Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@00:10:16 GMT

تولید دانش در کشورمان اندک است

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۱۷۰۸

تولید دانش در کشورمان اندک است

مهدی افشار، مترجم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت ترجمه در کشور گفت: کتاب‌های ترجمه‌ای بیشتر از کتاب‌هایی است که از زبان فارسی به زبان‌های دیگر ترجمه می‌شود. این مسئله دو دلیل دارد؛ یکی اینکه جمعیت جهان، حدود چهار میلیارد نفر است. از این رو بدیهی است این جمعیت نسبت به ما، دانش بیشتری تولید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی هم که اهل مطالعه هستند، آثار آن‌ها را مطالعه می‌کنند. از این رو به ناچار آثاری از زبان‌های فرانسوی، چینی و عربی به زبان فارسی ترجمه می‌شوند.

بیشتربخوانید

گلایه یک مترجم از وضعیت بد بازار ترجمه کتاب

وی افزود: تولید دانش در کشور ما اندک است و متاسفانه بیشتر خام خواری می‌کنیم. البته ترجمه آثار کار بدی نیست این کار هم یکی از روش‌های دانش افزایی است. عیبی ندارد آثار از زبان‌های دیگر به زبان فارسی ترجمه شود. از این رو تعداد کتاب‌های ترجمه از زبان‌های دیگر نسبت به ترجمه از زبان فارسی به زبان‌های دیگر، بیشتر است.

این مترجم ادامه داد: ترجمه آثار به زبان‌های دیگر کارخوبی است منتها از این طرف باید برای تولید آثاری که اندیشه‌ای اصیل دارند، تلاش کنیم. دیگر برای تولید دانش سراغ حافظ، سنایی و مولانا نرویم. به اندازه کافی این آثار ترجمه شدند. برای همین تولید دانش و شعر امروز ما به زبان‌های دیگر کمتر ترجمه می‌شود. درصورتی که دانش و شعر امروز ما اندیشه داشته باشند، مترجمان کشور‌های دیگر برای ترجمه سراغ آثار ما می‌آیند.

افشار بیان کرد: آثار ما در زمینه‌های عرفان و تصوف و پاره‌ای از اندیشه‌های ما هم ترجمه می‌شوند. از آنجایی که تولید اثر ما محدود است کمتر شاهد آفرینش آثار هستیم. باید نظام آموزشی ما تغییر کند. نظام آموزشی ما تشویق می‌کند آنچه وجود دارد بپذیریم از این رو ذهنی تحلیلی نداریم. رشد دانش در نفی آن است. درصورتی که نظام آموزشی ما اعتقادی است یعنی آنچه وجود دارد اثبات می‌کنیم.

وی اظهارکرد: نظام آموزشی ما تلاش می‌کند پاره‌ای از اصول را وضع کند که تنها موارد موجود را اثبات کند. این مسئله باعث توقف رشد علم می‌شود درحالی که برای تولید علم به ذهنی تحلیلی و انتقادی نیاز داریم. سراغ موارد پذیرفته شده برویم آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنیم. با این اقدام دانش گسترش پیدا می‌کند یا جایگزین می‌شود. درحالی که پذیرش تعمدی موارد موجود زمینه رشد دانش را متوقف می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ترجمه کتاب ترجمه فارسی زبان های دیگر نظام آموزشی ما زبان فارسی تولید دانش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۱۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزمو چاینا، این سری دارای تراشه جدید Kirin۹۰۱۰ هستند. تراشه جدید به طور واقعی آزمایش شده و عملکرد آن بهتر از انتظارات و بدون داغ شدن دستگاه بوده است.

Kirin۹۰۱۰ جایگزین تراشه های Kirin۹۰۰۰ شده که روی گره پردازشی کلاس ۷ نانومتری نسل دوم SMIC ساخته شده که به آن N+۲ نیز می گویند. تراشه های Kirin ۹۰۰۰ نیز براساس همین فرایند فناورانه ساخته شده اند.

SMIC بزرگترین پیمانکار تراشه سازی چین در جهان است. با توجه به ذخیره محدود موبایل های Pura ۷۰، پیش بینی می شود ظرفیت تولید تراشه های جدیدKirin هنوز محدود باشد. با این وجود تولید یک مدل پرچمدار جدید با تراشه جایگزین نشان می دهد هواوی اندک اندک چالش ذخایر تراشه خود را در بحبوحه تحریم های آمریکا با کمک نسخه های داخلی برطرف می کند.

البته اینکه SMIC چگونه توانسته تراشه های مذکور را بدون دسترسی به ابزارها و فناوری های خارجی بسازد، هنوز مشخص نشده است.

طبق گزارش ها تراشه جدید Kirin۹۰۱۰ دارای هسته خوشه ای مشابه نسخه های پیشین است. می توان Kirin۹۰۱۰ را یک نسخه تراشه Kirin۹۰۰۰ دانست که نسبت به نمونه های پیشین بازده بالاتری دارد.

با این وجود به نظر می رسدKirin۹۰۱۰ با وجود قدرت رایانشی بیشتر، سرعت عملکرد هسته آن کندتر است.

براساس گزارش های پیشین سریPura ۷۰ موبایل هایی پرچمدار با تمرکز بر عکاسی هستند. این سری شامل ۴ مدل Pura ۷۰، Pura ۷۰پرو، Pura ۷۰پرو پلاس و Pura ۷۰اولترا است.

کد خبر 6092832

دیگر خبرها

  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • گشایش نمایشگاه توانمندی‌های هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) فیروزه
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۰ اردیبهشت
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به ۲ زبان ترجمه شد
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود