Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی هشت سال تلاش دولت تدبیر و امید این سه ضلع هر چند با کم و کاستی هایی همراه بود اما هرگز از هم گسسته نشد و با وجود تحریم های سخت و شکننده، پله های ترقی در عرصه های مختلف علمی، کشاورزی، صنعتی و عمرانی طی شد و ایران اینک به مرحله‌ای رسیده که در بسیاری از بخش ها در دنیا حرفی برای گفتن داشته و توان رقابت جهانی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگاران ایرنا در ادامه سلسله گزارش های جهش تولید که در برگیرنده بازه زمانی اول تا دهم اسفندماه است تلاش کردند تا بخش دیگری از دستاوردهای دولت تدبیر و امید را بازگو کنند تا ضمن در جریان قرار گرفتن آحاد جامعه از این تلاش ها، انگیزه و امید برای ادامه کار بیشتر شود.

توسعه شرکت های دانش بنیان، دستیبابی به تجهیزات پیشرفته در بخش کشاورزی نوین، به نتیجه رساندن طرح‌های نیمه تمام، هدایت استان‌ها به سمت صنعتی شدن و توجه ویژه دولت به منطقه جاسک از جمله موضوعاتی است که دستمایه تهیه گزارش به همت خبرنگاران ایرنا در استان های مختلف شده که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم:

آذربایجان  غربی

پیشرفت علم و فناوری در کنار گسترش اقتصاد و صنعت یکی از راهکارهای رشد کشور است که می‌تواند شتاب توسعه در دیگر بخش ها را نیز بیشتر کند و راه اندازی نخستین منظومه فضایی کشور توسط فناوران آذربایجان‌غربی، روند تعالی علم و فناوری را در نقاط مختلف کشور از جمله در این استان نشان می‌دهد.

موضوع توسعه دانش بنیان در تمامی بخش های کشور بسیار مورد تاکید بوده و همواره در مساله بنیادین اقتصاد مقاومتی نیز به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای پیشرفت کشور به شمار می‌رود.

یکی از رویکردهایی که در حوزه علم و فناوری توسط دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار دارد، اجرایی‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کامل قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و حرکت به سمت خلق دستاوردهای اقتصادی در راستای نیل به اهداف جهش اقتصادی بوده است.

توجه به توسعه واحدهای فناور و دانش بنیان، ایجاد ارتباط بین این واحدها و توسعه صنعتی، همواره در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار داشته است که این مهم با سرعت و شتاب زیادی در سال های اخیر در آذربایجان غربی دنبال می‌شود.

این مطلب بخشی از مقدمه گزارش مرکز ارومیه با عنوان ساخت نخستین منظومه فضایی کشور، نشانه رشد فناورانه آذربایجان‌غربی است که به جزئیات رونمایی از نخستین منظومه فضایی کشور با عنوان منظومه ‌ماهواره سنجشی حاج قاسم سلیمانی و ماهواره فضایی اروم سَت در ارومیه پرداخته است.

مرکز ارومیه همچنین در گزارش دیگری به تلاش های دولت تدبیر و امید برای به اتمام رساندن تالار مرکزی ارومیه اشاره کرده و آن را گامی بلند به سوی تبدیل شدن آذربایجان غربی به عنوان قطب فرهنگی کشور برشمرده است.

اهتمام دولت برای اتمام انتظار ۱۲ ساله اصحاب فرهنگ در آذربایجان‌غربی عنوان این گزارش است که در بخشی از آن می خوانیم: ۱۲ سال پیش یا به عبارتی سال ۱۳۸۶ کلنگ احداث تالار مرکزی ارومیه در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع بر زمین زده شد و تا سال ۱۳۹۲ تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت.

از سال ۱۳۹۲ با شروع فعالیت دولت یازدهم،  این طرح شاخص، شتاب بیشتری گرفته و ‌با سرعت به مسیر خود ادامه داد و در سال های اخیر، نزدیک به ۷۰ درصد باقی مانده طرح اجرایی شده است.

اگرچه تالار مرکزی ارومیه پروژه ای ملی بود ولی از حمایت های استانی به ویژه استاندار آذربایجان غربی بی نصیب نماند و علاوه بر آن، در بازدید اخیر "محمدباقر نوبخت" رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، روند حرکت این طرح را مضاعف کرد.

اگر کمی به سال های گذشته و حتی امروز نگاه کنیم، نبود فضا و سالن برای اجرای نمایش و برگزاری کنسرت موسیقی و یرنامه های دیگر قصه پر غصه ای بود که ‌بارها شنیده می شد اما این بار گویی دولت تدبیر و امید کمر همت بسته تا طرح به جا مانده از گذشته را قبل از پایان دوره،  به سرانجام رسانده و مردم این دیار را از این نعمت بهره مند ساخته و علاوه بر این، ‌استان مرزی آذربایجان غربی را در جایگاه شایسته ای در حوزه زیرساخت های فرهنگی قرار دهد.

اصفهان

گشایش فصل امید با انجام ۳ طرح‌ شاخص ماندگار دولت در اصفهان عنوان گزارشی است از خبرنگار مرکز اصفهان که اقدامات مهم دولت تدبیر و امید در این استان از جمله سه طرح افتتاح آزادراه شرق اصفهان، آغاز عملیات اجرایی ساخت سه هزار مسکن محرومان و بهره‌برداری از پروژه‌های تامین پایدار برق را تشریح کرده و در مقدمه آورده است: سال ۹۹ در سال‌های مختلف فعالیت دولت‌ها در ایران منحصر بفرد و خاص بوده است، شیوع ویروس غیرقابل پیش بینی و خطرناک کرونا همزمان با سراسر جهان، تنگناهای بسیاری را بر کشورمان و بخصوص اقتصاد و کسب و کار تحمیل کرد اما با این وجود افتتاح طرح‌ها و پیشبرد اهداف در راستای سازندگی و توسعه متوقف نشده است.

در دیار نصف جهان در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل، مسکن، انرژی، کشاورزی، علمی، فرهنگی، منابع طبیعی، ورزش و دیگر بخش‌ها طرح‌های متعدد و مفیدی به بهره برداری رسید.

استان اصفهان با ۲۴ شهرستان و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی دارد.

دولت به ویژه در سال جاری کوشیده است که در بخش‌های گوناگون و به خصوص در محرومیت زدایی پروژه‌های متعددی را به سرانجام برساند که سبب رفاه حال بیشتر مردم و بسترسازی توسعه شود.

آزاد راه شرق اصفهان به دلیل اهمیت حمل و نقل و کاهش تصادفات و تسهیل در عبور و مرور، ساخت سه هزار مسکن محرومان از جنبه محرومیت‌زدایی و توجه بیشتر به اقشار آسیب پذیر و توزیع و تامین پایدار انرژی برق با هدف کمک به تامین این نیاز حیاتی ساکنان و همچنین واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله اصلی‌ترین طرح های امسال به شمار می‌رود.

متولیان هریک از این بخش‌ها معتقدند که تخصیص اعتبارات کافی و توجه به آنان سبب توسعه و جهش تولید در هر یک و زیرمجموعه‌هایشان خواهد شد و برای پیشرفت سال‌های آینده زمینه ساز مناسبی خواهند بود.

کرمانشاه

خبرنگار ایرنا در کرمانشاه نیز در ادامه سلسله گزارش های جهش تولید و دستاوردهای دولت در هشت سال گذشته گزارشی با عنوان صنعتی شدن کرمانشاه؛ راهی سخت اما قابل تحقق تهیه کرده و در مقدمه نوشته است: چند پروژه کلان صنعتی در کرمانشاه در دست اجراست که با بهره‌برداری از آنها این استان مرزی به جرگه مناطق صنعتی کشور می‌پیوندد اگرچه راه سخت و دشواری به نظر می‌رسد اما با نگاه موجود در میان دولتمردان قابل تحقق و دست‌یافتنی است.

دولت تدبیر و امید به خوبی مسیر توسعه کرمانشاه را پیدا کرد؛ استانی با یک عقب ماندگی تاریخی، درگیری هشت ساله در جنگ تحمیلی و تخریب زیرساخت های آن و مهاجرپذیر که با آسیب ها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند و شاخص ترین آنها نرخ بیکاری بالاست که در سال‌های اخیر همواره رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

سرمایه گذاری دولت تدبیر و امید در سه سال اخیر منجر به کاهش محسوس نرخ بیکاری در استان کرمانشاه شده به طوریکه در پاییز ۱۳۹۶ نرخ بیکاری استان ۲۵.۸ درصد بود که این نرخ در پاییز سال ۹۹ به ۱۲.۴ درصد رسیده و این نشان می‌دهد که ادامه این مسیر می تواند کرمانشاه را از بحران کنونی بیکاری خارج کند.

کهگیلویه و بویراحمد

دفتر گچساران نیز اقدامات دولت در بخش کشاورزی در این منطقه را دستمایه تهیه گزارشی با عنوان افزایش ۲ برابری شاخص مکانیزاسیون کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد کرده است.

گزارش با این مقدمه آغاز شده است: ضریب استفاده و تعداد مکانیزاسیون در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به هشت سال گذشته حدود ۲ برابر افزایش یافته که این امر نقش به سزایی در توسعه تکنولوژی و فناوری روز کشاورزی و به تبع آن رونق این بخش و افزایش بهره وری از منابع آب و خاک داشته است.

دولت تدبیر و امید با نگاه ویژه به توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از سال ۱۳۹۲ تاکنون اعتبارات مستقل و قابل توجهی در قالب هشت خط اعتباری مکانیزاسیون هر ساله به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده است.

مکانیزاسیون کشاورزی به معنای استفاده از ادوات مکانیکی و فناوری در تولید برای اثربخشی چشمگیر بر افزایش بهره وری کشت و کار، یکی از ضروری ترین روش های ابزاری برای توسعه و گامی اساسی به سوی کشاورزی پایدار محسوب می شود.

حمایت و پشتیبانی در اجرای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشین های کشاورزی استان و به دنبال آن افزایش شاخص توان موتوری در واحد هکتار و تقویت درجه مکانیزاسیون از اهداف دولت برای انجام این کار است.

مکانیزاسیون عمده ترین مسیر گذر از کشاورزی کارگرمحور و خودمعیشتی به سوی کشاورزی صنعتی است زیرا مجموعه ای از علوم و فنون کاربردی را برای مطالعه، شناخت و بکارگیری انواع مختلف ماشین، ابزار و نیروی محرک در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و فرآوری محصولات در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

در این مسیر افزایش تولید و کسب سود بیشتر نیز از دیگر مزایای مکانیزاسیون محسوب می شود به طوری  که افزایش تولیدات کشاورزی با افزایش سطح زیر کشت و حجم تولید در واحد سطح امکان پذیر می شود.

مرکزی

چتر صیانت دولت از میراث ناملموس استان مرکزی عنوان گزارشی است از مرکز اراک که ضمن تاکید بر این موضوع که فرهنگ با زوایای میراث ملموس و ناملموس سرمایه هر جامعه است و در خود اصالت و هویت یک قوم را دارد و نیاز است که از داشته‌های این بخش حراست شود، به سراغ اقدامات دولت در بخش حفظ میراث فرهنگی استان مرکزی رفته است.

در مقدمه این گزارش آمده است: میراث فرهنگی دو سویه ملموس شامل ابنیه و آثار تاریخی و طبیعی و میراث فرهنگی ناملموس شامل رسوم و زبان، موسیقی و دانش و مهارت دارد که موجودیت قومی را رنگ و جلوه می‌بخشد و در هشت سال خدمت دولت تدبیر و امید یکی از اقدامات اولویت‌دار شناسایی، حراست و اشاعه داشته‌های فرهنگی بود که استان مرکزی در این راستا کارنامه قابل قبولی دارد.

۴۸ اثر ناملموس این استان از سال ۱۳۸۶ که قانون میراث ناملموس به تصویب رسید در این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و سرمایه گرانقدری است که باید قدر آن دانسته شود.

همچنین ۳۱ اثر در استان مرکزی در دولت تدبیر و امید از سال ۹۳ تا ۹۹ در این استان در قالب آثار ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آثار ثبت شده مذکور در حوزه هنرهای مهارتی شیوه‌های بافت و دستبافت‌ها، پخت، دانش تهیه داروهای سنتی، داستان و ادبیات فولکلور، مهارت ساخت سفال، صابون آشتیان، مناسک آیینی مرتبط با ایام محرم مانند نخل گردانی و علم گردانی، رسومات و رفتارهای مرتبط با نظام آب کشاورزی، بیل گردانی نیمور محلات، مراسم باران خوانی، جشن تیرگان فراهان و آش اسفندی دلیجان است.

هرمزگان

هرچند شهرستان‌های شرق هرمزگان از جمله جاسک را به عنوان نماد محرومیت در کشور می‌دانند اما این منطقه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، دولت تدبیر وامید و جهادگران بسیجی قدم در راه توسعه گذاشته و دیگر به مانند چند دهه قبل محروم نیست.

همین مسئله باعث شد تا خبرنگار ایرنا در بندرعباس گزارش با عنوان جاسک از محرومیت تا نقش آفرینی در توسعه مکران تهیه کرده و ضمن برشمردن مشکلات و تنگناها به قابلیت ها و امکانات شهرستان جاسک بپردازد.

در بخشی از این گزارش می خوانیم: شهرستان جاسک سالیان متمادی با فقر و محرومیت‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کرد اما این منطقه بواسطه دسترسی مستقیم به دریای عمان و آب‌های آزاد، امروز به کانون توسعه‌ مکران و به عنوان یکی از بهترین نقاط شرق کشور برای انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی و توسعه‌ای تبدیل شده است.

هم اکنون توسعه در شهرستان جاسک با انجام اقدام‌ها و طرح‌های بزرگ ملی همچون ایجاد پالایشگاه نفت سنگین و یک مجموعه پتروپالایش و همچنین پایانه صادرات نفتی سرعت و شتاب بالایی به خود گرفته است و با تکمیل و بهره برداری از این طرح‌های مهم، جاسک به نمادی از توسعه و آبادانی تبدیل خواهدشد.

همچنین دولت دوازدهم برای پرهیز از ایجاد حاشیه نشینی و مناطق مسکونی نامناسب در جاسک و باتوجه به ایجاد پالایشگاه‌های نفتی، پایانه صادرات نفت و شهرک‌های صنعتی و کشاورزی در این منطقه، ضرورت طراحی و احداث شهر جدید مکران را با درنظر گرفتن و پیش ‌بینی تمامی نیازها و الزامات آینده مدنظر قرارداده و برنامه ریزی‌های لازم جهت احداث این شهر به وسعت پنج هزار هکتار در۳۰ کیلومتری غرب جاسک را انجام داده است.

در آینده‌ای نزدیک بندرجاسک با اجرای طرح‌های عظیم نفتی، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سنگین از مناطق نفت خیز، ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت خام و پهلوگیری کشتی‌‎های پهن پیکر با ظرفیت ۲ میلیون تن را پیدا خواهد کرد و این اقدام‌های توسعه‌ای در راستای رفع محرومیت از چهره مناطق شرقی هرمزگان هست.

البته علاوه برطرح‌های توسعه ای و ملی یاد شده، به لحاظ عمرانی نیز دولت توجه خاصی به ارائه خدمات و توسعه مناطق محروم و روستایی کشور از جمله شهرستان جاسک داشته و در بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، عمران روستایی، آموزش، راه و آب و برق و درحال حاضر اینترنت نیر گام‌های ارزشمندی برداشته است.

این نشان می‌دهد هرچند اقدام‌ دولت‌های مختلف در این منطقه محروم از کشور انکارناپذیر بوده اما عزم و اراده دولت تدبیر و امید به اجرای طرح‌های عمرانی، خدماتی، راه سازی و بویژه توسعه جاسک چشمگیر بوده است.

برچسب‌ها توسعه ایران دولت تدبیر و امید توسعه اقتصادی طرح های عمرانی جهش تولید دانش‎ بنیان ‎ها پروندهٔ خبری وعده‌هایی که تحقق یافت سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه ایران دولت تدبیر و امید توسعه اقتصادی توسعه ایران دولت تدبیر و امید توسعه اقتصادی طرح های عمرانی جهش تولید دانش بنیان ها اخبار کنکور کهگیلویه و بویراحمد دولت تدبیر و امید آذربایجان غربی بهره برداری شهرستان جاسک استان مرکزی دانش بنیان جهش تولید توسعه ای هشت سال طرح ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۱۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سهم صنایع خلاق و دانش‌بنیان‌ها از سبد ایجاد کسب‌وکار‌ها و عدالت شغلی در همه دنیا و ایران به لحاظ گردش مالی و ایجاد و توسعه کسب‌وکار جزو بالاترین سهم محسوب می‌شود.

پیشرفت‌های شگرف علوم و فناوری سخت به شکوفایی اقتصادی جوامع منجرشد و البته همان‌طور که علوم و فناوری‌های سخت به شکل‌گیری و توسعه‌ی خانواده بزرگ صنایع سخت یا کارخانه‌ای منتهی می‌شوند، علوم و فناوری‌های نرم نیز صنایع نرم را شکل می‌بخشند؛ صنایعی که محصولات و خدمات حاصل از آن، افزایش کیفیت زندگی و تسهیل رابطه‌ی با محیط پیرامون کمک می‌کنند.

ارتباط صنایع سخت و صنایع نرم در ایجاد بسترشکوفایی در اقتصاد جوامع کمک می‌کند و این دو موضوع را می‌توان مکملی برای ارتقای دانش و فناوری به همراه توسعه کیفیت زندگی مردم دانست.

اثرگذاری نرم و اقتصاد اجتماعی

در همین زمینه مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایجاد هماهنگی و پیگیری بین دستگاه‌هایی است که در حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم در حال فعالیت هستند، وظیفه دارد.

وی ادامه داد: این ستاد در حال همکاری با بیش از ۲ هزار شرکت خلاق است که در حوزه دانش بنیان‌ها قرار می‌گیرند و همچنین ۴۰۰ شرکت دانش بنیان خلاق که در حال فعالیت هستند.

حسنلو تاکید کرد: در حوزه اثر گذاری نرم و اقتصاد اجتماعی اصولا تنها این شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق قادر به نقش آفرینی و اثرگذاری هستند. در حوزه بین الملل نیز ما مسئله‌ای که در حوزه ارائه تصویر اقتصادی و اجتماعی از کشور و دیپلماسی عمومی داریم با ابزار صنایع خلاق قابل حل است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم تصریح کرد: اگر بخواهیم تکنولوژی و صنعتی را همراه با بسط فرهنگی به خارج از کشور ارایه و توسعه دهیم، بهترین و سریع‌ترین راه حل بهره گیری از توان همین شرکت‌های خلاق و دانش بنیان است.

دانش بنیان‌ها قابلیت ارائه تکنولوژی پیچیده و نوین را دارند

از سوی دیگر و در همین رابطه، آهنگربیگ معاون ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم نیز در تشریح فعالیت‌های دانش بنیان‌ها در توسعه فناوری نرم فرهنگی به خبرنگار آنا گفت: دانش بنیان‌ها با شیوه‌های مخصوص به خود در حال فعالیت و ارزیابی هستند و بیش از ۸ هزار دانش بنیان وارد توسعه فناوری‌های نرم شده اند.

وی ادامه داد: تا اسفند ماه سال گذشته بیش از ۲ هزار شرکت خلاق نیز به این صنعت پیوسته اند. شرکت‌های خلاق واحد‌هایی هستند که فناور و نوآور و فرهنگی هستند، اما شرکت‌های دانش بنیان با ایجاد فناوری‌های پیچیده و تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته در حال کار هستند و از بسط فرهنگی کمتری برخوردارند.

آهنگر بیگ تصریح کرد: سطح فناوری و پیچیدگی محصولات دانش بنیان‌ها به شدت بالا بوده و از این حیث دارای برتری خاصی برای فعالیت در صنعت فناوری نرم فرهنگی هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر