیه‌ها و مغز استخوان قرار می‌گیرند. خطر بالای مرگ و میر ناشی از ابتلاء به سرطان‌های معده و پروستات مردان چاق و سرطان‌های سینه، دهانه رحم و تخمدان، زنان چاق را تهدید می‌کند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، علاوه بر دیابت و اختلالات چربی‌های خون، کلیه و غدد درون‌ریز نیز دچار اختلالاتی در عملکرد و فعالیت‌های خود به علت چاقی می‌شوند و چاقی خطر ابتلاء به موارد شدیدتر بیماری کووید ۱۹ را افزایش و خطر آلوده شدن فرد به این ویروس را در اولین مکانی که با آن مواجه می‌شود نیز افزایش می‌دهد.

سید ضیا مظهری نایب رئیس انجمن کنترل و درمان چاقی ایران در این زمینه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: شیوع ویروس کرونا باعث شده مردم فعالیت فیزیکی کمتری داشته و حتی تحرکی نداشته باشند که بار بیماری‌ها بعد از پایان همه گیری کرونا افزایش خواهد یافت.

عوارضی که در انتظار چاق هاست

مظهری می‌گوید: افرادی که اضافه وزن دارند یا به درجاتی از چاقی دچار شدند بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلاء به عوارض روحی، روانی بوده و استعداد و توانایی کمتری در امر یادگیری از خود نشان می‌دهند، کرونا باعث شده همه افراد به ویژه نوجوانان و جوانان چاق اغلب مضطرب، افسرده و بی‌انگیزه شوند و به علت خود کم‌بینی از جامعه بگریزند و میل به درون‌گرایی پیدا کرده و غم تنهایی و افسردگی خود را با ولع بیش‌خوری و ریزه‌خواری تسکین می‌دهند.

وی با بیان اینکه افراد دارای اضافه وزن و چاقی در معرض ابتلاء به عوارض استخوانی بخصوص در زانوها و آرنج‌ها و کمردرد قرار دارند، اظهار می‌دارد: زنانی که انباشتگی چربی‌های اضافه در ناحیه شکم دارند و به شکل سیب چاق شده‌اند، ممکن است با افزایش میزان تستوسترون، مبتلا به هیرسوتیسم یا رویش موهای زائد شوند و کاهش شانس بارداری و باردار نشدن از دیگر عوارض چاقی است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح می‌کند: تغییرات متعدد پوستی چه به صورت کشش و ترک‌خوردگی یا بروز رنگدانه در اطراف گردن و زیر بغل در اثر چاقی، دور از انتظار نیست و مشکلات تنفسی از جمله وقفه تنفس در هنگام خواب، کاهش ظرفیت ریه‌ها و حجم تهویه آن و حتی بروز آسم نیز از عوارض چاقی و اضافه وزن محسوب می‌شود.

در منزل فعالیت بدنی داشته باشید

مظهری، فرهنگ آپارتمان نشینی، علاقه کودکان به بازی‌های رایانه‌ای و نشستن پای تلویزیون و کم تحرک بودن را در افزایش آمار چاقی مؤثر می‌داند و می‌گوید: برای پیشگیری از معضلات و عوارض چاقی باید افراد در ایام قرنطینه خانگی، به مدت نیم ساعت ورزش داشته باشند و تغذیه مناسب را نیز فراموش نکنند.

زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز در این زمینه می‌گوید: چاقی و اضافه وزن عامل مهم افزایش بیماری‌های غیر واگیر به خصوص دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان از جمله سرطان پستان و پانکراس است و با افزایش روز افزون این بیماری‌ها در کشور مواجه هستیم.

وی اظهار می‌دارد: در شرایط کرونایی سو تغذیه در کشور رشدی نداشته اما چاقی به دلیل اینکه مردم مواد نشاسته‌ای بیشتری می‌خورند و تحرک بدنی ندارند، رو به افزایش است.

تنقلات کمتر بخورید

عبداللهی تصیرح می‌کند: در شرایط کرونایی افراد در منزل هستند، مقداری الگوی غذایی‌شان تفاوت کرده، تنقلات بیشتری می‌خورند و تحرک کمتری دارند و ما با افزایش چاقی در بچه‌ها مواجهیم و باید توجه کرد کسی که بیش‌خواری دارد و چاق می‌شود، شامل سوءتغذیه و ناامنی غذایی است.

وی خاطرنشان می‌کند: کووید ۱۹ هم می‌تواند چاقی را زیادتر کند پروتئین حیوانی گران است و مردم مواد نشاسته‌ای و کربوهیدراتی را بیشتر می‌خورند تحرک هم ندارند پس چاق می‌شوند.

برچسب‌ها ویروس کرونا چاقی بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری پرونده | پیشنهادهایی برای پیشگیری از کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا چاقی بهداشت و سلامت ویروس کرونا چاقی بهداشت و سلامت اخبار کنکور بیماری ها اضافه وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۴۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • از چه سنی به بعد جزو افراد پیر محسوب می‌شویم؟
  • چرا افراد معروف برای خرید فالوور، خرید فالوور اینستاگرام را انتخاب می‌کنند؟
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • جدول اضافه حقوق‌ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری
  • اضافه شدن چهارمین دستگاه دیالیز، به تجهیزات بیمارستان دارالشفاءمیرجاوه
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • حمله‌های جنگنده‌های صهیونیست، غزه را به لرزه درآورد