Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان تامین اجتماعی به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیرۀ انتقال این ویروس، تاکنون ۱۰۷ اقدام در مواجهه با بیماری کووید۱۹ به انجام رسانده و تعداد زیادی اقدام دیگر را برای این منظور در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایسنا، موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی اقدامات سازمان تامین اجتماعی را به پنج گروه کنترل شیوع بیماری و قطع زنجیره انتقال ویروس، خدمت رسانی به بیماران کووید ۱۹، حمایت از کسب و کارها، بنگاه های تولیدی و کارفرمایان، حمایت از کارگران و بیمه شدگان و اقدامات آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در مواجهه با کرونا تفکیک کرده و ارائه داده است که در ادامه به مهمترین اقدامات این سازمان در حوزه حمایت از کسب‌وکارها و حمایت از کارگران و بیمه‌شدگان می پردازیم: 

حمایت از کسب‌وکارها، بنگاه‌های تولیدی و کارفرمایان

با توجه‌ به لزوم کاهش رفت‌ و آمدها و لغو تجمعات غیرضروری برای کنترل شیوع ویروس، بسیاری از مشاغل به‌طور مستقیم تحت‌ تأثیر قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از آن‌ها ناچار به تعطیل‌ کردن کسب‌ و کار خود شده‌ و برخی هم به دلیل کاهش مراجعه و تقاضای خانوارها برای دریافت خدمات با رکود قابل‌ توجهی مواجه شده‌اند.

دراین‌راستا، سازمان تأمین اجتماعی برای حمایت از کسب‌ و کارها و کارفرمایانی که از این شرایط بیشترین آسیب را دیده‌اند، تمهیدات زیر را در نظر گرفته است:

۱- امهال حق‌ بیمه سهم کارفرما (۲۰ درصد) در اسفندماه ۱۳۹۸، فروردین و اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برای ۱۴ رسته از فعالیت‌ها و کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی که تحت تأثیر مستقیم بیماری کووید ۱۹ قرار گرفتند؛ به نحوی که در این بازه زمانی مکلف به پرداخت حق‌ بیمه سهم کارفرما (۲۰درصد) نبودند، با امکان تقسیط حق‌ بیمه دوره مذکور برای آن‌ها بدون اخذ جریمه از تیرماه لغایت اسفندماه ۱۳۹۹.

۲- امهال حق‌ بیمه سهم کارفرمایی آذر و دی ‌ماه سال ۱۳۹۹ برای ۱۳ رشته‌فعالیت آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا با امکان پرداخت یا تعیین ترتیب پرداخت (سررسید اقساط تا پایان خردادماه ۱۴۰۰) حداکثر تا پایان اسفندماه ۱۳۹۹.

(این رشته‌فعالیت‌ها عبارت‌اند از: (۱) آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، آرایشگاه‌های مردانه و گرمابه‌های عمومی، (۲) تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها، (۳) توزیع صنایع دستی و فرش دستباف، (۴) دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، زیارتی و آژانس‌های مسافرتی، (۵) شرکت‌های مسافربری برون‌شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی، (۶) عرضۀ گل و گیاهان زینتی و ماهی‌های زینتی، (۷) قنادی، آجیل، شیرینی‌پزی، آبمیوه و بستنی‌فروشی، (۸) کلیۀ باشگاه‌های ورزشی، مراکز ورزشی آبی و استخرها، (۹) مراکز فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای (غیردیجیتال)، موزه‌ها، سینماها، تئاترها و مهد کودک‌ها، آتلیه و عکاسی‌ها، (۱۰) مراکز فروش پوشاک، کیف، کفش، خرازی و خیاطی، (۱۱) مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزئینات داخل ساختمان، (۱۲) مراکز فروش کادویی، اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر و (۱۳) مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمان‌سراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدمات بین‌راهی و زائرسراها، باغ‌ وحش‌ها، شهربازی‌ها و بوستان‌ها و سایر مراکز تفریحی.

۳- حمایت از کارفرمایان و لذا اشتغال و تولید با تقسیط بدهی‌های معوقه در صورت ارائه درخواست.

۴- همکاری در خصوص انجام بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی که به‌صورت دورکاری مشغول فعالیت هستند.

۵- حمایت از کارفرمایان، اشتغال و تولید با تقسیط بدهی‌های معوقه در صورت ارائه درخواست.

۶- تعلیق موقت برگزاری جلسات کمیسیون‌های پزشکی (موضوع ماده ۹۱ قانون تأمین اجتماعی) و شوراهای پزشکی تا پایان اردیبهشت‌ماه  ۱۳۹۹.

۷- توقف انجام بازرسی از کارگاه‌ها به‌جز در موارد خاص تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹.

۸- تمدید مهلت صدور درخواست بازرسی دفاتر و اخذ مدارک و مستندات از کارفرمایان و انجام بازرسی آخرین سال مالی به‌ منظور همکاری بیشتر با بنگاه‌های اقتصادی و همسویی با سازمان امور مالیاتی.

۹- عدم‌ قطعیت مطالبات سازمان ناشی از توقف و تعلیق فعالیت (تعلیق فعالیت هیئت‌های تشخیص مطالبات رسیدگی به اعتراض کارفرمایان) از اسفندماه ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹.

۱۰- توقف و تعلیق اقدامات مطالباتی سازمان از اسفندماه ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹.

حمایت از کارگران و بیمه‌شدگان  

در راستای حمایت از بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی (اعم از بیمه‌پردازان و مستمری‌بگیران) نیز چند اقدام مهم در سازمان تأمین اجتماعی به شرح زیر انجام شد:

۱- پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به تمام بیمه‌شدگان مبتلا به بیماری کووید۱۹ و احتساب دوره مزبور به‌عنوان سابقه پرداخت حق‌بیمه (برای مشاهدۀ تعداد پرداختی‌ها در این رابطه به شکل ۲ رجوع شود.)

۲- تسهیل در پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه‌شدگان دچار کووید ۱۹ به شرح زیر:

- پرداخت غرامت بدون انجام تشریفات اداری (معرفی به مراجع پزشکی و تکمیل فرم معرفی‌ به‌کار توسط کارفرما)، درصورتی‌که گواهی استراحت ارائه‌شده ۱۵ روز و کمتر باشد.

- پرداخت غرامت تا سقف یک ماه بدون نیاز به تأیید مراجع معتمد پزشکی سازمان، درصورتی‌که بیمه‌شده در بیمارستان بستری شده باشد.

۳- پرداخت علی‌الحساب غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری بدون نیاز به تأیید مراجع پزشکی سازمان (پزشک معتمد و شورای پزشکی) و حذف استعلام وضعیت و معرفی‌به‌کار از این فرایند.

به‌ غیراز فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹، در شش ماه منتهی به آبان‌ماه ۱۳۹۹، تعداد اسناد صادره بابت غرامت دستمزد ایام بیماری نسبت به ماه‌های مشابه در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده که این افزایش تا حدود زیادی ناشی از ابتلای‌ بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان به بیماری کووید۱۹ بوده است. احتمالاً کاهش تعداد پرداختی‌ها در دو ماه نخست سال نیز ناشی از تعطیلی‌های گسترده کسب‌وکارها و لذا کاهش غرامت‌های ناشی از کار بوده است.

درمجموع، در هشت‌ماهه نخست سال ۱۳۹۸، به تعداد ۲۸۳ هزار و ۷۸۶ غرامت دستمزد ایام بیماری پرداخت شده بود که در مدت مشابه در سال ۱۳۹۹، این رقم به ۳۴۲ هزار و ۲۵۶ افزایش یافته است. به عبارت دیگر تعداد غرامت‌های دستمزد ایام بیماری در هشت‌ماهۀ نخست ۱۳۹۹ به نسبت مدت مشابه در سال گذشته ۲۰.۶ درصد رشد داشته است.

۴- تعلیق بازرسی احراز اشتغال قالیبافان، کارگران ساختمانی و سایر بیمه‌شدگان خاص تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹.

۵- ابلاغ تجویز داروهای بیماران مزمن دارای پروندۀ مزمن به‌صورت دو ماهه به‌جای یک ماه.

۶- تعلیق بازرسی بیمه بیکاری تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹.

۷- افزایش استحقاق درمان متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در دوران شیوع ویروس کرونا لغایت شهریورماه ۱۳۹۹.

۸- تمدید اعتبار دفترچه درمانی بیمه‌شدگان گروه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران لغایت آبان‌ماه ۱۳۹۹ و اعمال آن در سیستم استحقاق درمان.

۹- پرداخت کمک‌هزینه کفن‌ و دفن به فوت‌شدگان ناشی از بیماری کووید۱۹ (برای مشاهده روند رشد این نوع پرداخت‌ها به جدول زیر نگاه کنید).

به‌غیراز فروردین‌ماه ۱۳۹۹، در هفت ماه منتهی به آبان‌ماه ۱۳۹۹، تعداد اسناد صادره بابت کمک‌هزینه کفن‌ و دفن نسبت به ماه‌های مشابه در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده که این افزایش تا حدود زیادی ناشی از فوت‌ بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان بر اثر بیماری کووید۱۹ بوده است.

درمجموع، در هشت‌ماهه نخست سال ۱۳۹۸، به تعداد ۳۵,۲۳۱ سند کمک‌هزینه کفن‌ودفن صادر شده بود که در مدت مشابه در سال ۱۳۹۹، این رقم به ۴۳,۰۰۴ افزایش یافته است. به عبارت دیگر، تعداد اسناد صادرشده بابت کمک‌هزینه کفن‌ودفن در هشت‌ماهۀ نخست ۱۳۹۹ به نسبت مدت مشابه در سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

۱۰- برقراری مستمری برای بازماندگان بیمه‌شدگان فوت‌شده بر اثر بیماری کووید۱۹.

۱۱- تسهیل شرایط احراز مقرری بیکاری برای افرادی که از اسفندماه ۱۳۹۸ تا اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ بر اثر کرونا بیکار شده بودند و لحاظ این نوع بیکاری در قالب حوادث غیرمترقبه (موضوع تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمۀ بیکاری)، به‌طوری‌که بالغ‌بر ۷۳۸ هزارنفر مشمول دریافت این مقرری شدند.

(جزئیات در جدول ۲ ارائه شده است.)

۱۲- حذف استعلام وضعیت و معرفی به کار برای پرداخت استراحت‌های پزشکی که لیست پرداخت حق‌ بیمه آن‌ها با مدت استراحت مطابقت دارد.

۱۳- تمدید اعتبار دفاتر درمانی منتهی به بهمن‌ماه ۱۳۹۸ تمام بیمه‌شدگان تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ بدون توجه به تداوم پرداخت بیمه‌ای.

۱۴- حذف فرایند لزوم تأیید شورای پزشکی در خصوص افرادی که مهلت دفاتر درمانی آنان زودتر از موعد مقرر (چهار و شش ماهه) به اتمام رسیده است.

۱۵- تمدید تاریخ خروج از کفالت و اعتبار دفاتر درمانی همسران و فرزندان اناث مستمری‌بگیران به‌ترتیب به مدت سه و یک سال.

۱۶- لغو فرایند معاینات پزشکی بدو بیمه‌پردازی برای متقاضیان انعقاد قرارداد بیمه با ماهیت غیراجباری ازجمله بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامۀ بیمه به‌طور اختیاری، رانندگان، و کارگران ساختمانی تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹.

۱۷- تسهیل شرایط معافیت از معاینات پزشکی اولیه متقاضیان بیمه با ماهیت غیراجباری (طی دستور اداری شمارۀ ۱۹۶۵/۹۹/۱۰۰۰ مورخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹).

۱۸- تعلیق استعلام از سازمان پایانه‌های کشور در خصوص تمدید و یا صدور کارت هوشمند رانندگان و پذیرش تداوم بیمه‌پردازی بیمه‌شدگان موردنظر تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹.

۱۹- موافقت با تداوم بیمه‌پردازی و تأمین اعتبار دفاتر درمانی کارگران ساختمانی که مدت کارت مهارت فنی آنان در فواصل اسفند ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹منقضی شده بود تا خردادماه ۱۳۹۹.

۲۰- صدور پیش‌نویس حکم بازنشستگی به محض ترک کار بیمه‌شده تا زمان دریافت لیست ماهانه کارفرما.

۲۱- افزایش مهلت‌های مربوط به فرایند انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه بهمن‌ماه ۱۳۹۸ بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به‌طور اختیاری، بیمه‌شدگان توافقی فعال انفرادی، خادمین ثابت مساجد، باربران، قالیبافان و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار و غیره لغایت مردادماه ۱۳۹۹.

۲۲- تسهیل شرایط مربوط به اعتراض بیمه‌شدگان به آرای کمیسیون‌های پزشکی بدوی که پایان مهلت اعتراض آن‌ها پس از تاریخ اول اسفند ۱۳۹۸ بوده است.

۲۳- صدور مجوز تمدید دفاتر درمانی فرزندان ذکور بالای ۱۹ سال تمام بر مبنای کارت دانشجویی یا برنامۀ هفتگی معتبر به‌جای گواهی اشتغال به تحصیل.

تمدید مهلت ابلاغ مجدد رأی و ثبت اعتراض برای بیمه‌شدگانی که پایان مهلت اعتراضشان به رأی کمیسیون پزشکی بدوی پس از تاریخ اول اسفند ۱۳۹۸ بوده و موفق به ثبت اعتراض خود نشده بودند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امهال حق بیمه همه باهم علیه کرونا سازمان تامین اجتماعی غرامت ایام بیماری غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه سهم کارفرما مدت مشابه در سال بیماری کووید۱۹ اسفندماه ۱۳۹۸ تأمین اجتماعی کمک هزینه کفن دفاتر درمانی پرداخت غرامت حمایت از کسب شیوع ویروس بیمه شدگان پرداخت حق سال ۱۳۹۸ ماه ۱۳۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۴۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تسهیل مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در دیدار با اعضای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ضمن تأکید بر ضرورت حمایت ملی از زیرساخت‌های استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد اظهار کرد: برای صیانت از هویت مشهد که منتسب به امام مهربانی‌ها است، شایسته است که تمامی برنامه‌ها به‌ویژه برنامه‌هایی که با حضور زائران و کیفیت سفر آنان ارتباط دارد متناسب با هویت امام هشتم (علیه‌السلام) باشد.

وی با تأکید بر اینکه دولت مهم‌ترین جریانی است که می‌تواند از پیک‌های زیارتی مشهد گره‌گشایی کند، افزود: در ایام نوروز و ایام سوگواری دهه آخر صفر از تمام کشور زائر به مشهد می‌آید که با توجه به تشرف میلیونی این حجم از زائران نیاز به داشتن نگاه ملی و حمایت دولتی نسبت به زیرساخت‌های این شهر بیشتر احساس می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ضروری است تا نواقصی که در مسیر حمل‌ونقل جاده‌ای زائران وجود دارد برطرف شود، ادامه داد: مسئله حمل‌ونقل از جمله عرصه‌های حیاتی و حساس زندگی مردم است. چه حمل‌ونقل هوایی و چه ریلی و جاده‌ای، عمده خانواده‌ها برنامه‌ریزی برای چگونگی رسیدن به مقصد خود در یک سفر را از جمله محورهای تصمیم‌گیری خود در نظر می‌گیرند و در این میان، تردد جاده‌ای از اولویت نخست برخوردار است.

وی با اشاره به نادیده گرفته شدن حضور میلیونی زائران و ترددهای چشمگیر در جاده‌ها در تصمیم‌گیری‌های وزارت راه و شهرسازی افزود: در این راستا ضروری است تا تأمین منابع مالی آزادراه حرم تا حرم هر چه سریع‌تر انجام شود. این جاده که پیرامون آن تلاش‌های بسیاری در حال انجام است همچنان به مرحله اجرا نرسیده است که این موضوع باعث شده رسیدن زائر امام رضا(ع) به مشهد مقدس با گرفتاری و سختی همراه باشد.

امام جمعه مشهد با اشاره به‌ضرورت ایمن‌سازی جاده‌های استان خراسان رضوی ابراز کرد: یکی از نقاط حادثه‌خیز استان جاده سبزوار به شاهرود است که بیشترین تصادفات جاده‌ای نیز در آن رخ می‌دهد، در این خصوص نیز باید راهکاری از سوی وزارت و راه شهرسازی اتخاذ شود تا دیگر شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم.


آیت‌الله علم‌الهدی با انتقاد از نا به سامانی وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی در ایام پیک مسافری خاطرنشان کرد: متأسفانه در این ایام که مسافران زیادی قصد تشرف به مشهدالرضا (علیه‌السلام) را دارند، برخی از شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت‌های مسافربری را افزایش می‌دهند و یا در حمل‌ونقل ریلی که وسیله تشرف قشر متوسط جامعه است زائران برای تهیه بلیت با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند که گاهی درخواست‌ها برای اضافه کردن یک رام قطار فوق‌العاده نیز در این خصوص بی‌نتیجه مانده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان
  • ضرورت تسهیل مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران
  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی در خوزستان
  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و ۵ دهک اول درآمدی در خوزستان
  • تمدید اعتبار  سیستمی پوشش بیمه ای بیمه شدگان روستایی و سلامت همگانی ایرانیان 5 دهک اول درآمدی
  • ​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند
  • سازمان تامین اجتماعی به حداقل تعهدات درمانی خود در خصوص بیمه شدگان در شوش و کرخه عمل کند
  • عدم‌ پرداخت دستمزد و بیمه و نبود امنیت شغلی ظلم به کارگران است
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد، چه می‌شود؟
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد چه می‌شود؟