Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@23:49:19 GMT

صادرات بیش از یک میلیون دلاری صنایع‌دستی زنجان

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۹۹۲۴۷

صادرات بیش از یک میلیون دلاری صنایع‌دستی زنجان

ایسنا/زنجان عملیات اعطای تسهیلات، صادرات صنایع‌دستی در استان زنجان به ‌وسیله معاونت صنایع‌دستی استان زنجان انجام شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، زنجان به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های صنایع فلزی کشور در تولید، نقش برجسته‌ای دارد و هنرمندان صنایع‌دستی نیز در خط مقدم تولید قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنایع‌دستی این استان از جمله ملیله‌کاری، چاروق‌دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلم‌زنی، گلیم‌بافی، گیوه‌دوزی، مصنوعات چرمی و غیره، این استان را در جهان بلندآوازه کرده است. بیش از ۵۵ رشته صنایع‌دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آن‌ها یکی از رشته‌های شاخص استان زنجان، رشته ملیله‌کاری است که سال ۱۳۹۸ شورای جهانی صنایع‌دستی، زنجان را به‌ عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد.

صادرات یک‌ میلیون و ۳۳۰ هزار دلاری صنایع‌دستی زنجان

صادرات صنایع‌دستی موضوعی پراهمیت در کسب درآمد و رونق اقتصادی این استان به شمار می‌آید. پارسال صادرات یک‌ میلیون و ۳۳۰ هزار دلاری صنایع‌دستی زنجان به ‌صورت چمدانی و رسمی انجام شد. صنایع‌دستی زنجان چاقو و گیوه بیشتر به عراق، زیورآلات سنتی به کشورهای جنوب خلیج‌فارس، صنایع چرمی به کشور ترکیه و ملیله نیز به برخی از کشورهای اروپایی صادر می‌شود که در این میان بیشترین صادرات به کشور عراق است.

برگزاری ۳۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی

دو دوره مجازی برای شاغلان صنایع‌دستی و ۳۱ دوره آموزش عمومی حضوری برای هنرجویان و علاقه‌مندان در سطح استان برگزار شد. دو دوره مجازی در حوزه صنایع‌دستی شامل دوره بازاریابی داخلی و خارجی صنایع‌دستی بومی استان زنجان و طراحی محصول صنایع‌دستی بومی استان زنجان و ۳۱ دوره آموزش عمومی برای هنرجویان و علاقه‌مندان در سطح استان شامل دوره‌های گلیم‌بافی، قلم‌زنی روی مس، ملیله‌کاری، گیوه‌بافی، میناکاری، منبت‌کاری، چرم‌دوزی، چارق‌دوزی و غیره از عناوین مهم‌ترین دوره‌های برگزار شده در این مدت بود که در پایان دوره آن‌ها، گواهی‌نامه آموزشی دریافت کردند.

۱۴۸۹ فقره صدور پروانه و مجوز صنایع‌دستی

۱۲۴۱ فقره پروانه تولید انفرادی، ۲۱ فقره صدور و تمدید پروانه تولید کارگاهی، ۶۳ صدور و تمدید کارت شناسایی صنعتگری و ۱۵ فقره پروانه تولید کارگاهی صنایع‌دستی، ۱۲۵ مجوز مشاغل خانگی مستقل، چهار مجوز مشاغل خانگی حقوقی و ۲۰ مجوز مشاغل خانگی پشتیبان حقیقی برای متقاضیان در یکی از رشته‌های صنایع‌دستی صادر شد که برای ۸۵۷ نفر از طریق صدور مجوزهای صنایع‌دستی اشتغال‌زایی ایجاد شد.

۹۵۰ بازدید فنی از کارگاه‌های صنایع‌دستی

۹۵۰ مورد بازدید فنی از کارگاه‌های صنایع‌دستی با هدف اجرای طرح بازدید فنی کارگاه‌های صنایع‌دستی، انجام مستندسازی مسائل مهندسی ایمنی و بهداشتی کارگاه‌های صنایع‌دستی و ارائه اطلاعات و مستندات به اداره‌کل در راستای دسته‌بندی و درجه‌بندی این کارگاه‌ها بر اساس چک‌لیست انجام شد. همچنین ۸۵۰ مورد امور مشاوره و کارشناسی صنایع‌دستی و راهنمایی صنعتگران صنایع‌دستی به انجام رسید.

۵۴۷ پرونده صنایع‌دستی تسهیلات کرونا دریافت کردند

شناسایی، آموزش، پرداخت تسهیلات و حمایت از فعالان حوزه صنایع‌دستی شهرستان‌ها با هدف رونق تولیدات این حوزه و اشتغال‌زایی از اهم برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی است. تعداد ۱۷۶ نفر از فعالان حوزه صنایع‌دستی و جویای کار که متقاضیان دریافت تسهیلات برای ایجاد خوداشتغالی بودند، تشکیل پرونده شد، سپس از طرف اداره تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی به بانک‌های عامل معرفی شدند و تسهیلات دریافت کردند.

۵۴۷ پرونده صنایع‌دستی با میزان اشتغال ۸۸۳ برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت‌نام کردند که مبلغ ۷۸۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند و پنج پرونده صنعتگران خانم فعال از اعتبارات بانوان استاندار تسهیلات دریافت کردند. ۱۲ وام بلاعوض نیز از محل اعتبارات سال ۹۸ و ۱۰۷ فقره وام بلاعوض از محل ۹۹ به صنعتگران صنایع‌دستی پرداخت شد.

برگزاری چهار بازارچه موقت صنایع‌دستی در استان زنجان

یک بازارچه در شهرستان ایجرود، دو بازارچه در شهرستان سلطانیه و یک بازارچه به همراه جشنواره زیتون در طارم برگزار شد و بازارچه دائمی صنایع‌دستی جنب رختشویخانه به بخش خصوصی واگذار شد. ۹ صنعتگر در نمایشگاه مجازی ملی صنایع‌دستی شرکت کردند و ۵ غرفه در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی و گردشگری در تهران حضور یافتند و مجوز بهره‌برداری بازارچه خصوصی و تخصصی صنایع‌دستی (ترمه) در استان صادر شد.

ثبت رشته صندوق‌سازی زنجان در فهرست ملی میراث ناملموس

فنون و مهارت ساخت صندوق (یخ‌دان) شهرستان زنجان و نیز نساء امینی گنجینه زنده بشری در تنورسازی و سفالگری سنتی روستای گلابر شهرستان ایجرود در فهرست ملی میراث ناملموس و نیز رشته مسگری زنجان به ثبت جغرافیایی رسید.

انجمن زیورآلات سنتی استان زنجان و فرآیند عمرانی خانه حکیمیان (دبیرخانه ملیله) از محل اعتبارات سال ۹۹ تکمیل شد. کاسه‌بشقاب ملیله استاد لطفی‌رضایی به‌ عنوان اثر فاخر انتخاب و مسابقه قلم‌تراش فاخر برگزار شد که از میان ۷۰ اثر ارسال ‌شده به دبیرخانه این فراخوان، دو اثر را به‌عنوان آثار برتر و یازده اثر را به‌ عنوان آثار برگزیده و قابل‌ تقدیر انتخاب کردند، ۵ نفر از صنعتگران در مسابقه میدون و سه اثر از صنعتگران در جشنواره فجر صنایع‌دستی شرکت کردند.

معاونت صنایع‌دستی استان زنجان با اداره زیباسازی شهرداری زنجان در راستای تهیه و نصب مجسمه استاد منصور کاظمیان‌مقدم، با عنوان پدر ملیله زنجان (احیاکننده ملیله زنجان در ۵۰ سال اخیر) همکاری کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری زنجان صنایع دستی کارگاه های صنایع دستی صنایع دستی زنجان صنایع دستی استان زنجان دریافت کردند صنایع دستی برگزار شد کارگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۹۹۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان ، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان در دیدار با امیر کرم‌زاده مدیرکل و شورای مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت مقوله میراث‌فرهنگی گفت: بی‌تردید وظیفه همگی ما حفاظت از میراث‌فرهنگی است، زیرا میراث‌فرهنگی بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ما است و ما از طریق میراث‌فرهنگی می‌توانیم آنچه پدران ما ایجاد کردند را حفاظت و به سایر مردمان از سراسر جهان نشان دهیم.

آیت‌الله طباطبایی نژاد  تأکید کرد: پیشنهاد دارم تا باخرد جمعی و همت شما مسئولان، موزه بزرگ اصفهان تأسیس شود و تمامی آثار پدرانمان در معرض نگاه همگان قرار گیرد.

او گفت: باید تلاش کنیم در کنار حفاظت از میراث‌فرهنگی، مردم هم بتوانند مطابق با نیاز‌های روز زندگی خوبی داشته باشند، لذا پیشنهاد می‌کنم با تلفیق مناسب میراث‌فرهنگی و هنر‌های سنتی با علم روز، شرایط مناسبی را برای زندگی مردم خصوصاً مالکان خانه‌های تاریخی فراهم آورید.

آیت‌الله یوسف طباطبایی نژاد افزود: با توجه به اینکه اصفهان قلب هنر ایران است باید همان‌گونه که به هنر می‌پردازید، هنرمندان به‌ویژه هنرمند پیشکسوت را نیز مورد تفقد و دلجوئی قرار گیرند. 

در این دیدار مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز گفت:  بی‌تردید توجه به زنده نگه‌داشتن میراث‌فرهنگی به‌ویژه میراث‌فرهنگی ایران دوران اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کرم زاده  افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره تأکید داشته‌اند این بنا‌ها فارغ از اینکه چه کسانی در آنها زندگی کرده‌اند مرهون و حاصل دسترنج مردم مسلمان ایران است.

او گفت: اصفهان نگین گردشگری و صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور است، لذا با توجه به کمبود اعتبارات ،  تقاضامندم تا با جلب حمایت شرکت‌های بزرگ همچون ذوب‌آهن و همچنین مجامع خیرین استان در قالب جلب مسئولیت‌های اجتماعی آنها را به سمت مرمت و حفاظت از آثار تاریخی هدایت کنند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و از ۲۹۹ رشته صنایع دستی مربوط به ایران ۲۰۰ رشته مربوط به این استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان
  • ثبت صادرات ۶ میلیارد دلاری در خوزستان
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه