Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@05:28:09 GMT

مرمت 53 اثر تاریخی در زنجان

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۲۹۵۶

مرمت 53 اثر تاریخی در زنجان

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: طی یک سال گذشته ۵۰ شی‌ء فرهنگی تاریخی موجود در مخزن و ۳ مرد نمکی در ویترین‌های موزه مرمت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در این مدت ۲۵ عدد سکه و ۲۵ عدد سفال توسط کارشناسان معاونت میراث فرهنگی و سه نفر از مردان نمکی با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث‌فرهنگی، اداره کل استان و پژوهشکده حفاظت و مرمت دانشگاه بوخوم و فرانکفورت آلمان در کارگاه مرمت اشیای موزه ذوالفقاری مرمت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارجمند افزود: اقدامات انجام‌شده بر روی ۵۰ شی‌ء فرهنگی‌ تاریخی شامل بررسی و مشاهدات میکروسکوپی، آسیب‌شناسی اشیاء و انجام آزمایش‌های اولیه برای شناسایی عوامل آسیب‌رسان، پاک‌سازی به دو روش مکانیکی و شیمیایی و تثبیت نهایی اشیا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: سال قبل مردان نمکی ۲، ۴ و ۵ به ترتیب در موزه ذوالفقاری مورد پاک‌سازی، رنگ‌سنجی و مستند نگاری قرار گرفت و شناسنامه مرمتی کامل‌تری برای این مرد نمکی تهیه شد.

وی افزود: اشیای فرهنگی تاریخی با جنسیت‌های مختلف ازجمله سفال، فلز، منسوجات، پوشاک و... متعلق به گنجینه‌های استان ساماندهی حفاظتی شد و اطلاعات مربوط به ... شی‌ء تاریخی موجود در موزه‌های استان در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی ثبت‌ شده است.

ارجمند همچنین از ثبت ۱۲ میراث ناملموس در فهرست آثار ملی خبر داد و افزود: ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس با عنوان «تنورسازی سنتی روستای گلابر»، «فن و مهارت سفالگری روستای گلابر»، «بازی کولونگ آغاجی»، «مهارت پخت غذای سنتی دویماچ»، «مهارت پخت غذای سنتی اوماج آشی»، «مهارت پخت فسنجان محلی طارم»،«مهارت پخت غذای سنتی جغور بغور»، «بازی آرادان گشدی»، «مهارت سنتی صندوق‌سازی (یخدان‌سازی)»،«مهارت پخت غذای سرن»،« گنجینه زنده بشری در تنورسازی و سفالگری سنتی» آثار ثبت شده است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵ق

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی زنجان گردشگری صنایع دستی امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی زنجان مهارت پخت غذای میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۲۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد

محمد ثابت اقلیدی در مراسمی که با حضور دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و به منظور واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی این استان برگزار شد گفت: در راستای حمایت، توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی این اقدام صورت گرفته است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: در حال حاضر ۵ اتاق از ارگ کریم خانی به اساتید درای نشان درجه یک صنایع دستی اختصاص یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تاکید کرد: چنانچه صنایع دستی حمایت شوند زمینه برای توسعه اقتصاد و اشتغال فراهم خواهد شد.

ثابت اقلیدی از مهمترین اهداف چنین اقدامی را گردهمایی هنرمندان در یک مکان و معرفی آن‌ها تولیدات فاخرشان به بازدیدکنندگان و گردشگران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ارگ کریم خانی یکی از جاذبه‌های اصلی و پربازدید کننده‌ترین گردشگری شیراز است حضور هنرمندان صنایع دستی در این مکان تاثیر به سزایی در معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی فاخر استان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان