Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، مسئولان می‌گویند هجوم مردم و خرید‌های غیرضروری، بازار روغن را داغ کرده است و گاه خرید بیش از حد روغن و ذخیره آن در خانه سبب نایاب شدن این کالای اساسی شده است، از طرفی قدم‌های محکمی برای تولید دانه‌های روغنی برداشته نشد، اما مردم باور دیگری دارند و می‌گویند نظارت دولت در بازار کم است و فروشنده‌ها برای اینکه سود بیشتری به جیب بزنند، روغن را در انبار‌ها احتکار کرده و به قیمت چند برابری به فروش می‌رسانند، در این گزارش پای صحبت‌های تولیدکنندگان روغن خوراکی در استان گلستان، رئیس سازمان صمت، و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نشستیم تا موضوع به صورت شفاف‌تری مورد بررسی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارخانه با ۳۰ درصد ظرفیت تولید کار می‌کند/ مصرف سالانه ۳۶ هزار تن روغن در گلستان

یکی از تولیدکنندگان روغن خوراکی در استان گلستان در خصوص ظرفیت‌های استان در تولید روغن گفت: کارخانه تصفیه روغن در استان گلستان فعال است و ما شرکت صنایع غذایی عالیا گلستان واقع در شهرستان کردکوی را مدیریت می‌کنیم، این کارخانه ظرفیت تولید ۳۰۰ تن روغن گیاهی را در روز دارد که می‌تواند تصفیه، بسته بندی و عرضه به بازار کند که این کار انجام می‌شود.

مرضیه باغشاهی با بیان اینکه در همه استان‌های مختلف کشور سیستم توزیع وجود دارد، افزود: یک مقدار کمبود در زمینه روغن خوراکی وجود داشته و ما توانستیم طی دو الی سه ماه گذشته این مقدار روغن را که وجود دارد مدیریت کنیم.

او بیان کرد: ولی آنچه که قابل اهمیت است اینکه ظرفیت تولید کارخانه عالیا در حال حاضر ۳۰۰ تن نیست، ما همواره کامیون‌های روغن را به صورت فله از کارخانجات برای کارخانجات مصرف‌کننده حمل می‌شد را حذف کردیم.

مدیرعامل کارخانه عالیا گلستان با بیان اینکه هیچ روزی واحد ما تعطیل نبوده و همیشه تولید داشتیم گفت: خط تولید روغن برای مصرف خانوار‌ها همواره فعال بوده است و آن چیزی که از سهمیه تولید ما کم شده در واقع تولید روغنی بود که به صورت فله به کارخانجات دیگر حمل می‌کردیم.

باغشاهی با تصریح اینکه کارخانه با ۳۰ درصد ظرفیت تولید کار می‌کند، ابراز کرد: مشکلاتی برای روغن خام وجود داشته و این مشکلات جدید هم نیست، در سنوات گذشته نیز چنین مشکلاتی وجود داشت و موانع را پشت سر گذاشتیم.

او با اشاره به اینکه استان گلستان حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، گفت: مصرف سرانه روغن بین ۱۶ تا ۲۰ کیلوگرم و مصرف استان سالانه حدود ۳۶ هزار تن است، ماهانه ۳ هزار تن روغن در صنف و صنعت مصرف دارند و اگر ۵۰ درصد از این میزان را برای خانوار در نظر بگیریم مصرف روغن خانوار‌های گلستانی یک هزار و ۵۰۰ تن است که این رقم برای تولید پنج روز کارخانه است.

مدیرعامل کارخانه عالیا گلستان افزود: اما چیزی که قابل پایش نیست و مشکل ایجاد کرده روغن‌هایی است که مردم در انبار خانه‌ها به دلیل نگرانی ذخیره کردند شاید اگر مردم به اندازه مصرف‌شان بخرند مشکلی در تهیه روغن نداشته باشند.

باغشاهی بیان کرد: فکر می‌کنم دو سال قبل هم چنین سر و صدایی بود و همه برای خرید روغن هجوم آوردند و ما هر چه قدر تولید و به بازار عرضه کردیم با کمبود مواجه بودیم.

۳ هزار تن روغن طی ۲ ماه در بخش خانوار توزیع شد

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان نیز در این خصوص با اشاره به اینکه تامین روغن در دو فاز قابل بررسی است، گفت: فاز نخست روغن‌کشی از دانه و فاز بعدی تصفیه روغن است خوشبختانه ظرفیت‌های صنعتی که در استان مستقر هستند در بخش استحصال روغن و تصفیه ظرفیت‌های بسیار بالایی است.

حسین طلوعیان با بیان اینکه در روغن‌کشی به روش حلال پنج واحد صنعتی در استان گلستان فعالیت دارند، افزود: در بخش تصفیه روغن نیز ظرفیت بسیار خوبی داریم و بزرگترین ظرفیت مربوط به شرکت عالیا است که روزانه ۳۰۰ تن روغن در این کارخانه تولید می‌شود، دو واحد دیگر نیز ۳۰۰ تن در روز می‌توانند تصفیه روغن داشته باشند.

او با اشاره به اینکه ماهانه حدود ۱۸ هزار تن روغن در استان گلستان تصفیه و تولید می‌شود، تصریح کرد: در زمینه روغن‌کشی استان‌های بزرگ‌تری همانند تهران، البرز، خراسان، مازندران، کرمان و کرمانشاه هستند که به لحاظ صنعتی ظرفیت تولید روغن آن‌ها بیشتر از استان گلستان است ما هم بعد از این استان‌ها جزء استان‌های برتر تولید روغن هستیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان گفت: با توجه به استعداد استان در زمینه کشت دانه‌های روغنی، اما متاسفانه ظرفیت تولید کارخانه‌های روغن‌کشی ۲ هزار و ۵۰۰ تن در روز و ظرفیت بالایی است.

به گفته طلوعیان؛ سال گذشته در استان گلستان چیزی حدود ۱۰۰ هزار تن دانه روغنی سویا و کلزا تولید شد در حالی که ظرفیت صنعتی کارخانجات ما بالاتر از این تولید است و این میزان برای ۴۵ روز کارخانه‌های استان است.

او با بیان اینکه مصرف روغن در کشور بالغ بر ۱.۵ میلیون تن در سال است، گفت: پنج الی ۱۰ درصد روغن تولید داخلی است و مابقی باید وارد شود، حالا این واردات یا به صورت روغن خام و یا به صورت دانه انجام می‌شود تا در کارخانجات استحصال روغن صورت بگیرد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان بیان کرد: اگر همه این روغن در کشور موجود باشد کارخانجات می‌توانند با ظرفیت کار کنند و همیشه هم فعال باشند، اما متاسفانه مشکلی که اتفاق افتاده در زمینه تخصیص ارز است. روغن، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌گیرد که مدتی با چالش مواجه شد.

طلوعیان ادامه داد: بعد از تصمیمی که سران کشور گرفتند مبنی بر اینکه ۹۰ درصد واردات در گمرکات می‌تواند ترخیص شود روند بهتری پیدا کرد.
او گفت: میزان مصرف استان با توجه به سرانه مصرف که حدود ۱۸ کیلوگرم است اگر در نظر بگیریم با توجه به ۲ میلیون جمعیت که در استان وجود دارد ماهانه ۳ هزار تن روغن مصرف استان در بخش مردم، صنف و صنعت است که از این میزان یک هزار و ۵۰۰ تن مصرف خانواده‌ها است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان اظهار کرد: در طی آبان و آذر حدود ۳ هزار تن روغن فقط در بخش خانوار در استان توزیع شده و یا در حال توزیع است.

طلوعیان گفت: اما متاسفانه مشکلی که وجود دارد این است که مردم به محض اینکه یک محصول دچار شایعات کمبود می‌شود و یا کمتر در ویترین مغازه‌ها است به بازار هجوم می‌آورند و خرید‌های غیرضروری انجام می‌دهند.

تامین ۶ درصد از تولید کشور در زمینه روغن و نهاده‌های دامی

سید محمود میردیلمی یکی دیگر از تولیدکنندگان روغن خوراکی در استان گلستان و مدیر عامل شرکت کشت و صنعت خاوردشت و شرکت روغن‌کشی و پنبه پاک‌کنی و بسته بندی روغن در علی‌آباد کتول گفت: این کارخانه با ظرفیت روزانه تولید ۶۵۰ تن در حال تولید است.

میردیلمی با اشاره به اینکه این شرکت ۶ درصد از تولید کشور را در زمینه روغن و نهاده‌های دامی تامین می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر تنها شرکت لینترکشی کشور هستیم که با ایجاد لینترکات یک و دو به صورت انحصاری در کشور فعالیت داریم.

او افزود: یکی از مشکلات عمده ما عدم وجود تسهیلات ارزان قیمت در ایجاد رونق تولید است، اگر این اتفاق بیفتد و تسهیلات به ما بدهند می‌توانیم چهار خط تولید شرکت را به هفت خط تولید افزایش دهیم و حدود ۱۰۰ شغل به صورت مستقیم ایجاد کنیم.

قدم‌های محکمی در تولید دانه‌های روغنی برداشته نشد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این مدت که مجلس یازدهم تشکیل شده است، دغدغه‌های مربوط به امنیت غذایی به تبع نوساناتی که در بازار‌های مختلف وجود داشته به شکل جدی از سوی مجلس پیگیری می‌شود.

مهدی طغیانی تاکید کرد: بر اساس سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی از سال ۱۳۹۲ که باید در تولید دانه‌های روغنی از نظر امنیت غذایی گام‌های جدی بر می‌داشتیم متاسفانه قدم‌های مهمی در این زمینه برداشته نشد و ما همچنان در این زمینه به شکل روغن خام و دانه‌های روغنی به واردات وابستگی داریم.

او گفت: وقتی کالایی وابسته به واردات شد به ویژه مایحتاج ضروری مردم مانند روغن خوراکی نتیجه این است که با نوسانات ارزی و مشکلاتی که ما در بازار‌ها داریم اولاً با کمبود کالا در بازار دچار مشکل شویم ثانیا بحث قیمت آن دچار نوسان می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانه های روغنی روغن خوراکی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان تولید دانه های روغنی استان گلستان ظرفیت تولید کار ۳ هزار تن روغن زمینه روغن روغن خوراکی برداشته نشد تولید روغن تصفیه روغن تن روغن روغن کشی استان ها ۳۰۰ تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۲۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف بهینه آب در استان بوشهر ضروری است

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، ابوالحسن عالی بیان کرد: طرح‌های مقابله با تنش آبی در مناطق مختلف استان بوشهر در دست اجراست که سعی می‌شود تا قبل از آغاز فصل تابستان این طرح‌ها اجرایی و وارد مدار بهره‌برداری تولید شوند.

 وی افزود: در همین راستا برای بهبود وضعیت آب مردم در جنوب استان بوشهر طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر ادامه داد: با هدف افزایش پایداری آب شرب مشترکان در نخل تقی، عملیات بهسازی و مهندسی دوباره ایستگاه تقویت فشار مرکزی شهر و تعمیرات اساسی الکترو پمپ‌های این ایستگاه در مخزن چهار هزار مترمکعبی نخل تقی اجرا شد.

وی اظهار کرد: به تناسب تمامی اقدامات صورت گرفته در راستای رفع کمبود آب مردم، هم‌استانی‌ها نیز باید نسبت‌به بازنگری در نحوه مصرف و صرفه‌جویی در آب اهتمام لازم را داشته باشند.

عالی گفت: در سال آبی جاری میزان بارش‌ها در استان بوشهر کاهشی ۵۰ درصدی داشته که با توجه به تامین بیشتر آب مصرفی مردم از خارج استان، هم‌استانی‌ها باید بیش‌از پیش نسبت‌به مصرف بهینه آب توجه کنند.

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • بستنی‌هایی که از بازار می‌خرید، چگونه در کارخانه تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • به عنوان یک مطالبه عمومی ایجاد یک سکو دائمی برای عرضه پوشاک عفیفانه ضروری است
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • مصرف بهینه آب در استان بوشهر ضروری است