Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: با وجود تمام تاکیداتی که در مورد فضیلت‌های «امیرالمومنین (ع)» از سوی «پیامبراکرم (ص)» و حتی خداوند متعال انجام شده باز هم تمام ابعاد و فضایل «امیرالمومنین (ع)» مطرح نمی‌شد.

محمدجواد رجب‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون سیره اخلاقی «امیرالمومنین (ع)» گفت: «امیرالمومنین (ع)» شخصیتی با فضایل بی پایان داشتند، نشر این فضائل یکی از دغدغه‌های «پیامبر اکرم (ص)» محسوب می‌شد، از سوی دیگر سفارش و تاکید بر نشر این فضائل از جانب خداوند متعال نیز صورت می‌گرفت به عنوان مثال در آیه ۶۷ سوره مائده که مربوط به جریان غدیر خم است بیان شده: «أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ،‌ ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد به خلق برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از شرمردمان محفوظ خواهد داشت، و دل قوی دار که خدا کافران را به هیچ راه موفقیتی راهنمایی نخواهد کرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید


***فضیلت «امیرالمومنین (ع)» از زبان پروردگار

وی به تاکید خداوند متعال بر فضایل «امیرالمومنین (ع)» اشاره و ابراز کرد: هنگامی که خداوند به «پیامبراکرم (ص)» خود دستور داد تا «امیرالمومنین (ع)» را در غدیر خم به مردم معرفی کند به «پیامبراکرم (ص)» فرمود: اگر «امیرالمومنین (ع)» را به مردم به عنوان، ولی وصی معرفی نکنی رسالت ۲۳ ساله خود را زیر سوال برده اید این امر بیانگر این مهم است که ارزش و جایگاه فضایل «امیرالمومنین (ع)» به حدی است که کوتاهی در آن موجب از بین رفتن زحمات ۲۳ ساله «پیامبراکرم (ص)» می‌شود.


رجب زاده به تلاش‌های «پیامبراکرم (ص)» برای معرفی فضیلت‌های «امیرالمومنین (ع)» اشاره و تصریح کرد: «پیامبراکرم (ص)» همواره تلاش کردند تا در همه شرایط حتی در روز‌های ابتدایی رسالت این امام بزرگوار، «امیرالمومنین (ع)» را به عنوان تنها کسی که توانایی راهنمایی جامعه مسلمانان را پس از رحلتشان می‌تواند برعهده بگیرد در محافل مختلف مطرح کردند، «پیامبراکرم (ص)» هنگامی که در نخستین روز‌های رسالت خود اقوام و آشنایان را در یک میهمانی دور هم جمع کرده بودند در همان زمان «امیرالمومنین (ع)» را به عنوان جانشین خود معرفی کردند.

وی به تاکیدات «پیامبراکرم (ص)» به منظور نشر فضایل «امیرالمومنین (ع)» اشاره و ابراز کرد: در این راستا «پیامبراکرم (ص)» بار‌ها و بار‌ها و در موقعیت‌های مختلف در مورد نشر فضایل «امیرالمومنین (ع)» تاکید کرده بودند. به عنوان مثال «پیامبراکرم (ص)» در حدیثی می‌فرمایند: «خدا برای برادرم علی فضائلی قرار داده که قابل شمارش نیست. اگر کسی فضیلتی از فضائل او را بنویسد، تازمانی که این نوشته باقی باشد ملائکه برای نویسنده آن استغفار می‌کنند و اگر کسی به فضیلتی از فضائل بی شمار او گوش فرا دهد خداوند گناهانی که با گوش انجام داده می‌آمرزد همچنین اگر به کتابی از فضائل او نظر کند گناهانی که با چشم کرده را می‌آمرزد.

رجب زاده به پنهان ماندن برخی از ابعاد فضایل «امیرالمومنین (ع)» پرداخت و افزود: با وجود تمام تاکیداتی که در مورد فضیلت‌های «امیرالمومنین (ع)» از سوی «پیامبراکرم (ص)» و حتی خداوند متعال انجام شده باز هم تمام ابعاد و فضایل «امیرالمومنین (ع)» مطرح نمی‌شد. حسادت، کینه توزی، ترس از دست دادن منافع و موقعیت‌ها از جمله علل کتمان فضائل «امیرالمومنین (ع)» توسط دشمنان ایشان بود.


***رویکرد دشمنان نسبت به پنهان کردن فضایل «امیرالمومنین (ع)»

وی به رویکرد دشمنان نسبت به «امیرالمومنین (ع)» پرداخت و افزود: دشمنی و حسد اولین انگیزه در کتمان فضائل «امیرالمومنین (ع)» بود. دشمنان «امیرالمومنین (ع)» تلاش داشتند تا فضیلت‌های این امام بزرگوار را پنهان کنند آنان به علت وجود حسد و کینه و از همه مهمتر ترس از دست دادن موقعیت اجتماعی خود تلاش داشتند تا فضیلت‌های «امیرالمومنین (ع)» را از نظر آحاد مردم دور نگه دارند، این روند بعد‌ها در دوره بنی امیه و بنی عباس به خوبی دیده شد حتی در برهه‌ای کار به جایی رسید که به جای بیان فضایل «امیرالمومنین (ع)» که دستور «رسول خدا(ص)» بود فرمان لعن این امام بزرگوار بر منابر صادر شد.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ادامه داد: البته این نوع کتمان و چشم پوشی بر حقیقت سابقا توسط برخی از اهل کتاب نسبت به «پیامبراکرم (ص)» نیز اتفاق افتاده بود، در آیه ۱۴۶ سوره بقره به این موضوع اشاره شده: «الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّ فَرِیقًا مِنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُونَ، گروهی که ما بر آن‌ها کتاب فرستادیم، محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و حقّانیّت او را به خوبی می‌شناسند همان گونه که فرزندان خود را، و لکن گروهی از آنان از راه عناد حق را کتمان می‌کنند در صورتی که علم به آن دارند»، بنابراین تکرار این واقعه امری عجیب و دور از انتظار نبود.

***مظلومیت «امام علی(ع)»

رجب زاده مظلومیت «امیرالمومنین (ع)» در زمان ولایتشان را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: این کتمان به حدی افزایش یافته بود که وقتی «امیرالمومنین (ع)» در مسجد با ضربه ابن ملجم مرادی به خون غلتیدند و خبرش در بین مسلمین پیچید برخی از افراد می‌پرسیدند مگر حضرت «علی (ع)» نیز نماز می‌کند، این طرز تفکر نشان می‌داد که دشمنان با تبلیغات بسیار بر ذهن و افکار عمومی تاثیر گذاشته بودند و «امیرالمومنین (ع)» را به عنوان یک فرد العیاذ بالله به بخشی از جامعه معرفی کرده بودند.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا اظهار کرد: در این میان عموم شیعیان نیز برای حفظ جان خود مجبور بودند تا فضایل «امیرالمومنین (ع)» را پنهان کنند و آن را به زبان نمی‌آورند بدین ترتیب ابعاد گسترده فضیلت‌های «امیرالمومنین (ع)» از دید بسیاری پنهان ماند. بنابراین دومین انگیزه از انگیزه‌های کتمان فضیلت ایشان ترس دشمنان از به خطر افتادن جان خود بود.


***احتیاط «پیامبراکرم (ص)» در بیان فضایل «امیرالمومنین (ع)» در بین مردم

رجب زاده پیرامون فضایل «امیرالمومنین (ع)» بیان کرد: روایت شده «پیامبراکرم (ص)» در سخنان خود به برخی از ابعاد فضیلت‌های «امیرالمومنین (ع)» اشاره داشتند، اما با این حال تمام فضیلت‌های این امام بزرگوار را بیان نمی‌کردند، زیرا معتقد بودند که اگر تمام این فضایل مطرح شود برخی از مردم که به بلوغ فکری و ایمانی نرسیده اند توان هضم آن‌ها را نداشتند. ایشان به «امیرالمومنین (ع)» فرمودند: «اگر نبود کاری که مسیحیان با عیسی کردند و در مورد او غلو کرده و او را فرزند خدا شمردند، فضایل بسیاری از تو برای مردم بازگو می‌کردم»، لذا هرگز به تمامی ابعاد فضیلت‌های «امیرالمومنین(ع)» اشاره نمی‌کردند و تکرار چنین رخدادی برای جامعه مسلمان را خطر محسوب می‌کردند، در حقیقت «پیامبراکرم (ص)» از تکرار چنین تجربه‌ای تلخ نگران بودند. توجه به این نوع کتمان افق بلندی رو به فضایل ایشان می‌گشاید.

وی به تداوم این رویه در سیره «امیرالمومنین (ع)» اشاره کرد و افزود: «امیرالمومنین (ع)» در خطبه ۱۷۴ نهج البلاغه می‌فرمایند: «اگر می‌خواستم تا شما را از اخباری غیبی و اسرار درونیتان آگاه کنم انجام می‌دادم، اما ترس از این را دارم که شما غلو کنید و من را از «پیامبر اکرم(ص)» بالاتر بدانید بنا بر این تنها این دانش را تنها به افرادی خاص که ایمان آن‌ها قابل اعتماد است بازگو خواهم کرد». جالب است که در این جا ابن ابی الحدید که شارح معتزلی نهج البلاغه است در صفحه ۱۰ از جلد دهم شرحش می‌گوید: «با این که «امیرالمومنین (ع)» بسیاری از این علوم و فضائل را کتمان کردند می‌بینیم بسیاری توان هضم همین مقدار را نداشته و ادعای نبوت، بلکه الوهیت و خدایی ایشان را داشتند».

*** ترس از تکفیر مردم

وی به عدم بصیرت و ظرفیت عامه مردم از فضیلت‌های «امیرالمومنین (ع)» اشاره و تاکید کرد: اگر تمام ابعاد و فضیلت‌های «امیرالمومنین (ع)» از زبان «ائمه معصومین (ع)» و یا «پیامبر اکرم (ص)» برای مردم بیان می‌شد مردم عامه توان درک تمام مراتب جایگاه و فضیلت «امیرالمومنین (ع)» را نداشتند همین امر سبب شد تا برخی از بزرگان همانند سلمان فارسی نیز از بیان فضایل «امیرالمومنین (ع)» سرباز می‌زدند، در روایات آمده است روزی سلمان در محضر «امیرالمومنین (ع)» بود و خطاب به ایشان گفت: من تحقیقات فراوانی در طی زندگیم در کتاب یهود و نصارا انجام دادم و فضایلی را که در وجود شما قرار دارد به عنوان بشارتی از برای وصی پیامبر آخرالزمان در کتاب آنان خوانده بودم، یا «امیرالمومنین (ع)» من فضایل شما را در کتاب تورات دیدم، اما از اینکه فضایل را برای مردم عادی مطرح کنم بیم دارم، زیرا مورد تکفیر آنان قرار خواهم گرفت.

***باران که در لطافت طبعش خلاف نیست

رجب زاده به توصیف ویژگی‌های برجسته «امیرالمومنین (ع)» پرداخت و افزود: نشر خوبی‌های و فضایل «امیرالمومنین (ع)» توسط «پیامبر اکرم (ص)» همانند باران لطیفی است که بر تمامی جامعه اسلامی باریده، اما هرکس به اندازه درک خود از ایشان نصیب برده، تعدادی همانند سلمان و ابوذر پس از درک فضیلت‌های «امیرالمومنین (ع)» تلاش می‌کنند تا ایشان را الگویی برای زندگی خود قرار دهند و این امام بزرگوار را هدیه ارزشمند از جانب خداوند می‌دانند، اما در مقابل عده‌ای دیگر هستند که با دیدن و شنیدن این فضایل راه دشمنی در پیش گرفتند، «باران که در لطافت طبعش خلاف نیست، در باغ لاله روید و در شوره بوم خس»، به عبارت دیگر «امیرالمومنین (ع)» همانند شاگردی موفق و ارزشمند برای کلاس هستند که استاد آن را تشویق می‌کند عده‌ای از بچه‌ها به وجود چنین شاگردی در کلاس خود افتخار کنند و تلاش دارد تا خصایص او را به عنوان الگویی ارزشمند در زندگی مد نظر قرار دهند، اما عده‌ای دیگر به دشمنی با وی می‌پردازند و تلاش دارند تا چهره ایشان را در مقابل سایر شاگردان مدرسه خراب کنند.


***«امیرالمومنین (ع)» از دریچه نگاه مردم هم عصرش

وی به شیوه تفکر افرادی که در زمان ولایت «امیرالمومنین (ع)» زندگی می‌کردند اشاره کرد و افزود: برخی کسانی که در دوران ولایت «امیرالمومنین (ع)» زندگی می‌کردند افرادی بودند که هنوز ایمان حقیقی و ریشه دار در وجود آنان درونی و نهادینه نشده بود، آنان درک واقعی از حقایق دین اسلام نداشتند و برخی در ظاهر اسلام آورده بودند، اما در حقیقت به دنبال منافع خود بودند آنان حتی در روز‌های آخر رحلت «پیامبر اکرم (ص)» برخورد‌های ناشایستی را با «نبی خدا (ص)» داشتند و حتی حاضر نشدند تا وصیت «پیامبراکرم (ص)» را مکتوب کنند و پس از رحلت ایشان به دنبال منافع خود وقایع و اتفاقات متعددی را رقم زدند.

رجب زاده تلاش «ائمه اطهار (ع)» برای بیان حقایق را پس از رحلت «پیامبراکرم (ص)» را متذکر شد و بیان کرد: پس از رحلت «پیامبراکرم (ص)» حضرت «فاطمه زهرا (س)» به همراه دو فرزندشان به درب خانه مهاجران و اعصار رفتند و تک‌تک در‌های آن‌ها را زدند و واقعه غدیر خم را که یک حقیقت بزرگ و غیر قابل انکار بود را به آنان یادآوری کردند.

***سه محور و سه رویکرد «امیرالمومنین (ع)»

وی محور اصلی فعالیت «امیرالمومنین (ع)» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: یادآوری واقعه غدیر خم برای مردم، تلنگر زدن به ذهن خواب رفته مردم جامعه آن روزگار، گردآوری قرآن به دستور «پیامبراکرم (ص)» به عنوان یک گوهر گرانبها همچنین اجرای وصیت «نبی اکرم (ص)» مبنی بر ممانعت از خونریزی بین مسلمان، به عنوان امور مهم در دستور کار «امیرالمومنین (ع)» قرار گرفت.

***دستاورد‌های ارزشمند؛ قدر ناشناسی‌های بی پایان

وی پیرامون گردآوری قرآن کریم توسط «امیرالمومنین (ع)» خاطرنشان کرد: یکی از دستورات «پیامبراکرم (ص)» به «امیرالمومنین (ع)» گردآوری و تدوین قرآن کریم بود لذا «امیرالمومنین (ع)» پس از خانه نشینی اقدام به تنظیم و تدوین قرآن کریم نمودند که طی سال‌ها بر «پیامبر اکرم (ص)» نازل گردیده بود، ایشان علاوه بر تنظیم قرآن کریم توانستند حاشیه‌هایی را در شأن نزول قرآن و تفاسیری که از زبان خود «پیامبراکرم (ص)» بیان شده بود را مستقیماً ارائه دهند.

رجب زاده پیرامون شهادت «امیرالمومنین(ع)» بیان کرد: گروه خوارج تصمیم گرفت با کشتن سه نفر از افراد مطرح دین اسلام مسیر حرکت دین را تغییر دهد، آنان بر این گمان بودند که اسلام از مسیر خود منحرف شده لذا با کشتن این افراد می‌توانند اسلام را نجات دهند و بدین ترتیب نقشه ترور سه فرد مهم از دنیای اسلام را در آن زمان کشیدند، اما تنها ابن ملجم مرادی بود که «امیرالمومنین(ع)» را در محراب مسجد کوفه در هنگام نماز صبح به شهادت رسانید و در این میان معاویه تنها زخم کوچکی برداشت، در حقیقت حضرت «امیرالمومنین(ع)» شهید راه عدالت شدند و در راه گسترش دین حقیقی اسلام به شهادت رسیدند.

وی به توصیه «امیرالمومنین(ع)» در مورد سبک زندگی اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: «امیرالمومنین(ع)» در کتاب نهج البلاغه و در نامه خود به «عثمان ابن حنین انصاری» از استانداران آن زمان بیان فرمودند: شما نمی‌توانید همانند من زندگی کنید، اما باید سه شیوه را در پیش بگیرد، اول اینکه اهل پرهیز باشید تا در زشتی و مکافات قرار نگیرد، دوم اینکه اهل تلاش باشید و از کوشش فرو گذاری نکنید و سوم اینکه عفت را در پیش بگیرد، عفت در اینجا به معنای دوری از شهوت رانی و شکم وارگی است و نکته آخر اینکه راستگو باشید و از دروغ بپرهیزید.


انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مذهبی امیرالمومنین ع

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار مذهبی امیرالمومنین ع امام بزرگوار امیرالمومنین ع خداوند متعال پیامبر اکرم پس از رحلت برای مردم قرآن کریم رجب زاده غدیر خم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۵۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده

دوست قدیمی‌اش سلیم غفوری می‌گوید که بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و این روزها همه دنیا پرچم مبارزه و مقابله با اسرائیل را به اهتزاز درآورده‌‌اند، جایش بیشتر از هر زمانی دیگر، خالی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نهم اردیبهشت‌ماه سال 1401 روزی که همه جهان فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دادند خبر درگذشت یک متفکر و پژوهشگر رسانه به گوش رسید. آن روز، روز قدس بود و نادر طالب‌زاده برای همیشه چشم از جهان فروبست. مردی که با همه سختی‌ها و پیچیدگی‌ها کنفرانس افق نو را راه انداخت. 

سال‌ها دبیری جشنواره فیلم عمار را برعهده داشت و به کارگردانی سریال «بشارت منجی» هم شناخته می‌شود. ساخت چندین مستند و البته اجرای برنامه «عصر» شبکه افق تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های اوست، نادر طالب‌زاده را  بیش از هرچیزی با فعالیت‌های انقلابی‌اش می‌شناسیم؛ در حالی که از 16 تا 26 سالگی در آمریکا زندگی می‌کرد همزمان با وقوع انقلاب به کشور بازگشت تا صدای آن باشد، خط او، خط انقلاب بود.

همان‌جا که سخنان امام خمینی (ره) را از مطبوعات درست چندماه قبل از عزیمتشان به پاریس پیگیری می‌کرد و در خاطراتش عنوان کرد که از این سخنان بسیار متأثر شده است. کارگردانی که معتقد بود به هیچ جبهه‌ای جز انقلاب تعلق ندارد، خودش می‌گوید «من در آمریکا مشاهداتی داشتم که بعدها خیلی به دردم خورد» همین هم شد بعدها هم در قالب جشنواره «عمار» و هم کنفرانس افق نو ابعادی تازه از این کشور را هویدا کرد.

طالب‌زاده اما نقشی در ماندگاری حوادث تسخیر لانه جاسوسی را هم دارد، او که در سال‌های اخیر به واسطه فعالیت‌های ضد استکباری‌اش در لیست تحریم‌های آمریکا هم قرار گرفت، از اولین کسانی بود که در قالب تیم مستندسازی در صحنه تسخیر سفارت آمریکا حاضر شد و وقایع آن روزگاران را ثبت و ضبط کرد، ساخت همین مستند هم سرآغاز همکاری او با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد.

حقیقتی که نادر طالب‌زاده از داود میرباقری گفت/ نخستین سالگرد درگذشت مبدعِ برنامه زنده تلویزیونی + فیلم

برنامه «عصر» را می‌توان یکی از مهمترین‌های فعالیت‌های او در بستر تلویزیون محسوب کرد، برنامه‌ای که پلی ارتباطی و البته حلقه‌ای برای گردآوری چهره‌های استکباریستیز بود، همان هدفی که نادر طالب‌زاده دنبالش می‌کرد. طالب‌زاده البته همین هدف را در کنفرانس افق نو هم پیگیری کرد، همایشی که ابتدا با عنوان «هالیوودیسم» آغاز به کار کرد اما بعدها با تغییر نام چهره‌هایی از کشورهای مختلف جهان را به خود دید.

اما به مناسبت سالروز درگذشت او نگاهی به چند حقیقت از این متفکر انقلابی داریم که سیدسلیم غفوری قائم‌مقامِ این روزهای معاونت سیما و مدیر سال‌های نه چندان دور شبکه مستند و افق سیما آنها را بازگو کرد.

غفوری از این نکته آغاز کرد: اگر بخواهم درباره حاج نادر در یک جمله بگویم او در هر زمانی پیشتاز عرصه رسانه بود. با فهم درست از نیاز آن مقطع، واردِ فضای رسانه می‌شد. وقتی به زمانِ‌جنگ او نگاه کنیم ساخت مستندهای دوران دفاع‌مقدس را با شکل و شمایلی درست پیش می‌برد. اگر به روایت مظلومیت مردم بوسنی رسید که در مقطعِ خودش بهترین کار بود، «خنجر و شقایق» را ساخت. کارهای مختلفی که در حوزه مقاومت در دستور کار قرار داد مثل مجموعه «عصر انتظار» و مجموعه «نسل فراموش شده» که راجع به اردوگاه‌های فلسطینی‌ها بود جزو کارهایی است که هنوز هم ماندگارند و درباره‌شان می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد. 

این مدیر در تلویزیون از وجوه متمایز برنامه‌سازی نادر طالب‌زاده گفت؛ «مهمترین نکته‌ای که طالب‌زاده در عرصه برنامه‌سازی داشت فهم کامل نسبت به موضوعی بود که در دستورِ کار خودش قرار می‌داد. بنابراین دست روی نقاطی می‌گذاشتند شاید برای خیلی از افراد، این نقاط مکشوف نبود و پنهان مانده است. نقاط پنهان را می‌آوردند و روی آن ذره‌بین می‌گذاشتند و آن نقاط پنهان را برجسته می‌کردند. در تلاش بودند خودشان را تسلیمِ جریان غالب رسانه‌ای نکنند؛ واقعاً اگر در یک موضوعی به چیزی می‌رسیدند و می‌آمدند خیلی آن را شجاعانه و با صراحت بیان می‌کردند.

در واقع وجوه تمایز او صراحت، فهم درست موضوع و تلاش برای کشف حقیقت بود. شما در مجموعه "خنجر و شقایق" این تفاوت و وجوه تمایز را می‌بینید. این فقط یک مستند جنگی صرف نیست و گزارش از نبرد جنگ در بوسنی نبود. "خنجر و شقایق" در پی کشف حقیقتی بود که در ظاهر و پوسته جنگ جریان داشت و این "خنجر و شقایق" را به عنوان اثری متفاوت خلق کرد.»

اما شاید نگاه صهیونیست‌ستیزی و استکبارستیزیِ نادر طالب‌زاده در جای جایِ فعالیت‌های فرهنگی و هنری او دیده شود؛ همان‌گونه سلیم غفوری به آن اشاره کرد: «او همیشه مهمترین دغدغه‌اش این بود آن‌چیزی که به عنوان صهیونیست جهانی شناخته می‌شود را معرفی کند. این خط را او در برنامه «راز» دنبال کرد و در کارهای دیگرِ او می‌توان به وضوح مشاهده‌اش کرد. در سریال «بشارت منجی» هم این نگاه دیده می‌شود.

طالب‌زاده در دوران جنگ برای مستندسازی دفاع‌مقدس از هیچ تلاشی دریغ نکرد و در طول 30 سال دیگر، عمرش را صرفِ مبارزه با صهیونیست کرد. نکته مهمی است که او در روزِ منتسب به مبارزه با صهیونیست و حمایت از مردم فلسطین، این دنیا را ترک کرد. به نظرم بزرگترین پیام فوت ایشان در روز قدس این است نادر طالب‌زاده قهرمان مبارزه با صهیونیست و اسرائیل بود. به نظرم این نکته نباید در هیچ مطلبی از طالب‌زاده، مغفول بماند. یا ماجرای تحریمِ او از سویِ آمریکایی‌ها که بابتِ برپایی افق نو اتفاق افتاد. چرا که افق نو در پی افشای ماهیت صهیونیست جهانی بود و آنها متوجه شدند او خلاف جریان رسانه‌ای مسلط بر جهان عمل می‌کند.»

او بزرگترین آرزوی طالب‌زاده را از بین رفتن رژیم صهیونیستی دانست و گفت: بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و رژیم صهیونیستی دچار زوال شده است.  سال‌ها برای مسئله افشای ماهیت جریان صهیونیستی در دنیا تلاش کرد. شاید به حق باید بگوییم ایشان سردار رسانه‌ای مبارزه با صهیونیسم و سردار جبهه فرهنگی انقلاب بودند.

شاید یکی از حقایق دیگر زندگی او پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه انقلاب باشد؛ به تعبیر غفوری، او در طول این سه دهه برای پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرد. آموزش به بچه‌های رسانه‌ای خارج از کشور مثل دوستان لبنانی و افغانستانی تا داخل کشور که دوره‌های مختلفی برگزار کرد و ساعت‌ها کارشان را می‌دید و راهنمایی‌شان می‌کرد. برای رشد و آموزش بچه‌های رسانه‌ای جبهه انقلاب واقعاً وقت می‌گذاشت. شاید یکی از بزرگترین کارهای او نسلی باشند که امروز در این عرصه فعالیتِ چشمگیری دارند و شاگردانِ نادر طالب‌زاده‌اند. 

در سالروز درگذشت او شاید یادآوری این نکته جالب باشد؛‌ نادر طالب‌زاده بارها درباره غفلت نسبت به عدم ساخت فیلم، مستند و کارهای نمایشی درست درباره اهل‌بیت و فضایِ دینی گلایه‌ها کرده بود؛ او همواره به نگاه جهانی و بین‌المللی در این عرصه تأکید می‌کرد. "ما باید روایت‌های دینی و مذهبی‌مان را چارچوب و ساختار بین‌المللی ببخشیم و اصلاً نویسندگان و پژوهشگران این حوزه باید به این سمت و سو بروند تا دیگر عوالم جهانی هم به پاسخ‌ پرسش‌ها،‌ ابهامات و نظریات دینی‌شان دست یابند."

و یک نکته جالب درباره راه افتادن گفت‌وگوی زنده در تلویزیون است؛‌ نادر طالب‌زاده در یکی از گفت‌وگوهایی که با خبرگزاری تسنیم داشت درباره سریال‌های دینی تلویزیون به این نکته جالب اشاره کرد که گفت‌وگوی زنده را در تلویزیون راه انداخته است. او گفت:  "یادم می‌آید به علی لاریجانی رئیس سازمان صداوسیما وقت پیشنهاد دادم صداوسیما برنامه گفتگوی زنده‌ای ندارد و در حالی که تلویزیون کشورهای دیگر با گفتگوهای زنده انتقادی، سرپا بودند. خوشبختانه این پیشنهاد مورد قبول قرار گرفت و این کار از شبکه پنج شروع شد برنامه‌ای تحت عنوان «شباهنگام» که کار سیاسی و جنگ نرم با من بود. البته ناگفته نماند که برخی‌ها را هم می‌خواستیم همچون ازغدی که به واسطه این برنامه دیده شد، دیده شوند اما تلویزیون جلویشان را گرفت. آنقدر نمی‌شودهای سازمان زیاد شد که من به عنوان طراح برنامه ترجیح دادم استعفا بدهم."

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • حال و هوای مسجد کوفه- محراب شهادت مولا امیرالمومنین(ع)
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • جنجال عجیب پیرامون مدال اهدایی به علی دایی!
  • حضور مقامات بین‌المللی در ریاض برای گفتگو پیرامون غزه
  • اعتراضات دانشجویی در ⁧آمریکا⁩ بیانگر مظلومیت فلسطینیان است
  • تصاویری از بازسازی حرم امیرالمومنین علی (ع) + فیلم
  • تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا
  • رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)