Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش تعداد بستری ها در بخش های کرونایی و افزایش میزان مراجعات سرپایی به بخش های بهداشتی و درمانی استان در روزهای اخیر، هشدار داد: هرگونه شتاب در بازگشایی ها می تواند سناریوی تلخ اردیبهشت ماه را مجددا تکرار کند.

به گزارش برنا؛ علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران روز گذشته (دوشنبه) درباره وضعیت کرونا در استان تهران اظهار کرد: رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در استان تهران با شیب ملایمی رو به کاهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه معدل رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هفته اخیر به ۷۶,۶ رسیده است، گفت: این درحالی است که میزان رعایت شیوه نامه ها در هفته های قبل به ۸۲.۳ درصد می رسید و این تنزل نشان دهنده کاهش رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

زالی تاکید کرد: یعنی کاملا از رعایت فاصله گذاری اجتماعی در حال فاصله گرفتن هستیم که این مسئله می تواند یک زنگ خطر جدی باشد.

همواره بین کاهش رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شیوه نامه های بهداشتی و بروز بیماری و افزایش میزان مراجعان بستری و مرگ و میر در طول امواج قبلی ارتباط پررنگی وجود داشته است که یک زنگ خطر جدی است.

او با هشدار نسبت به خطرات نزدیک شدن عدد مولد پایه به رقم یک، اظهار کرد: این شاخص که همواره به عنوان یک شاخص علمی در این بیماری برای در تهران مورد توجه بوده است مدتها به زیر یک تنزل کرده بود، اما این عدد در حال حاضر ۰,۹۹  و مماس بر یک است؛ اگر از یک بالاتر رود به معنای گسترش جدید بیماری تلقی می شود و فاصله اندکی با عدد یک دارد که هنشان دهنده این است که شرایط کاملا ناپایدار و شکننده است.

او یادآور شد: تغییری که در میزان مراجعان سرپایی ما در بخش های بهداشتی و درمانی اتفاق می افتد اولین زنگ خطری است که معمولا می تواند نشان دهنده شکل گیری موج جدید بیماری باشد.

افزایش بستری بیماران کرونایی بین پنج تا ۱۷ سال

زالی با بیان اینکه بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می دهد متاسفانه در طول دو هفته اخیر با یک روند رو به رشد اما با شیب نسبتا ملایم میزان بستری ها در گروه سنی بین پنج تا ۱۷ سال در استان تهران رو به رو بوده ایم، اظهار کرد: اگر چه قدر مطلق مرگ و میر در افراد زیر ۱۰ سال پایین است، اما حتی در گروه سنی صفر تا ۱۰ سال نیز شاهد افزایش مرگ و میر بوده ایم.

او با بیان اینکه برقراری مجدد محدودیت ها به شرایط بستگی دارد؛ گفت: طبقه بندی شهرها بر اساس رنگ ها کاملا قراردادی است و به سرعت می تواند تغییر کند و بارها در تهران شاهد سرعت در تغییر رنگ ها بوده ایم که بازتابی از وضعیت رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

زالی هشدار داد:آنچه که در سطح شهر مشاهده می شود حاکی از آن است که با تقلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی رو به رو هستیم و در مکان هایی که در روزهای اخیر تجمعاتی شکل گرفته فاصله گذاری اجتماعی کاملا مختل شده است.

او تاکید کرد: اگر می خواهیم که رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تاثیرگذار باشد، میزان رعایت آن باید به بالای ۹۰درصد افزایش یابد و تنزل این شاخص ها یک زنگ خطر جدی برای امواج بعدی تلقی می شود.

زالی درباره میزان بستری های جدید در بیمارستان های تهران گفت: در ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۲۱۳ بیمار جدید در بخش های کرونایی استان تهران بستری شده اند که حدود ۸۵ نفر از آن ها در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

او مجموعه کسانی را که در استان تهران به علت بیماری کرونا بستری هستند، ۱۹۱۵ نفر عنوان کرد و گفت: در چند روز اخیر برای اولین بار این رقم به بالای ۱۹۰۰ نفر رسیده است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: از این ۱۹۱۵ نفر حدود ۷۶۰ نفردر  بخش های مراقبت های ویژه بستری هستند که ممکن است سرآغازی برای تغییر الگوی بستری در بیمارستان های ما باشد.

زالی همچنین از افزایش میزان مراجعات سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی در روزهای اخیر خبر داد.

او افزود: نتایج بررسی وضعیت چندین بیمار کرونایی بدحال در تهران که در بیمارستان های اختصاصی کرونا بستری بوده اند، حاکی از بالا بودن بار ویروسی است که یک مسئله نگران کننده تلقی می شود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در ادامه تصریح کرد: بنابر این جمع جبری این شواهد نشان می دهد شرایط  تهران نسبت به هفته قبل در یک حالت ناپایدار است و باید مراقب باشیم شتاب در بازگشایی ها مشکل ایجاد نکند.

او درباره آثار ناشی از کمرنگ شدن برخی از محدودیت ها در استان تهران همچون بازگشایی تالارها توضیح داد: به نظر می رسد که اگر شرایط در طول هفته اخیر تغییراتی داشته باشد لازم است که در تمامی محدودیت هایی که تا کنون کمرنگ شده اند بازنگری صورت گیرد.

زالی در پایان با اشاره به رصد مستمر وضعیت کرونا در استان تهران، خاطر نشان کرد: ممکن است گاهی اوقات زنگ خطرهایی به صدا در بیاید و اگر خیلی زودتر از آنکه با طغیان بیماری رو به رو شویم اقدامات لازم را انجام دهیم با مرگ و میر کمتری رو به رو خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: علیرضا زالی کرونا فاصله گذاری اجتماعی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران رعایت شیوه نامه های بهداشتی رعایت فاصله گذاری اجتماعی فاصله گذاری اجتماعی رعایت شیوه نامه ها استان تهران مرگ و میر رو به رو زنگ خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۹۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • رشد ۳برابری مسمومیت با قارچ‌های سمی/ ۱۴نفر بستری شدند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • کاهش ۶.۱ درصدی پرونده‌های مستوجب تعزیر در تهران
  • کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • پشت پرده برخورد‌های تند با پدیده بدحجابی
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان