Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاه زینتی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ایجاد ۴۸ هزار هکتار گلخانه در کشور تا سال ۱۴۰۴، گفت: صادرات هر ۱۰۰ تا ۱۲۰ شاخه گل معادل یک بشکه نفت است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس ، غلامرضا تقوی در بازدید از گلخانه‌های استان فارس با اشاره به اینکه صادرات هر 100 تا 120 شاخه گل معادل یک بشکه نفت است و علاوه بر ارزآوری، هر هکتار گلخانه حداقل برای ده نفر اشتغال‌ ایجاد می‌کند، اظهار داشت: تا پایان سال 1404 ایجاد 48 هزار هکتار گلخانه جدید در کشور در دستور کار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقوی با بیان اینکه توسعه گلخانه از رفتن سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار طلا، دلار و سفته‌بازی جلوگیری می‌کند، عنوان کرد: 587 هکتار گلخانه در استان فارس وجود دارد که بخش قابل توجهی در شهرستان مرودشت و پاسارگاد است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گل و گیاه زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه با رویکرد ایجاد اشتغال، توسعه صادرات و ارزآوری برنامه‌های حمایتی شامل تأمین منابع مالی در قالب تسهیلات، تسهیل در روند صدور مجوزها و آموزش نیروی ماهر اعم از کارشناسان، نیروی کار و کاربران گلخانه اجرا می‌شود، افزود: در ماه‌های اخیر گلخانه‌ها در رسته چهاردهم مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا قرار گرفتند بنابراین در آینده به این گروه بیشتر می‌توان کمک کرد.

تقوی بیان کرد: به دنبال محدودیت‌های اعمال شده به علت شیوع ویروس کرونا در آذرماه گذشته بازارهای عرضه گل و گیاه، گل‌فروشی‌ها و بازارهای بزرگ جزو رسته گروه یک قرار نداشتند از این رو بسیاری از مراکز تولیدی که محصولاتی به این واحدها عرضه می‌‌کردند تعطیل شدند.

وی با اشاره به خواسته تولیدکنندگان گیاهان زینتی مبنی بر قرار گرفتن در رسته اول، گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم از ستاد ملی کرونا مصوبه بگیریم و چرخ تولید و عرضه در حوزه گل و گیاه هم‌چنان بچرخد و امیدواریم فرصت‌های محدودکننده صادرات هم به زودی برداشته شود.

68 هزار میلیارد ریال ارزش محصولات کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری است صادرات محصولات کشاورزی خراسان شمالی؛ چقدر به «نتیجه توانمندی‌ها» نزدیک شده‌ایم؟ معاون وزیر خارجه: مازندران پیشتاز صادرات محصولات کشاورزی به همسایگان شمالی شود

صادرات میوه‌های نیمه‌گرمسیری روند افزایشی دارد

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری کشور نیز در سفر به استان فارس گفت: سال گذشته حدود 612 هزارتن  میوه‌های نیمه‌گرمسیری با ارزش حدود 500 میلیون دلار شامل خرما، مرکبات، انار و انجیر صادر شده است و در سال جاری این صادرات روند افزایشی دارد.

زهرا جلیلی‌مقدم با اشاره به اینکه دستورالعمل مدیریت برداشت میوه‌ها در شرایط شیوع بیماری کرونا به همه استان‌ها ابلاغ شده است، تصریح کرد: از طرف فائو نیز اعلام شده است که با توجه به امکان شستشوی میوه‌های نیمه‌گرمسیری نگرانی برای مصرف کننده وجود ندارد از این رو شرایط فعلی تاثیری بر روی صادرات میوه‌های نیمه‌گرمسیری ندارد.

وی با بیان اینکه سهم تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در کشور 38 درصد است، ابراز کرد: میزان تولید این میوه‌ها در کشور حدود 8 میلیون و 600 هزار تن از سطحی نزدیک به 738 هزار هکتار است.

جلیلی مقدم با بیان اینکه ایران رتبه دوم تولید خرما، رتبه سوم  تولید انار، رتبه چهارم تولید کیوی،رتبه پنجم تولید انجیر و رتبه هفتم تولید مرکبات را در دنیا دارد، گفت: استان فارس یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در کشور است به طوری که بزرگ‌ترین تولیدکننده انار و انجیر دیم کشور است.  

وی به برنامه اصلاح، بازسازی و توسعه باغ‌های میوه گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در برنامه پنج ساله و در سطح 180 هزار هکتار نیز گریزی زد و افزود: از این سطح حدود 146 هزار هکتار برنامه اصلاح و نوسازی باغ‌ها در دستور کار قرار داد و از ارقام تجاری روز دنیا که به تنش‌ها مقاوم هستند استفاده می‌شود و تاکنون اصلاح و نوسازی باغ ها بر اساس سطوح پیش‌بینی شده صد درصد اجرا شده است.

9 ژنوتیپ برتر خرما امسال وارد استان فارس می‌شود

جلیلی‌مقدم از ورود 9 ژنوتیپ برتر خرما، پنج رقم انار و یک ژنوتیپ نرم هسته به استان فارس خبر داد و گفت: در سال جاری باغ پایلوت پیوند اتصالی (به منظور توسعه ارقام مقاوم به زوال مرکبات) و باغ سازگاری ارقام جدید و تجاری برخی گونه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در استان فارس احداث می‌شود.

وی افزود: یکی از مواردی که دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دنبال می‌کند تولید میوه‌های گرمسیری در محیط‌های کنترل شده است بنابراین از امسال آناناس رقم md2، کاین و چند رقم تجاری به صورت پایلوت کشت می‌شود.

جلیلی مقدم اظهار کرد: در حال حاضر رقمی از پاپایا با شهرت بنگالی، در استان فارس تولید می‌شود اما کشت ارقام جدید تجاری از جمله رقم رد لیدی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه واردات نهال کشت بافتی خرما رقم مجول از استان فارس شروع شده، افزود: با پیگیری‌های این استان حدود 32 هزار اصله نهال رقم تجاری خرمای مجول  وارد کشور شده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری کشور تولید نهال رقم واندرفول انار را یکی از اقدامات استان فارس برشمرد و گفت: در سال 96 این رقم را در استان های انارخیز کشور توزیع کردیم و  نتایج بررسی سازگاری آن به زودی منتشر می‌شود.

انتهای پیام/422/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری گرمسیری و نیمه گرمسیری میوه های نیمه گرمسیری هکتار گلخانه مدیرکل دفتر هزار هکتار استان فارس جلیلی مقدم گل و گیاه میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۰۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در لیست A صادرکنندگان محصولات شیلاتی قرار گرفت

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور، از قرارگیری ایران در لیست A صادرکنندگان محصولات شیلاتی خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباس مختاری گفت: با وجود آن که بیماری لکه سفید میگو چند سالی است گریبان پرورش دهندگان این بخش را گرفته، ایران در زمینه تولید میگو دارای رتبه دوازدهم دنیا است.

وی با بیان این که این بیماری، از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی میگو در دنیا بوده و هر ساله بیشتر از 3 میلیارد دلار خسارت مستقیم به این صنعت وارد می‌کند، افزود: با این وجود با پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته در مراکز تکثیر میگو و کنترل گلوگاه‌ها، این بیماری تحت کنترل درآمد.

صادرات محصولات شیلاتی به اتحادیه اروپا، اوراسیا و چین

وی افزود: صادرات محصولات شیلاتی به 67 کشور جهان طی سال گذشته، نشان از رشد صنعت آبزیان در کشور دارد و امسال نیز مانند سال گذشته، محصولات شیلاتی در لیست A صادرکنندگان اتحادیه اروپا، صادرات به اوراسیا و همچنین صادرات به چین قرار گرفت و محصولات ایران به بخش قابل‌توجهی از کشورهای دنیا صادرات شد.

کنترل بیماری لکه سفید میگو

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور تصریح کرد: بنابه اعلام مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، در سال 1402 خوشبختانه از 880 مزرعه پرورش میگو هیچ‌کدام آلوده به بیماری لکه سفید میگو تشخیص داده نشد و تلفاتی نیز در این خصوص نداشتیم.

سهم 73 درصدی روسیه و همسایگان و 4 درصدی اروپا از محصولات شیلاتی ایران

وی درباره سهم وزنی و مقاصد صادراتی محصولات شیلاتی گفت: سهم همسایگان و فدراسیون روسیه از محصولات صادراتی شیلاتی جمهوری اسلامی ایران حدود 73 درصد برآورد شد که وزن تقریبی معادل 154 هزار تن دارد.

مختاری سهم ایران از بازار اروپا به دلیل پابرجایی مشکل مراودات مالی در سال 1402را فقط 4 درصد وزنی برشمرد و گفت: حجم محصولات صادر شده به اروپا معادل 82 هزار و 34 کیلوگرم است.

وی سهم صادراتی محصولات شیلاتی در بازار آ سه آن و چین را معادل 54 هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: سهم سایر کشورها در صادرات آبزیان معادل یک میلیون و 228 هزار تن است و معادل 0.58 درصد برآورد شده است.

صادرات بیش از 210 میلیون کیلو محصولات شیلاتی در سال گذشته

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور مقدار وزن کلی انواع مختلف محصولات شیلاتی را به استناد آمار گمرک جمهوری اسلامی معادل 210 میلیون و 526 هزار و 312 کیلوگرم عنوان کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۶.۲ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • ایران در لیست A صادرکنندگان محصولات شیلاتی قرار گرفت
  • اصلاح و نوسازی حدود ۶۵ هزار هکتار باغات میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری
  • صادرات ۱۷ میلیون شاخه‌ گل نرگس از لرستان
  • ۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • اینجا میوه های لاکچری تولید می کنند | از بلوبری تا پاپایا در فیلستان پیدا می شود
  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی استان فارسی‌ها از تولید انرژی خورشیدی
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی