Web Analytics Made Easy - Statcounter

طاهریان با اشاره به فعالیت کانون‌های مساجد در نقاط مرزی و مراکز استان‌ها، گفت: بیش از ۵۰ درصد از کانون‌های مسجدی در روستاها ایجاد شده‌اند و در نزدیک به دو هزار مسجد اهل سنت نیز دارای کانون فرهنگی هنری هستند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، «مرتضی طاهریان»، در برنامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو با موضوع فعالیت های فرهنگی کانون مساجد کشور که به مناسبت سالگرد تاسیس کانون های مساجد کشور روی آنتن رفت، گفت: در جریان 8 سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی که مردم ما با اقتدار از کیان مادی و معنوی کشور دفاع کردند، بحث تهاجم فرهنگی دشمن مطرح شد و پس از آن بود که مقام معظم رهبری به همه دستگاه ها و مجموعه های تاکید کردند که در این زمینه باید تدبیر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بیان کرد: مساجد ظرفیت ها و استعدادهای قابل توجه ای داشته و دارند و باید تلاش می شد که از این ظرفیت ها استفاده بهتر و بیشتری صورت می گرفت، به همین منظور برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بهره مندی از ظرفیت های تبلیغی مساجد ارایه شد و در 18 اسفند سال 1371 در جلسه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی کانون های فرهنگی هنری مساجد به تصویب رسید.

 

طاهریان خاطر نشان کرد: در طول سال ها فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد، متاسفانه به دلیل آنکه اساسنامه نداشتند، در برخی مواقع از حیث حقوقی دچار مشکلاتی می شدیم که به لطف خدا و با پیگیری های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساسنامه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و عملا ما شاهدیم که در حال حاضر بچه های مسجد با هویت جدید فعالیت هایشان را آغاز کردند.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما اضافه کرد: خوشبختانه در طول این سال ها از حیث کمی اتفاقات خوبی در کانون های مساجد رخ داده است،به گونه ای که قریب 26 هزار کانون فرهنگی هنری در کشور تاسیس شده است و در اقصی نقاط کشور نیز شاهد حضور کانون های مساجد هستیم، یعنی از نقاط مرزی تا مراکز استانها کانون فرهنگی هنری ایجاد شده است و اتفاقات خوب و موفقیت هایی که در این مجموعه رخ داده است، همه حاصل زحمات بچه های مساجد است.

 

وی ماموریت اصلی کانون های فرهنگی هنری در مساجد را فعالیت فرهنگی و هنری دانست و ادامه داد: عمده کانون های فرهنگی هنری مساجد در مناطق روستایی مستقر هستند، زیرا مهم ترین مرکز فرهنگی هر روستایی مسجد است و به همین جهت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه ماموریت های خود در روستاها را به مجموعه ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور سپرده است.

 

طاهریان با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد مجموعه ای جوان است و عمده مدیران کانون ها از قشرجوان هستند، گفت: در هر مسجدی کانون شکل نمی گیرد،مگر آنکه امام جماعت آن مسجد تقاضا برای ایجاد کانون نماید، زیرا امام جماعت بنابر فرمایش مقام معظم رهبری مدیرطبیعی مسجد است و اگرهمه کسانی که در مسجد خدمت می کنند،اعم از(بسیج، کانون و هیئت امنا) حول محور امام جماعت باشند، شاهد اتفاقات خوب در مساجد خواهیم بود. در واقع یکی از ویژگی های مسجد موفق این است که همه ارکان مسجد با یکدیگر متحد و هماهنگ باشند.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما تاکید کرد: ساختار کانون های فرهنگی هنری مساجد به گونه ای طراحی شده است که در ارکان آن انسجام وجود دارد، یعنی امام جماعت در راس ارکان کانون و هیئت امنا، فرمانده بسیج و از شخصیت های فرهنگی در ارکان آن قرار دارند و کمترین اختلاف را میان ارکان کانون شاهد هستیم.

 

قریب ۲ هزار مسجد اهل سنت دارای کانون هستند

 

طاهریان با اشاره به  دیگر دستاوردهای کانون های مساجد در طول سال ها فعالیت گفت: قریب 40 درصد از اعضای کانون های مساجد از بانوان هستند، همچنین در طول سال های گذشته در مساجد اهل سنت نیز کانون های فرهنگی هنری مساجد ایجاد شده است، به طوری که قریب 2 هزار مسجد که عمدتا در مناطق سیستان و بلوچستان، گلستان، کردستان،هرمزگان و آذربایجان غربی هستند، دارای کانون فرهنگی هنری هستند.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما با اشاره به اینکه 50 درصد کانون های مساجد در مناطق روستایی فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: ما جشنواره های روستایی را در همان مناطق روستایی برگزارمی کنیم تا دیگران با حضور در روستاها از توانمندی های روستاهای ما از نزدیک آشنا شوند، به عنوان مثال روستای کردر در شهرستان میناب پایه گذار جشنواره سرود رضوی است،که این جشنواره همه ساله با استقبال گسترده برگزار می شود.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون ها کانون های مساجد کانون فرهنگی هنری کانون های مساجد مناطق روستایی مساجد کشور امام جماعت هزار مسجد کانون ها اهل سنت سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۹۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مساجد به عنوان‌مهمترین پایگاه اسلامی در جامعه است و نقش مهمی در آموزش، تربیت و ایجاد نزدیکی بین مسلمانان دارند.لازم به ذکر است که همواره در روایات از مساجد به بزرگی یاد شده است و یکی ازرسالت های پیامبر اکرم (ص) پس از دریافت وحی الهی و رسانیدن آن به مردم، ایجاد پایگاهی به نام مسجد بود تا مکانی برای عبادت و تشکیل اجتماعات اسلامی و مردمی باشد. بعد از آن بود که مسلمانان در نماز جماعت که در مساجد برگزار می شد، روح تربیت ونشاط را در جامعه به وضوح مشاهده کردند.

الهه یداللهی (دکتری روان‌شناسی سلامت، دانشگاه تهران) و محبوبه سعیدی (دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران) در مقاله‌ای با عنوان «تجربه زیستی‌ از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد؛ بستری برای رشد و تعالی خانواده و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محلات» به این موضوع اشاره می‌کند که جذب کودکان و نوجوانان به مسجد افتخار برای فعالان این عرصه است.

* موانع جذب جوانان و نوجوانان به مسجد

در این پژوهش آمده است که از جمله موانع جذب نوجوانان و جوانان به مسجد و دوری از مکان‌ها و مراکز دینی که مهم‌ترین دلیل بی‌علاقگی به امور مذهبی و انحراف در بین آنها است نداشتن جهان‌بینی مطلوب و فقدان بینش صحیح در این موضوع است.

در ادامه آمده است که بعد از جنگ تحمیلی به خاطر نبود برنامه ریزی درست و بی اعتنایی به مسجد در جذب جوانان ضعیف عمل کرده است. امروزه با تغییر نیازهای نسل جوان و تحول روحیات آن‌ها، نقش بارز مسجد به عنوان کانون تربیت دینی جوانان به روشنی مشخص می گردد. یک نوجوان در قرن بیست و یکم با بحران هویت دینی و فرهنگی روبرو می‌شود و با هجمه فرهنگی بیگانگان دست و پنجه نرم می کند. 

این پژوهشگر می‌نویسد مسجد می‌تواند به روح پرسشگر و کنجکاو جوان پاسخی درخور و متناسب با نیازهایش بدهد و الگوی درستی از دین و فرهنگ ایرانی-اسلامی به او معرفی کند.

* تاثیر محل احداث مساجد بر گرایش جوانان به آن

در ادامه باید گفت مسوولان باید درساخت مساجد تا حد زیادی مداخله کنند و انتخاب محل احداث نقشه ی مورد نظر، امکانات و فضای سبز آن و ... باید اصولی و فکرشده باشد و احداث مسجد در کوچه و پس کوچه ها و با مساحت کم یکی از موارد سوت و کوری آن است و رغبتی در دل جوانان ایجاد نخواهد کرد. مسجد و نمازخانه باید احساسات و خاطره های زیبا و به یاد ماندنی را برای همه به ویژه نوجوانان و جوانان تداعی کند.

باید تدابیری اندیشیده شود که نوجوانان و جوانان، مسجد را محل آرامش‌بخش بدانند تا با انگیزه و علاقه به آن روی آورند

در این راستا باید تدابیری اندیشیده شود که نوجوانان و جوانان، مسجد را محل آرامش‌بخش بدانند تا با انگیزه و علاقه به آن روی آورند. استفاده از  معماری زیبای سنتی ایرانی-اسلامی نیز در فضای مساجد با توجه به روحیه زیباپسند جوانان می تواند احساسات و خاطرات خوشایند را در نوجوانان و جوانان زنده کند و این خود باعث جذب جوانان به سوی مسجد است.

* تاثیر حضور مادران در مساجد و علاقه‌مندی نوجوانان

در این پژوهش آمده است که حضور مادران در مساجد باعث انس فرزندان با مسجد است. این عمل مادران به شکل عملی نشان‌دهنده محوریت دین و اهمیت اجتماعات دینی در زندگی است.

شهید مطهری در این زمینه می نویسد: «بچه را باید در محیط مشوّق‏ نماز خواندن برد. به تجربه ثابت شده است که اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواندن جمع را نبیند، به این کار تشویق نمی‌‏شود، چون اصلًا حضور در جمع مشوّق انسان است. آدم بزرگ هم‏ وقتى خودش را در جمع اهل عبادت می‌بیند، روح عبادت بیشترى پیدا مى‏‌کند، بچه که دیگر بیشتر تحت تأثیر است. متأسفانه کم رفتن ما به مساجد و معابد و مجالس دینى و اینکه بچه‌‏ها کمتر در مجالس مذهبى شرکت مى‏‌کنند، سبب مى‌‏شود که اینها از ابتدا رغبت به عبادت پیدا نکنند.»

یدالهی و سعیدی در این مقاله از رویکرد پدیدارشناسی استفاده کرده‌اند تا روشن شود که درک و برداشتِ مادران دربار رضایت‌مندی از استفاده از فضای کار اشتراکی مادر و کودک در مساجد چقدر است و تا چه اندازه موفق شده است بستری برای رشد و تعالی خانواده و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محلات با حضور در مساجد است.

* بهترین راه برای حضور مادران و کودکان در مساجد

این گزارش مطرح می‌کند که بهترین راه برای حضور مادران و کودکان این است که خود مسجد نگهداری کودکان در ساعات اقامه نماز را به عهده بگیرد و از تمام ظرفیت خود برای فراهم شدن شرایط این حضور استفاده کند. بهترین روش این است که در ساخت مساجد  فضای بازی و آرامش برای کودکان در نظر گرفته شود.

این گزارش ادامه می‌دهد که با اختصاص دادن بخشی از مساجد به کودکان و مدیریت آن بستر مناسب و جذابی برای مادران و کودکان فراهم خواهد شد و در راستای این مهم بعدها در سن‌های بالاتر نیز با مشارکت نوجوانان و جوانان در مساجد روبرو خواهیم شد.  

بدین‌ترتیب نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که برقراری فضاهای کار اشتراکی مادر و کودک در مساجد به بهبود در فرایند جذب مخاطب به مسجد و تثبیت و رشد علاقه به مسجد و فرهنگ اسلامی در دل کودک منجر خواهد شد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند 1402 برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان