Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، همه ساله با آغاز فصل سرما، مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشور آغاز می‌شود که در مسیر مهاجرت، تعدادی از این پرندگان زمستان خود را در تالاب‌ها می‌گذرانند و تعدادی دیگر هم به مناطق گرم‌تر کشور سفر می‌کنند.

تغییرات اقلیمی آب و هوایی، میزان آب رودخانه‌ها و وجود تالاب‌های فصلی و آبگیرها در کشور باعث می‌شود تا هر سال هزاران قطعه پرنده مهاجر برای زمستان‌گذرانی، این تالاب‌ها را انتخاب کنند که این امر می‌تواند احتمال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنفلوآنزای پرندگان دارای سه نوع C ,B ,A است که نوع نخست در بین پرندگان تنها به بروز بیماری منجر می‌شود اما سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را می‌تواند درگیر کند.

ویروسی که قابلیت جهش دارد!

ویروس عامل این بیماری که توانایی تغییر و جهش دارد در صورت ابتلای انسانی به دلیل سرعت انتشار بالا می‌تواند خود را با میزبان جدید سازگار سازد و جامعه را نیز با خطر همه‌گیری نوع جدیدی از بیماری روبه‌رو کند.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به‌عنوان بیماری مشترک انسان و حیوان،  یکی از عوامل تهدید بهداشت و سلامت جامعه به شمار می‌آید

 

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به‌عنوان بیماری مشترک انسان و حیوان همچنین می‌تواند پیامدهای گسترده اجتماعی و اقتصادی در پی داشته باشد و از این رو کارشناسان امر آن را یکی از عوامل تهدید بهداشت و سلامت جامعه به شمار می‌آورند.

تماس با پرندگان وحشی و آبزی آلوده یا از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده یا حتی سگ و گربه به عنوان ناقلان مکانیکی می‌تواند زمینه سرایت ویروس را فراهم کند و مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از گونه‌های حساس به بیماری هستند.

درگیری ۲ واحد مرغداری با آنفولانزای فوق حاد پرندگان

طی چند روز اخیر پیامی مبنی بر وقوع تلفات غیر متعارف و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد در یکی از مرغداری‌های خراسان‌جنوبی در فضای مجازی انتشار یافت که موجب برخی نگرانی‌ها بین مردم و مرغ‌داری‌ها شده است.

متأسفانه طی هفته گذشته دو واحد مرغداری در بیرجند به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آلوده شدند

 

«محمد اصغرزاده» در این خصوص به خبرنگار فارس، گفت: در خراسان‌جنوبی ۴۸ مرغداری فعال با بیش از دو میلیون قطعه فعالیت دارند که متأسفانه طی هفته گذشته دو واحد مرغداری در بیرجند به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آلوده شدند.

وی بیان داشت: این واحدهای مرغداری هفته گذشته دچار تلفات غیر متعارف شدند و در همان زمان بحث قرنطینه این واحدهای مرغداری آغاز شد و طبق پروتکل‌های ستاد ملی مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اقداماتی بهداشتی در حال اجرا است.

تخم‌مرغ‌های موجود در بازار مشکلی ندارند

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی مطرح کرد: از زمان شناسایی این بیماری در این واحدهای مرغداری تاکنون هیچ یک از محصولات تولیدی از جمله تخم‌مرغ به بازار استان وارد نشده و هیچ یک از تخم‌مرغ‌های موجود در بازار خراسان‌جنوبی مشکلی برای مصرف ندارند.

خوشبختانه تاکنون هیچ موردی مبنی بر مبتلا شدن مردم به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است

 

اصغرزاده منشأ این بیماری را وجود پساب تصفیه‌خانه بیرجند دانست که توسط پرندگان آزاد پرواز از جمله کبوتر و سایر پرندگان منتشر شده و عنوان کرد: تاکنون هیچ موردی مبنی بر مبتلا شدن مردم به این بیماری گزارش نشده است.

وی از ورود ۷۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به استان خبر داد و گفت: این واکسن با اولویت مرغداری‌های مجاور واحد درگیر بیماری و مرغداری‌های با تراکم بالای مرغ تخمگذار و مرغ مادر توزیع می‌شود.

هیچ مشکلی برای تأمین واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان وجود ندارد و دو میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن طی چند روز آینده وارد استان می‌شود

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی مطح کرد: دو میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن طی چند روز آینده وارد استان خواهد شد و خوشبختانه هیچ مشکلی برای تأمین واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان وجود ندارد.

اصغرزاده با اشاره به اینکه واکسیناسیون در دو نوبت انجام خواهد شد که نوبت دوم پس از طی یک ماه تکرار خواهد شد، تبیین کرد: تمامی محصولات مرغ و تخم‌مرغ زیر نظر دامپزشکی استان هیچگونه منعی برای مصرف ندارند.

وی با بیان اینکه پخت تخم‌مرغ در دمای ۵۰ درجه نه تنها این بیماری بلکه ویروس کرونا را هم از بین می‌برد، افزود: هیچ شائبه‌ای برای مصرف محصولات مرغداری‌های استان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه جواب تست سه مرغداری دیگر در شهرستان بیرجند نیز منفی شده و همچنین یک مرغداری مشکوک دیگر نیز نمونه‌گیری شده که جواب تست آن امروز مشخص می‌شود.

انتهای پیام/3403/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خراسان جنوبی دامپزشکی خراسان جنوبی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مرغداری محمد اصغرزاده واکسن سلامت مرغ تخم مرغ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هزار دوز واکسن خراسان جنوبی تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۲۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است

دکتر سیدمجید غضنفری گفت: البته در سال های قبل شماری افراد مبتلا به مالاریا در غرب خراسان شناسایی شده بودند که خوشبختانه با انجام مراحل تشخیص سریع بیماری و شروع درمان به موقع، از انتقال محلی آن جلوگیری شده بود.

اخیرا رییس اداره کنترل بیماری‌های منتقله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود که برای اولین بار مواردی از مالاریا در استان‌های همدان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، محدوده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در غرب خراسان رضوی و برخی دیگر از مناطق پاک کشور، ثبت شده است که همگی مالاریای وارده و غیربومی بوده‌اند و همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق جنوب شرقی داشته‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار افزود: مالاریا از بیماری‌های منتقله است که توسط پشه آنوفل از انسان آلوده به افراد سالم منتقل می شود و این پشه در اکثر مناطقی که دارای آبگیر، برکه و یا رودخانه باشند، به وفور دیده می شود.

وی افزود: این بیماری می تواند در صورت ورود افراد بیمار از مناطق آلوده کشور به مناطق پاک و گزش پشه آنوفل، به صورت محلی انتقال پیدا کند که خطر اپیدمی بیماری را نیز به همراه دارد.

وی گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان از جمله مناطقی هستند که در آن بیماری مالاریا به صورت بومی وجود دارد و متاسفانه موارد فوق در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است و افرادی که به عنوان مسافر و یا دلایل شغلی از جمله رانندگی، سربازی، خدمت نظامی و انتظامی و... به این مناطق رفت و آمد می کنند، در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

دکتر غضنفری یادآوری کرد: در صورت درمان نشدن به موقع بیماری، ضمن خطر مرگ و میر بالا، احتمال انتشار بیماری مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل و انتقال آن به دیگران وجود دارد.

وی بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده علایم تب و لرز شدید در خود، پس از سفر به مناطق آلوده، به پزشک و یا مراکز خدمات جامع سلامت، مراجعه کنند.

 دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیش از هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی در قالب ۶ بیمارستان، ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، همچنین ۱۹۵ خانه بهداشت به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد