Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: در گزارش زیر نگاهی داشته‌ایم به صنعت نشر در اسپانیا. پیش از هرچیز لازم به توضیح است که اطلاعات و ارقام ذکر شده در این گزارش بر اساس سندی است که از سوی کنفدراسیون اصناف و موسسات کتاب (CEGAL) در اسپانیا در نوامبر سال ۲۰۱۹ منتشر شده است.(*) این کنفدراسیون زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ورزش اسپانیاست و وظیفه آن رصد و پایش بازار کتاب، فعالیت صنعت نشر و وضعیت ناشران و نویسندگان و ویراستاران و دیگر صنف‌های مرتبط در تهیه و تولید و توزیع و فروش کتاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمارهای مربوطه اگرچه تا اواخر سال ۲۰۱۹ را دربر می‌گیرند (بعد از آن هنوز به روز نشده‌اند) اما تصویر خوبی از وضعیت فعلی ارائه می‌دهند. از آنجایی که در طول سال ۲۰۲۰ و سپس تا امروز (چهار ماه نخست سال ۲۰۲۱) اسپانیا نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان درگیر بحران ناشی از همه گیری کرونا بوده است، می‌توان آنچه را که در این گزارش آمده، تقریب مناسبی برای وضعیت فعلی نیز دانست.

چند ناشر در بازار کتاب اسپانیا به فعالیت مشغولند؟

نهادهای ناظری که بر بازار نشر که زیر نظر وزارت فرهنگ اسپانیا فعالیت می‌کنند و از سال ۲۰۱۰ به رصد دقیق آن مشغولند، تعداد ناشران فعال در این کشور را ۳۱۶۹ نشر اعلام کرده‌اند. از این میان ۲۸۶۴ مورد در بخش خصوصی و ۳۰۵ مورد در بخش دولتی و عمومی فعال‌اند. به این ترتیب در بازار کتاب سهم بخش دولتی ۹.۶ درصد در سال ۲۰۱۹ بوده است. همچنین می‌بینیم که در اسپانیا به ازای هر ۱۳۵۸۷ نفر یک ناشر کتاب در حال فعالیت است. برای آنکه این عدد بهتر فهمیده شود می‌توانیم آن را با سرانه باررستوران‌های این کشور مقایسه کنیم. در اسپانیا به ازای هر ۴۶۱ نفر، یک باررستوران وجود دارد.

در نمودار زیر می‌توانیم میزان تغییرات تعداد ناشران کتاب در اسپانیا را مابین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹ ببینیم.

میزان تولید کتاب در اسپانیا در سال چقدر است؟

ارقام اعلام شده نشان می‌دهند که تعداد نسخه‌های منتشر شده کتاب (چاپ اول و چاپ‌های بعدی) در سال ۲۰۱۹ که روانه بازار کتاب شده‌اند در مجموع ۹۰۰۷۳ (نود هزار و هفتاد و سه) نسخه بوده‌اند. اما اگر بخواهیم تقریبی از وضعیت کلی بازار و عناوین کتاب موجود در آن داشته باشیم، آمار نشان می‌دهد به جز این میزان کتاب منتشر شده در سال ۲۰۱۹، تعداد ۷۱۱۶۸۷ عنوان کتاب (منتشر شده از سال‌های گذشته و همچنان موجود در بازار) نیز در کتابفروشی‌ها در دسترس مخاطبان قرار دارند. این میزان در سال ۲۰۱۸ تعداد ۶۷۷۲۴۱ عنوان بوده است. در نمودار زیر تعداد عناوین کتاب منتشر شده در سال را می‌توان مشاهده و مقایسه کرد.

بر اساس آمارهای اعلامی، تعداد کل نسخه‌های کتاب چاپ شده در سال ۲۰۱۹ برابر با ۲۲۹۵۱۵۰۰۰ (دویست و بیست و نه میلیون و پانصد و پانزده هزار) نسخه بوده است. به این ترتیب می‌توانیم میزان متوسط تیراژ کتاب در اسپانیا در سال ۲۰۱۹ را به دست آوریم که معادل ۳۷۷۹ نسخه است. این میزان در سال قبل از آن (۲۰۱۸) معادل ۳۷۶۲ نسخه بوده است. در زیر ابتدا جدول تعداد تیراژ متوسط کتاب از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ آمده است و سپس نمودار میزان متوسط تیراژ کتاب را از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ می‌بینید که در آن میزان تیراژ کتاب‌های جیبی نیز افزوده شده است (رنگ سورمه‌ای تیراژ کتاب جیبی و رنگ آبی تیراژ متوسط کل کتاب‌ها):

تیراژ متوسط کتاب

۲۰۱۱

۲۰۱۲

۲۰۱۳

۲۰۱۴

۲۰۱۵

۲۰۱۶

۲۰۱۷

۲۰۱۸

۲۰۱۹

۳۴۴۱

۳۵۴۰

۳۲۲۳

۲۸۸۶

۲۸۱۰

۲۷۴۹

۲۷۵۳

۳۷۶۲

۳۷۷۹

وضعیت فروش کتاب در این بازار چگونه است؟

تعداد کل کتاب‌های فروخته شده در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۶۲۲۲۰۰۰۰ (یکصد و شصت و دو میلیون و دویست و بیست هزار) نسخه بوده است. قیمت متوسط هر نسخه کتاب در بازار نیز در این سال ۱۴.۱۵ یورو اعلام شده است. به این ترتیب کل فروش در این سال ارزشی معادل دو میلیارد و دویست و نود و پنج میلیون و چهارصد و سیزده یورو داشته است.

همچنین دو رقم در آمارهای ارائه شده از یکدیگر تفکیک شده‌اند. اول ارزش کتاب‌های فروخته شده در بازار داخلی اسپانیا (که در بالا محاسبه شد) و دوم ارزش کتاب‌های فروش رفته در بازار خارجی (به ویژه در کشورهای اسپانیایی زبان). رقم دومی در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۳۰ میلیون یورو اعلام شده است. در این زمینه نگاهی به عملکرد بازار خارجی کتاب‌های منتشر شده در اسپانیا در دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نتایج جالبی را نشان می‌دهد. از جمله اینکه در سال ۲۰۱۹ این کشور صادرات کتاب خود را به کشورهای آسیایی به شدت افزایش داده است. این موضوع در حوزه مسائل مربوط به دیپلماسی فرهنگی بسیار قابل توجه و تحلیل است. در نمودار زیر میزان صادرات کتاب‌های منتشر شده در اسپانیا به قاره‌های مختلف به تفکیک ارائه شده‌اند.

از سوی دیگر بازار فروش کتاب‌های دیجیتال و الکترونیکی نیز در سال‌های اخیر رشد فراوانی داشته است. مطابق آمار در سال ۲۰۱۹ درآمد بازار از فروش کتاب‌های دیجیتال ۱۱۹ میلیون و ۱۳۰ هزار یورو بوده است.

کدام کتاب‌ها در بازار فروش بیشتری دارند؟

در پایان این گزارش نگاهی داریم به میزان فروش کتاب‌ها بر مبنای موضوع آن. در سند ارائه شده از سوی نهادهای مربوطه در وزارت فرهنگ اسپانیا، کتاب‌های ارائه شده در بازار کتاب به این گروه‌ها تقسیم شده‌اند: (به ترتیب از بالا به پایین در نمودار) داستان بزرگسالان، کودک و نوجوان، ترویج دانش عمومی، آموزش‌های عملی، علوم اجتماعی / انسانی، علمی و فنی / دانشگاهی، کتاب‌های کمیک (کارتون)، لغتنامه دایره‌المعارف و دسته‌ای با عنوان «غیره». در نمودار زیر آمار فروش هر دسته از این کتاب‌ها به تفکیک سال ذکر شده است (خاکستری سال ۲۰۱۹، سورمه‌ای سال ۲۰۱۸ و آبی سال ۲۰۱۷). ارقام نیز به میلیون یورو نوشته شده است. همانگونه که در نمودار دیده می‌شود کتاب‌های داستانی بیشترین فروش را در بازار دارند. در سال ۲۰۱۹ این دسته کتاب‌ها نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو در بازار فروش داشته‌اند. فروش بالای کتاب‌های علوم انسانی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در اسپانیا و سپس افت فروش چشمگیر آن در سال ۲۰۱۹ نیز از نکات جالب توجه این نمودار است.

این گزارش را رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا تهیه و برای مهر ارسال کرده است.

پی‌نوشت

*https://www.cegal.es/wp-content/uploads/2019/11/Observatorio-de-la-Librer%C3%ADa-2019.pdf

کد خبر 5197992 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: رایزنی فرهنگی اسپانیا صنعت نشر سعدی کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب ترجمه یادروز سعدی تازه های نشر معرفی نشریات رایزنی فرهنگی سید عباس صالحی ادبیات کودک و نوجوان ادبیات فارسی نشر افق تجدید چاپ انتشارات معین نمودار زیر منتشر شده سال ۲۰۱۹ تیراژ کتاب بازار کتاب شده در سال نسخه بوده فروش کتاب ارائه شده شده اند کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۱۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟

مرکز آمار در آخرین گزارش خود اقدام به انتشار نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۲ کرده است. شواهد آماری حاکی از آن است که در زمستان ۱۴۰۲ از مجموع ۲۶ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۵۴۰ فرد ۱۵ ساله و بیشتری که تمایل به کار داشته و با این هدف به جست‌وجوی شغل پرداخته‌اند، ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۵۴ نفر بیکار مانده‌اند.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: بر این اساس نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته به ۸.۶درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با زمستان ۱۴۰۱ کاهش ۱.۱ واحد درصدی را تجربه کرده است. اما نکته مهم‌تر، روند رو به کاهش بیکاری «جوانان» است. البته تعریف «جوانان» در گزارش مرکز آمار، جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال جویای کار است.

مرکز آمار نسبت میان این دسته از جمعیت به کل جمعیت فعال را «جمعیت جوان» محسوب می‌کند. همان‌طور که در نمودار پیوست این گزارش دیده می‌شود نرخ بیکاری جوانان از سال ۹۵ تا سال گذشته روندی رو به کاهش داشته است، به ‌طوری که از ۲۸.۱درصد در زمستان ۱۳۹۵ به ۲۲.۵درصد در زمستان ۱۴۰۲ رسیده است. البته برخی تحلیلگران بازار کار، افت نرخ بیکاری جوانان را به دلیل بیشتر شدن جمعیت غیرفعال در بازار کار عنوان می‌کنند، ضمن اینکه در نمودار پیوست نیز مشخص است که نرخ بیکاری جوانان در زمستان سال گذشته دوباره رو به افزایش گذاشته، اما باید توجه داشت که بازار کار در ایران عمدتا یک «بازار فصلی» محسوب می‌شود و برای مقایسه بهتر، عموما آمارهای بیکاری با آمار فصل مشابه مقایسه می‌شود. فصلی بودن بازار کار به این معناست که شاخص‌های آن تحت‌تاثیر تغییرات فصلی قرار می‌گیرد، زیرا رونق و افول بسیاری از مشاغل وابسته به فصل‌های سال است. به ‌طور مثال در فصل تابستان که رونق برداشت محصولات کشاورزی و باغداری است، معمولا نرخ بیکاری در بخش کشاورزی کاهش پیدا می‌کند. از آن سو در فصل زمستان که عمده فعالیت‌های بخش خدمات با رکود مواجه شود، نرخ بیکاری نیز در این بخش بالاتر می‌رود، بنابراین ابتدا باید پذیرفت که اشتغال در ایران یک موضوع «فصلی» است و بعد از آن به بررسی تحولات آن پرداخت. اما فارغ از اینکه در زمستان سال گذشته، ‌نرخ بیکاری جوانان ۱۴ تا ۲۴ ساله رو به افزایش گذاشته، اما بررسی روند سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جوانان در این مدت از ۲۸.۱درصد به ۲۲.۵درصد رسیده و طی یک بازه ۷ ساله، ۵.۶ واحد درصد افت کرده است. بنابراین می‌توان گفت بیکاری این قشر در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

روندها رو به کاهش است

افت نرخ بیکاری در جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال را از طرفی می‌توان به علت نیاز بازار کار به نیروی جوان و حرکت مشاغل به سمت فضای نو و تناسب بیشتر آنها با مهارت‌های به‌روزتر دانست. از طرف دیگر اما این موضوع را نیز باید درنظر گرفت که کاهش نرخ بیکاری لزوما به معنای اشتغال بیشتر نیست، زیرا نرخ بیکاری به معنای تعداد جمعیت بیکار در جمعیت فعال در بازار کار است و منظور از جمعیت فعال در بازار کار افرادی است که شاغل یا در جست‌وجوی شغل هستند، بنابراین می‌توان گفت فردی که از شمار بیکاران خارج شده یا شاغل شده ‌یا به ‌طور کلی از بازار کار خارج شده است.

خروج از بازار کار در سن جوانی نیز دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد؛ تمایل به مهاجرت، دستمزدهای پایین و شرایط کاری نامناسب و علاقه به ادامه تحصیل را می‌توان از دلایل این امر ذکر کرد.

تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۱ استان

نرخ بیکاری یکی از شاخص‌های مهم بازار کار است که نشان می‌دهد از مجموع افراد ۱۵ ساله و بیشتری که تمایل به کار کردن داشته و در این راستا اقدام به جست‌وجوی شغلی کرده‌اند، چه تعداد موفق به یافتن کار نشده و ناکام مانده‌اند. در زمستان ۱۴۰۲، نرخ بیکاری در ۱۵ استان کشور بیشتر از میانگین کل کشور بوده است.

استان «کرمانشاه» با ثبت نرخ بیکاری ۱۷.۴درصدی، بیشترین سطح این رقم را در بازه زمانی بررسی شده داشته است. این رقم نشان می‌دهد که در استان کرمانشاه از هر ۱۰ فرد جویای کار تقریبا دو نفر موفق به پیدا کردن یک کار شده‌اند. در این فهرست پس از کرمانشاه، استان‌های «کردستان»، «اردبیل»، «لرستان»، «خوزستان»، «سیستان و بلوچستان»، «گلستان»، «خراسان شمالی»، «هرمزگان» و «کرمان» با نرخ بیکاری بیشتر از ۱۰درصد قرار گرفته‌اند. در باقی استان‌های کشور این رقم کمتر از ۱۰درصد گزارش شده است. «خراسان جنوبی» با کسب نرخ بیکاری ۵درصدی و «قزوین» با قرارگیری بر پله ۴.۷درصدی کمترین نرخ بیکاری را در آخرین فصل از سال گذشته تجربه کرده‌اند.

نرخ بیکاری ۲۰ استان پایین آمد

مقایسه تغییرات نرخ بیکاری ۳۱ استان کشور در زمستان سال گذشته با زمستان سال ۱۴۰۱ حاکی از همسو شدن روند تغییرات نرخ بیکاری در ۲۰ استان کشور با تغییر نرخ بیکاری کل کشور است. به بیان دقیق‌تر در زمستان سال گذشته نرخ بیکاری ۲۰ استان کشور در مقایسه با زمستان ۱۴۰۱ کمتر شده است. همچنین این نرخ در استان اصفهان بدون تغییر مانده است. استان خراسان شمالی با ثبت افزایش
۳ واحد درصدی بیشترین افزایش و استان کردستان با سقوط ۶.۲ واحد درصدی بیشترین کاهش را نسبت به دیگر استان‌ها به ثبت رسانده‌اند.

نرخ بیکاری ۱۴۰۲ در نقطه ۸.۱درصد ایستاد

البته برای تجزیه و تحلیل بهتر از وضعیت بازار کار در سال ۱۴۰۲ باید منتظر گزارش‌های مفصل مرکز آمار بود، اما به نظر می‌رسد که در سال گذشته، بازار کار نسبت به سال‌های پیشین خود روند مناسب‌تری را طی کرده است. وب‌سایت اکوایران از شاخص‌های عمده بازار کار در این سال برآورد کرده که نرخ مشارکت به ۴۱.۳درصد رسیده است. به بیان دیگر ۴۱.۳درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور در تلاش برای یافتن شغل هستند که یا به نتیجه رسیده و شاغل شده‌اند یا اینکه هنوز شغل مدنظر خود را پیدا نکرده و بیکارند. ازسوی دیگر ۵۸.۷درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور از یافتن شغل ناامید شده‌اند و در جمعیت غیرفعال قرار گرفته‌اند. جمعیت فعال از افرادی تشکیل شده که به دنبال کار هستند، حال ممکن است در این جمعیت برخی شاغل و برخی بیکار باشند. درنتیجه می‌توان گفت جمعیت فعال از دو دسته جمعیت شاغل و بیکار تشکیل شده است. نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال، نرخ بیکاری را ساخته و نسبت جمعیت شاغل به جمعیت فعال نرخ اشتغال در کشور را می‌سازد.

دیگر خبرها

  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • بیشترین فروش فراورده‌های نفتی کرمانشاه در مرز پرویزخان انجام شده است
  • کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند
  • قفل‌ها این بار برای ستاره تیم‌ملی در آسیا بسته ماندند
  • ۱۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری