Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@05:37:17 GMT

تاثیر ریزش و کاهش قیمت ارز بر بورس چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۵۶۰۴۸

تاثیر ریزش و کاهش قیمت ارز بر بورس چیست؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: در شرایطی که متغیر‌های بنیادی اقتصادی یعنی ساختار تولید و منابع و مصارف ارزی کشور دچار تغییرات اساسی نشده‌اند، متغیر اثرگذار بر بازار ارز، رفتار سفته‌بازان است که بستگی زیادی به خوش‌بینی و بدبینی نسبت به شرایط اقتصادی و سیاسی آتی دارد. به گزارش پول نیوز، حسن گلمرادی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره اظهارات رییس کل بانک مرکزی در خصوص مقاومت‌هایی که برای کاهش نرخ ارز وجود دارد، اظهار کرد: بازار ارز به عنوان یکی از مهمترین بازار‌های اقتصادی، متاثر از رفتار صادرکنندگان کالا‌ها و خدمات به عنوان مهمترین عرضه کنندگان ارز و رفتار واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان بزرگترین متقاضیان ارز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: رفتار این دو گروه اصلی بازار ارز تحت تاثیر فضای کلان کسب و کار و متغیر‌های بنیادی اقتصاد نظیر کمیت و کیفیت تولید، ساختار تقاضا، میزان تورم، قوانین و مقررات، نوع سیستم ارزی و متغیر درآمد‌های ارزی دولت قرار دارد.

گلمرادی خاطرنشان کرد: علاوه بر این گروه‌های اصلی، گروه دیگری تحت عنوان سفته‌بازان بازار ارز قرار دارند که به منظور حفظ ارزش پول و کسب سود، هم به عنوان عرضه کننده و هم به عنوان تقاضا کننده وارد بازار ارز می‌شوند و رفتار آن‌ها بیشتر تحت تاثیر پیش‌بینی‌های کوتاه مدت و اخبار و اطلاعات رسیده و هیجانات زودگذر بازار قرار می‌گیرد.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در شرایطی که متغیر‌های بنیادی اقتصادی یعنی ساختار تولید و منابع و مصارف ارزی کشور دچار تغییرات اساسی نشده‌اند، متغیر اثرگذار بر بازار ارز، رفتار سفته‌بازان است که بستگی زیادی به خوش‌بینی و بدبینی نسبت به شرایط اقتصادی و سیاسی آتی دارد.   بیشتر بخوانید: ابزارهای دستیابی به تورم هدف چیست؟
وی ادامه داد: اگر به هر دلیلی، عوامل بنیادی و ساختاری ارز نظیر ساختار تولید داخلی، افزایش خالص صادرات و تسهیل جریانات ورودی ارز به کشور بهبود یابد، نرخ ارز به دلیل افزایش عرضه ارز می‌تواند نزولی شود.

گلمرادی تاکید کرد: قطعا با کاهش نرخ ارز منافع برخی گروه‌ها به خطر خواهد افتاد و مقاومت‌هایی برای کاهش نرخ ارز قابل تصور است. کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که بازار ارز باید چه روندی را طی کند تا نرخ ارز با شیب قابل قبولی ریزش کند؟ خاطرنشان کرد: اگر فضای خوش بینی در بازار ارز حاکم شود، بانک مرکزی به راحتی توانایی کاهش نرخ ارز را خواهد داشت، زیرا از یک طرف تقاضای سفته‌بازی ارز محدود می‌شود و از طرف دیگر عرضه ارز‌های نگهداری شده به دلیل جلوگیری از ضرر بیشتر به بازار وارد خواهد شد و خود این عامل می‌تواند به تعدیل نرخ ارز کمک کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که تاثیر ریزش و کاهش قیمت ارز بر بازار‌های مختلف از جمله بورس چه می‌تواند باشد؟ عنوان کرد: چنانچه روند نزولی بازار ارز ادامه یابد، قیمت در سایر بازار‌ها نظیر خودرو، لوازم خانگی و الکترونیکی و سایر کالا‌های وارداتی به تدریج می‌تواند روند کاهشی به خود بگیرد، هر چند ممکن است به دلیل چسبندگی قیمت‌ها این روند به کُندی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در خصوص اثر کاهش نرخ ارز بر بازار بورس باید گفت که صرفاً تحولات بازار ارز نیست که بر بازار سرمایه اثر دارد و متغیر‌های زیادی در این بازار موثر خواهند بود و کاهش نرخ ارز می‌تواند اثرات مثبت و یا منفی بر بورس داشته باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: در حالت ایجاد خوش‌بینی نسبت به آینده بازار سهام، این امکان وجود دارد که نقدینگی سفته بازان بازار ارز به سمت بازار بورس میل پیدا کند و در این صورت با کاهش نرخ ارز، بازار سهام رونق بیشتری به خود خواهد گرفت.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سیستم بانکی شبکه بانکی اقتصاد ایران بانک مرکزی سفته بازی نرخ تورم کارشناس مسائل اقتصادی کاهش نرخ ارز سفته بازان بازار ارز خوش بینی بر بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۶۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار سرمایه

بازار بورس امروز به نوعی درجا زد؛ به طوری که شاخص کل با افزایش تنها ۶۵۲ واحد به رقم دو میلیون و۳۰۴ هزار واحد رسید.

به گزارش ایسنا، بازار سرمایه در اولین روز هفته ثبات نسبی داشت. امروز (شنبه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۲ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا بازار سرمایه به روند کج‌دار و مریز هفته‌های اخیر ادامه داده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۳۹۵ واحد رشد کرد و در عدد ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد ایستاد.

امروز بیش از ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۵۵۹۱ میلیارد تومان بود.

نقشه بازار بورس ـ شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت اما شپنا و شستا تاثیر منفی ایجاد کردند. ذوب، کاما و خزامیا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز شنبه فرابورس ایران ۸۵ واحد افت کرد و به ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار فقره به ارزش ۶۷۶۳ میلیارد تومان بود.

آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند اما تجلی تاثیر مثبت ایجاد کرد. خاور، کرمان و کرومیت نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۴ دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و نقره داغ شدن خریداران
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/ دلار بازهم ریخت
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/دلار بازهم ریخت
  • ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو
  • اخبار بازار خودرو / ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار
  • ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو