Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@14:08:15 GMT

چرا بیشتر کتاب‌هایی را که می‌خوانیم فراموش می‌کنیم؟

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۲۷۲۸

چرا بیشتر کتاب‌هایی را که می‌خوانیم فراموش می‌کنیم؟

کانال تلگرامی «ترجمان» ترجمه مقاله‌ای از «جولی بک» را که در آتلانتیک منتشر شده است با ترجمه «نجمه رمضانی» به اشتراک گذاشت. چکیده‌ای از این مقاله را می‌آوریم:

شکی نیست که بعضی افراد می‌توانند یک‌بار کتابی را بخوانند یا فیلمی را ببینند و پی‌رنگ آن را به خوبی به حافظه بسپارند. اما برای بسیاری از افراد، تجربه مصرف کالای فرهنگی مثل پر کردن وان حمام است، در آن غوطه‌ور می‌شوند و بعد تماشا می‌کنند که با برداشتن درپوش خروجی تا قطره آخر آب تخلیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه «منحنی فراموشی» نام دارد در ۲۴ ساعت اول پس از یادگیری تند‌ترین شیب را دارد. اینکه دقیقاً چقدر فراموش می‌کنید، از نظر درصدی متغیر است. اما اگر آن را مرور نکنید، بخش زیادی از مطلب در گذر از روز اول جان سالم به در نمی‌برد و روز‌های بعد بخش‌های بیشتری از دست می‌روند.

احتمالاً حافظه همیشه همین‌گونه بوده است. اما جَرد هوروات، محقق دانشگاه ملبورن می‌گوید نحوه کنونی مصرف اطلاعات و تفریحات نظرمان را درباره نوع حافظه ارزشمند تغییر داده است و حافظه ارزشمند دیگر آنی نیست که کمک کند پی‌رنگ فیلمی را به یاد آوریم که شش ماه پیش دیده‌ایم.

در عصر اینترنت، حافظه بازیابی، توانایی به یاد آوردن خودبه‌خود اطلاعات در ذهن، ضرورت کمتری دارد. به گفته هوروات، آنچه «حافظه شناختی» نام دارد، از اهمیت بالاتری برخوردار است. او می‌گوید «تا وقتی یادتان باشد آن اطلاعات کجاست و چطور می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد، دیگر نیازی نیست آن را به خاطر بسپارید.»

تحقیقات نشان داده‌اند که اینترنت مثل حافظه جانبی عمل می‌کند. بر اساس یک مطالعه «وقتی افراد امید دارند پس از گذشت زمان به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند، میزان بازیابی اطلاعات در آن‌ها پایین‌تر است.»، اما حتی پیش از ظهور اینترنت، محصولات سرگرمی به عنوان حافظه جانبی عمل می‌کردند. اگر بتوانید جمله‌ای از یک کتاب را به سرعت پیدا کنید، لازم نیست آن را به حافظه بسپارید. از وقتی فیلم‌های ویدئویی به بازار آمدند، می‌توانید تقریباً بدون هیچ دردسری فیلم یا برنامه تلویزیونی را مرور کنید. دیگر اصلاً این موضوع مطرح نیست که اگر نتوانید اثری فرهنگی را به یاد آورید، برای همیشه آن را از دست می‌دهید.

افلاطون از اولین افراد مشهوری بود که وقتی خطر بیرونی‌سازی حافظه مطرح شد، روی ترش کرد. در گفت‌وگویی که افلاطون میان سقراط و فایدروس اشراف‌زاده می‌نویسد، سقراط داستانی درباره خدایگان تئوس می‌گوید که «کاربرد نامه را کشف کرد.» تاموس، پادشاه مصر به تئوس می‌گوید: «این کشف تو در روح یادگیرندگان فراموشی به بار می‌آورد، زیرا دیگر از حافظه خود استفاده نمی‌کنند؛ آن‌ها به حروف و واژگان نوشته‌شده بیرونی اعتماد خواهند کرد و خودشان چیزی به یاد نخواهند آورد.» (البته همین نظرات افلاطون به این خاطر در دسترس ما هستند که آن‌ها را نگاشته است.)

هوروات می‌گوید: «در این گفتگو، سقراط از نوشتن متنفر است، زیرا می‌پندارد که حافظه را می‌کشد. درست هم می‌گوید. نوشتن بی‌شک حافظه را از بین برده است. اما تمام چیز‌های باورنکردنی‌ای را به یاد آورید که امروز به خاطر نوشتن، در دست داریم. من که هرگز نوشتن را با یک حافظه بازیابی بهتر عوض نمی‌کنم.» شاید اینترنت هم مبادله مشابهی را پیشنهاد می‌دهد: می‌توانید به هر میزان اطلاعات که می‌خواهید دسترسی داشته باشید و از آن استفاده کنید، اما بیشتر آن را در خاطر نگه نخواهید داشت.

واقعیت این است که مردم اغلب بیش از آنچه بتوانند در مغز خود نگه دارند، اطلاعات وارد آن می‌کنند. سال گذشته، هوروات و همکارانش در دانشگاه ملبورن دریافتند افرادی که بیش از حد برنامه‌های تلویزیونی می‌بینند، محتوای برنامه‌ها را خیلی سریع‌تر از کسانی فراموش می‌کردند که هفته‌ای یک قسمت را تماشا می‌کردند. همچنین طبق گزارش خودشان، میزان لذت آن‌ها از تماشای برنامه کمتر از کسانی بود که روزی یک بار یا هفته‌ای یک بار آن را تماشا می‌کردند.

افراد در مواجهه با مکتوبات نیز افراط می‌کنند. در ۲۰۰۹، به طور میانگین هر امریکایی روزانه با ۱۰۰هزار واژه درگیر می‌شد، حتی اگر تمام این واژه‌ها را نمی‌خواند. به‌سختی می‌توان تصور کرد که این رقم طی این ۹ سال کاهش یافته باشد. درسی که از مطالعه زیادخوانی می‌گیریم این است که اگر می‌خواهید چیز‌هایی را که می‌خوانید و می‌بینید به‌یاد آورید، آن‌ها را از باقی چیز‌ها فاصله دهید.

در مدرسه اعصابم خرد می‌شد که در کلاس انگلیسی هر هفته مجبور بودیم تنها سه فصل را بخوانیم و نه بیشتر، اما دلیلی منطقی پشت این کار بود. هوروات می‌گوید هرچه خاطرات را بیشتر تکرار کنید، بیشتر تثبیت می‌شوند. اگر کتابی را پشت سر هم-بگوییم یک نفس- بخوانید، دارید تمام مدت داستان را در حافظه فعال خود نگه می‌دارید. او می‌گوید: «در واقع هرگز دوباره به آن دسترسی نخواهید داشت.»

کتاب‌ها، فیلم‌ها، برنامه‌ها و ترانه‌ها فایل‌هایی نیستند که در مغزمان آپلود کنیم، بلکه بخشی از تابلوفرش زندگی هستند که در کنار چیز‌های دیگر بافته شده‌اند. از دور شاید دیدن یک رشته نخ دشوار باشد، اما آن نخ به هر حال سر جای خودش نشسته است.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حافظه ترجمه اینترنت بازیابی اطلاعات مطالعه کتاب چیز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۲۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود

شبکه‌های تلویزیونی معاونت برون‌مرزی هم‌زمان با عملیات تنبیهی «وعده صادق» و در همراهی گسترده با پاسخ مقتدرانه کشور عزیزمان ایران به شیطنت‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی، وارد جهادی گسترده و البته حرفه‌ای برای نمایش قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان شدند.

در این نوشتار به معرفی چند برنامه تلویزیونی معاونت برون‌مرزی که به باور اهالی فن، اقبال مخاطبان را به همراه داشته، می‌پردازیم. این برنامه‌ها منتخبی از انبوه تولیدات و فعالیت‌های برنامه‌سازان معاونت برون‌مرزی است که با ساختاری گفت‌وگومحور و با حضور کارشناسان سیاسی و نظامی در استودیو و به صورت اسکایپ، به واکاوی تحولات و بررسی وقایع پرداخته‌اند.

 با «Expose» در پرس تی‌وی؛ واکاوی اخبار و رویداد‌ها

 یکی از دستورکار‌های مهم و محوری شبکه پرس تی‌وی، پرداخت و پوشش دقیق، تحلیلی و رسانه‌ای در رابطه با تحولات و رویداد‌هایی است که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها، بنابر منافع و اهدافی خاص، چندان تمایلی به پوشش آن ندارند.

در حقیقت، پرس تی‌وی در قالب برنامه‌های گوناگون سعی در واکاوی و موشکافی حقایق و رویداد‌هایی داشته که رسانه‌های غربی به نحوی عامدانه، سعی در مسکوت گذاشتن آن دارند.

در این باره، برنامه Expose از جمله برنامه‌هایی است که با تعریف موضوعات مختلف به‌ویژه در خصوص مسائل مرتبط با ایران، تحولات منطقه غرب آسیا و البته واقعیت‌های جهان غرب (در حوزه مسائل سیاسی- اجتماعی)، آن جنبه‌ای از اخبار و رویداد‌ها را بررسی می‌کند که کمتر از سوی رسانه‌های جریان اصلی غربی مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این چارچوب، برنامه با حضور کارشناسان حاضر در استودیو و البته دیگر صاحب‌نظران، در قالب قسمت‌های ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای، به واکاوی اخبار و تحولاتی نظیر جنگ غزه، پشت پرده سیاست‌های منطقه‌ای رژیم اشغالگر قدس و دولت آمریکا، معادلات سیاسی و اجتماعی ایران، و مسائل مرتبط با محور مقاومت در منطقه غرب آسیا و دیگر موضوعات می‌پردازد. پوشش رسانه‌ای و تحلیلی برنامه Expose درباره رویداد‌ها و تحولاتی است که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی چندان به آنها نمی‌پردازند و این موضوع سبب شده تا این برنامه همچون برخی دیگر از برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی نظیر «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی» با واکنش منفی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی- صهیونیستی مواجه شود.

در برنامه «Expose» به طور خاص اخبار و رویداد‌ها از سه منظر، هدف بررسی قرار می‌گیرند. اول، موضوعات روز و کمتر پرداخته‌شده مطرح می‌شوند؛ دوم، کارشناسان برنامه اقدام به ارائه تحلیل و تفسیر درباره آنها می‌کنند و سوم اینکه خوانش افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی از این رویداد‌ها نیز مورد اشاره قرار می‌گیرد.

در این میان، در قالب موضوعات مختلف برنامه «Expose»، به شیوه‌ها و اهرم‌هایی که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی با تکیه بر آنها سعی در لاپوشانی واقعیت‌ها دارند، اشاره می‌شود.

از این منظر، برنامه «Expose» شبکه پرس تی‌وی را از حیث فلسفه کارکردی باید ورای روایت‌سازی‌های رایج جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی ارزیابی کرد. برنامه‌ای که نه فقط رویداد‌های مهم را هدفِ واکاوی قرار می‌دهد و سعی در افزایش آگاهی عمومی درباره آنها و لایه‌های پنهانشان دارد، بلکه به نحوی ضمنی از ماهیت مغرضانه کنش و فعالیت‌های رسانه‌ای جریان‌های خبری و رسانه‌ای غربی نیز افشاگری می‌کند و در عین حال به سهم خود از این ظرفیت برخوردار است که تا حدی، فشار‌هایی را بر کنش‌ها و اقدامات غیرقانونی بازیگران غربی- صهیونیستی به‌ویژه در قالب معادلات منطقه غرب آسیا وارد کند.

 «العین الاسرائیلیه» و بررسی موشکافانه رسانه‌های رژیم صهیونیستی

برنامه «العین الاسرائیلیه» شبکه العالم مهم‌ترین اخبار رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی را قبل و پس از عملیات پیروزمندانه «وعده صادق» مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهد. این برنامه با طرح موضوعات مهم پرداخته‌شده در شبکه‌های صهیونیستی، دروغ‌پردازی این رسانه‌ها را افشا و اخبار واقعی را برای مخاطبان خود ارائه می‌کند.

رویکرد این برنامه در افشاگری حقایق حاکم بر رژیم اشغالگر، آن را تبدیل به یکی از برنامه‌های پرطرفدار جهان عرب و شبکه العالم کرده است. حضور شخصیت‌های سیاسی و کارشناسان مجرب در این برنامه و تحلیل و تفسیر اخبار و مواضع کانال‌های خبری صهیونیستی و موضع‌گیری سردمداران این رژیم، از شاخصه‌های این برنامه است که آن را از دیگر برنامه‌ها متمایز می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های این برنامه تکیه بر اخبار و موضع‌گیری‌های موثق بوده که همگی یا مستند یا از خود کانال‌های خبری رژیم کودک‌کش پخش شده است، این امر مخاطب را از هر گونه شک و تردید درباره صحت موضوعات مطرح‌شده و مورد بحث در این برنامه دور می‌کند.

همچنین این برنامه با دوری از پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای و زرد، تمرکز بر روی اخبار دسته اول و مهم و تحلیل و تفسیر آن توسط میهمانان برنامه، شبه‌بولتنی است که گزیده اخبار روز این رژیم را عرضه می‌کند. انتخاب دقیق میهمانان برنامه و تسلط آنان بر روی موضوعات روز و مورد بحث از دیگر نقاط قوت این برنامه است.

 برنامه گفت‌وگومحور و سیاسی «کمپاس»

برنامه «کمپاس» یکی از برنامه‌های قدیمی و پرمخاطب کانال آذری شبکه سحر است که هم‌زمان با وقایع اخیر و با توجه به همکاری‌های عمیق و گسترده اقتصادی و تجاری میان کشور‌های آذربایجان، رژیم صهیونیستی و ترکیه، با درک درستی از وضع موجود و نیز با توجه به اشتراکات فرهنگی و قومی مردم دو کشور ایران و آذربایجان، به پوشش گسترده اخبار و اطلاعات صحیح می‌پردازد.

پس از حادثه تروریستی حمله به بخش کنسولی جمهوری اسلامی ایران در دمشق توسط رژیم صهیونیستی و لزوم تنبیه این رژیم اشغالگر در بیانات نماز عید فطر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) در بیست و پنجم فروردین و هم‌زمان با حمله پهپادی و موشکی کشورمان به پایگاه‌ها و مراکز نظامی رژیم صهیونیستی، ویژه برنامه «کمپاس» با پخش ویژه در مدت زمان ۶۰ دقیقه و در شب‌های بعدی با موضوع یادشده بر روی آنتن رفت و به طور کامل ابعاد مختلف این حمله و وقایع بعد از آن را واکاوی کرد.

محور‌های اصلی سلسله برنامه‌های «کمپاس» عبارتند از: انعکاس رسانه‌ای پاسخ موشکی ایران به رژیم‌صهیونیستی؛ تشریح ابعاد نظامی سیاسی، دینی و حقوقی اقدام ایران؛ انعکاس واکنش افکاری عمومی و رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی؛ تبیین آثار و نتایج و دورنمای اقدام ایران در بعد منطقه‌ای و جهانی؛ تحلیل خط سیر نزولی پرسرعت رژیم‌صهیونیستی در روند رو به اضمحلال و نابودی؛ تشریح واکنش‌های نهاد‌های بین‌المللی و کشور‌های غربی به‌ویژه آمریکا؛ تاکید بر قدرت فراتر ایران در صورت اقدام نابخردانه صهیونیست‌ها در پاسخ به آن؛ تبیین اقدام ایران به عنوان کشور اسلامی و دست زدن به این کار شجاعانه تحت رهبری ولی فقیه و اعتلای عزت اسلامی؛ نقد و تشریح جریان و علل سکوت رسانه‌ای در آذربایجان و تبلیغات رسانه‌ای در ترکیه؛ تبیین پیام‌های این اقدام بر لزوم توجه و تغییر در سیاست‌های کشور‌های همسایه از جهت همکاری با رژیم صهیونیستی؛ انعکاس نظرات و نگرش‌های نخبگان و کارشناسان سیاسی و نظامی منطقه و نیز بازخورد گسترده اقدام ایران در افکار عمومی ملت‌های مسلمان.

برنامه «کمپاس» با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب سیاسی و نظامی در استودیو تهران و به صورت اسکایپی از ترکیه، آذریابجان، روسیه و نقاط دیگر جهان، سعی در اقناع مخاطب هدف و بازگویی صادقانه و حقیقی وقایع دارد.

 تبیین مواضع ایران در «القدس لنا» کانال کردی شبکه سحر

از ۱۵ مهر سال ۱۴۰۲ و هم‌زمان با شروع عملیات موفقیت‌آمیز «طوفان‌الأقصی» که با شکست و ناتوانی رژیم صهیونیستی از جنبه امنیتی و دفاعی همراه بود، کانال سحر کردی ویژه‌برنامه زنده «القدس لنا» را تولید کرد. این برنامه با دعوت از برجسته‌ترین کارشناسان سیاسی حوزه داخلی و خارجی کشور به تبیین و بررسی تاریخچه مبارزات مردم فلسطین و جبهه مقاومت، بررسی آخرین رویداد‌های منطقه غزه، آثار و تبعات مبارزات جبهه مقاومت بر منطقه و جهان، شکست‌ها و دلایل ناکامی رژیم صهیونیستی در مبارزه با مردم غزه، نقش حمایتگرانه کشور‌های غربی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه در روند مبارزات علیه مردم بی‌گناه فلسطین و... می‌پردازد.

این برنامه که از پخش هفتگی به دو بار پخش در هفته تغییر یافت، به‌صورت لحظه‌ای و به‌روز، آخرین آمار و اطلاعات را در بخش ابتدایی خود به مخاطبان ارائه می‌کند و با بیان روایت تاریخی از طریق پخش گزیده مستند‌های زبان‌گردانی‌شده، می‌کوشد چارچوب‌بندی مسئله فلسطین و حمایت استکبار از جریان صهیونیسم را به لحاظ تاریخی تا به امروز نشان دهد. تصاویر روز تحولات غزه، نماهنگ‌های مرتبط با فلسطین، گزارش زنده و ارتباط مستقیم با خبرنگاران حاضر در منطقه و تحلیل آخرین اخبار مرتبط با حوزه غزه و فلسطین، از دیگر بخش‌های این برنامه گفت‌وگومحور است.

در این برنامه تلاش‌شده تا با استفاده از مستند‌هایی همچون «۸۰ سال مقاومت»، روایت مستند و مستدل از اشغالگری رژیم صهیونیستی و مقاومت مردم مظلوم فلسطین، حضور و همراهی جبهه مقاومت و در رأس آن جمهوری اسلامی ایران تبیین شود. بخشی از برنامه به کلام و بیانات امامین انقلاب با حوزه فلسطین اختصاص دارد که بر اساس زمان و مناسبت پخش برنامه، احصا و پخش می‌شوند. «القدس لنا» با عملیات افتخارآفرین «وعده صادق»، رویکردی متفاوت به خود گرفت، به‌طوری که بسیاری از وقایع و حوادث این عملیات در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی و منطقه‌ای تحلیل می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • گوشی Vivo Y36s در کنسول گوگل پلی مشاهده شد
  • وحید شمسایی: یک برند، پول عجیبی به من می داد تا برای تبلیغات برنج بخورم؛ مردم تولدم را فراموش می‌کنند اما سالگرد برنج نخوردنم را تبریک می‌گویند! / فیلم
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم
  • بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی