Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@23:43:48 GMT

ساخت و ساز در اراضی ملی نصیرشهر/ طرح شکایت از شهرداری

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۸۱۰۵

ساخت و ساز در اراضی ملی نصیرشهر/ طرح شکایت از شهرداری

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: ساخت و سازهای غیرمجاز از مواردی است، که در دهه‌های اخیر گریبانگیر استان تهران شده و نظام مدیریت و برنامه ریزی شهری و روستایی را در این استان تحت تأثیر قرار داده است.

موقعیت استان تهران با توجه به قرارگیری پایتخت کشور در این استان و تراکم بالای جمعیتی از یک سو و عواقب نه چندان خطرناکی که تاکنون انتظار متخلفین را می کشیده است و ارزش افزوده قابل توجهی که از محل تغییر کاربری‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز به جیب دلال‌ها، متخلفین در ادارات و نیز بخش خصوصی و… می‌رود، سبب شده است، که تعداد این تخلف‌ها بسیار زیاد شود و مقابله با آن‌ها عملاً غیرممکن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری مهر نیز در راستای رسالت‌های رسانه‌ای خود در استان تهران، «تغییر کاربری‌ها و ساخت و ساز غیرمجاز» را به عنوان یکی از نظام مسائل مهم در این استان برگزیده و در حال بررسی و پیگیری تخلفات است و سعی در حل ریشه‌ای و نظام مند این معضل دارد.

ساخت و ساز در اراضی ملی و زمین‌هایی که سند آنها به نام دولت است، در نصیر شهر از توابع شهرستان رباط کریم در جنوب غربی استان تهران اخیراً جلب توجه کرده است و به همین دلیل در این خصوص با «حسن شافعی» رئیس اداره راه و شهرسازی رباط کریم به گفتگو نشستیم، که حاصل آن در ادامه می‌آید:

* چرا شهرداری نصیرشهر را مقصر ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی می‌دانید؟

متأسفانه شهرداری نصیر شهر با علم و شناخت از محدوده اراضی برای ساخت و ساز در این اراضی مجوز صادر می‌کند.

در گذشته به مراتب محدوده اراضی ملی در نصیر شهر را طی مکاتباتی رسمی به این شهرداری اعلام کرده‌ایم.

متأسفانه پلیس ساختمان این شهرداری هیچ جلوگیری و همکاری از به تاراج بردن اراضی ملی این شهر نمی‌کند.

* مواردی از این ساخت و سازهای غیرمجاز بوده است، که به تازگی رخ داده باشد؟

بله، ساخت و سازهای اخیر برخی از دلالان در اراضی ملی نصیر شهر که سند آن به نام دولت است، مشهود است و متأسفانه علی رغم وعده‌های متعدد آقای شهردار برای ممانعت از ساخت و ساز در اراضی ملی اما به نظر می‌رسد مجموعه تحت پوشش ایشان با وی در این زمینه همکاری ندارند.

ما همچنان شاهد ساخت و ساز در زمین‌های دولت هستیم و بعضاً کار ما برای مانع شدن از ساخت و ساز در اراضی ملی نصیرشهر به درگیری کشیده می‌شود.

* جایگاه شهرداری نصیرشهر در این ساخت و سازهای غیرمجاز دقیقاً کجا است؟

متأسفانه دیده می‌شود، شهرداری نصیر شهر حتی با طرح غیر قانونی برخی از پرونده‌ها در کمیسیون ماده ۱۰۰ از ساخت و ساز در اراضی ملی به دنبال کسب درآمد است.

طرح غیر قانونی پرونده‌های ساخت و ساز اراضی ملی در کمیسیون ماده ۱۰۰ در حالی به مراتب در نصیر شهر اتفاق افتاده است، که ما بارها نسبت به این مسئله به شهرداری هشدار داده بودیم، به همین خاطر با مساعدت دادستان محترم قرار شد، رأی به تخریب این ساخت و سازها داده شود.

البته تمام امورات ما بجز مسئله ساخت و ساز در اراضی ملی با دستور شهردار محترم به درستی در این شهر پیش می‌رود، اما اینکه چرا با این همه مکاتبه و هشدار آقای شهردار همچنان به این مسئله بی تفاوت است، سوالی است که خودشان باید به آن پاسخ بدهند.

اما آنچه آشکار است، اوضاع غم انگیز کیفیت ساخت و سازهای نصیر شهر است، متأسفانه فارغ از ملی بودن این اراضی به نظر نمی‌رسد، کیفیت ساخت و سازهای این شهر مطابق طرح‌ها مصوب باشد با وجود اینکه طرح مصوب الزام اجرایی دارد.

* علت این تخلفات را در چه می‌دانید؟

به نظر بنده قدیمی بودن کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، که مرجعی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی است، از عوامل عمده بروز این تخلفات است، که هر تخلف و دست اندازی در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و با نظر کمیسیون و تعیین جریمه مالی تخلفات ساخت و ساز مانند احداث بنای بدون پروانه، عدم احداث پارکینگ، تراکم اضافی نادیده گرفته می‌شود.

این ضعف بزرگی است، که نقش اساسی در این تخلفات به ویژه در شهرداری‌ها دارد.

* و اما سخن آخر؟

از مردم می‌خواهیم، با ثبت تخلف از قانون در حوزه ساختمانی یا شهرسازی در اطراف خود از طریق سامانه‌ای که پرتال وزارت راه و شهرسازی برای این منظور راه اندازی شده است و به صورت آنلاین و غیرحضوری این تخلفات را به اطلاع مدیران و کارشناسان برسانند.

و از طریق همین سامانه نتیجه نهایی را پیگیری کنند.

تخلفات در این زمینه شامل افزایش غیرمجاز تراکم، سطح اشغال، تعداد طبقات و…، عدم رعایت اصول ایمنی (گودبرداری غیراصولی یا بدون مجوز)، ساخت و ساز غیر مجاز یا تغییر غیرقانونی کاربری ملک، تخلفات شهرداری یا ناظر پروژه و…، تجاوز به حریم کوچه یا خیابان و مشرف شدن به ملک مجاور است.

کد خبر 5199364

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ساخت و سازهای غیرمجاز تغییر کاربری ویروس کرونا شیوع کرونا واکسن کرونا کرمانشاه آمار کرونا بوشهر گرگان ماه مبارك رمضان بارش باران انتخابات 1400 محدودیت های کرونایی انتخابات شورای شهر و روستا کمک مومنانه شیراز ساخت و ساز در اراضی ملی ساخت و سازهای غیرمجاز کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری نصیر استان تهران نصیر شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۸۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید غلامی با اشاره به اینکه با ورود به موقع از تغییر کاربری ۵۹ هکتار در حوزه قضائی ساوجبلاغ پیشگیری شده است، گفت: در پی گزارش جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در چندار و روستاهای «ولیان» و «شنده»، اقدامات قانونی برای مقابله با قصد تغییر کاربری غیرمجاز سوداگردان آغاز شد.

دادستان عمومی و انقلاب ساوجبلاغ وسعت و ارزش اراضی کشاورزی که از تغییر کاربری آن پیشگیری شد را ۵۹ هکتار معادل ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در این عملیات در مورد ۶۸ قطعه شامل دیوارکشی به تعداد ۶۸ مورد، بناهای غیر مجاز ویلایی در حال ساخت به تعداد سه مورد، دپوی مصالح ساختمانی ۱۶ مورد و استخر دو مورد، قانون به اجرا درآمد.

کد خبر 6089976

دیگر خبرها

  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تأثیر افزایش حقوق پاکبانان در نظافت پایتخت
  • ساخت و ساز در یک شهرک جیرفت با شکایت میراث متوقف شد
  • اراضی نهضت ملی مسکن برای ۴۰ هزار متقاضی در شهر پرند هنوز تامین نشده است
  • استمرار اقداماتی در راستای ساماندهی کشف رود
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • تصویب ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • تخریب دو ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی نهاوند