Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:38:01 GMT

گرمای مجازی شوراها در تنور انتخابات

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۴۲۱۰۲

گرمای مجازی شوراها در تنور انتخابات

رقابتهای انتخاباتی شورای شهر در بویراحمد همیشه از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. درادوار گذشته تبلیغات و حتی رقابت از همان روزهای ثبت نام آغاز می شد. داوطلبان هنگام  ثبت نام تلاش می کردند کاری انجام دهند که در خاطر مردم بمانند. مردان  سوار بر اسب و با «چقه و زناره»(لباس محلی مردان بویراحمد ) ، زنان با لباس محلی و سوار بر اسب ، دیگری با همراهی بزرگان قبایل ، برخی با ساز و نقاره ( سازی که جشن ها نواخته می شود) در فرمانداری حاضر می شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر کس سعی می کرد برای حضور در فرمانداری کاری انجام دهد و خلاقیتی از خود نشان دهد.عیار داوطلبان را تعداد ، نوع و سطح همراهانشان در روز ثبت نام  مشخص می کرد و البته این رفتارها باعث می شد فضای استان، شهرستان، شهرها و روستاها خیلی زود انتخاباتی شود .

اما امسال خبری از آن شور و هیجان در فضای واقعی نیست. الکترونیکی شدن مراحل ثبت نام از یک سو و الزام داوطلبان به رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از تجمعات باعث شد از آن ازدحام و ترافیک داوطلبان جلوی فرمانداری خصوصا در روز آخر ثبت نام خبری نباشد.در واقع اگر تبلیغات  داوطلبان در رسانه های محلی نبود بسیاری از مردم حتی متوجه نمی شدند که ثبت نام  انتخابات شروع شده است.

برخلاف فضای واقعی، فضای مجازی استان مملو از خبرها و شعارهای تبلیغاتی است. داوطلبانی که قصد حضور در صحنه رقابت تا پایان را دارند کار خود را با بستن قرارداد با رسانه های محلی آغاز کرده اند. تبلیغات منتشر شده در فضای رسانه های محلی نیز در نوع خود جالب است. شعارهای انتخاباتی داوطلبان از بهداشت و درمان تا عمران و سیاست  را شامل می شود که البته برخی از شعارها هم دور از ذهن است و برخی هم در دایره اختیارات  و وظایف شورا نیست  با این حال رسانه ها با آب و تاب و گاه با بزرگنمایی به معرفی افراد می پردازند.

فرایند انتخاب هیات اجرایی انتخابات قانونی است

 تفاوت این انتخابات با ادوار گذشته فقط به نحوه ثبت نام داوطلبان محدود نمی شود.برای بررسی فرایند انتخابات که ثبت نام  نیز بخشی از آن است باید عوامل مختلفی را بررسی کنیم. نخست آنکه فرماندار بویراحمد به عنوان رئیس ستاد انتخابات شهرستان یک هفته پیش از ثبت نام ها معرفی شده است. پس از آن هیات های اجرایی معرفی شدند.

 فرایند معرفی هیات های اجرایی در فضای رسانه ای استان مورد سوال بود . برخی جریان های سیاسی و حتی طوایف بر این باورند که در انتخاب هیات اجرایی عدالت رعایت نشده  است با این حال سرپرست فرمانداری بویراحمد  می گوید: ۳۰ نفر از نخبگان ، بزرگان و معتمدان شهرستان که سابقه برگزاری انتخابات داشتند به هیات نظارت بر انتخابات مجلس و شورای نگهبان معرفی که ۲۴ نفر تایید شدند.

مجید احمدی با تاکید بر اینکه فرایند انتخاب ۹ نفر هیات اجرایی کاملا قانونی و بر اساس دموکراسی بوده می افزاید: اعضای اصلی هیات اجرایی در نشستی حضوری با رای همان ۲۴ نفر انتخاب شده اند که هم شاهد تنوع در طوایف و هم جناح های سیاسی در میان منتخبان هستیم.

کاهش تعداد داوطلبان

البته اعتراض  درباره ترکیب هیات های اجرایی و حتی نظارت همواره و در تمامی ادوار معمول و مرسوم است. اما آنچه این انتخابات را با گذشته متمایز می کند کاهش چشمگیر تعداد داوطلبان است.

در این دوره از انتخابات ۱۷۷ نفر در شهرستان بویراحمد داوطلب نهایی هستند این در حالی است که در دور پنجم داوطلبان نهایی ۲۴۶ نفر بودند. که مقایسه دو دوره نشان می دهد برخلاف پیش بینی ها تعداد داوطلبان در این دوره کاهش داشته است.

کاهش خلاف انتظار تعداد داوطلبان  در بویراحمد موضوعی است که سرپرست فرمانداری این شهرستان نیز آن را تایید می کند. البته احمدی یکی از دلایل این کاهش را جدا شدن شهرستان مارگون از بویراحمد می داند با این حال وی معتقد است مسائل دیگری از جمله مشکلات اقتصادی  نیز در این کاهش دخیل است.

از آنجایی که تعداد داوطلبان در شهرستان مارگون ۲۷ نفر بوده است پس به نظر می رسد باید دلایل این بی میلی به حضور در عرصه انتخابات را در مسائل دیگری جستجو کرد.

 شورای  فعلی شهر یاسوج به عنوان پیشانی شهر و استان در چهار سال گذشته تقریبا روی هیچ موضوعی اتفاق نظر نداشته اند و همین هم باعث شد شورا خروجی ملموسی در جامعه نداشته باشد. آنچنان که به نظر می رسد شورا بیش از آنکه عامل توسعه شهر یاسوج باشد ضد توسعه عمل کرد.همین نیز باعث  ایجاد نوعی دلسردی نسبت به کارکردهای شورا شده است.

نقش گروه های سیاسی باید پر رنگ شود

 انتخابات شورای شهر در استان کهگیلویه و بویراحمد هر ایرادی هم داشته باشد باعث ایجاد شور و هیجانی در جامعه می شود که در سایر انتخابات ها دیده نمی شود اما پر رنگ شدن مسائل قومی و طایفه ای از مهمترین ایرادهای این انتخابات است.

با این حال فرماندار بویراحمد معتقد است برای کاهش اختلافات طایفه ای در انتخابات شوراها باید نقش احزاب و جریان های سیاسی پر رنگ تر شود.

بر خلاف انتخابات مجلس، در انتخابات شوراها جناح بندی و جریان های سیاسی کمتر تاثیر گذار هستند و افرادی که خود را به جریان خاصی منتسب می کنند توفیق کمتری دارند اما پس از انتخابات تفکر سیاسی مهمترین بهانه مرزبندی بین منتخبان می شود و تعریف اقلیت و اکثریت شورا نیز در همین مرز سیاسی است که نه تنها کمکی به شهر نمی کند که نوعی دلزدگی نیز ایجاد می کند.

نکته دیگر آنکه بر خلاف ادوار گذشته که داوطلبان بیشتر در گروه سنی ۳۰ تا ۳۵ سال قرار داشتند در این دوره داوطلبان بیشتر در گروه سنی ۴۱ تا ۴۵ سال هستند.در این دوره شغل بیشتر داوطلبان  آزاد، فرهنگی و یا کارمندی است اما در دور گذشته کارمندان پس از شغل های  آزاد بیشترین سهم را داشتند همچنین در این دوره تعداد زنانی که داوطلب حضور در شورای شهر هستند کاهش بیش ۶۰ درصدی دارد که ریشه این بی رغبتی را باید در دلایل ناکامی زنان در انتخابات دور پنجم جستجو کرد. 

به گزارش ایرنا در یک هفته مهلت قانونی ثبت نام ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۱۷۷ نفر در شهرستان بویراحمد نام نویسی کردند که از این تعداد ۱۲۰ نفر در شهر یاسوج، ۲۳ نفر در شهر مادوان، ۱۱ نفر شهر چیتاب، ۲۳ نفر در شهر گراب هستند.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دومین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نخستین انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیست و هشتم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

نام نویسی از داوطلبان شوراهای اسلامی روستاها نیز از روز شانزدهم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ آغاز می شود

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ احزاب و انتخابات شورای شهر شورای نگهبان مشارکت انتخاباتی تبلیغات انتخاباتی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ احزاب و انتخابات شورای شهر انتخابات ۱۴۰۰ احزاب و انتخابات شورای شهر شورای نگهبان مشارکت انتخاباتی تبلیغات انتخاباتی اخبار کنکور تعداد داوطلبان هیات اجرایی نفر در شهر شورای شهر رسانه ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۲۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات چه زمانی شروع می‌شود؟

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه، بیست و یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. در این مرحله ۴۵ نماینده برای ۲۲ حوزه انتخاب می‌شوند.

در هشت حوزه از این ۲۲ حوزه از جمله در حوزه انتخابیه تهران انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد. آموزش‌های لازم در این خصوص به مردم از طریق صدا و سیما و سایر مراکز اطلاع رسانی، داده خواهد شد.

وزارت کشور برگزاری انتخابات الکترونیکی در برخی حوزه‌های انتخابیه در دور اول را موفقیت‌آمیز دانسته و اعلام کرده است که مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس فراهم شده است.

البته رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفته است که انتخابات ۲۱ اردیبهشت در حوزه انتخابیه ورامین تمام الکترونیک نخواهد بود.

در دور دوم انتخابات، ۳۲ نامزد در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای تصاحب ۱۶ کرسی مجلس و در حوزه انتخابیه ورامین ۲ نامزد برای یک کرسی مجلس با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

منبع ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
  • عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران
  • توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم
  • زمانبندی تبلیغات نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس
  • تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات؛ یک هفته تا رأی‌گیری
  • تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات چه زمانی شروع می‌شود؟
  • تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات؛ یک هفته قبل از زمان رای‌گیری
  • افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی