Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@22:58:02 GMT

والدین حق دارند کودکانشان را تنبیه کنند؟

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۵۷۸۱۸

والدین حق دارند کودکانشان را تنبیه کنند؟

ایسنا/کرمانشاه یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: طبق سطر پنجم ماده 1179 قانون مدنی، پدر و مادر حق تنبیه طفل خود را دارند، ولی به استناد این حق نمی توانند طفل را خارج از حدود تنبیه کنند.

هیوا باتمانی در گفت و گو با ایسنا، کودکان و نوجوانان را عناصر اصلی جامعه آینده دانست و افزود: غفلت از تربیت و حمایت این گروه به مرور زمان می تواند جامعه را به سمت انحطاط و سقوط سوق دهد و این مهم از دیرباز مورد توجه فرهنگ ایرانی و اسلامی قرار گرفته و در قوانین کشور هم جایگاه ویژه ای دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال 1399 یکی از مهمترین این قوانین است که 51 ماده و 15 تبصره دارد و تمام آن برای حمایت از افراد زیر 18 سال در  نظر گرفته شده است.

وی افزود: در بند "ت" ماده 158 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 درخصوص اینکه پدر و مادر برای تنبیه کودکان و نوجوانان چه حد و حدودی دارند، اشاره می کند.

باتمانی اضافه کرد: براین اساس، اقدامات والدین و اولیای قانونی که به منظور تادیب یا حفاظت آنها انجام می شود، مشروط بر اینکه اقدام مذکور در حد متعارف و حدود شرعی تادیب باشد، قابل مجازات نیست‌.

وی یادآورشد: در سطر پنجم ماده 1179 قانون مدنی نیز بیان شده، پدر و مادر حق تنبیه طفل خود را دارند، ولی به استناد این حق نمی توانند طفل را خارج از حدود تنبیه کنند.

عضو کانون وکلای دادگستری کرمانشاه گفت: چنانچه اقدام والدین خارج از حدود متعارف باشد و با قصد ایذاء و انتقام جویی و لجبازی در کار باشد، این اقدام نامشروع است و می تواند مسئولیت حقوقی و کیفری داشته باشد.

وی در این باره افزود: درصورتی که تنبیه والدین بگونه ای باشد که بدن کودک یا نوجوان سیاه و کبود و یا دچار آسیب شود، کودک یا نوجوان می تواند از والدین خود دیه بگیرد.

باتمانی اضافه کرد: همچنین اگر تنبیه والدین از نظر روحی و روانی به کودک یا نوجوان آسیب وارد کند، مسئولیت حقوقی متوجه آنها خواهد بود، برای مثال والدین باید هزینه های درمان و مشاوره فرزند خود را تا زمان بهبودی کامل بپردازند.

وی یادآورشد: اینها آسیب هایی هستند که در قانون برای حمایت از اطفال و نوجوانان در نظر گرفته اند و تخطی از هرکدام از آنها می تواند مصداق کودک آزادی باشد و مرتکب تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

           

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كرمانشاه استانی اجتماعی تنبیه کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۵۷۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر آموزش و پرورش: اگر کسی به ایران چپ نگاه کند، درون خانه‌اش تنبیه می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

رضامراد صحرایی در آیین سپاس معلم گفت: خدا و ملائکه از این جهت بر پیامبر اکرم درود می‌فرستند که یک انسان کامل و یک معلم بود. فردی که خوبی‌ها را آموزش می‌دهد درود خداوند هم با او همراه می‌شود. جایگاه رسول اکرم جایگاه یک معلم است.

وی با بیان اینکه معلم کسی است که نورافشانی می‌کند؛ گفت: در دیدگاه اسلام، درد بی‌درمان انسان، جهل و بی‌معلمی است. اساس همه شر‌ها جهل است. مدرسه جایی است که آینده کشور را می‌سازد اصلی‌ترین عنصر مدرسه هم معلم است؛ لذا هر کسی که دل در گرو شکوفایی کشور دارد باید به معلم و مدرسه توجه کند. رهبر معظم انقلاب هم به همین دلیل معلم را فردی معرفی می‌کنند که زیرساخت سربلندی کشور را می‌سازد.

وی با بیان اینکه امروز همه از پیشرفت‌های کشور می‌بالند، گفت: قدرت ایران به جایی رسیده است که دشمنان این کشور قدرت پاسخگویی به اقتدارش را ندارند. نوجوانان امروز نمی‌دانند که ما چه شرایطی در جنگ تحمیلی داشتیم؛ آنان نمی‌دانند که زیرزمین مدرسه‌های ما پناهگاه بود. گاهی به جای زنگ تفریح، آژیر خطر ما را از کلاس درس بیرون می‌آورد؛ نه فقط در مناطق غرب کشور که حتی در همین تهران هم موشک‌های دشمن آسمان تهران را تهدید می‌کرد در حالی که امروز اگر کسی به ایران چپ نگاه کند در درون خانه‌اش تنبیه می‌شود.

صحرایی با بیان اینکه ما به هیچ جایی نخواهیم رسید، مگر از طریق مدرسه و با معلمان؛ افزود: علم به این مسئله تضمین کننده پیروزی‌های آتی ملت ایران است. قدرت پزشکی ایران امروز در حدی است که صد‌ها هزار نفر از خارج از کشور برای معالجات پزشکی به ایران می‌آیند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همه باید برای حفظ حرمت معلم بکوشیم؛ گفت: دانش آموزانی که امروز برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند از معلمانشان این افتخارآفرینی را یاد گرفتند. دانش آموزان ایرانی نه با امکانات فوق العاده و بودجه‌های کلان بلکه با اراده خود برای ایران افتخارآفرینی کردند. این همان چیزی است که از معلمان خود یاد گرفتند و آن استقامت و قدرت اراده است. سال گذشته دانش آموزان ۲۸ مدال جهانی کسب کردند. این ۲۸ دانش آموز نتیجه ایستادگی و قدرت اراده معلمان خود را به نمایش گذاشته اند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • اجتماع خانوادگی و مردمی در مرکز گلستان در حمایت از اجرای طرح ملی «نور» + فیلم
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند
  • بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح «قانون کار» است
  • وزیر آموزش و پرورش: اگر کسی به ایران چپ نگاه کند، درون خانه‌اش تنبیه می‌شود
  • بهزیستی پیگیر تنبیه در مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست کرج است
  • جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • جوانان و نوجوانان اندیشه شهید مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • خلیجی همیشه فارس برای تنبیه تمام متجاوزان تاریخ