Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@01:19:49 GMT

پنج عامل موثر در هدایت تحصیلی پایه نهم

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۴۸۲۹۳

هدف از گذراندن سال های تحصیل در هر یک از دوره های آموزشی مدرسه، تربیت و آمادگی لازم دانش آموزان برای قرار گرفتن در جایگاه اجتماعی متناسب با توانایی و ویژگی های فردی هر شخص می باشد، اما در نهایت دانش آموزان می بایست در پایان پایه نهم دوره اول متوسطه در هر یک از شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش اقدام به انتخاب رشته نمایند تا سه سال باقی مانده در این دوره را در رشته ای متناسب با استعداد، توانایی، امکانات و عوامل محیطی خود طی کنند و آمادگی لازم برای تحصیل در دانشگاه را کسب نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخاب رشته نهم به دهم یکی از امور حساس دوره تحصیلی دانش آموز می باشد چرا که ارتباط مستقیم با آینده شغلی و جایگاه اجتماعی فرد دارد، به همین سبب وزارت اموزش و پرورش، یک برگه گواهی به عنوان هدایت تحصیلی یا همان راهنمای انتخاب رشته را برای دانش آموزان در پایان پایه نهم در نظر گرفته است که عوامل متعددی در ترتیب رشته های پیشنهاد شده در آن موثر اند.

یکی از عومل مهم و تاثیر گذار دسته بندی رشته ها در فرم هدایت تحصیلی سوابق تحصیلی هر دانش آموز می باشد.

چه عواملی در دسته بندی رشته های هدایت تحصیلی موثر هستند؟

همان طور که گفته شد یکی از اساس های مهم تعیین کننده آینده شغلی برای دانش آموزان انتخاب رشته صحیح در پایه نهم دوره اول متوسطه می باشد، از همین رو وزارت آموزش و پرورش برای این که هر دانش آموز بر حسب استعداد، توانایی، علایق و نوع شخصیت احتماعی و فردی خویش بتواند با شناخت و آگاهی جامع، بهترین رشته تحصیلی را برای ادامه تحصیل انتخاب کند، خدمات مشاوره ای در همین زمینه برای دانش آموزان در نظر گرفته است که در نهایت با سنجش چندین عامل مهم و اساسی، لیستی از رشته ها را بر حسب توانایی های هر دانش آموز ارائه می کند.

اما حال این سوالات پیش می اید که این خدمات تا چه حد می تواند در درست پیش رفتن روند انتخاب رشته موثر باشد؟ یا چه عواملی در دسته بندی رشته های پیشنهادی هدایت تحصیلی دخیل هستند؟ در ادامه به چند عامل اساسی و موثر در دسته بندی رشته های هدایت تحصیلی پایه نهم می پردازیم.

  

بررسی های روانشناسی و آزمون های مشاوره ای

در ابتدا بهتر است بدانید که طی سه پایه هفتم، هشتم و نهم دوره اول متوسطه آزمون هایی مبنی بر آزمون های مشاوره ای از دانش موزان گرفته می شود که شامل آزمون استعداد، رغبت، شخصیت و ارزش های تحصیلی - شغلی آن ها می باشد. بخش عمده ای از امتیازات کل بررسی مشاوره ای مربوط به نتایج همین آزمون ها است و 30 امتیاز از امتیاز کل را به خود اختصاص می دهد. دانش آموزان می توانند برای شرکت در ازمون های آزمون سلامت روان همگام و آزمون مشاوره ای همگام به سامانه مربوطه مراجعه کنید.

نظر معلمان

10 امتیاز از 100 امتیاز کل برگه هدایت تحصیلی را نظرات دبیران تشکیل می دهد که نظرات کلی آنان در رابطه با فعالیت های کلاسی، استعداد و نمرات درسی دانش آموز می باشد؛ به این صورت که معلمان فرم نظر سنجی یا همان ارزیابی هر دانش آموز را در سامانه همگام پر می کنند و در نهایت امتیازدهی آنان بخشی از نمره پایانی را شامل می شوند.

نظر والدین

با توجه به این که والدین شناخت کامل تری نسبت به روحیات و توانایی های فرزندان خود دارند، می توانند نقش موثری در انتخاب رشته آن ها نیز داشته باشند، به همین جهت 5 امتیاز از امتیاز کل فرم هدایت تحصیلی به این بخش و نظر سنجی از والدین اختصاص داده می شود.

 

انگیزه و علاقه شخصی

به طور قطع علاوه بر استعداد و سوابق تحصیلی، یکی از عواملی که تاثیر فراوانی در انتخاب صحیح رشته مناسب با دانش آموز دارد، انگیزه و علاقه درونی وی به رشته مورد نظر می باشد. دانش اموزان می توانند با در نظر گرفتن جنبه های مختلف شخصیتی خود، مهارت های ارتباطی و همچنین میزان علاقه و انگیزه به رشته های ارائه شده، انتخاب مناسبی داشته باشند، تا آمادگی بیشتری برای حضور در جامعه را کسب کنند. اما معمولا تشخیص مرز بین توانایی فردی و علاقه شخصی اندکی دشوار است؛ به همین علت هر دانش آموز می تواند با مراجعه به مشاوران تحصیلی مدرسه خود شناخت و درک بهتری نسبت به توانایی و خواسته های خود پیدا کند.

نمرات و سوابق تحصیلی

از آن جایی که می بایست برای ورود به هر رشته یا شاخه تحصیلی نمرات نوبت دوم (کارنامه خرداد ماه هفتم و هشتم با ضریب 1 و نهم با ضریب 3) دانش آموزان نمره حدنصاب در هر درس تخصصی باشد، شاید بتوان گفت مهم ترین و تاثیر گذارترین عامل دسته بندی رشته ها در فرم هدایت تحصیلی نمرات و سوابق تحصیلی هر دانش آموز می باشد؛ در جداول زیر حد مجاز نمره برای دروس تخصصی مرتبط با هر سه شاخه نشان داده شده است.

 

3 / [نمره خرداد پایه هفتم + نمره خرداد پایه هشتم + (نمره خرداد پایه نهم * 3 )] = روش محاسبه نمره 

حدنصاب نمره لازم برای دروس شاخه های گروه نظری ریاضی فیزیک علوم تجربی علوم انسانی علوم و معارف

ریاضی : 14

ریاضی : 13

زبان و ادبیات فارسی: 14

زبان و ادبیات فارسی :12

علوم تجربی: 13

علوم تجربی: 14

مطالعات اجتماعی: 13

مطالعات اجتماعی: 14

-

-

زبان عربی: 12

زبان عربی: 13

حدنصاب نمره لازم برای دروس شاخه های گروه فنی و حرفه ای رشته های هنر رشته های کشاورزی رشته های خدماتی رشته های صنعت

فرهنگ و هنر 12:

فرهنگ و هنر 12:

فرهنگ و هنر 12:

فرهنگ و هنر 12:

کار و فناوری: 12

کار و فناوری: 12

کار و فناوری: 12

کار و فناوری: 12 

ریاضی: 10

علوم تجربی: 10

ریاضی: 10

ریاضی: 10

علوم تجربی: 10

علوم تجربی: 10

حدنصاب نمره لازم برای دروس شاخه های گروه کاردانش رشته های هنر رشته های کشاورزی رشته های خدماتی رشته های صنعت

فرهنگ و هنر: 12

فرهنگ و هنر: 10

فرهنگ و هنر 12:

فرهنگ و هنر: 10

کار و فناوری: 12 

کار و فناوری: 12 

کار و فناوری: 12 

کار و فناوری: 12 

ریاضی: 10

علوم تجربی: 10

ریاضی: 10

ریاضی: 10

           

توجه داشت باشید که در فرم شماره 7 مطابق فرم زیر، تمامی امتیازات مشاوره ای و سوابق تحصیلی محاسبه شده و مجموع آن از 100 نمره اعلام می شود. در ادامه نمونه ای از این فرم برای آشنایی بیشتر شما ارائه شده است.

 

 

در برخی مواقع امکان ابن وجود دارد که به علت علاقه درونی یا دلایل شخصی دانش آموزان، علی رغم مندرجات فرم هدایت تحصیلی خود، تمایل به تحصیل در رشته ای مخالف با آنچه در فرم درج شده، دارند، لازم است بدانید در صورتی که حدنصاب نمره های دروس تخصصی معین شده را در هر رشته کسب کنید، این امر بلا مانع می باشد اما چنانچه با وجود این که نمرات شما در دروس کمتر از حد مجاز برای ورود به این رشته می باشد، می توانید با تکمیل نمونه برگه درخواست تعیین رشته مجدد و شرکت در امتحان تعیین رشته شهریور ماه نمرات خود را در دروس به حدنصاب برسانید.

منبع: الف

کلیدواژه: دانش آموز فرم هدایت تحصیلی سوابق تحصیلی دانش آموز کار و فناوری دانش آموزان انتخاب رشته حدنصاب نمره فرهنگ و هنر علوم تجربی مشاوره ای برای دروس آزمون ها پایه نهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۸۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته های کنکور آغاز شد

دومین و آخرین روز نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ با شرکت بیش نیم میلیون داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی آغاز شد.   به گزارش ایسنا، نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای داوطلبان چهار گروه آزمایشی علوم ریاضی، فنی و علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر روز گذشته پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه جاری در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.   دومین و آخرین روز نوبت دوم کنکور نیز با شرکت بیش نیم میلیون (۵۰۱ هزار) داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی آغاز شد.   در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آن‌ها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.   گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعداد داوطلبین در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.   براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ یکی از مهم‌ترین تغییرات آزمون امسال در مقایسه با سال گذشته است.   آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ فقط برای دروس تخصصی هر یک از گروه‌های آزمایشی برگزار شد. اما دروس عمومی در سابقه تحصیلی داوطلبان وجود داشته و در نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ شد.   داوطلبان می‌توانند در یکی از سه گروه اصلی (علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) مختلف در دو نوبت آزمون شرکت کنند، ولی در صورت تغییر گروه آزمایشی در نوبت دوم آزمون، باید گروه مورد نظر را برای پذیرش در دانشگاه (در مرحله انتخاب رشته) انتخاب کنند و امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی میسر نیست. البته باید توجه داشته باشند که سوابق تحصیلی کامل مربوط به گروه آزمایشی مورد نظر را نیز باید دارا باشند و درصورتی که در یک یا چند درس، سابقه تحصیلی لازم برای گروه آزمایشی درخواستی را نداشته باشند نمرات آن دروس صفر لحاظ می‌شود.   برای داوطلبانی که برای پذیرش در آزمون پذیرش دانشجو- معلم اعلام علاقه مندی کرده‌اند نیز در گروه آزمایشی مربوطه منحصراً یک کارت ورود به جلسه منتشر شده است. این دسته از داوطلبان باید علاوه بر پاسخگویی به دفترچه‌های سؤالات آزمون اختصاصی مربوط به گروه آزمایشی انتخابی، به دفترچه سوالات اختصاصی آزمون پذیرش دانشجو- معلم نیز پاسخ دهند.   نوبت دوم آزمون سراسری تیر ماه برگزار می‌شود و نمرات کنکور سال گذشته همچنان معتبر است؛ یعنی دو آزمونی که سال گذشته برگزار شد، همچنان نمراتشان معتبر است در مقطعی که قرار است انتخاب رشته صورت بگیرد داوطلبان می‌توانند خودشان نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند یا به سازمان سنجش اجازه بدهند نمره بالاتری را برای آن‌ها لحاظ کند.   کارنامه اولیه داوطلبان نوبت اول نیمه مرداد ماه جاری اعلام می‌کنیم و همزمان چند روز بعد انتخاب رشته داوطلبان آغاز می‌شود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم
  • آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • داوطلبان برای ثبت سوابق تحصیلی بر اساس اعلام آموزش و پرورش اقدام کنند
  • نمایشگاهی از معرفی هفته مشاغل در آران وبیدگل
  • دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی منتشر شد
  • دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد
  • ۴ نفر در آزمون سراسری دستگیر شدند
  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته های کنکور آغاز شد