Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@00:05:03 GMT

انتخابات خوب یا انتخاب خوب

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۱۸۰۹

انتخابات خوب یا انتخاب خوب

در ادامه سرمقاله ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ روزنامه ابتکار به قلم محمدعلی وکیلی می خوانیم:  استراتژی اصلی و قدیمی نظام در انتخابات‌ها، همیشه مشارکت بالا بوده است. از ابتدای انقلاب، انتخابات خوب بر انتخاب خوب اولویت داشته است. برای نظام، مشارکت بالا و ایجاد ادراک حاکمیت بر سرنوشت در مردم، بر همه چیز مقدم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخابات خوب البته دستاوردهای زیادی هم دارد. اول اینکه حق بنیادین مردم است. خوب و بد بودنِ یک انتخاب، امری سلیقه‌ای است.

از نظر بسیاری از ملت، نتیجه انتخاب سال هفتادوشش بسیار خوب بود. برخی هم هستند که منکر این امر هستند و معتقدند دولت برآمده از آن عملکرد خوبی نداشت. سوای از قضاوت پیرامون آن انتخاب، باید گفت اساساً انتخابات خوب، متضمنِ حق بنیادین ملت است. مهم‌ترین و بنیادی‌ترین حق ملت، حق حاکمیت بر سرنوشت خود و مشارکت در اداره امور است. از مشروطه تا کنون، این حق در صدر مطالبه آزادی‌خواهان و ملت ایران بوده است.

از طرف دیگر، انتخابات خوب، دستاوردهای استراتژیک برای کشور دارد. اول اینکه در سایه ارتقاء مشارکت مردمی، انسجام ملّی نیز تقویت می‌شود؛ انسجامی که مهم‌ترین عنصر امنیت ملّی در جهانِ ناامنِ کنونی است. اگر این حس از دست برود، نه دیپلماسی برای ما امنیت می‌آورد و نه میدان. دوم اینکه، انتخابات خوب، مسئولیت‌پذیری اجتماعی را تقویت می‌کند. اگر جامعه احساس کند در امر حکومت‌داری مشارکتِ معنادار دارد، احساس مسئولیت بیشتری خواهد کرد. سوم اینکه، در سایه مشارکت بالا و مشروعیتِ حاصل از انتخابات خوب، نظام می‌تواند اعتماد به نفس تصمیمات مهم را بازیابد. بدون تعارف باید گفت کشور مدت‌ها است که تصمیمات مهمی نمی‌گیرد.

ما تصمیمات ملّی و مهم زیادی را به تعویق انداخته‌ایم. به همین سبب کشور بحران‌زده‌ای شده‌ایم. یکی از رازهای مهم ناکارآمدی فعلی، تعویق و تعلل در برخی تصمیمات بزرگ است. کشور در جاهایی دچار بن‌بستِ تصمیم شده است. انتخابات خوب می‌تواند انگیزه و اعتماد به نفسی برای اتخاذ این تصمیم‌ها بدهد.


چهارم اینکه، در این موقعیت خاصِ جهانی، بیش از هر زمان به مشارکت بالا نیاز داریم. ما باید چند قرارداد مهم را امضا و اجرا کنیم. انتخابات خوب می‌تواند مشروعیت نظام را در انجام این توافق‌ها ارتقا دهد. قطعاً کشوری با انتخابات رقابتی و پر مشارکت، آن هم در خاورمیانه ناامن، از موضع بالاتری نسبت به کشوری مانند عربستان که ساختار سیاسی عشیره‌ای دارد برخورد می‌کند.


لذا به درستی استراتژی اصلی نظام، انتخابات خوب بوده نه انتخاب خوب. در این انتخابات پیش‌رو، این استراتژی بیش از گذشته می‌تواند به کار بیاید. اگر همه نهادهای انتخاباتی، این استراتژی را در صدر اولویت‌های خود قرار ندهند و به طور مثال آن را به انتخاب خوب فروکاهند، حتماً همه فرصت‌های بالا را از دست خواهیم داد. یادمان نرود آمریکا در دوران اوج کرونا، یکی از پرمشارکت‌ترین انتخابات‌هایش را برگزار کرد. هر اقدامی علیه مشارکت مردم، خیانت به ایران است. هیچ بهانه‌ای برای اقداماتِ مشارکت‌سوز پذیرفتنی نیست.

منبع: روزنامه ابتکار برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی اصولگرایان انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان اخبار کنکور انتخابات خوب مشارکت بالا انتخاب خوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۱۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | اعلام جزئیات برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش جام جم آنلاین، فرماندار شهر تهران گفت: در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران شامل تهران، ری، شمیران، اسلامشهر و پردیس، ۳۲ نامزد رقابت می‌کنند و ۱۶ نماینده انتخاب خواهند شد.

احمد قیومی افزود:از ۱۳ اردیبهشت فرایند رسمی تبلیغات انتخابات آغاز شد که تا ساعت ۸ صبح روز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت تبلیغات ادامه دارد و روز ۲۱ اردیبهشت؛ آغاز رای گیری خواهد بود.

آقای قیومی با اشاره به اینکه این انتخابات تمام الکترونیک برگزار می‌شود، افزود: برای برگزاری الکترونیک انتخابات ۶۰ هزار نفر آمادگی لازم را کسب کردند و آموزش شهروندان نیز آغاز شده است.

وی در باره چگونگی برگزاری الکترونیک انتخابات گفت: پس از اخذ کارت ملی از شهروندان و ثبت در دستگاه احراز هویت برای بررسی شرایط رای دادن، کارتی تحویل شهروندان می‌شود که روی صندوق گذاشته و کد‌های نامزد‌ها را وارد می‌کنند و پس از انتخاب و تایید نامزد‌های منتخب دکمه اتمام رای را زده و برگه نهایی داخل صندوق اخذ رای می‌افتد.

دیگر خبرها

  • برای حل مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد
  • هیچ صندوقی در انتخابات تهران ابطال نشد
  • صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی است
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • مردم با مشارکت حداکثری نمایندگان را پرقدرت راهی مجلس کنند
  • توصیه مهم به مردم در خصوص دور دوم انتخابات
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • نماد‌های عجیب در انتخابات هند
  • ببینید | اعلام جزئیات برگزاری انتخابات الکترونیک در تهران