حب رسول خدا(ص) نسبت به فاطمه زهرا(س) بی نظیر است/تأکید بر ضرورت رعایت ادب اختلاف
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۹۲۴۶
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در وبینار تخصصی« نقش آفرینی زنان با تأسی از الگوهای دینی در تحقق تمدن نوین اسلامی» که پیش از ظهر امروز به همت معاونت ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت:سخن در باب حضرت زهرا(س) زیاد است و علت حب نبی اکرم (ص) نسبت به حضرت فاطمه(س) یکی از نکاتی است که در رابطه با حضرت در منابع وارد شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان این مطلب افزود: نقل است در تاریخ که حضرت محمد(ص) علاقه ویژه ای به حضرت فاطمه اطهر(س) داشت و بسیار نسبت به ایشان با محبت بودند، همیشه ایشان را در آغوش می گرفتند و می بوسیدند، به طوری که کثرت بوسیدن ایشان برای بقیه موجب سوال شده بود و برخی از خانمها از حضرت سوال می کردند چرا اینقدر به حضرت زهرا(س) علاقه دارید؟ مرحوم صدوق در روایتی در عیون اخبار الرضا نقل می کند از همدانی از هروی از امام رضا(ع) که ایشان فرمودند پیامبر(ص) فرمودند وقتی به آسمان رفتم جبرئیل دست مرا گرفت و وارد بهشت کرد و میوه بهشتی خوردم؛ بر اثر خوردن آن میوه نطفه ای در صلب حضرت منعقد شد و چون به زمین آمدند حضرت خدیجه، فاطمه زهرا را باردار شد؛ که پیامبر(ص) در مورد ایشان می فرماید هر زمان مایل بودم بوی بهشت را دوباره استشمام کنم فاطمه(س) را می بوییدم؛ همین روایت را برخی از اهل سنت هم از عایشه نقل کرده اند که عایشه از پیامبر(س) پرسید علت اینکه فاطمه(س) را می بوسید چیست؟ و ایشان همین نکته را یادآورد شدند.
دبیر کل مجمع تقریب ادامه داد: روایت است که راه رفتن حضرت فاطمه زهرا(س) هم مثل راه رفتن رسول الله(ص) بوده است؛ همیشه ایشان را در سمت چپ و راست خود می نشاندند و با ایشان سخن می گفتند و مأنوس بودند.
وی تصریح کرد: انس حضرت رسول (ص) با فاطمه زهرا(س) یکی از نکات ویژه ای است که در تاریخ قابل پیگیری است؛ روایتی در مسند احمدبن حنبل آمده است که عایشه گفته است، روزی حضرت رسول(س)، فاطمه زهرا(س) را کنار خود نشاندند و در گوش ایشان حدیثی نقل کردند که موجب گریه فاطمه(س) شد و دوباره حدیث دیگری گفت که موجب شادمانی ایشان شد؛ عایشه نقل می کند از فاطمه(س) سوال کردم که من هیچ گاه شادی که اینقدر نزدیک حزن باشد ندیدم، فاطمه(س) فرمود این یکی از اسراری بود که رسول خدا(ص) به من گفت و من اجاره ندارم تا زمانی که رسول خدا(ص) در قید حیات هستند بازگو کنم؛ بعد از وفات رسول اکرم(ص)، از فاطمه(س) در این باره سوال شد و فرمود، که رسول خدا(ص) در آن زمان در گوشم گفت، هر سال جبرئیل یک بار قرآن را بر من نازل می کرد اما امسال دوبار بر من نازل کرد و موجب شد بفهمم از دنیا رفتنی هستم و این موجب گریه من شد و بعد از آن فرمود آیا تو دوست نداری سیده نساء این امت باشی ؟ اولین کسی باشی که در آن دنیا به من ملحق می شوی؟ و این موجب خوشحالی من شد که فاصله اندکی بین دو رحلت وجود دارد و من به زودی به پدرم ملحق می شوم؛ این روایت را در جلد 44 صفحه 9 تا 10احمدبن حنبل از عایشه نقل می کند؛امثال این روایت، مکرر مطلب یقینی، اجماعی و عقلی است.
حجت الاسلام دکتر شهریاری افزود: اینکه پیامبر(ص) حب خاصی به حضرت زهرا(س) داشتند از جمله مسائلی است که در تاریخ ضبط و نقل شده است، این نکته که ائمه اطهار را اولاد رسول اکرم(ص) محسوب می کنند به دلیل این است که فاطمه زهرا(س) مادر ائمه اطهار بوده و او دخت پیامبر(ص) بوده است، از این جهت رواتی در منابع شیعه و سنی نقل شده که جابر می گوید پیامبر اکرم(ص) فرموند ذریه همه پیامبران از نسل خودشان بوده اما ذریه مرا در صلب علی(ع) قرار دادند؛ اما واسطه ای که باعث شده ائمه اطهار فرزندان پیامبر(ص) محسوب شوند این بوده که از صلب علی بن ابیطاب(ع) و از دختر پیامبر اکرم(ص) ناشی شدند.
وی خاطر نشان کرد: این مقامی که فاطمه(س) دارد که ذریه او از ناحیه دختری انشعاب پیدا کرده، در تاریخ کمیاب است و ما نسبت به حضرت عیسی(ع) این مطلب را داریم که حضرت مریم(س) موجب شد واسطه ای باشد تا حضرت عیسی(ع) از صلب ابراهیم(ع) محسوب شود و در آیه قرآن به آن اشاره شده است؛ اینکه حضرت عیسی از ذریه ابراهیم(ع) شمرده شده نشان می دهد که این تفکر که ذریه انسان فقط از طریق پسری منتقل شود حرف درستی نیست و بلکه ما می توانیم مشاهده کنیم در طول تاریخ ادیان که ذریه پیامبران از طریق فرزندان اناث هم توسعه پیدا کرد.
دکتر شهریاری گفت: امیدوارم خداوند این میلاد را گرامی بدارد و ما را از دوستان اهل بیت(ع) قرار دهد و کمک کند از این طهارت و پاکی بهره مند باشیم و از رجس و ناپاکی ها به دور باشیم و به دامان اهل بیت(ع) و ائمه اطهار(ص) و فاطمه زهرا(س) تمسک جوییم.
وی تصریح کرد: بحث حدیث کسا به وفور در منابع اهل سنت وجود دارد؛ میتوان مراجعه کرد و این حدیث را دنبال کرد که معنای اهل بیت(ع) که در اینجا به آن تصریح شده پنج تن آل عباست؛ در روایات اهل سنت و شیعه آمده که ام سلمه سر در این بیت وارد کرد و گفت، آیا من هم می توانم داخل کسا شوم؟ حضرت فرمودند که تو به سوی خیر و زن نیکی هستی، اما اجازه ندارم غیر این 5 نفر کس دیگری را وارد عبا کنم و این اختصاص به پنج تن آل عبا دارد.
دبیر کل مجمع تقریب اظهار داشت: گاهی در وقایع تاریخی اختلافاتی بین شیعه و سنی در نقل تاریخ و تفسیر آن وجود دارد؛ به هر حال اختلاف نظر در مذاهب ممکن است پیش بیایدو اصل اختلاف نظر امری بدیهی است، چنانکه حتی در بین زن و شوهر به دلیل وجود علایق و نظرات مختلف اختلاف نظر را می بینیم اما این باعث نمی شود که بنیان خانواده را از بین ببریم.
وی با بیان این مطلب تأکید کرد: ما امت رسول الله و امت واحده ای هستیم ما همه زیر سقف واحدی که رسول الله(ص) برای ما فراهم آورده عنوان مسلمانی داریم و خود حضرت فرمود که خون و جان و مال و آبروی مسلمان بر مسلمان حرام است، اما متأسفانه مشاهده می کنیم که دشمنان اسلام این سقف را می خواهند بر سر مسلمانان خراب کنند.
دکتر شهریاری خاطر نشان کرد: مفهوم امت واحده مفهومی است که یازده بار در قرآن تکرار شده و تأکید شده که این امت امت واحدی است و من پروردگار شما هستم شما مرا بپرستید؛ پرستش خداوند متعال با نام الله که اختصاص به مسلمانان دارد و پیام آور آن رسول خدا(ص) است؛ سقف را برای ما بنا کردند؛ نام ما را امت اسلامی گذاشتند و به ما تأکید کردند که دنبال امت واحده باشیم حال ما بیاییم ذیل این چتر به اختلافات تاریخی، فقهی و کلامی و... بپردازیم و دستاویز دشمن شویم تا دشمن وارد خانه ما شود و امنیت و آسایش ما و جان و مال و ناموس ما را تهدید کند؟ این هم از عقل به دور است و هم از نصوص اجماعی اسلامی و هم حتما رسول الله (ص) چنین چیزی را نمیخواسته است.
وی اظهار داشت: ما شیعیان اگر زندگی علی بن ابیطاب را مطالعه کنیم، می بینیم ایشان با اینکه میدانست حق و حقوقی دارد اما با صبر و حوصله سعی کرد این سقف را حفظ کند و با رعایت مصالح امت اسلامی صبر پیشه کرد ما باید ایشان و رسول خدا(ص) را الگوی خود قرار دهیم این سقف سقفی است که زمان رسول خدا(ص) بنا شد و تمام این افرادی که بعدا اختلاف سلیقه ای، ولایتی، خلافتی و پیدا کردند زیر سقف رسول الله(ص) بودند.
رسول خدا(ص) توانسته بود همه اینها را به دور هم جمع کند اگر قرار به طرد کسی بود رسول الله(ص) اولی به طرد بود؛ چرا که همه برای حضرت شناخته شده بودند حتی منافقان را می شناخت و از دور و بر خود طرد نمی کرد، برای اینکه این سقف محفوظ بماند و امت اسلامی باقی بماند؛ بعد از او هم علی بن ابیطاب و هم ائمه اطهار سعی کردند به نحوی مشی کنند تا ضمن اینکه این سقف را حفظ می کنند به توسعه اسلام در جهان کمک کنند؛ البته این بدان معنا نیست که ما از اعتقادات گروهی و مذهبی خود دست بکشیم؛ هرکسی می تواند اعتقاد و مذهب و تفکر خود را داشته باشد در عین حال باید ادب اختلاف را رعایت کنیم ادبی که رسول الله و علی بن ابیطالب به ما آموخته است؛ اینها در مواجهه با مخالف ادب داشتند و نوعی سبک زندگی برای خود پیشه کرده بودند و این سقف را معیاری برای گسترش اسلام و وحدت جهان اسلام قرار دادده بودند.
دبیر کل مجمع تقریب گفت: امیدوارم دشمنان اسلام منکوب شوند که در تلاش هستند تا این سقف را بر سر مسلمانان خراب کنند؛ ما اعم از شیعه و سنی و مذاهب و گروهها و نحله ها و قومیتهای دیگر باید متوجه باشیم که دشمنان اسلام بیش از سیصد سال است تلاش می کنند وحدت جهان اسلام را بشکنند که توفقیاتی هم داشته اند در این مسیر و الان موفق شده اند جنگ و نزاع و ترور را در منطقه اسلامی شکل بدهند و همه اینها نقشه های دشمن را نشان می دهد، چرا در اروپا از بعد از جنگ جهانی دوم دیگر شاهد جنگ نیسیتم.
وی خاطر نشان کرد: امروز آنجا آرامش است مرزها را برداشته اند، پول واحد طراحی کرده اند و مجلس واحد دارند، اتحادیه اروپا درست کرده اند، اما وقتی سراغ خودمان می آییم می بینیم که متفرق و متجزی هستیم، و این منش منشی نیست که رسول الله(ص) داشته است.
دکتر شهریاری در پایان گفت: امیدواریم دشمنان اسلام اصلاح بشوند، جامعه اسلامی متنبه شود این جهالتها برطرف شود و همه دور چتر رسول خدا(ص) و سقف خانه رسول خدا(ص)جمع شویم و منافع ملی، بین المللی و اسلامی را در جهان اسلام تأمین کنیم و امت واحده را در کنار دولتهای متنوع و متعدد و در کنار رعایت ادب اختلاف قومی و مذهبی داشته باشیم.
انتهای پیام/
تهیه و تنظیم خبر: زهرا غلامی
منبع: تقریب
کلیدواژه: دبیرکل مجمع دکتر شهریاری دشمنان اسلام فاطمه زهرا س رسول الله ص ائمه اطهار رسول خدا ص امت واحده پیامبر ص فاطمه س علی بن اکرم ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۹۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفتوگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
به گزارش خبرنگار مهر، همایش بینالمللی «اسلام؛ دین گفتگو و زندگی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) به عنوان مهمان ویژه، در شهر «سائوپائولو» در کشور برزیل، برگزار شد.
در این همایش نماینده وزارت دادگستری برزیل، نماینده کنفدراسیون کاردینالهای این کشور، برخی از کشیشها و شخصیتهای مسیحی سائوپائولو، مسئولان سیاسی این شهر و ایالت سائوپائولو و جمعی از علما و مبلغان و شخصیتهای دینی آمریکای جنوبی حضور داشتند و سخنرانان بر ضرورت گفتوگو بین ادیان و مذاهب، تاکید و نسبت به حضور حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در این همایش ابراز خرسندی کردند.
ائمه معصومین (ع) سرآمدان گفتوگو و تبادل نظر
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) در سخنانی در این همایش، با اشاره به اهمیت علم در نگاه شیعی اظهار کرد: علم، اساس هر خیر است، در مقابلش جهل و نادانی پایه هر شرّی خواهد بود و جهل اصل کل شرّ است. اگر انسان خودش را درست بشناسد، خدای خودش را هم خواهد شناخت. حضرت امیرالمومنین (ع) در روایتی فرمودند: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ کانَ لِغَیْرِهِ أَعْرَفَ وَ مَنْ جَهِلَ نَفْسَهُ کانَ بِغَیْرِهِ أَجْهَلَ»؛ اگر انسان خودش را درست بشناسد، انسانهای دیگر را هم درست خواهد شناخت و شناختش نسبت به دیگران بهتر میشود. اما وای بر جهل و نادانی! اولین نادانی، نادانی نسبت به خود است. هر کس نسبت به خودش نادان باشد، هم میلغزد و هم گمراه میشود. اگر انسان خودش گمراه شد، دیگران را هم گمراه میکند و نسبت به دیگران، جاهلتر و نادانتر خواهد بود. همه ما مأمور شدیم که خودمان را بشناسیم، «إعرِف نَفسَکَ». ارسطو در آکادمی خود نوشته بود: خود را بشناس، خودشناسی رمز رشد بشر است و باعث میشود که انسان احساسی نسبت به همه انسانها، پیدا کند.
وی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین (ع) مورد پذیرش همه مسلمانان است. شیعیان ایشان را امام میدانند و علمای اهلسنت هم حضرت امیرالمومنین (ع) را به عنوان خلیفه چهارم پذیرفتهاند و قبول دارند. ایشان دارای ویژگیهای برجستهای هستند که یکی از آنها «عدالت» است. «جورج جرداق» نویسنده مشهور مسیحی لبنانی است که کتاب خیلی خوبی را در خصوص حضرت امیرالمومنین (ع) به نام «صوت العداله» در پنج جلد به نگارش درآورده و خلاصه این کتاب هم در یک جلد منتشر شده است. من پیشنهاد میکنم که این کتاب به زبانهای اسپانیایی و پرتغالی ترجمه شود. جورج جرداق، عاشق و دلداده حضرت امیرالمومنین (ع) است و نسبت به ایشان عشق میورزد.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) افزود: حضرت امیرالمومنین (ع) تعبیری دارند با این مضمون که مردمان دو دستهاند، گروهی برادر دینی تواند و گروهی در آفرینش با تو همانندند. به ما این طور یاد دادند که به مسیحیان یا یهودیان هم، برادر مسیحی یا یهودی بگوییم؛ یعنی ای کسانی که پیرو حضرت موسی یا حضرت عیسی هستید، رسول اکرم (ص) با همه آنها صحبت میکردند و برهان و منطق خود را ارائه میدادند. یک جایی خداوند به رسول اکرم (ص) میگوید: «قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ» شما هم منطق و حرفهایتان را بیاورید و با هم حرف بزنیم. حتی آن کسی که هیچ چیزی را هم قبول ندارد با او هم صحبت کن، «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ» و به آنها منطق خودت را بگو! دیالوگ این است. اگر منطق تو را درک نکردند و استدلال تو را نپذیرفتند و اصلاً تو را قبول نکردند، تو صبر کن نسبت به آن چیزهایی که به تو میگویند، «وَ اصْبِرْ عَلی ما یَقُولُونَ». اگر هم میخواهی آنها را ترک کنی، از آنان به نیکویی دوری کن، «وَٱهجُرۡهُمۡ هَجرٗا جَمِیلٗا».
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در ادامه، ائمه معصومین (ع) را سرآمدان گفتوگو دانست و تصریح کرد: امامان و رهبران دینی ما مثل امام صادق (ع) و امام رضا (ع)، با همه از جمله مسیحیان و زرتشتیان، صحبت میکردند. باید با هم حرف بزنیم و همدیگر را بفهمیم و درک کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم. اسلام، زندگی مسالمتآمیز را که در زبان عربی به آن «التعایش السلمی» گفته میشود، ترویج میکند. بشر باید در کنار همدیگر باشد. اسلام مدافع توسعه ارتباطات؛ اعم از ارتباط با خود، ارتباط با دیگران، ارتباط با خداوند و ارتباط با طبیعت است. اسلام تاکید دارد که طبیعت را از بین نبرید و آن را آلوده نکنید، اسلام نسبت به طبیعت این حرف را میزند تا چه برسد به انسان؛ تا چه برسد به حقوق حیوانات!
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: برخی وقتی که بحثهای حقوقی را مطرح میکنند میگویند که این بحثها مربوط به صد سال یا صد و پنجاه سال پیش است، اما ما مدرک و سند داریم که هزار و دویست و پنجاه سال پیش رساله حقوق توسط امام سجاد (ع) با بیش از پنجاه حق، نوشته شد. در ده سالی که در مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان بودم، این مبحث را به صورت مفصل، مطرح کردم، در آنجا بخشی از اعلامیه جهانی حقوق بشر را پذیرفتم و بخشی دیگر از آن را نقد کردم، حقوق اخلاقی را هم در آنجا مطرح کردم. روایت بسیار زیبایی از ائمه معصومین (ع) نسبت به طبیعت وجود دارد با این مضمون که اگر روزی جنگی با دشمنی داشتید، درختان سرزمین دشمن را قطع نکنید و نسوزانید، اینها محیط زیست است، آب آشامیدنی آنها را آلوده نکنید. هم در قرآن و هم در روایات به صورت مفصل در رابطه با محیط زیست، بحث شده است.
توهین به قرآن، توهین به بشریت است
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به اهمیت گفتوگو اظهار کرد: تبادل نظر برای تعامل و جهت رسیدن به فهم مشترک است؛ برای رسیدن به آنچه که ادیان به آن تاکید میکردند؛ یعنی گوهر انسان. گوهر انسان، همان کرامت اوست که هیچ نژادپرستیای در آن نیست. قبیله قریش در زمان مبعوث شدن پیامبر (ص) خود را برترین نژاد و قوم میدانست، اما رسول اکرم (ص) فرمودند: هیچ فرقی بین قریش و غیر قریش، هیچ فرقی بین سیاه و سفید و هیچ فرقی بین عرب و غیر عرب نیست. رسول اکرم (ص) به شدت با نژادپرستی مقابله میکردند و میگفتند که چرا سیاهان را برده خودتان قرار میدهید، آنها انسان هستند و دارای شرافت میباشند. پیامبر (ص) افراد سیاهپوستی همچون بلال حبشیِ بزرگ را مَحرم خود قرار دادند. پیامبران، معجزات متنوعی داشتند، اما بلال حبشی از رسول اکرم (ص) اصلاً معجزه نخواست، معجزه پیامبر (ص) برای بلال حبشی، همان کلمات رسول اکرم (ص) بود، زیبایی نهفته در این کلمات، معجزات رسول اکرم (ص) به شمار میرود. در کلام نبوی همه انسانها؛ اعم از زن و مرد، کودک و جوان و پیر، شریف هستند.
وی ادامه داد: زندگی و حیات را باید به درستی معنا و تفسیر کنیم. در گفتوگوها باید به مشترکات میان انسانها و آن چیزی که باعث رشد انسان میشود، پرداخته شود. ما ایمان تک تک انبیا، از آدم تا خاتم؛ اعم از حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی و رسول اکرم (ص) را لازم و واجب میدانیم و هیچ فرقی بین آنها نمیگذاریم. حتی اگر جملهای از حضرت عیسی برای ما نقل شود، برای ما حجت است و به آن عمل میکنیم؛ مثلاً کسی از حضرت عیسی پرسید که با چه کسانی همنشین شویم. او پاسخ دادند: کسی که شما را به یاد خدا میاندازد، کسی که به علم شما میافزاید، کسی که شما را به آخرت دعوت میکند و به یاد آخرت میاندازد. ما به کلام نقل شده از همه انبیای الهی عمل میکنیم و به آن معتقد هستیم، ما مؤمنیم و یک حریمی را قائل هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با تاکید بر لزوم ممنوع بودن اهانت به پیامبران، اظهار داشت: به هیچ پیامبری نباید به بهانه آزادی بیان، اهانت شود، این خط قرمز برای بشر است. نباید به مقدسات توهین شود، بگذارید این مقدسات برای بشر باقی بماند. کتابهای آسمانی و پیامبران، مقدس هستند. وقتی که من در آلمان بودم، نامهای به پاپ نوشتم که او هم جواب آن نامه را داد. پاپ زمانی گفته بود که اگر کسی به مادرم توهین کند، من با او مقابله میکنم. من در آن نامه به پاپ نوشتم که این حرفی که زدی، حرف خیلی خوبی است، مادر برای هر کسی، مقدس و محترم است. اگر به پیامبران و مقدسات توهین صورت بگیرد، هیچ چیز دیگری در میان بشر باقی نمیماند و باید به همه پیامبران، احترام گذاشته شود. امروزه برخی به بهانه آزادی بیان، به پیامبران الهی توهین میکنند و قرآنِ مسلمانان را میسوزانند. در برخی از کشورهای اروپایی هم شاهد ساخت فیلمهایی برای اهانت به پیامبر اکرم (ص) هستیم. نباید قلوب بشریت را با این کارها، جریحهدار کرد. قرآن، کتاب انسان است و توهین به قرآن، توهین به کل بشریت، و توهین به پیامبر اکرم (ص) توهین به تمام بشر است. جامعه با اهانت، رشد نمیکند، بلکه رشد جامعه با اکرام و تکریم انسان و خردورزی است.
وی در ادامه، مأموریت انبیای الهی را بیرون آوردن بشر از زندگی حسی و مادی دانست و تصریح کرد: ما فقط برای این دنیا خلق نشدیم، چون همه ما یک روزی این دنیا را ترک خواهیم کرد. ترک این دنیا مساوی با فنا و نیستی نیست، بلکه زندگی در یک عالم وسیعتر است. اصلاً انسان برای فنا آفریده نشده، بلکه برای ابدیت آفریده شده و این دنیا هم یک دنیای گذراست. اگر این نگاه را به انسان داشته باشیم، تبیین ما نسبت به انسان خیلی متفاوت خواهد بود و آن را در صورتی خواهیم دانست که بدانیم نقش انسان کجاست و هیچ فرقی بین احساس مسئولیت منِ مسلمان نسبت به یک مسیحی، و احساس مسئولیت یک مسیحی نسبت به منِ مسلمان وجود نخواهد داشت. این احساس مسئولیت را ما نسبت به همدیگر خواهیم داشت.
* مسئولیت مسلمانان نسبت به تمام بشریت
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) اضافه کرد: روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است با این مضمون که: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛ کسی که صدای انسانی را بشنود که فریاد میزند ای مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، کسی که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست. براساس این روایت، اگر یک غیرمسلمان اعم از مسیحی یا یهودی و حتی ملحد چون مورد ظلم قرار گرفته است، از یک مسلمان کمک بخواهد و آن مسلمان با این که میتواند، به آن غیرمسلمان جواب ندهد و وی را کمک نکند، او اصلاً مسلمان نیست. این نگاه به آخرت، مسئولیت انسان را توسعه میبخشد و نگاه او را به زندگی و حیات تغییر میدهد.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی افزود: خداوند در قرآن در آیه ۲۴ سوره انفال که علامه اقبال لاهوری به زیبایی به لحاظ جامعهشناسی درباره آن سخن گفته است، انسانها را مورد خطاب قرار میدهد که: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ»؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی میخواند که شما را حیات میبخشد.
مراد این آیه، حیات حسی و مادی نیست، بلکه حیات عقلی است که یک زندگی توأم با منطق، عقل و وحی میباشد. خداوند در آیه ۱۰ سوره انبیا میفرماید: «لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ ۖ أَفَلَا تَعْقِلُونَ»؛ ما بر شما کتابی نازل کردیم که وسیله تذکّر (و بیداری) شما در آن است! آیا نمیفهمید؟! براساس این آیه، خداوند قرآن را کتابی نازل کرده است که درباره انسان و عظمت انسان است؛ این که انسان، چه کسی است، چه چیزی بود و چه چیزی باید بشود. خداوند در برخی از آیات دیگر قرآن، خطاب به انسان میگوید که شما چیزی نبودید، خداوند در آیات دیگری میفرماید که شما چیز قابل ذکری نبودید. «هَلْ أَتَیٰ عَلَی الْإِنْسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئًا مَذْکُورًا» آیا بر انسان روزگارانی نگذشت که چیزی لایق ذکر نبود؟ ولی شما به بینهایت دعوت شدید و آن کسی که شما را دعوت کرده، خداست. «وَاللَّهُ یَدْعُو إِلَیٰ دَارِ السَّلَامِ»؛ یعنی خداوند شما را به دارالسلام؛ یعنی خانه صلح و امنیت دعوت میکند، لذا یکی از نامهای خداوند، «سلام» است.
وی، دنیا را به مسافرخانهای تشبیه و تصریح کرد: این دنیا مسافرخانه است و همه ما مسافر هستیم، بعد از بیست یا سی سال ما هم به دیگران ملحق میشویم. حتی خداوند به پیامبرش میگوید: «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ»؛ یعنی شما از این دنیا میروید، اما شما برای ابدیت خلق شدهاید. شما خلق نشدید که نیست گردید، بلکه شما خلق شدید که هست بمانید، نه برای رفتن، بلکه برای بودن خلق شدید. انبیای الهی، یک پله بالاتر آمدند و گفتند که باید از این عقل هم عبور کنید و باز هم رشد کنید و به شهود برسید، انسان شهودی، انسان عاشق است. انبیای الهی آمدند که انسان را دعوت، و عاقل و عاشق تربیت کنند. یعنی انسان هم عاقل و هم عاشق باشد. اگر انسان عاقل باشد، در جامعه، ظلم و بیعدالتی خواهد بود؟ آیا زنان بیگناه کشته میشوند؟ این که انسان عاشق شود و به انسانهای دیگر عشق بورزد مهم است.
* آمریکای لاتین؛ الگوی دیالوگ در جهان
دیبرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) در بخش دیگری از سخنان خود از ابراز خرسندی از حضور نماینده دادگستری برزیل در همایش «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» اظهار داشت: من از این که معاون وزیر دادگستری برزیل در این همایش حضور دارد، خوشحال شدم. ایشان در جایگاهی است که باید با میزان عدل و عدالت، رفتار کند. حرف تمام پیامبران الهی این است که همه انسانها در همه جا باید بر پایه عدالت رفتار کنند و هر حقی به صاحب حق برسد. من در مقالهای میخواندم که امروز بیش از یک میلیارد کودک در جهان از سو تغذیه، رنج میبرند. اگر عدالت باشد، دیگر سو تغذیه در دنیا وجود نخواهد داشت. اگر عدالت باشد، محبت و عقلانیت در بین بشر خواهد بود، عدالت دعوت همه انبیای الهی است. خداوند در قرآن میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند. لذا همه باید به سمت صلح برپایه عدالت و با میزان عدل برویم و در گفتوگوها به این نکته توجه داشته باشیم و حرکتمان را به این سمت جهت بدهیم.
وی ادامه داد: رهبران دینی، عالمان و اندیشمندان دینی، امروزه نقش مهمی را برای تحقق صلح برپایه عدل دارند. ما عالمان و دانشمندان باید حامل صلح، امنیت، مدارا، عشق به بشر و محبت به بشر باشیم و هیچ قومی را بر قوم دیگر ترجیح ندهیم و هیچ تفاوتی را بین سیاه و سفید قائل نباشیم. همان گونه که پیامبران ما مثل حضرت عیسی، با همان نگاهی که برادران مسیحی دارند، به حواریون احترام میگذاشت و پای آنها را میشست، همان تواضع باید میان حاکمان و میان عالمان وجود داشته باشد. با اضلاع عدالت، معنویت، محبت، امنیت، مدارا و عقلانیت، ما میتوانیم در همین دنیا، بهشت را درست کنیم. سازنده بهشت خود ما بشر هستیم و در روز قیامت، ما مهمان همان بهشتی هستیم که خودمان ساختهایم.
آیت الله رمضانی خاطر نشان کرد: خیلی خوشحال شدم که در این همایش، حضور پیدا کردم. ظرفیتی که در آمریکای لاتین به لحاظ گفتوگوی بین ادیان دیدم، میتواند الگویی برای دنیا باشد. از این که دولت برزیل به این همایش توجه داشت و نمایندگانی را فرستاد، قدردانی میکنم. هر مسلمانی در هر کشوری از دنیا که زندگی میکند، باید به قانون آن کشور احترام بگذارد. پیام من این است که گفتوگو یک امر ضروری بین ادیان برای توجه به گوهر انسان است. گوهر انسان همان کرامت است و برای رسیدن به کرامت، باید عدالت و عقلانیت و معنویت باشد تا بشر طعم عدالت و آزادی را بچشد و بتوانیم به دست خودمان، بهشت را در همین دنیا بسازیم.
* تقدیر از شخصیتهای اسلامی و مسیحی فعال
حجتالاسلام والمسلمین «طالب حسین خزرجی»، مؤسس مرکز اسلامی برزیل در بخش دیگری از این همایش با اشاره به فعالیتهای این مرکز اظهار کرد: در گذشته به شدت در زمینه منابع اسلامی به زبان پرتغالی، فقر وجود داشت، اما مرکز اسلامی برزیل پس از تأسیس، کتابهای مرجع در زمینه علوم اسلامی مختلف را به زبان پرتغالی ترجمه کرد و بزرگترین دانشنامه در زمینه معارف اهلبیت (ع) به این زبان را پایهگذاری کرد. تعداد کتابهای ترجمه شده توسط مرکز اسلامی برزیل به زبان پرتغالی به صد و پنجاه کتاب میرسد که ۷۰ کتاب از آن، چاپ شده است. از ابتدای آغاز به کار پایگاه اینترنتی مرکز اسلامی برزیل، بیش از ده میلیون نفر از این پایگاه بازدید کردهاند. این مرکز محصولات فکری و فرهنگی خود را در بیش از صد مؤسسه و کتابخانه در داخل و خارج از برزیل توزیع میکند و مرکز اسلامی برزیل به منبع مورد اعتمادی برای دانشجویان و پژوهشگران و محققان تبدیل شده است.
نماینده وزارت دادگستری برزیل نیز در این همایش در سخنانی به بیان اهمیت وجود عدالت در یک جامعه پرداخت. نماینده فدراسیون کاردینالهای برزیل نیز در سخنانی در خصوص اهمیت گفتوگو و جایگاه آن در پیشرفت زندگی جوامع و نیز اهمیت توجه به این مسئله، سخنانی ایراد کرد.
در بخش پایانی همایش بینالمللی «اسلام، دین گفتگو و زندگی» از برخی از شخصیتهای اسلامی و مسیحی فعال تقدیر به عمل آمد.
کد خبر 6090039 سمانه نوری زاده قصری