Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجله «تحقیقات دامپزشکی و فرآورده ‎های بیولوژیک» وابسته به موسسه رازی، مقاله‌ای که پیشتر منتشر کرده بود و در آن عامل تلفات گسترده پرندگان مهاجر در میانکاله، مسمومیت بوتولیسم اعلام شده بود را باطل کرد.

خبرگزاری میزان- مجله «تحقیقات دامپزشکی و فرآورده ‎های بیولوژیک» وابسته به موسسه رازی، مقاله پایش همه‌جانبه رخداد مرگ و میر بالای پرندگان آبزی مهاجر تالاب میانکاله در سال ۱۳۹۸ را که پاییز ۹۹ در این مجله منتشر شده بود، باطل (Retract) کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله که توسط علی‌صفر ماکنعلی (رئیس سازمان دامپزشکی کشور)، ارکیده حیدرنژاد، وحید کشاورز زمانیان، محمد حبیبی، کوروس ربیعی، حمیدرضا طالیفر و حامد عبدالهی نوشته شده، عامل تلفات گسترده پرندگان مهاجر در میانکاله، مسمومیت بوتولیسم اعلام شده است.

عامل مسمومیت بوتولیسم، سمی است که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود. به گفته علی‌‌صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی، این باکتری بی‌هوازی در گیاهان فاسد، لاشه موجودات و مواد حیوانی تکثیر شده و در بدن پرندگان مهاجر، سمی آزاد کرده که هضم آن به مسمومیت مرگبار بوتولیسم انجامیده است.

اما آیا شواهدی در اختیار مجله «تحقیقات دامپزشکی و فرآورده ‎های بیولوژیک» قرار گرفته که برای تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله عاملی غیر از مسمومیت بوتولیسم را معرفی می‌کند؟ متاسفانه تلاش خبرنگار میزان برای طرح این سوال از سردبیر مجله بی‌نتیجه ماند.

به گزارش میزان؛ تلفات گسترده پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله که در زمستان ۹۸ آغاز و در زمستان ۹۹ تکرار شده طبق برآورد کارشناسان محیط زیست تا کنون با مرگ ۷۰هزار پرنده مهاجر همراه بوده است. تلفاتی که عامل آن را سازمان دامپزشکی کشور، مسمومیت بوتولیسم اعلام کرده است. با این حال، برخی دامپزشکان و کارشناسان مستقل محیط زیست، مسمومیت بوتولیسم را به عنوان عامل این تلفات به رسمیت نشناخته‌ و با استناد به وضعیت لاشه‌ها حین کالبدگشایی معتقدند، این تلفات حاصل یک بیماری مانند وبای پرندگان است و احتمال دارد از تخلیه فاضلاب و پساب صنعتی در تالاب میانکاله و تخلیه لاشه‌های کشتارگاه در نزدیکی رودخانه ناشی شده باشد.

بیشتر بخوانید:
بوتولیسم یا پاستورلوز؟ / آمار تلفات در میانکاله به ۲۵۲۵ پرنده رسید 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: پرندگان مهاجر میانکاله حیات وحش بوتولیسم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پرندگان مهاجر میانکاله حیات وحش بوتولیسم مسمومیت بوتولیسم پرندگان مهاجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۹۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردید یک گزینه دیگر: سر نخواستن بایرن دعوا است!‏

به گزارش "ورزش سه"، سردرگمی و مشکلات بایرن مونیخ برای پیدا ‏کردن جانشینی برای سرمربی فعلی‌‌اش توماس توخل که در پایان ‏فصل جدا خواهد شد، همچنان ادامه دارد. ‏

بعد از مطرح شدن چندین گزینه مطرح به عنوان سرمربی فصل آینده ‏بایرن در نهایت همه گزارش‌ها از آلمان نشان می‌دهد باواریایی‌ها به ‏این نتیجه رسیده‌اند که رالف رانگینک را به عنوان سرمربی موقت به ‏خدمت بگیرند. اما حالا حتی همین گزینه هم دور از دسترس به نظر ‏می‌رسد. ‏

روزنامه اتریشی سالزبورگر ناخریشتن امروز در گزارشی مدعی شد ‏رانگنیک در روزهای اخیر تغییر موضع داده و حاضر نیست پیشنهاد ‏بایرن را بپذیرد. این روزنامه می‌گوید رانگنیک تنها در صورتی به مونیخ ‏برود که مدیران باشگاه به او  تضمین بدهند حرف اول را در نقل و ‏انتقالات و انتخاب اعضای کادر فنی خواهد داشت. ‏

این روزنامه در عین حال خاطرنشان کرد که فدراسیون فوتبال اتریش ‏هم به هیچ وجه حاضر نیست او را بعد از یورو 2024 به راحتی از ‏دست بدهد و به رانگنیک اعلام کرده تنها در صورتی که بایرن مبلغ ‏قابل توجهی به عنوان غرامت پرداخت کند اجازه جدایی به او خواهد ‏داد. رالف رانگنیک در حال حاضر هدایت تیم ملی اتریش را بر عهده ‏دارد. ‏

بعد از اعلام خبر جدایی توخل توسط خود او ابتدا نام ژابی آلونسو به ‏عنوان گزینه اول بایرن مطرح بود ولی ژابی اعلام کرد فصل آینده در ‏تیمش لورکوزن می‌ماند. بایرن سپس به سراغ یولیان ناگلزمان رفت ‏ولی او هم با تیم ملی آلمان قراردادی جدید امضا کرد تا در نهایت ‏مونیخی‌ها به سراغ گزینه آلترناتیوشان یعنی رانگنیک بروند. ‏

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • از ظرفیت های موجود در جامعه هنرمندان مهاجر استقبال می کنیم
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • تردید یک گزینه دیگر: سر نخواستن بایرن دعوا است!‏
  • تالاب دورگه‌سنگی نقده میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی