Web Analytics Made Easy - Statcounter

نظریه نظم نوین انقلابی در روابط بین الملل مبتنی بر گفتمان و مکتب مقاومت و دیپلماسی نهضتی در دانشگاه جامع امام حسین(ع) ارائه شد.

"روح الله قادری" دانشیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) در پیش نشست دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب، مکتب شهید سلیمانی الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، در تشریح نظریه جدید نظم نوین انقلابی در روابط بین الملل گفت: نظریه نظم نوین انقلابی از وصیت‌نامه مولای متقیان امام علی(ع) «أُوصِیکُمَا بِتَقْوَی اللَّهِ وَ نَظْمِ‏ أَمْرِکُمْ‏ وَ صَلاَحِ ذَاتِ بَیْنِکُم‏» که همه را به «تقوای الهی»، «نظم امر» و «اصلاح ذات‌البین» دعوت می‌کند، الهام گرفته است؛ چرا که با منطق حکمرانی، همسویی و هماهنگی حقیقی میان نظم در امور داخلی، امور منطقه‌ای و امور بین‌المللی بدون اصلاح مناسبات ذاتی و درونی میان ملت‌ها علیه رژیم های یاغی و باغی و طاغی به پشتوانه تقوای الهی امکان‌ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قادری با بیان اینکه نظریه نظم نوین انقلابی، رویکرد جدید و نوینی را مطرح می­ کند که دارای رگه­ های شالوده­ شکنانه نسبت به ساختار و عملکرد نظام بین­ الملل است ، تأکید کرد: نظریه نظم نوین انقلابی هم به لحاظ هستی شناسی و معرفت شناسی و هم به لحاظ نظری، متفاوت از سه جریان نظریه پردازی در روابط بین الملل یعنی نظریه های جریان اصلی (لیبرالیسم، واقع گرایی و مشتقات آنها)؛ نظریه های جریان انعکاسی (انتقادی، هنجاری، پسا استعماری، پساتجددگرایی و پست مدرنیسم) و نظریه های مدعی راه میانه ( مکتب انگلیسی و سازه انگاری) است.

معاون علمی و تربیتی دانشکده پیامبر اعظم (ص) دانشگاه جامع امام حسین (ع) با تأکید بر افول نظم کهن غربی در اثر ماهیت ظالمانه و استکباری اش خاطرنشان ساخت: در نظم نوین انقلابی برخلاف نظم استعماری سایکس –پیکو در جنگ جهانی اول، مرزهای جغرافیایی جز به اراده ملت ها و برپایه نظام دولت-ملت کنونی تغییر پیدا نخواهد کرد؛ اما نظام هایی مستقل و مقتدر دارای استقلال سیاسی و اقتدار بومی که با تشکیل «دولت مقاومت و پیشرفت» به نمایندگی ازسوی ملت ها در برابر مطامع خارجی ایستادگی می کنند.

وی افزود: چنین نظمی در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل از طرفی نیز مبتنی بر مقاومت پیش دستانه و به تعبیری دفاع رو به جلو است؛ مقاومتی فعال و نه منفعل؛ به عنوان مثال در عرصه اقتصادی مقاومت پیش دستانه یعنی تلاش و مجاهدت برای بی اثر کردن تحریم ها با ایجاد اقتصاد مولد مردم نهاد غیررانتی چندمحصولی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نه دورزدن یا رفع تحریم ها. طبعا چنین کشوری هرگز از بابت تحریم خارجی مورد تهدید و چالش قرار نخواهد گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) با بیان اینکه نظم نوین انقلابی و دیپلماسی نهضتی نوعی آرمان گرایی واقع بینانه است که جز با قوی شدن ملت های مستقل و آزاده و حرکت به سمت قله ها حاصل نخواهد شد گفت:

در واقع هیچ نظمی بدون قدرت نه شکل خواهد گرفت و نه تداوم خواهد یافت. چرا که قدرت همان نقشی را در سیاست ایفا می کند که پول در اقتصاد دارد. در واقع قدرت، پول سیاسی در عرصه روابط بین الملل است. از این رو هیچ راهی برای کاربست نظریه نظم نوین انقلابی وجود ندارد مگر قوی شدن.

وی در بیان ویژگی های نظم نوین انقلابی تصریح کرد: نظم نوین انقلابی در دو حوزه فکری-معرفتی و اقدامی-عملی دارای مختصات و ویژگی های منحصر به فردی است. در حوزه فکری-معرفتی مبتنی بر توحیدمحوری و دعوت همگان به سوی خدا، آزادی‌خواهی، عدالت طلبی، استقلال طلبی و اعتدال گرایی مطرح است.

وی افزود: در حوزه اقدامی –عملی به دنبال محو رژیم صهیونیستی از نقشه سیاسی منطقه، مبارزه با مداخله آمریکا در امور داخلی ملت های مستقل، مقابله با نفوذ و سلطه بیگانگان در امورات کشورهای مستقل، آزادسازی ملت ها از یوغ دولت های فاسد و وابسته و تشکیل حکومت عدل جهانی است.

قادری با تأکید بر اینکه یکی از الزامات راهبردی کاربست نظریه نظم نوین انقلابی در عرصه عمل تشکیل «حزب جهانی مستضعفین» در چارچوب دکترین «تعاملگرایی ضد نظام سلطه» است خاطرنشان کرد:  در این زمینه مسأله حمایت از مستضعفان در قبال مستکبران جهان بسیار بنیادین است و مورد توجه اساسی بنیان‌گذار انقلاب کبیر اسلامی‌ بوده، به طوری که ایشان چند ماه بعد از به ثمر رسیدن انقلاب، لزوم تأسیس حزب جهانی به نام «حزب جهانی مستضعفین» را مطرح کردند. این مساله تحقق آرزوی دیرینه امام خمینی (ره) و البته ضرورت انکارناپذیر گام دوم انقلاب است.

وی با تأکید بر اینکه نظم نوین انقلابی با اتکاء بر گفتمان و مکتب مقاومت و دیپلماسی نهضتی محقق می شود ، تصریح کرد: غایت و هدف نهایی دیپلماسی نهضتی نیز ایجاد یک رنسانس جهانی و آمادگی برای عصر ظهور است.

وی در تشریح نظریه دیپلماسی نهضتی گفت: دیپلماسی نهضتی به معنای تلاش و مجاهدت اعتقادی و ایمانی نیروهای مردمی ‌با هدف بسیج مستضعفان عالم علیه نظام سُلطه‌ در جهت ترویج و تثبیت گفتمان مقاومت است و بر طبق این تعریف، مقاومت و دیپلماسی نهضتی هرگز محدود و محصور در میان مسلمانان و جهان اسلام نبوده و نخواهد بود و به تعبیر سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان «حیث یجب أن نکون... سنکون» یعنی هرجا به حضور مقاومت نیاز باشد، فی الفور آن‌جا خواهیم بود.

نظریه پرداز و نویسنده کتاب دیپلماسی نهضتی ادامه داد: دیپلماسی نهضتی را می توان در دو کلمه «دعوت» و «حمایت» خلاصه نمود. دعوت و نه تحمیل به توحید و حمایت و نه مداخله از مظلوم که اساس دیپلماسی نهضتی است.

وی تأکید کرد: نظم نوین انقلابی اولاً در ساحت نظر مستلزم غربزدگی زدایی از ساحت نظریه پردازی است و ثانیا در عرصه عمل منوط به اسلامی شدن و  انقلابی ماندن از فرق سر تا نوک پا است و این یعنی همان علم نافعی که مسائل انقلاب و ملل مستضعف و ستمدیده جهان را با تشکیل «دولت مقاومت و پیشرفت» در عرصه داخلی و معادلات منطقه ای و  بین المللی طرح و حل خواهد کرد.

همایش بین المللی گام دوم انقلاب با موضوع مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد و علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و حضور در این همایش می توانند به پایگاه اینترنتی www.mgt.ihu.ac.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها مقاومت دانشگاه قاسم سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقاومت دانشگاه قاسم سلیمانی مقاومت دانشگاه قاسم سلیمانی اخبار کنکور دانشگاه جامع امام حسین روابط بین الملل بین المللی ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۲۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام ارشد حماس : انحلال شاخه نظامی به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین / مرزهای 67 را قبول می کنیم

مقام ارشد حماس گفت این مجموعه آماده است در صورت تشکیل دولت مستقل فلسطین به یک حزب سیاسی تبدیل شود و شاخه نظامی خود را منحل کند.

به گزارش عصرایران، "خلیل الحیه" رئیس هیات مذاکره کننده حماس با اسرائیل برای توقف جنگ و تبادل اسرا گفت:  در صورت تشکیل کشور مستقل فلسطین، جنبش حماس حاضر است با یک آتش بس 5 ساله یا بیشتر با اسرائیل موافقت کند، شاخه نظامی خود را منحل کند و به یک حزب کاملا سیاسی تبدیل شود.

الحیه در گفتگو با آسوشیتدپرس در استانبول گفت ارتش اسرائیل تنها 20 درصد از نیروی انسانی و میدانی حماس را نابود کرده است. وی ادامه داد: اگر اسرائیل نتوانند حماس را از بین ببرند، راه حل چیست؟ راه حل این است که به سمت یک توافق حرکت کنیم.

وی افزود: حماس بیش از یک بار پیشنهاد ایجاد یک کشور فلسطینی در کرانه باختری و غزه با پایتختی شهر قدس/ اورشلیم و بازگشت آوارگان در چارچوب قطعنامه های بین المللی را داده است. در نتیجه در یک کشور مستقل زندگی و با آتش بس 5 ساله یا بیشتر موافقت می کنیم."

خلیل الحیه مقام ارشد حماس 

الحیه درباره سرنوشت سلاح‌ و شاخه نظامی حماس گفت: "هم اکنون کارکرد سلاح، مقاومت و مبارزه چیست؟ وظیفه آن، اخراج اشغالگران است. همه تجربه های ملت هایی که با اشغالگران مبارزه نظامی کردند این است. وقتی به استقلال رسیدند و به حقوق و کشور مستقل خود رسیدند چه کار کردند؟ به احزاب سیاسی تبدیل شدند. نیروهای نظامی آنها هم به ارتش ملی تبدیل شدند.  وقتی استقلال یافتند و به حقوق خود دست یافتند، این نیروها به احزاب سیاسی  و نیروهای رزمی آنها هم به ارتش ملی تبدیل شدند.

وی افزود: اگر کشور فلسطین را تشکیل دهیم و حقوق ملی خود را به دست آوریم هر چه داریم به ساختار اساسی این کشور تبدیل می شود.

این برای نخستین بار است که حماس با این صراحت، از شرایط انحلال شاخه نظامی خود صحبت می کند. همچنین اولین بار است حماس با این شفافیت، مرزهای فلسطین در محدوده 1967 (کرانه باختری، غزه و شهر قدس / اورشلیم) را قبول می کند. تاکنون حماس ، اشغال اسرائیل را در تمامی مرزهای فلسطین تاریخی یعنی از دریای مدیترانه تا رود اردن می دانست و خواستار پایان این اشغال بود.

این اظهار نظر به معنی قبول ضمنی و مشروط، موجودیت اسرائیل از سوی حماس است.

رهبر حماس آمادگی این جنبش را برای ادامه مذاکرات برای دستیابی به آتش بس و خروج کامل نیروهای اسرائیلی (از منطقه غزه) اعلام کرد.

خلیل الحیه طرح اسرائیل برای اشغال 20 درصد از منطقه غزه برای ایجاد آنچه که "منطقه امن" نام گذاری شده را "نامعقول" توصیف کرد. او گفت: ما نمی توانیم با بازگشت اشغالگران به نوار غزه موافقت کنیم. در ازای چه چیزی این اتفاق رخ می دهد؟ می‌خواهند زمین را با رضایت ما اشغال کند و اسرای (اسرائیلی) را  با موافقت ما، بازگردانند و همزمان جنگ ادامه یابد؟ آیا عاقلی وجود دارد که این موضوع را قبول کند؟

خلیل الحیه، رئیس هیئت حماس در مذاکرات  توقف جنگ غزه، در گفت وگو با شبکه " الشرق" از طرح اسرائیل برای اشغال دائمی 20 درصد از منطقه غزه خبر داد و گفت اسرائیل می خواهد منطقه غزه را به دو بخش شمالی - جنوبی تقسیم کند.
نیروی زمینی ارتش اسرائیل در حمله به غزه، یک جاده خاکی شرقی - غربی در وسط این منطقه ایجاد کرده است. همچنین در مرکز این جاده هم در حال تبدیل یک بیمارستان، به پایگاه نظامی است.

رهبر حماس بر مشروعیت مقاومت فلسطین در برابر اشغالگری اسرائیل تاکید کرد و گفت: آیا مقاومت در برابر اشغالگری جرم است؟... آیا اسرائیل یک نهاد اشغالگر است یا نه؟ قانون بین الملل می گوید اسرائیل یک رژیم اشغالگر است و بنابراین من به عنوان یک شهروند حق مقاومت در برابر اشغالگر را دارم.

وی افزود: مقاومت اشکال مختلفی دارد، بنابراین ما در برابر آن (اشغالگری اسرائیل) مقاومت کردیم و مقاومت خواهیم کرد تا زمانی که حقوق خود را بگیریم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اسرائیل و فلسطین ، راه حل تک کشوری یا دو کشوری؟ (بخش 2)  اسرائیل و فلسطین ، راه حل تک کشوری یا دو کشوری؟ (بخش 1) 200 روز جنگ اسرائیل در غزه ؛ جهان شکست خورد

دیگر خبرها

  • راه‌حل نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز برای تورم ایران
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • والیبال نشسته به دنبال نمایش جدید در پاریس/سید طلا با تاکتیک نوین
  • راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز
  • مقام ارشد حماس : انحلال شاخه نظامی به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین / مرزهای 67 را قبول می کنیم
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح