Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرحواره به اعتقادات عمیق فرد در مورد خود و جهان هستی گفته می‌شود که تحت تاثیر آموزش های سالهای اولیه زندگی می‌باشد.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام کلینیک روانشناسی انتخاب نو، در واقع طرحواره‌ها در مرکز مشاوره ایرانیان به مجموعه ای از باورها، خاطرات، تصاویر ذهنی و احساسات بدنی فرد اطلاق می‌شوند که در سالهای دور شکل گرفته و باعث می‌شوند تا در عملکرد فرد از نظر فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی تغییرات زیادی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرحواره‌ها تاثیرات عمیق و قدرتمندی در شناخت و احساسات فرد دارند و از همین طریق افکار یک فرد را کنترل می‌کنند. چنانچه طرحواره‌ها باعث آسیب به زندگی فردی و اجتماعی شوند آنها را طرحواره‌های ناسازگار می گویند و چنانچه این باورها باعث بروز مشکل در زندگی فرد نشوند آنها را طرحواره سازگار می نامند. بنا بر این می توان گفت طرحواره چیزی است که در روان همه انسانها وجود دارد و واکنش ها و تصمیمات یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

بنا بر تعریفی که ارائه نمودیم باورها و اعمال افراد تحت تاثیر طرحواره‌ها قرار دارند و از همین جهت بر اساس نظر دکتر تابع جماعت مشاور خانواده و ازدواج طرحواره‌ها قادر هستند بر انتخاب همسر و رفتاری که زوجین در زندگی مشترک با یکدیگر انجام می دهد نیز اثرگذار باشند و مسیر زندگی آنها را به سمت مثبت یا منفی سوق دهند. زمانی که افراد در زندگی مشکلات مشابهی برایشان ایجاد می‌شود که احساساتی نسبتا یکسان در آنها ایجاد می‌کنند می گوییم طرحواره فرد فعال شده. طرحواره‌ها عموما در ناخود آگاه فرد وجود دارند و فرد نمی داند که اعمال و رفتار وی تحت تاثیر آن می‌باشد.

شایع ترین انواع طرحواره‌های تاثیر گذار در زندگی زوجین

1- طرحواره محرومیت هیجانی: یکی از سخت ترین طرحواره‌ها، طرحواره محرومیت هیجانی می‌باشد که باعث می‌شود فرد توانایی بروز هیجانات و احساسات درونی خود را نداشته باشد. معمولا این طرحواره به دلیل وجود والدینی سخت گیر و انتقاد گر ایجاد می‌شود که فرد به صورت ناخود آگاه در اثر احساس بدی که از والدین دریافت کرده ترجیح داده دیگر احساسات درونی خود را بیان نکند. وجود این طرحواره باعث بروز مشکلات زیادی در بین زوجین می‌شود زیرا این افراد در مقابل همسر خود نیز توان بیان احساسات و بروز هیجانات درونی خود را نداشته و برقراری ارتباط با آنها بسیار سخت است. معمولا همسران این افراد در مراجعه به مشاورین ازدواج همواره از سرد بودن و رفتار رسمی همسر خود احساس ناراحتی می‌کنند و احساس می‌کنند رابطه عاطفی آنها برای ادامه زندگی مشترک بسیار نا امید کننده است.

2- طرحواره بی اعتمادی: در این طرحواره فرد معمولا دچار بی اعتمادی نسبت به قشر خاص یا جنسیت خاصی از افراد می‌باشد، به عنوان مثال این افراد باور دارند همه زنان افرادی مادی هستند و نسبت به آنها احساس بی اعتمادی شدیدی داشته که این بی اعتمادی باعث ایجاد ترس در ازدواج و بر قراری رابطه‌ای مناسب با زنان می‌گردد. طرحواره بی اعتمادی معمولا تحت تاثیر خاطره‌ای بد که فرد در آن مورد بد رفتاری قرار گرفته و احساساتی همچون غم و خشم را در آن تجربه نموده، ایجاد شده. معمولا شدت واکنش‌های افراد در مقابل این طرحواره بسیار زیاد بوده و خیلی زود خود را نشان می‌دهد.

3- طرحواره رهاشدگی: یکی دیگر از طرحواره‌هایی که از نظر دکتر باقری مشاور خانواده و ازدواج در روابط زوجین مشکلات فراوانی را ایجاد می کند، طرحواره رهاشدگی می‌باشد. افرادی که تحت تاثیر این طرحواره قرار دارند بر این باور هستند که شریک زندگی شان یا افرادی که در زندگی برای آنها مهم هستند، دیر یا زود آنها را ترک می‌کنند و روابط عاطفی آنها محکوم به شکست است. این افراد احساس می‌کنند تا آخر عمر توانایی داشتن شریک عاطفی را ندارند و تحت تاثیر این باور و احساس همواره احساس ترس و نگرانی شدیدی در درون خود دارند. احساس رها شدگی تحت تاثیر اتفاقاتی همچون: بی توجهی والدین، جدایی والدین، عدم حضور یکی از والدین در دوران نوزادی و ترد شدن از سوی والدین در دوران کودکی برای فرد ایجاد می‌شود که برای رهایی از آن باید حتما به یک طرحواره درمانگر مراجعه نماید.

4- طرحواره نقص و شرم: در این طرحواره احساس بی ارزشی عمیقی فرد را در بر می گیرد به صورتی که مشاور خانواده خوب این افراد را در حالتی مشاهده می کند که قربانیان زندگی مشترک خود هستند. این افراد معمولا تمایل دارند تا از اجتماعاتی که آنها را مورد قضاوت قرار می دهند کناره گیری کرده و بر این باور هستند که به اندازه کافی خوب، دوست داشتنی و ارزشمند نیستند. همین باور مرکزی باعث می‌شود تا این افراد گاهی در زندگی زناشویی مورد سوءاستفاده شریک زندگی خود قرار گرفته و تقصیر همه مشکلات بر گردن آنها گذاشته شود. این طرحواره در اثر مقایسه های نابجا و سرزنش های مداوم والدین ایجاد می‌شود و معمولا تا زمانی که فرد برای درمان اقدام نکند وی را رها نمی‌کند. و فرد نمی تواند یک زندگی رو به روال و عادی را طی نماید.

5- طرحواره استحقاق: این طرحواره در میان مراجعه کنندگان کلینیک روانشناسی انتخاب نو در افرادی که در کودکی بیش از اندازه مورد توجه و دارای رفاه بوده‌اند بسیار دیده می‌شود. باور این افراد این است که نسبت به دیگران برتری دارند و هیچ گونه قواعد و قانونی را برای خود قائل نیستند. معمولا در بین زوجینی که اختلال خود شیفته در یکی از آنها دیده می‌شود زمینه طرحواره استحقاق بسیار زیاد بوده، زیرا این افراد گاهی اوقات برای ارضاء تمایلات خود، بدون در نظر گرفتن احساس طرف مقابل دست به کنترل های افراطی زده و زورگویی می‌زنند.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مشاوره خانواده مشاوره ازدواج مرکز مشاوره مشاور خانواده ایجاد می شود طرحواره ها بی اعتمادی تحت تاثیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۴۸۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره مراکز و خدمات اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه زوجین جوان مشهدی دچار پنج باور ارتباطی غلط هستند، گفت: برای مثال ۶۷ درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند، یعنی اصلا گفتمان زناشویی در بین آنها وجود ندارد و مفهوم زوجیت را درک نکرده‌اند.

عباس نظافت، امروز ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری و سال‌های گذشته شهرداری مشهد طرح‌های جامعه‌محوری را برنامه‌ریزی کرده و توانسته اقداماتی را جهت آشنایی مردم با مولفه‌های روانشناسی و مشاوره انجام دهد.

رئیس اداره مراکز و خدمات اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: یکی از این اقدامات طرح «باشگاه اجتماعی همسران مشهدی» یا «باهم» است که بر اساس رفرنس‌های علمی انجام شد. وقت برای ما اهمیت زیادی دارد و هر لحظه آمار طلاق افزایش پیدا می‌کند؛ بالاترین رشد طلاق در بین زوجین جوان مشهدی است.

نظافت اضافه کرد: در اولین اقدام از دانشگاه فردوسی کمک گرفته و علت بالا بودن آمار طلاق بین زوجین جوان مشهدی را جویا شدیم؛ به این نتیجه رسیدیم که زوجین جوان مشهدی دچار پنج باور ارتباطی غلط هستند و این پنج باور غلط پاشنه آشیل زندگی‌ها شده است. اقتصاد در بین این موارد ردیف ۱۲ را دارد.

وی با اشاره به پنج باور ارتباطی غلط بین زوجین جوان مشهدی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ۶۷ درصد از این افراد باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند، یعنی اصلا گفتمان زناشویی در بین آنها وجود ندارد و مفهوم زوجیت را درک نکرده‌اند.

رئیس اداره مراکز و خدمات اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: طرح «ترنم زندگی» ویژه زنان سرپرست خانواده در حاشیه شهر مشهد نیز از جمله دیگر اقدامات شهرداری مشهد بوده و ۲۰ هزار زن در این طرح آموزش دیدند. در نظرسنجی‌ها بیش از ۶۴ درصد از این بانوان با مولفهٔ‌های روانشناسی و مشاوره آشنایی نداشتند.

نظافت عنوان کرد: همچنین طرح «شهید مهرورزی» از جمله دیگر طرح‌های شهرداری مشهد بوده و هدف آن پیشگیری از اعتیاد است. با ورود به این حوزه به این نتیجه رسیدیم که تعداد مربی متخصص پیشگیری از اعتیاد در مشهد بسیار کم بوده و طی سال گذشته ۳۰۰ نفر به ما اضافه شدند. امیدواریم در سال جاری ۱۷۰۰ مربی متخصص پیشگیری از اعتیاد داشته باشیم.

وی اضافه کرد: وظیفه ما در شهرداری مشهد آشنا کردن مردم با مولفه‌های مشاوره و روانشناسی و معرفی اساتید و مشاوران متعهد و متخصص است. کلینیک‌های متعهد و متخصص از سمت ما حمایت ویژه خواهند شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • آغاز زندگی مشترک دو زوج ناشنوا در سلامت شهر
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • روایت خزعلی از جنبش تعهد به خانواده
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است