Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:00:16 GMT

احزاب نقش مهمی در افزایش مشارکت انتخاباتی دارند

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۰۱۰۷

احزاب نقش مهمی در افزایش مشارکت انتخاباتی دارند

مهدی علیپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجریان انتخابات باید بستر حضور نامزدهای تمام سلایق و گروههای سیاسی را، که به قانون اساسی اعتقاد و پایبندی دارند، فراهم سازند تا قدرت انتخاب مردم افزایش یابد.
وی ادامه داد: در تمام نظام های سیاسی دنیا اصل کار سیاست از ریز و درشت موضوعات یک کشور از جمله انتخابات، صلاحیت کاندیداها، چینش کابینه و نیروهای سیاسی دولت که با انتخاب بر روی کار می آیند بر عهده احزاب است و در نظام های سیاسی دموکراتیک و توسعه یافته جهان، احزاب حق انتخاب کاندیدا یا رد و تایید آن را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دبیر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گناباد با اشاره به اینکه نقش اساسی احزاب سیاسی که در قانون اساسی بر آن تاکید شده، در جامعه ما به حاشیه رانده می‌شود، گفت: نقش آفرینی احزاب فقط منحصر به انتخابات نیست و انتخابات یکی از عرصه های مهمی است که احزاب در آن پررنگ تر حضور دارند.

وی اظهار داشت: مسائلی مانند فقدان شناخت و رجوع مردم به احزاب و اینکه احزاب بودجه مالی مصوبی ندارند و بیشتر با کمک هواداران اداره می‌شوند،  استمرار کار آنها را با مشکل روبه رو کرده است و بر این اساس فعالیت احزاب در ایران فقط به دوران انتخابات محدود شده است.

علیپور اضافه کرد: کار اصلی حزب، رسیدن به قدرت و یک نظام دموکراتیک و یا مردم سالار در انتخابات است، حزب برانداز نیست که بخواهد زیرزمینی عمل کند بلکه باید با راهکارهای مختلف مشارکت مردم را جلب کند تا مشارکت در انتخابات افزایش یابد.

این فعال سیاسی و اجتماعی گناباد گفت: ما در ایران احزاب قوی نداریم و اگرچه تعداد احزاب ثبت شده زیاد است ولی تاثیرگذاری لازم را ندارند و  تعداد اندکی که در برخی شهرها و روستاها نمایندگانی دارند، محدودند و در مواجهه با سلایق مختلف برخورد با احزاب متفاوت است و کارکرد حزبی که در دنیای دموکراتیک شاهدیم در ایران دیده نمی شود.

علیپور ادامه داد: هیچ حزبی بدون تضمین های لازم کاندیدایی معرفی نمی‌کند و بدین دلیل برخی چالش ها و آسیب ها که از ناحیه نامزدهای مستقل و بدون پشتیبان فکری در عرصه انتخابات وجود دارد برای نامزدهای معرفی شده از سوی احزاب کمتر دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: باید  بستر نقش آفرینی درست و بهینه احزاب در عرصه سیاسی کشور افزایش یابد و اختیاراتی که در قانون اساسی برای آنها تعریف شده است، به احزاب سپرده شود.

وی اظهار داشت: البته ضروری است که از تعدد احزاب کاسته شده و به جای آن بر شاخ و برگ احزاب قدرتمند افزوده شود تا بتوانند نقش‌آفرینی بهتری در جامعه و به خصوص عرصه سیاسی و انتخابات داشته باشند.

دبیر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گناباد گفت: با توجه به اینکه احزاب دارای اصول، قواعد و شناسنامه هستند وقتی یک حزب،  نامزدی را در انتخابات معرفی می‌کند چون آن نامزد باید رای هواداران آن حزب را به خود جلب کند، به اصولی که توسط نخبگان سیاسی تدوین شده و نیز برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه، پایبند خواهد بود.
علیپور گفت: در این صورت نحوه تایید صلاحیت ها نیز حزبی است، وقتی حزبی داوطلبی را به عنوان نامزد معرفی کند به دنبال کسی خواهد بود که در کنار برنامه محوری دارای وجهه سیاسی و اجتماعی و وفادار به قانون اساسی باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اکثریت آرای جامعه ما خاکستری است ولی اگر فضای سیاسی بازتر باشد، مشارکت ها نیز متفاوت خواهد بود.
وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر بسترسازی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: دایره گزینشی شورای نگهبان هرچه محدودتر باشد، نامزدهای تایید شده به سلائق کمتری پاسخ خواهند داد و نتیجتا مشارکت کمتری روی می دهد، حال آنکه باید با دید باز و مطابق با اصول قانون اساسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مورد بررسی قرار بگیرد به گونه ای که همه اقشار جامعه بتوانند تفکر خود را در میان نامزدهای تایید شده پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در بیشتر دوره های انتخاباتی اصلاح‌طلبان از فیلتر شورای نگهبان رد نمی شوند و یا مورد تایید قرار نمی گیرند، گفت: اصلاح طلبان عمدتا با کاندیداهای رده دوم خود و یا اجاره ای در انتخابات شرکت می کنند ولی اگر اصلاح طلبان پیشرو نامزدی نداشته باشند و یا نامزدهای آنها تایید صلاحیت نشوند، بخش عمده ای از جامعه نیز مشارکت فعالی در انتخابات نخواهند داشت.

علیپور افزود: احزاب و گروههای سیاسی در آگاهی بخشی افکار عمومی نقش موثری دارند و بی تردید حضور آنها در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری می تواند مشارکت حداکثری را رقم بزند.

وی افزایش اعتماد عمومی را از دیگر مولفه های مهم برای تحقق حضور حداکثری در انتخابات دانست و اظهار داشت: مردم برای انتخاب فرد مطلوب باید آزادی عمل داشته باشند، حتی اگر اشتباه باشد چون انتخابات و دموکراسی آزمون و خطا دارد.

این فعال سیاسی یکی از راههای افزایش مشارکت در انتخابات را اصلاح قانون نظارت استصوابی خواند و خاطرنشان کرد : پس از تصویب این قانون در مجلس چهارم در هر دوره از انتخابات مشارکت مردم کاهش یافت و از آن زمان به بعد عمدتا افرادی کاندیدا می‌شوند که شناسنامه قوی ندارند و اگر کسی ورود کند و این قانون را اصلاح نماید به نظر من بیشترین خدمت را به نظام جمهوری اسلامی کرده است زیرا وقتی همراهی مردم را نداشته و نخبگان جامعه را هر بار از قطار انقلاب پیاده کنیم، در ادامه مسیر دچار مشکل خواهیم شد.

این فعال سیاسی با تاکید بر لزوم دوقطبی شدن انتخابات گفت: آنچه که در دوقطبی مضر است آن است که یک نامزد انتخاباتی خود را منادی اخلاق بداند و نامزد مقابل را فاقد صلاحیت معرفی کند و حال آنکه هر دو تایید صلاحیت شده اند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی و دومین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز ۲۸ خردادماه برگزار می شود.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ احزاب و انتخابات انتخابات میان دوره ای مجلس پنجم خبرگان رهبری ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی گناباد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ احزاب و انتخابات انتخابات ۱۴۰۰ احزاب و انتخابات ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی گناباد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اخبار کنکور فعال سیاسی دوره انتخابات قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۰۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند

به گزارش «تابناک» به نقل از نامه نیوز، ۲۱ اردیبهشت انتخابات مرحله دوم مجلس دوازدهم برگزار می‌شود. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که نتیجه انتخابات می‌تواند فراکسیون اکثریت مجلس را مشخص کند، چون تاکنون هیچ مجموعه سیاسی نتوانسته است اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کند و گزینه مطلوب خود را به کرسی ریاست بنشاند.

اقبال شاکری در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز درباره اهمیت انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۹ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس آینده در دور دوم انتخابات تعیین تکلیف می‌شوند. از آن ۴۹ کرسی، ۱۶ کرسی متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر است.

وی افزود: کسانی که به دور دوم انتخابات مجلس راه یافتند از اقبال نسبی مردم برخوردار هستند، از این رو پیش بینی می‌شود ۲۱ اردیبهشت ماه شاهد یک رقابت مثبت و خوب باشیم. حالا مردم می‌توانند از بین مقبول‌ترین ها، بهترین‌ها را انتخاب و راهی مجلس کنند. انشاءالله همچون دور نخست شاهد حضور و مشارکت بالای مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اتفاقات اخیر منطقه و پاسخ قاطعانه ایران به رژیم صهیونیستی یادآور شد: ما یک نظم نوین جهانی را ایجاد کردیم، از این رو امیدواریم مجلس دوازدهم از این قدرت آفرینی‌ها استفاده و با تمام توان و قوتش شروع به کار کند و اصل را بر وفاق ملی و یکپارچگی سیاسی بگذارد تا انشاءالله برای خدمتگزاری بهتر و قوی‌تر از همان ابتدا گام‌های اساسی بردارد.

وی با اشاره به لزوم توجه مجلس دوازدهم به اولویت‌های مورد نیاز جامعه ادامه داد: امیدواریم مجلس آینده طرح‌ها و لوایحی را به تصویب برساند که قدرت کشور افزون شود.

این فعال سیاسی درباره پیروزی از پیش معلوم لیست اُمنا در تهران اظهار کرد: ۴ فهرست اصلی شانا، اُمنا، صبح امید و جبهه متحد در دور دوم انتخابات مجلس با هم در تهران رقابت خواهند کرد. از ۳۲ نامزد حاضر در میدان، ۱۳ نفر از فهرست شانا، ۱۱ نامزد مشترک از امنا و صبح امید و ۷ نفر هم اختصاصی آن‌ها هستند؛ به نظر می‌رسد ترکیبی از نامزد‌های آن‌ها انتخاب و به مجلس راه می‌یابند.

دیگر خبرها

  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه