Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@05:28:45 GMT

محافظت واکسن‌ کرونا از مردم تا چه مدت است؟

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۶۰۶۲

محافظت واکسن‌ کرونا از مردم تا چه مدت است؟

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، پزشکان نگران هستند که آیا ویروس کرونا ممکن است مانند آنفولانزا باشد که هر سال به واکسن جدیدی احتیاج دارد یا خیر، هم به این دلیل که این ویروس سریع جهش می‌کند و هم به دلیل این‌که ایمنی در اثر واکسن به سرعت از بین می‌رود.

ایان هایدون، متخصص ارتباطات دانشگاه واشنگتن، سال گذشته در آزمایش واکسن ویروس کرونا کمک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در حال آزمایش نسخه اصلاح شده آن واکسن است که جهت مبارزه با یک نوع جدید و مسری‌تر، طراحی شده است.

اگرچه شواهد اولیه نشان می‌دهند که ایمنی در برابر واکسیناسیون علیه ویروس کرونا محافظت طولانی‌مدت را ایجاد می‌کند، تولیدکنندگان واکسن شروع به ساخت و آزمایش نسخه‌هایی از واکسن‌های خود کرده‌اند که از انواع ویروس محافظت می‌کنند.

این شامل نسخه B.۱.۳۵۱ است که نخستین‌بار در آفریقای جنوبی دیده شد و دارای جهشی است که به نظر می‌رسد کمی از پاسخ ایمنی انسان فرار می‌کند.

آخرین گزارش از سازنده واکسن فایزر نشان می‌دهد افرادی که در آفریقای جنوبی واکسن را دریافت کرده‌اند، پس از تبدیل شدن ویروس غالب B.۱.۳۵۱ به گردش خون، همچنان در برابر عفونت، محافظت می‌شوند.

اسکات هنسلی، ایمونولوژیست و متخصص واکسن در دانشگاه پنسیلوانیا گفت: این واکسن هنوز به اندازه کافی مطابقت دارد تا از افراد محافظت کند.

البته سازندگان واکسن ریسک نمی‌کنند. آزمایشی که هایدون در آن شرکت کرد، دوز سوم واکسن مدرنا است که به منظور محافظت خاص در برابر جهش B.۱.۳۵۱ طراحی شده و همچنین برای بررسی این‌که آیا این پاسخ ایمنی تقویت شده، هم ایمن است و هم مزایایی را به همراه دارد یا خیر.

گزارشی که ماه گذشته از سوی فایزر منتشر شد، نشان می‌دهد افرادی که هر دو دوز را دریافت می‌کنند، حداقل شش ماه از ایمنی بالایی برخوردار هستند. کارشناسان می‌گویند این به آن معنا نیست که ایمنی در شش ماه متوقف می‌شود. این به آن معنی است که قدیمی‌ترین داوطلبان که در آزمایشات دنبال شده‌اند تاکنون به مدت ۶ ماه مصون بوده‌اند.

هنسلی به سی. ان. ان گفت: عجیب نخواهد بود اگر یک سال دیگر متوجه شویم این واکسن‌ها هنوز پاسخ ایمنی قوی‌ دارند. ممکن است این واکسنی باشد که تنها یک بار تزریق می‌کنیم.

این موضوع باعث می‌شود که واکسن شباهت بیشتری به واکسن ضد سرخک داشته باشد تا واکسن آنفولانزا. واکسیناسیون علیه سرخک در ۹۶ درصد افراد یک بار برای همیشه از عفونت محافظت می‌کند.

بر اساس گفته این شرکت، محافظت در برابر واکسن دو دوزه فایزر حتی در ماه ششم بالاتر از ۹۱ درصد است. کارشناسان می‌گویند، این نشان می‌دهد هر دو واکسن فایزر و مدرنا پاسخ طولانی‌مدت برای ایمنی بدن دارند.

هنسلی می‌گوید که فناوری استفاده شده در هر دو واکسن یعنی تحویل ماده ژنتیکی معروف به RNA پیام‌رسان یا mRNA، بسیار قوی است.

هنسلی که آزمایشگاه او سال‌ها آزمایش واکسن‌های mRNA تجربی را انجام داده است، گفت: پاسخ‌های آنتی‌بادی استخراج شده از سوی این واکسن‌های mRNA بسیار زیاد است. آن‌چه در مدل‌های حیوانی با سایر واکسن‌های mRNA که قبلاً آزمایش شده است، می‌دانیم، این است که پاسخ‌های آنتی‌بادی، عمر بسیار طولانی دارند و با گذشت زمان، کاهش نمی‌یابند.

در حالی‌که واکسن‌های ویروس کرونا جدید هستند، فناوری mRNA سال‌ها است که مورد مطالعه قرار می‌گیرد و جهت ساخت واکسن علیه ویروس آنفولانزا، ابولا و زیکا استفاده می‌شود.

هایدون نمی‌داند که آیا میزان مصونیت او در اثر نخستین دوز تزریق، یک سال قبل است یا خیر. آن‌چه او می‌داند، این است که نمی‌تواند طوری رفتار کند که گویا کاملاً مصونیت دارد؛ بنابر این، او هنوز هر زمان که بیرون می‌رود، ماسک می‌زند و از سفر رفتن خودداری می‌کند.

هایدون گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که بیشتر افراد واکسینه نشده‌اند. این واقعیت که خود شما واکسینه شده‌اید، چیزی را تغییر نمی‌دهد.

او افزود: ما هنوز باید اقدامات احتیاطی مشابه با یک فرد واکسینه ‌نشده را انجام دهیم. اگرچه مراجعه به بیمارستان بسیار کاهش یافته، اما انتشار ویروس یک نگرانی اساسی است. جمع‌آوری داده‌ها نشان می‌دهد که افراد واکسینه شده، ویروس را نیز بسیار کمتر منتقل می‌کنند و این کشف اخیر، نشانه بسیار خوبی است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان بهروز کمالوندی دعای روز اول رمضان ویروس کرونا واکسن کرونا واکسیناسیون مصونیت محافظت گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان بهروز کمالوندی دعای روز اول رمضان ویروس کرونا نشان می دهد واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۶۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطرات عادت اشتباه پا گذاشتن روی داشبورد!

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به عادت قرار دادن پا روی داشبورد گفت: متاسفانه این عادت خطرناک علاوه بر سرنشین کنار راننده، بین خود رانندگان نیز مشاهده می‌شود که موجب کاهش توجه و تمرکز آنان از مسئولیت‌های رانندگی به ویژه در شرایط اضطراری می‌شود.

رضا معمارزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه برخی عادت دارند هنگام نشستن در خودرو پای خود را روی داشبورد بگذارند، اظهار کرد: قرار دادن پا روی داشبورد می‌تواند در صورت فعال شدن کیسه هوا خودرو (ایربگ)، به شدت و میزان صدمه آن بیفزاید.

وی افزود: کیسه هوا برای سرنشینان خودرو البته در صورتی که درست نشسته باشند، طراحی شده است، در غیراین صورت نه تنها کیسه هوا از فرد یا افراد محافظت نمی‌کند، بلکه منجر به ایجاد صدمات جدی‌تری می‌شود. اگر پاها روی داشبور خودرو باشند و تصادفی رخ دهد، فشار ناشی از باز شدن کیسه هوا موجب می‌شود پاها به سمت بالا یا شیشه جلو پرتاب شوند در نتیجه آسیب جدی یا شاید غیرقابل‌جبرانی وارد شود.

معمارزاده با بیان اینکه پرتاب شدن پاها می‌تواند منجر به ایجاد شکستگی در ناحیه صورت و بینی نیز شود، گفت: اگر شدت تصادف زیاد باشد، کیسه هوا ممکن است با سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت هم باز شود. در چنین شرایطی اگر سرنشینان به طرز صحیحی در خودرو نشسته باشند فشار ناشی از چنین سرعتی آسیب جزیی وارد می‌کند اما کیسه هوا از ایجاد صدمات بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند.

وی افزود: باید توجه شود که کیسه هوا در شرایطی غیر از تصادف و بر اثر نقص فنی هم ممکن است باز شود یا احتمال دارد فرد به طور ناگهانی خیلی محکم به داشبورد ضربه بزند و زمینه باز شدن کیسه هوا را فراهم کند، بنابراین همیشه باید احتیاط شود و از قراردادن پاها روی داشبور پرهیز کرد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: هر چند کمربند ایمنی برای محافظت از جان سرنشینان طراحی شده است اما سرنشین خودرو باید درست بنشیند تا کمربند ایمنی بدون آسیب زدن به اندام‌های حیاتی از او محافظت کند. با قراردادن پاها روی داشبورد، وضعیت نشستن تغییر می‌کند و کمربند ایمنی به درستی روی بدن فرد قرار نمی‌گیرد و دچار آسیب می شود.

معمارزاده گفت: اگر سرنشین خودرو درست روی صندلی ننشیند و خودرو واژگون شود، هیچ چیزی برای محافظت از او وجود نخواهد داشت زیرا در صورت واژگونی خودرو، کیسه هوا وظیفه محافظت از قسمت‌های پایینی بدن را دارد و اگر پاها روی داشبور باشند، کیسه هوا نمی‌تواند کار خود را درست انجام دهد و از زانو یا سینه محافظت کند.

وی افزود: بنابراین تجهیزات ایمنی خودرو زمانی می‌توانند کار خود را درست انجام دهند که درست از آن‌ها استفاده شود.

وی به خطرناک بودن این عادت در موارد غیر تصادفی اشاره کرد و افزود: قرار دادن پا روی داشبورد حتی وقتی که ترمز ناگهانی گرفته می‌شود نیز بسیار خطرناک است، زیرا در این شرایط، فاصله بین پا و داشبورد به سرعت کاهش می‌یابد و پاها قفل می‌شوند و ممکن است فرد از روی صندلی به سمت پایین سُر بخورد.

معمارزاده با اشاره به رواج این عادت خطرناک بین سرنشینان گفت: متاسفانه این عادت خطرناک علاوه بر سرنشین کنار راننده، بین خود رانندگان نیز مشاهده می‌شود که موجب کاهش توجه و تمرکز آنان از مسئولیت‌های رانندگی به ویژه در شرایط اضطراری می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دزفول بیان کرد: این کار حتی در سرعت پایین بسیار خطرناک است بنابراین بهترین راه حل این است که همیشه از قرار دادن پاهابر روی داشبورد پرهیز شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • خطرات عادت اشتباه پا گذاشتن روی داشبورد!
  • خطرات عادت عجیب پا گذاشتن روی داشبورد!
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • همه چیز درباره ثبت اختراع در سطح جهانی یا پتنت بین‌المللی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود