Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- هفت دهم میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان فارس بیابان و مناطق بیابانی است که استان فارس به لحاظ وسعت اراضی بیابانی رتبه ۱۰ را در بین استان‌های کشور دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، "زنگ خطر بیابان‌زایی سال‌ها است در استان فارس به صدا در آمده است" این عبارتی است که کارشناسان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست در یکی دو سال گذشته مطرح کردند و به آثار نامطلوب این جریان پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به عقیده این کارشناسان آثار نامطلوب بیابان‌زایی تحت تاثیر ناملایمات طبیعی و نیز دستکاری‌های خود سرانه انسان‌ها در طبیعت نمایان شده است هر چند اقداماتی نیز برای مقابله با بیابان انجام شده اما به تایید این کارشناسان فعالیت‌های انجام گرفته در راستای اصلاح و احیای مناطق بیابانی در قیاس با میزان گسترش سریع روند بیابانی شدن عرصه‌های طبیعی بسیار ناچیز است.

به گفته این کارشناسان این اقدامات نمی‌تواند به تنهایی آثار ناشی از تخریب و تصرفات عرصه‌ها و نیز به دنبال آن نابودی پوشش‌های گیاهی در این عرصه‌ها را جبران کند. حال در این شرایط باید به تغییرات اقلیمی و کمبود بارش و در نتیجه آن از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق نیز اشاره کرد که نقش مهمی در توسعه بیابان‌های استان دارد. 

روایت تسنیم از فرایند فزاینده بیابان‌زایی در کرمان / استانی که بیش از 11 برابر میانگین جهانی بیابان داردمبارزه با بیابان‌زایی و بحران کم‌آبی با کشت کاکتوس

هر چند به تایید بسیاری از کارشناسان اقدامات و دست‌کاری‌های انسان در طبیعت عامل اصلی بیابان‌زایی محسوب می‌شود و سهم انسانی بیش از تغییرات اقلیمی است. عبدالحسن صمدنژاد مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح وضعیت بیابان‌های استان پرداخت. 

به گفته وی از 12.2 میلیون هکتار مساحت استان فارس 10.2 میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی است که این استان به لحاظ شرایط اقلیمی و رویشگاه‌های متنوع میراثی گران‌بها و در خور حفاظت دارد که باید برای آیندگان این ثروت را حفظ کرد. 

فرسایش خاک در اثر از بین رفتن پوشش گیاهی و تغییر رژیم بارش و بهره‌برداری‌های غیر اصولی در کنار آتش‌سوزی از جمله چالش‌های جدی منابع طبیعی استان فارس است که صمدنژاد نسبت به آن هشدار داد چرا که بی‌توجهی به این چالش‌ها منجر به ایجاد و گسترش بیابان‌ها در استان فارس می‌شود. 

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان فارس هفت دهم میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان  بیابان و مناطق بیابانی است که به لحاظ وسعت اراضی بیابانی رتبه 10 را در بین استان‌های کشور دارد. 

"لارستان، لامرد، خنج، زرین دشت، مهر، آباده، اقلید و گراش" بیشترین مناطق بیابانی استان را دارند که صمدنژاد در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند با این حال به این موضوع تاکید دارد که 35 منطقه در 19 شهرستان استان نیز تحت فرسایش بادی هستند که روند بیابان‌زایی را تشدید می‌کند. 

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس کانون‌های اصلی بیابانی در استان فارس را 22 کانون در 12 شهرستان استان با مساحت 378 هزار هکتار ذکر می‌کند که برای عدم گسترش آنها باید اقدامات به موقعی و ضروری انجام شود. 

به گفته وی اقدامات بیابان‌زدایی از سال‌ها پیش در استان آغاز شده که نهال‌کاری، بذرکاری، ایجاد بادشکن و مدیریت روان‌ آب‌ها از جمله این اقدامات است. 

کارشناسان عقیده دارند که بسیج همگانی در راستای مقابله با تخریب و تصرفات احتمالی در عرصه‌های ملی با مشارکت همه گروه‌ها و اقشار جامعه امری لازم و ضروری است و برای مقابله با این مسئله باید بدور از هرگونه جاه‌طلبی و در نظر گرفتن منافع شخصی و گروهی در حفاظت از این عرصه‌ها گام برداشت چرا که حفاظت از گستره عظیم منابع طبیعی به تنهایی و از عهده یک دستگاه خارج است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی منابع طبیعی استان فارس در اسفندماه 99 تا بهمن‌ماه این سال 225 هکتار نهال‌کاری در عرصه‌های منابع طبیعی استان رخ داده و از 400 هکتار عرصه نهال‌کاری شده نیز تحت مراقبت است. همچنین 531 هکتار طرح زراعت چوب در استان رخ داده است. 

انتهای پیام/424/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ۸ ۳۸ درصد ۳ ۴۵ درصد عرصه های منابع طبیعی منابع طبیعی استان فارس مناطق بیابانی میلیون هکتار بیابان زایی عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۸۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد

رئیس کل دادگستری استان کردستان، گفت: در فروردین‌ماه ۷۵ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان رفع تصرف و به بیت‌المال بازگشت. - اخبار استانها -

‌حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، از رفع تصرف 75 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان کردستان در فروردین ماه سال جاری خبر داد.

وی افزود: از این میزان قریب به 22 هکتار مربوط به شهرستان سنندج، 15 هکتار مربوط به شهرستان بیجار ، 10هکتار مربوط به شهرستان سقز و مابقی مربوط به سایر شهرستانهای استان است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان صیانت از اراضی ملی و نظارت مستمر بر اموال عمومی را یکی از اصلی‌ترین مصادیق حقوق عامه دانست و تصریح کرد: دستگاه قضایی در امر مبارزه با فساد و زمین‌خواری عزمی راسخ دارد و بدون هیچ گونه اغماض با متخلفان در این زمینه با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

وی گفت: مبارزه بی‌امان با فساد جزو برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه قضایی در استان است.

حسینی با هشدار به متصرفان اراضی ملی و دولتی، یادآور شد: هر گونه تصرف این اراضی و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و منابع‌طبیعی خلاف قانون است و با مرتکبان آن وفق مواد قانونی برخورد خواهد شد. 

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد
  • یک حلقه چاه آب غیر مجاز در تنگستان پلمب شد
  • حفاظت و حراست از اراضی ملی اولویت دستگاه‌های متولی باشد
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی استان فارسی‌ها از تولید انرژی خورشیدی
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • آژیر خطر در کریات شمونا به صدا درآمد
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم