Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-04@04:39:06 GMT

راه‌اندازی کتابخانه سیار روستایی

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۰۷۴۶

راه‌اندازی کتابخانه سیار روستایی

 غیر از مسجد و امامزاده، تقریباً هیچ مکان عمومی فرهنگی در این روستاها فعال نیست و همین جای بسی تعجب است. وجود کتابخانه عمومی روستای کیگا که آن هم در سال ۱۳۸۸ از سوی سازمان «مسکن و شهرسازی» و با کمک مالی خیّران ساخته شده است، یک ظرفیت بالقوه برای ارائه خدمات به جامعه روستایی غرب تهران با حدود ۱۴ هزار نفر جمعیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با این سؤال که چرا در روستاهای دیگر غرب تهران کتابخانه عمومی ساخته نمی‌شود، به سراغ «هادی ناصری»، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ می‌رویم. او می‌گوید: «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور براساس سیاست‌های مصوب خود در روستاهایی که دارای جمعیت بالای ۲هزار و ۵۰۰ نفر هستند، می‌تواند کتابخانه ایجاد کند. علاوه بر این نهاد، کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس قانون، بودجه‌ای برای ساخت کتابخانه ندارد و در قانون تنها به‌عنوان یک بهره‌بردار مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس، تعداد قابل توجهی از روستاها از داشتن کتابخانه محروم شدند و هیچ‌گاه صاحب کتابخانه نمی‌شوند. برای حل این مشکل، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ۲ راهکار ارائه کرده است.

نخست «ایجاد پیشخوان کتاب» و دوم «راه‌اندازی کتابخانه سیار».»  او در ادامه می‌افزاید: «کتابخانه کیگا که با همت خیّران و البته سازمان مسکن و شهرسازی ساخته شده است، می‌تواند مرکز ارائه خدمات به روستاهای اطراف نیز باشد. امروز کتابخانه‌های عمومی خدمات خود را گسترده‌تر کرده‌اند و به‌عنوان مراکز فرهنگی چند منظوره مورد توجه قرار گرفته‌اند. برگزاری کلاس‌های آموزشی، دوره‌های مشاوره، برگزاری جلسات نقد، بررسی و رونمایی کتاب از جمله خدمات مهمی هستند که در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شوند.» ناصری تأکید می‌کند: «اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران به‌عنوان یک دستگاه بهره‌بردار آماده است در صورت فراهم آمدن زیرساخت‌ها نسبت به تجهیز و بهره‌برداری حداکثری از امکانات اقدام کند.» 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در ادامه با بیان اینکه کتابخانه عمومی در روستای کیگا فرصت خوبی برای توسعه فعالیت‌های کتابخانه‌ای است، می‌گوید: «در صورتی که دستگاه‌های مربوط به تعهدات خود عمل کنند و یا خیّران نسبت به اهدای اتوبوس برای کتابخانه سیار اقدام کنند، ما آماده‌ایم ضمن تجهیز آن و با مرکزیت کتابخانه عمومی شهدای کیگا، کتابخانه سیار نیز در این منطقه راه‌اندازی کنیم که به واقع اقدام مبارکی خواهد بود. همان‌گونه که به تازگی در ایام دهه‌فجر در بهمن ماه، کتابخانه سیار «یار مهربان ۱۰» را در منطقه شمیرانات و با هدف ارائه خدمات به روستاهای شمال تهران راه‌اندازی کردیم و مورد استقبال نیز قرار گرفت.»

کد خبر 587655 برچسب‌ها فرهنگ همشهری محله کتابخانه، کتابخوانی، کتابداری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ همشهری محله کتابخانه کتابخوانی کتابداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۰۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اورهال واحد سیار فرآورشی اسکید مونتد با ظرفیت بیش از ۵۰ هزار بشکه در روز

 رضا طرفی سرپرست واحد سیار فرآورشی آزادگان جنوبی (اسکید مونتد) در خصوص اورهال و تعمیرات اساسی این واحد گفت: نظر به اینکه راهبری این واحد عملیاتی در سال ۱۴۰۲ به شرکت نفت و گاز اروندان تحویل داده شد و با توجه به برنامه‌های کلان شرکت ملی نفت ایران برای برداشت هر چه بیشتر و افزایش تولید از میادین مشترک؛ بعد از تحویل‌گیری این تاسیسات از سوی مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان برنامه‌های تعمیرات اساسی در دستور کار قرار گرفت.

او می‌گوید: این واحد تولیدی با ظرفیت بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت در روز، پنج سال در سرویس بوده و پیش از این تعمیرات اساسی بر روی آن انجام نشده است.

به گفته او بر همین اساس شرکت نفت و گاز اروندان برنامه‌های خود را برای اصلاح، تعمیر، نگهداری و بازرسی مخازن موجود به منظور افزایش تولید و کارایی بهتر تجهیزات فرآیندی را آغاز کرد.

سرپرست واحد سیار فرآورشی اسکید مونتد گفت: طی جلساتی مشترک در همه بخش‌ها الزامات مورد نیاز در نظر گرفته شد و بعد از صدور مجوز‌های قانونی و دستورالعمل‌های اجرایی و ایمنی از سوی مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان به پیمانکار، کار تعمیرات اساسی از ۱۹ فروردین ماه سال جاری با نظارت و مدیریت ما آغاز شد.

وی با بیان اینکه تعمیرات اساسی بر روی پنج مخزن نفت شامل سه مرحله تفکیک‌گر و دو مرحله نمک‌گیر انجام شد، افزود: مراحل تمیز کاری و تعمیر با خارج کردن ۶۰۰ قطعه داخلی آغاز شد و مرحله بستن آنها طی روز‌های اخیر به پایان رسید.

طرفی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و راه‌اندازی مجدد ردیف اول این واحد، گفت: قبل از راه‌اندازی مجدد تمامی برنامه‌های ایمنی، PSSR (بازبینی ایمنی پیش از راه‌اندازی) و موارد مربوط به الزامات قبل از راه‌اندازی در جلسات تخصصی بررسی و با اجرای تمام الزامات ایمنی راه‌اندازی مجدد انجام شد.

سرپرست واحد فرآورشی اسکید مونتد ادامه داد: در این تعمیرات اساسی ۶۰۰ متر مربع از مخازن و تجهیزات، ۶۰۰ قطعه، تمامی شیرآلات فرآیندی، پمپ‌ها و دیگر تجهیزات مربوط به ردیف اول کارخانه شستشو، سرویس و تعمیر گردید.

به گفته او در این مدت از فرآیند اورهال تمام مراحل کار با هماهنگی، نظارت بازرسی و HSE انجام شد و هیچگونه حادثه‌ای رخ نداد و رعایت نکات ایمنی را در درجه اول اهمیت کار قرار دادیم.

طرفی در پایان از کلیه کارکنان جهادی و سخت‌کوش شاغل در واحد‌های عملیاتی، تعمیراتی و ستادی خود که در جهت انجام این اورهال در میدان آزادگان جنوبی تلاش و فعالیت ۲۴ ساعته داشتند تقدیر و تشکر کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • راه اندازی نخستین مدرسه فریلنسری ایران
  • اورهال واحد سیار فرآورشی اسکید مونتد با ظرفیت بیش از ۵۰ هزار بشکه در روز
  • مدرسه فریلنسری ایران راه اندازی می‌شود
  • راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز
  • راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام
  • اولین کتابخانه ملی دیجیتال جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • اولین کتابخانه دیجیتال ملی جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • ارائه خدمات درمانی رایگان به معلمان در مراکز درمانی یزد