Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهندس محمدرضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود : اظهار داشت: سن گندم در حال تبدیل از مرحله مادر به پوره  قرارداد و نمونه ای از این آفات درمناطق گرم  شهرستان های اسفراین، جاجرم و گرمه مشاهده شد که کشاورزان باید هرچه سریع تر نسبت به سمپاشی مزارع اقدام کنند.
وی اضافه کرد : جمعیت سن در سطح گندمزارهای این استان در مقایسه با سال گذشته به دلیل کم آبی سه برابر افزایش یافت و  سم‌پاشی بیش از هفت هزار هکتار از گندمزارهای مناطق گرم و معتدل استان علیه سن مادری غلات از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی هم اینک مبارزه شیمیایی با پوره سن گندم در مناطق گرم این استان از جمله اسفراین، گرمه، جاجرم نیز آغاز شد و باید هر چه سریعتر این کار از سوی کشاورزان انجام شود.
گرما دوستی سن گندم 
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی گفت : وضعیت جوی استان رو به گرما می رود و گرما دوستی این آفت ( سن) می تواند گستره فعالیت آن را در سطح مزارع افزایش دهد و باید مبارزه اصولی و به موقع از سوی کشاورزان در دستور کار قرار گیرد.
وی اضافه کرد: اگرچه بارش باران دو هفته گذشته کم و بیش تاثیرات مثبتی بر روی محصولات کشاورزی به خصوص دیمزارها داشت، و لی به دلیل موقتی بودن بارش ها و خنکی هوا، تاثیر زیادی در از بین بردن آفات از جمله سن نداشت.
وی  اظهارداشت : به جز شهرستان گرمه و جاجرم که در وضعیت آب و هوایی گرمتری قرار دارند و مبارزه با سن در این مناطق نیز با همکاری کشاورزاندر دست اجرا قرار دارد، سایر شهرستان های استان که از لحاظ آب و هوایی تا حدودی خنک ترند ( فاروج، شیروان، بخش هایی از بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان) بایدهر چه سریعتر در سمپاسی برای مبارزه با آفت سن را شروع کنند و تاخیر در این مبارزه می تواند خسارت های زیادی را بر جای بگذارد.
ریزش پوره سن غلات آفات مرگبار
رضایی اظهارداشت : کشاورزان ریزش پوره سن غلات را به عنوان یکی از آفات مرگبار برای این محصل جدی بگیرند و این آفات با گرم شدن هوا به نوعی خوش خوراک تر می شوند و خسارت ها بیشتر خواهد .
وی بیشترین خسارت آفت سن مادر را کاهش میزان تولید و کیفیت آن دانست اظهار داشت:  سن پوره علاوه بر کمیت در کیفیت گندم و در نهایت آرد نیز موثر است که به اصلاح آرد را تلخ خواهد کرد.

رضایی افزود: سن غلات یکی از آفات مهم محصولات کشاورزی به ویژه محصول راهبردی گندم است که در صورت مبارزه نکردن با آن خسارت جبران ناپذیری به کشاورزان وارد می کند.

وی پیش بینی کرد تا تا سطح مبارزه سن مادر در سال جاری به حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی دیمزاری برسد افزود : جمعیت سن گندم در اماکن زمستان‌گذران این آفت نسبت به سال زراعی گذشته ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافتو به همین علت سمپاشی کشتزارها باید در دستور کار گندم‌کاران باشد.

در سال زراعی جاری حدود ۱۴۵هزار هکتار از ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان خراسان شمالی زیرکشت گندم دیم و آبی قرار دارد که میانگین برداشت گندم در اراضی دیم حدود یک تن درهکتار و آبی نیز تا حدود ۴.۵ تن برآورد می شود.

استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ کشور را دارد.

برچسب‌ها بجنورد گندم اراضی کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد گندم اراضی کشاورزی بجنورد گندم اراضی کشاورزی خراسان شمالی اخبار کنکور خراسان شمالی سن گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۹۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم قربان پور ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات موثر اداره امور اراضی جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات مجموعه جهاد کشاورزی واگذاری ۱۵۲ هکتار از اراضی دولتی به طرح های مختلف کشاورزی و غیره بوده است.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد: در سال جاری باهدف آموزش بهره برداران بیش از ۲۵۰ نفر روز دوره آموزشی برگزار شده و بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از اراضی به طور موثر پیمایش شده که منجر به صدور ۸۰ مورد اخطاریه و ۴۰ مورد اعمال قانون تبصره ۲ ماده ۱۰ وتعداد ۶ مورد ماده ۳ طبق قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری ۱۸ مورد نقشه تجمعی پلاک های دارای رفع تداخلات با سطحی بالغ بر ۳هزار و ۵۰۰ هکتار تهیه شده و۶۳۰ نفربهره بردار با سطحی برابر ۳۵۰ هکتار به اداره ثبت اسناد و املاک جهت سند دار کردن اراضی معرفی شده اند.

قربان پور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۰ مورد ثبت پرونده حقوقی و تعداد ۱۷۳ مورد از پرونده های سنوات گذشته را در سامانه ثبت کرده ایم.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر خاطر نشان کرد: همچنین طرح های اجرا شده در قالب تبصره یک ماده یک ۹ مورد و ۱۳ مورد نیز در قالب طرح های واگذاری اراضی ملی انجام شده است.

کد خبر 6093028

دیگر خبرها

  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد