Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@21:28:28 GMT

رژیم غذایی و تغذیه برای سرطان مثانه

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۳۹۹۹

رژیم غذایی و تغذیه برای سرطان مثانه

بخشی از مراقبت از خود، تلاش برای خوب غذا خوردن است. خوب غذا خوردن، مواد مغذی موردنیاز برای حمایت از درمان را به بدن شما می‌رساند و به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید.

آیا یک رژیم غذایی توصیه شده برای سرطان مثانه وجود دارد؟

فاکتور‌های زیادی در تعیین الگوی غذایی مناسب شما وجود دارد. اگر احساس خستگی می‌کنید یا علائم دیگری را تجربه می‌کنید، ممکن است خوب غذا خوردن دشوار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است قادر نباشید مانند گذشته غذا بخورید. هدف این است که از انواع غذا‌های مقوی برای حمایت از سلامتی خود استفاده کنید.

هیچ رژیم خاص توصیه شده‌ای برای درمان یا پیشگیری از سرطان مثانه وجود ندارد. بااین‌حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که بعضی از الگو‌های غذایی ممکن است به کاهش خطر سرطان مثانه و به‌طورکلی سرطان کمک کنند.

یک مطالعه، برخی از مزایای رژیم مدیترانه‌ای را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه نشان داد. رژیم مدیترانه‌ای یک رژیم غذایی حاوی مواد مغذی متراکم غنی از غذا‌هایی مانند سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است. همچنین شامل چربی‌های سالم ماهی، آجیل، دانه‌ها و روغن زیتون است. روش تغذیه‌ای مدیترانه‌ای فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد، مانند کاهش التهاب و خطر بیماری‌های قلبی.

هنگام ابتلا به سرطان مثانه، چه غذا‌هایی بهترین هستند؟

بسیاری از مطالعات بررسی کرده‌اند که آیا غذا‌های خاص می‌توانند با سرطان مثانه مقابله کنند یا خیر. هیچ نتیجه قطعی به دست نیامده است، اما برخی تحقیقات نشان داده است که غذا‌های خاص، به‌ویژه آن‌هایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند، ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشند.

در حال حاضر، توصیه می‌شود یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید که با کاهش خطر عود سرطان و مرگ همراه است. یک الگوی غذایی سالم شامل موارد زیر است:

•    سبزیجات و میوه‌ها

سبزیجات و میوه‌ها، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن شما را تأمین می‌کنند. سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم‌پیچ و جوانه بروکسل ممکن است بهترین باشند زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. توت و مرکبات نیز به همین دلیل گزینه‌های خوبی هستند. سبزیجات و میوه‌ها فیبر نیز فراهم می‌کنند که در صورت یبوست می‌تواند به شما کمک کند. فیبر برای سالم نگه‌داشتن دستگاه گوارش ضروری است.

•    منابع پروتئینی

پروتئین کافی به حفظ توده عضلانی و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. منابع پروتئینی شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، لوبیا، عدس، محصولات سویا، آجیل، دانه‌ها و لبنیات است. سعی کنید در تمام وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها یک منبع پروتئینی داشته باشید.

•    چربی‌های سالم

چربی‌ها عطروطعم و بافت غذا را بهبود می‌بخشند. بدن ما برای جذب برخی ویتامین‌ها، تولید هورمون‌ها و ترمیم سلول‌ها در سراسر بدن به چربی نیاز دارد. منابع سالم چربی شامل ماهی، آووکادو، آجیل، دانه‌ها، زیتون و روغن زیتون است.

•    غلات کامل

غلات کامل محصولات دانه‌ای هستند که بیش از حد فرآوری نشده‌اند. این بدان معنی است که آن‌ها هنوز حاوی مقدار بیشتری مواد مغذی و فیبر هستند. به‌عنوان اولین ماده در لیست مواد غذایی که خریداری می‌کنید، به دنبال "غلات کامل" باشید.

خلاصه

شما باید غذا‌هایی بخورید که بخشی از یک الگوی غذایی سالم هستند، به‌خصوص آن‌هایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند.

آیا چای در مبارزه با سرطان مثانه نقشی دارد؟

تحقیقات مداوم در مورد نقشی که چای، به‌ویژه چای سبز در سلامتی ما بازی می‌کند، در حال انجام است. محققان به چای سبز علاقه‌مند هستند زیرا غنی از پلی فنول است. پلی فنول‌ها ترکیباتی هستند که در برخی از گیاهان وجود دارند و ممکن است فواید سلامتی داشته باشند. برخی تحقیقات پشتیبانی می‌کنند که پلی فنول‌ها می‌توانند به مبارزه با سرطان از جمله سرطان مثانه کمک کنند. آن‌ها همچنین ممکن است بیماری قلبی و یا اثرات پیری را کاهش دهند.

این یافته‌ها نویدبخش است، اما چیز‌های بیشتری برای یادگیری و درک در مورد اثرات پلی فنول وجود دارد. یک فرا پژوهش در سال 2012 بررسی کرد که آیا نوشیدن چای از سرطان مثانه در انسان جلوگیری می‌کند و هیچ مدرکی در مورد کمک آن پیدا نکرد. برای کسانی که چای را دوست ندارند، شواهد کافی برای توصیه نوشیدن آن برای مبارزه با سرطان مثانه وجود ندارد. اگر از چای لذت می‌برید، به نوشیدن آن ادامه دهید.

آیا غذا‌ها یا نوشیدنی‌هایی وجود دارند که باید از مصرف آن‌ها جلوگیری شود؟

یک ارتباط قوی بین آرسنیک در آب آشامیدنی و سرطان مثانه وجود دارد. مناطقی که میزان آرسنیک بالاتری در منبع آب دارند، میزان بالاتری از ابتلا به سرطان مثانه وجود دارد. آرسنیک می‌تواند به طور طبیعی در بعضی مناطق وجود داشته باشد یا ناشی از صنعت یا فعالیت‌های کشاورزی باشد.

اگر از آب چاه استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که حداقل سالی یک‌بار آن را آزمایش کنید تا از وجود نداشتن هیچ مشکلی دررابطه‌با میزان آرسنیک اطمینان پیدا کنید. روش‌های درمانی برای حذف آرسنیک از منبع آب شما وجود دارد تا آب شما برای نوشیدن ایمن باشد. زمینه دیگر تحقیق، نقش احتمالی گوشت قرمز در خطر ابتلا به سرطان، به‌ویژه گوشت قرمز فرآوری شده است.

یک فرا پژوهش در سال 2018 نشان داد که خطر ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که گوشت قرمز فرآوری شده بیشتری مصرف می‌کنند، بیشتر است. گوشت قرمز فرآوری نشده ممکن است خطر سرطان مثانه را افزایش ندهد. تحقیقات همچنین رژیم‌های غذایی غربی را با افزایش خطر عود سرطان مثانه مرتبط دانسته‌اند. الگوی غذایی غربی غنی از غذا‌های کاملاً فرآوری شده و شامل مقدار کمی میوه و سبزیجات است.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد افرادی که از رژیم غذایی غربی استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که رژیم غذایی مغذی بیشتری دارند، 48 درصد بیشتر در معرض خطر عود سرطان مثانه هستند.

آیا غذا‌هایی وجود دارند که بتوانند به جلوگیری از عود کردن کمک کنند؟

تقریباً 75 درصد از موارد سرطان مثانه، تهاجمی غیر عضلانی هستند. حدود 60 تا 70 درصد موارد از این نوع سرطان، عود می‌کنند. پیگیری قرار ملاقات منظم با تیم مراقبت، برای کنترل سلامت شما مهم است.

هیچ راهی برای غذا خوردن وجود ندارد که ثابت کند خطر عود را کاهش می‌دهد. برخی مطالعات، مصرف زیاد میوه و سبزیجات را با خطر کمتر ابتلا به سرطان مثانه مرتبط می‌دانند. بااین‌حال، یک بررسی در سال 2018 نشان داد که مصرف سبزیجات نقشی در جلوگیری از عود ندارد. رژیم غذایی حاوی میوه‌ها و سبزیجات هنوز به دلایل دیگر توصیه می‌شود. این می‌تواند خطر ابتلا به سایر سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

مطالعه‌ای که در سال 2010 روی 239 نفر مبتلا به سرطان مثانه انجام شد، بررسی کرد که آیا خوردن سبزیجات چلیپایی، علی‌الخصوص کلم بروکلی، تأثیری در نجات یافتن از بیماری دارد. افرادی که بیشتر کلم بروکلی می‌خوردند تمایل به زندگی طولانی‌تر دارند.

این تأثیرات مثبت بر نجات یافتن از بیماری حتی با یک وعده کلم بروکلی خام در ماه مشاهده شد. هنوز، قبل از توصیه هر نوع رژیم غذایی برای جلوگیری از عود سرطان مثانه، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

آیا مکمل‌هایی وجود دارند که بتوانند کمک کنند؟

بسته به وضعیت سلامت شما، پزشک ممکن است مکمل‌های خاصی را توصیه کند. اگر احساس خستگی می‌کنید، ممکن است سطح آهن و ویتامین B12 را در خون شما بررسی کنند. خستگی می‌تواند ناشی از سرطان یا درمان شما باشد. اگر سطح آهن یا B12 در خون کم باشد، خستگی ممکن است بدتر شود. مکمل‌ها می‌توانند به افزایش سطح آهن و B12 کمک کنند.

اگر به عفونت مبتلا هستید و به آنتی‌بیوتیک نیاز دارید، مصرف پروبیوتیک پس از آن ممکن است کمک کند. بدن شما محل زندگی تریلیون‌ها باکتری است که بسیاری از آن‌ها در سیستم گوارش زندگی می‌کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها دارو‌های مهمی هستند زیرا باکتری‌های مضر را از بین می‌برند.

متأسفانه، آن‌ها همچنین برخی از باکتری‌های خوب را از بین می‌برند که می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود. پروبیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های خوب را در سیستم هضم شما افزایش دهند. این ممکن است به کاهش نفخ، گاز معده و اسهال کمک کند.

همچنین مدارک محدودی وجود دارد که نشان دهد پروبیوتیک‌ها می‌توانند در کاهش عود سرطان مثانه نقش داشته باشند. اگر در مورد اینکه آیا مکمل‌ها می‌توانند به شما کمک کنند، با تیم بهداشتی خود صحبت کنید. انواع خاصی از سویه‌های پروبیوتیک ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به سرطان مثانه ایمن نباشد، بنابراین مهم است که قبل از استفاده از پروبیوتیک‌ها با پزشک خود صحبت کنید.

درمان‌های سرطانی ممکن است سایر مواد مغذی بدن، از جمله ویتامین D و فولات را کاهش دهند. اگر در مورد کاهش مواد مغذی ناشی از درمان‌های سرطان سؤالی دارید، با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

ابر غذاها

ممکن است اصطلاح "ابر غذا" را شنیده باشید. هیچ تعریف رسمی از آنچه که یک غذا را به‌عنوان یک غذای عالی تبدیل می‌کند وجود ندارد. غذا‌هایی که از آن‌ها به‌عنوان ابر غذا یاد می‌شود غنی از مواد مغذی هستند.

بسیاری از غذا‌های سالم وجود دارند که به‌عنوان ابر غذا برچسب‌گذاری نشده‌اند. هدف شما این است که انواع میوه‌ها و سبزیجات را بخورید، مخصوصاً میوه‌هایی که رنگ تیره‌تری دارند. به‌طورکلی، هرچه رنگ غذا تیره باشد، مواد مغذی بیشتری نیز وجود دارد.

میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های مختلف حاوی ترکیبات منحصربه‌فردی هستند که باعث سلامتی می‌شوند. گنجاندن مجموعه‌ای از رنگ‌ها در رژیم غذایی می‌تواند مصرف انواع ترکیبات تقویت‌کننده سلامتی را افزایش دهد.

بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها نیز منابع غلیظی از ترکیبات گیاهی هستند که باعث سلامتی می‌شوند. این موارد شامل زردچوبه، فلفل سیاه، میخک، سیر، زعفران، دانه خردل، جعفری، زیره و زنجبیل است.

نکات دستور پخت و تغذیه

هیچ دستور پخت خاصی برای مبتلایان به سرطان مثانه وجود ندارد. به‌طورکلی، بهتر است انواع غذا‌های سالم را بخورید. بااین‌حال، اگر نگران هستید که مواد مغذی کافی دریافت نکنید، در اینجا چند نکته برای دریافت بیشتر مواد مغذی از رژیم غذایی خود آورده شده است:

*    سبزیجات بیشتری اضافه کنید

می‌توانید سبزیجات بیشتری را به غذا، سوپ و خورشت اضافه کنید. سبزیجات منجمد می‌توانند مفید باشند. آن‌ها به‌اندازه سبزیجات تازه سالم هستند و شما نیازی به شستشو و برش اضافی قبل از استفاده ندارید.

*    چربی‌های سالم اضافه کنید

استفاده از روغن زیتون در سس‌ها یا پاشیدن آن روی مواد غذایی و یا داخل آن‌ها، را در نظر داشته باشید. مالیدن کره مغز‌ها یا آووکادو روی نان تست یا بیسکویت‌ها یکی دیگر از گزینه‌های ممکن است.

*    پروتئین اضافه کنید

هنگامی‌که به سرطان مبتلا هستید، بدن شما به پروتئین بیشتری نیاز دارد. افزودن منبع پروتئین به وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها می‌تواند به شما در تأمین نیاز‌های روزانه کمک کند. تخم‌مرغ، ماهی، آجیل، دانه‌ها و ماست یونانی تنها چند نمونه از منابع پروتئین سالم هستند.

برای تقویت محتوای پروتئین می‌توانید به‌راحتی شیر خشک بدون چربی را به هر نوع پایه شیر اضافه کنید. همچنین می‌توانید لوبیای کنسرو شده یا عدس را به خورش‌ها یا سوپ‌ها یا پنیر خرد شده را به تخم‌مرغ، سیب‌زمینی یا سبزیجات پخته شده اضافه کنید.

اگر غذا خوردن دشوار باشد چه؟

طبق گفته انجمن سرطان دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است دریافت مواد مغذی موردنیاز بدن دشوار باشد، به‌خصوص اگر از راه درمان سرطان اشتهای خود را ازدست‌داده باشید. اگر احساس خستگی یا حالت تهوع می‌کنید، غذا خوردن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند:

-    از خانواده یا دوستان خود که پیشنهاد خرید مواد غذایی یا آوردن وعده‌های غذایی یا میان وعده را دارند، کمک بگیرید.

-    میان وعده‌ها و وعده‌های غذایی ساده را در خانه خود نگه دارید تا زمان آماده‌سازی را به حداقل برسانید.

-    تمام تلاش خود را انجام دهید تا هر 2 تا 3 ساعت چیزی بخورید.

-    در یک محیط آرام و دلپذیر غذا بخورید.

-    از سیر شدن توسط مایعات قبل از غذا خودداری کنید.

-    ممکن است تحمل غذا‌های نرم و نشاسته‌ای مانند ماکارونی، بیسکوییت، نان تست یا غلات آسان‌تر باشد.

-    اگر در خوردن غذا به‌اندازه کافی مشکل دارید، بر روی غذا‌های پرکالری، دارای پروتئین بالا مانند تخم‌مرغ، کره بادام‌زمینی و پنیر تمرکز کنید تا کالری مصرفی خود را افزایش دهید.

-    اگر نوشیدن راحت‌تر از خوردن غذای جامد است، از شیک‌های مکمل‌های غذایی یا تهیه اسموتی استفاده کنید.

-    برای برخی از افراد، استشمام لیموی تازه یا استفاده از چای زنجبیل یا مکیدن آب‌نبات‌های زنجبیل می‌تواند کمک کند.

نکته

در صورت ابتلا به سرطان مثانه، یک روش عالی برای غذا خوردن وجود ندارد، اما مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای حمایت از سلامتی خود انجام دهید. یک رژیم مدیترانه‌ای غنی از میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم ممکن است مفید باشد. در غیر این صورت تمام تلاش خود را برای خوردن انواع غذا‌های سالم انجام دهید. اگر در تغذیه خوب مشکل دارید با یک متخصص تغذیه حرفه‌ای صحبت کنید.

پربیننده ترین ۶ دلیل برای این که روغن زیتون مصرف کنید ۱۰ روش شگفت انگیز افزایش وزن! کاهش وزن بعد از جراحی ، چگونه؟ چگونه از چای برای چشم استفاده کنیم؟ با خوردن این خوراکی ها پسردار شوید + عکس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سرطان مثانه ابتلا به سرطان مثانه سرطان مثانه وجود وعده های غذایی وجود دارند سرطان مثانه چربی های سالم خطر ابتلا الگوی غذایی مدیترانه ای داشته باشید رژیم غذایی کلم بروکلی روغن زیتون اضافه کنید وجود ندارد شما کمک صحبت کنید میان وعده گوشت قرمز غلات کامل غذا خوردن مواد مغذی غذا هایی کمک کنند پلی فنول مکمل ها ابر غذا دانه ها میوه ها بدن شما چربی ها خطر عود یک رژیم وعده ها تخم مرغ غذا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۳۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد

 طی چند ماه گذشته بنزین در رژیم صهیونیستی برای پنجمین بار گران شد تا به مرز ۸ شیکل (بیش از ۲ دلار) برای هر لیتر برسد.

به گزارش تسنیم، روزنامه عبری زبان و اقتصادی کالکالیست در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، از بامداد چهارشنبه قیمت بنزین به 7.90 شیکل خواهد رسید تا به بالاترین قیمت خود از سال 2022 برسد که در آن قیمت هر لیتر بنزین به 8.08 شیکل رسیده بود.

به نوشته این رسانه عبری زبان، سقوط شیکل در برابر دلار طی هفته‌های اخیر (بعد از ضربه تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی) در کنار توقف سوبسید مالیاتی به مصرف کنندگان (به دلیل کسر بودجه بزرگ رژیم صهیونیستی به دلیل هزینه‌های جنگ) باعث شد تا قیمت بنزین از نیمه شب امشب (اولین دقایق روز چهارشنبه) 7.90 شیکل شود ( هر دلار 3.73 شیکل است).

در ادامه این گزارش آمده است، وزارت دارایی اسرائیل تقدیم سوپسیدهای مالیتی غیر مستقیم به سوخت را متوقف کرده است، علت آن هم کسری چندین میلیارد شیکلی بودجه اعلام شده است که بخشی از آن مربوط به هزینه‌های هنگفت جنگ است.

اما گرانی صرفا دامن بخش سوخت را نگرفته است بلکه صبح امروز رسانه‌های عبری زبان از افزایش 20 درصدی قیمت مواد غذایی و سوپری هم خبر دادند.

براساس گزارشی که روزنامه آیس در شماره امروز سه شنبه خود منتشر کرد، خبر داد، شیر که تحت نظارت نهادهای مربوطه قیمت گذاری می‌شود، 4.5 درصد از فردا صبح گران تر می‌شود، در حالی که مشتقات شیر و بقیه لبنیات بین 3 تا 15 درصد گران خواهند شد.

ماکارونی 20 درصد و سوسیس و کالباس 9 درصد به قیمتشان افزوده می‌گردد، در حالی که بقیه مواد غذایی نیزدر حدود 4 درصد افزایش را تجربه خواهند کرد.

در این بین روزنامه یسرائیل هیوم هم در گزارشی در شماره امروز خود با اشاره به سقوط قیمت شیکل در مقابل دلار اعلام کرد، بازار ارز متنظر اخبارمثبتی در رابطه با توافق مبادله اسرا است تا کمی از زیان‌های خود را ترمیم کند.

به نوشته این رسانه صرف رسیدن اخباری مثبت در مورد پیشرفت در مذاکرات مبادله اسرا تاثیرات خود را بر بازار ایجاد کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • رژیم تخم مرغ شما را به لاغری سریع می‌رساند
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • سه منبع گیاهی و فوق‌العاده امگا۳
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟