Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مقابله با «آدنوکارسینومای مجرای لوزالمعده» که تهاجمی‌ترین شکل سرطان لوزالمعده است محققان نوعی نانوذرات تخریب‌پذیر ساختند. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، محققان روش ساده‌تری برای تحویل دارو‌های ضدسرطان لوزالمعده ارائه کردند. پژوهشگران مرکز پزشکی کانزاس‌سیتی و دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی مسیری جدید برای تحویل دارو‌های ضدسرطان لوزالمعده طراحی کرده‌اند که می‌تواند مبارزه با این بیماری را بسیار ساده‌تر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محصورسازی دارو‌های سرطانی در نانوذرات نشان می‌دهد که تومور‌ها را به‌طور موثرتر هدف قرار داده می‌شوند و از خطرات دیگر قسمت‌های بدن جلوگیری خواهد شد.

نتایج مطالعه در مجله Molecular Pharmaceutics منتشر شده‌است.

ساشانتا بانرجی از محققان این پروژه معتقد است که به محض این که این فناوری برای استفاده در بیماران آماده شود، این روش تعداد دوز‌های مورد نیاز بیماران را کاهش می‌دهد و همچنین به‌طور موثری از پیشرفت تومور جلوگیری می‌کند.

آدنوکارسینومای مجرای لوزالمعده تهاجمی‌ترین شکل سرطان لوزالمعده است. این سرطان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. بیماران مبتلا به این نوع سرطان شانس بقای پنج ساله حدود ۸ درصد دارند. حدود ۷ درصد از کل مرگ‌های سرطانی در آمریکا ناشی از آدنوکارسینومای مجرای پانکراس است.

جمسیتابین داروی استاندارد فعلی برای درمان این سرطان است. با این حال، جمسیتابین فقط اندکی شانس زنده ماندن بیماران را افزایش می‌دهد. جمسیتابین به سرعت در بدن تخریب می‌شود و اثربخشی آن را محدود می‌کند. تومور‌های سرطانی لوزالمعده نیز اغلب در برابر این دارو مقاومت می‌کنند.

درمان موثرتری برای این نوع سرطان ارائه شده که به مهارکننده گیرنده خارج سلولی کیناز (ERKi) شهرت دارد. تحقیقات ژنتیکی نشان داده است که جهش ژنی یکی از عوامل اصلی رشد تومور پانکراس است. آنزیم ERK با این جهش برهم‌کنش دارد؛ بنابراین، مهار این آنزیم می‌تواند فرآیند گسترش سرطان را کُند کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مقاومت در برابر جمسیتابین نیز به این آنزیم مربوط می‌شود.

چندین مشکل برای درمان بیماران با ERKi وجود دارد. این دارو سمی است و می‌تواند باعث آسیب به سایر قسمت‌های بدن شود. ERKi در آب حل نمی‌شود و تهیه یک فرمولاسیون موثر را دشوار می‌کند. همچنین این ماده در معرض تجزیه در بدن قرار دارد و اثربخشی آن با تجزیه شدن محدود می‌شود.

برای مقابله با این مشکلات، محققان روش جدیدی برای رساندن دارو به تومور‌های پانکراس ایجاد کردند. آن‌ها یک سیستم تحویل نانوذرات را طراحی کردند تا هم جمسیتابین و هم ERKi را به لوزالمعده برسانند و در آنجا بیشترین تأثیر را داشته باشند.

این دو دارو در نانوذرات ساخته شده از پلیمر‌ها محصور شده‌اند. نانوذرات تجزیه دارو‌ها را متوقف می‌کنند و از سایر بخش‌های بدن در برابر اثرات سمی این دارو محافظت می‌کنند.

pH داخل سلول‌های تومور کمتر از pH دیگر نواحی بدن است. این نانوذرات برای آزاد‌سازی داروها، درصورت تماس با محیط pH پایین‌تر، طراحی شده‌اند. به این ترتیب، محققان می‌توانند دارو‌ها را به‌طور خاص به سلول‌های سرطانی و نه سایر مناطق بدن، برسانند.

این تیم تحقیقاتی در حال حاضر روی ترکیبات دیگر دارویی برای درمان سرطان‌های مختلف کار می‌کنند و همچنین در حال ایجاد پلیمر‌های جدید برای بهبود درمان سرطان هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سرطان لوزالمعده فناوری نانو سرطان لوزالمعده دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۳۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دکتر امیر حسابی شامگاه شنبه در این راستا افزود: ظهر شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه، طی یک عمل جراحی تومور ۱۴ سانتی‌متری از کلیه کودک ۲٫۵ ساله در بیمارستان کودکان بندرعباس خارج شد.

حسابی اظهار کرد: این عمل از بزرگ‌ترین عمل های جراحی کودکان است که پیش از این هم در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده و تمامی موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

فوق تخصص جراحی اطفال بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس نیز که انجام این عمل جراحی را برعهده داشت، گفت: دختر بچه ۲/۵ ساله، ۲ هفته پیش متوجه برآمدگی در شکم شده بود که بررسی‌ها نشان داد، توموری حدود ۱۴ سانتی‌متری در کلیه چپ این کودک وجود دارد.

دکتر سعیده مجیدی افزود: این تومور از نوع بدخیم بود که باید به طور کامل برداشته می‌شد، خوشبختانه عمل جراحی بیمار به‌خوبی انجام شده و حال عمومی کودک مساعد است.

بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس بهمن ماه پارسال با ظرفیت ۱۱۲ تختخواب با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس در سال ۱۴۰۰ و با همکاری پالایشگاه نفت‌ بندرعباس با هدف ایفای مسئولیت‌های اجتماعی آغاز و در سال ۱۴۰۲ به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تحویل داده شد.

با تاکید ریاست جمهور در زمینه توسعه درمان و آموزش پزشکی، این بیمارستان طی ۲ سال تکمیل شد.

عملیات اجرایی و تجهیز این طرح با هزینه‌ای افزون بر پنج هزار میلیارد ریال به اتمام رسید و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای تامین تجهیزات پزشکی و اداری حدود ۲ هزار میلیارد ریال هزینه کرد.

این بیمارستان دارای امکاناتی در تراز استانداردهای جهانی ازجمله بخش‌های اتاق عمل، مراقبت‌های ویژه نوزادان وکودکان، بخش‌های بستری داخلی، جراحی اتاق عمل، عفونی، ریه، خون، سرطان، نورولوژی، قلب، تصویربرداری، رادیولوژی، سونوگرافی، سی تی اسکن، آزمایشگاه و اورژانس است.

دیگر خبرها

  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • برچسب نانویی هیوندای، خودرو را در تابستان ۱۰ درجه خنک‌تر می‌کند!
  • روشی جالب برای به دام انداختن رانندگان خاطی + فیلم